اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

خروج آمریکا از عراق؛ تمایل واشنگتن به انتقال عین‌الاسد به اردن و الحریر به کویت

  • کد خبر : 24233
  • 13 مرداد 1400 - 12:03
خروج آمریکا از عراق؛ تمایل واشنگتن به انتقال عین‌الاسد به اردن و الحریر به کویت
یک روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه خبر داد که توافق اخیر بغداد و واشنگتن شامل خروج تمام 2500 نیروی آمریکایی مستقر در عراق است و واشنگتن پس از این خروج، تمایل دارد پایگاه‌های خود در عراق را به دو کشور اردن و کویت منتقل کند.

یک روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه خبر داد که توافق اخیر بغداد و واشنگتن شامل خروج تمام ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در عراق است و واشنگتن پس از این خروج، تمایل دارد پایگاه‌های خود در عراق را به دو کشور اردن و کویت منتقل کند.

به گزارش اخبار جهادی، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق تأکید دارد که توافق اخیر بغداد و واشنگتن خروج کامل نظامیان آمریکایی از خاک عراق را در بر می‌گیرد و نیروهای باقی‌مانده در عراق مستشاری و تمرینی خواهند بود.

در همین خصوص، یکی از همراهان «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در گفت‌و‌گو با روزنامه «الاخبار» خبر داد: «پس از خروج، تنها مربیان و مستشارانی که عراق خواستار کمک آن‌ها شده، باقی خواهند ماند و همچنین یک سری خدمات لجستیک که حضور آن‌ها مسلتزم آن خواهد بود،‌ به دست عراقی‌ها خواهد بود».

این منبع که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، اضافه کرد: «این خروج مطابق با توافق سال ۲۰۰۸ و بدون هیچ گونه تغییری به اجرا در خواهد آمد؛ توافقی که مربوط به اولین خروج آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۱ بود؛ پیش از بازگشتشان در سال ۲۰۱۴».

وی ادامه داد: « این توافق شامل خروج کامل ۲۵۰۰ نیروی حاضر در عراق است از جمله افراد مستقر در فرودگاه بغداد و همچنین برچیده شدن دو پایگاه عین الاسد در غرب بغداد و [پایگاه] الحریر در اربیل».

طبق اطلاعاتی که این روزنامه لبنانی به دست آورده است،‌ آمریکایی‌ها تمایل دارند که پایگاه عین الاسد را به اردن منتقل کنند زیرا این کشور را محل بهتری برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و رهگیری موشک‌ها می‌دانند.

اما در ارتباط با پایگاه الحریر نیز اطلاعات حاکی از آن است که این پایگاه به کشور کویت منتقل خواهد شد.

منبع مذکور می‌گوید: «ایرانی‌ها در انتظار هستند تا ببیند آیا خروج، خواسته آن‌ها را که بیرون راندن نیروهای آمریکایی از کشور [عراق] باشد، محقق می‌کند یا خیر؛‌ مطالبه‌ای که پس از ترور شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس آن را مطرح کردند».

وی ادامه داد: «اگر مشخص شود که عملا خروج صورت گرفته است، این یک دستاور راهبردی برای آن‌ها (ایرانی‌ها) در راستای هدف بزرگ‌ترشان که همان خروج نیروهای آمریکایی از غرب آسیا باشد، خواهد بود به‌ویژه آنکه ایران به دنبال جنگ مجانی با آمریکایی‌ها در عراق نیست و همچنین به جنگ با آمریکا تنها در صورت دفاع از خود توجهی ندارد».

این منبع همچنین اظهار داشت که آمریکا در تلاش است تا تغییر مأموریت نیروهایش در عراق به مستشاری و تمرینی آن هم به درخواست بغداد را به عنوان یک دستاورد برای خود به نمایش بگذارد به این معنا که آمریکا در آینده‌سازی عراق سهیم است. آن هم پس از سرخوردگی‌های این کشور در افغانستان و یا حتی در خود عراق پس از فرار از این کشو در سال ۲۰۱۱ و همچنین در سوریه.

این اظهارات پس از پایان دور چهارم و پایانی گفت‌و‌گوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن مطرح می‌شود؛‌ گفت‌و‌گویی که در آن بر ضرورت خروج نیروی رزمی آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید شد.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق شامگاه دوشنبه هفته گذشته در دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با او درباره مسائل مختلفی گفت‌وگو و بر ضرورت خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید کرد.

با این حال، منابع خبری با مقایسه بیانیه جدید و بیانیه پیشین خبر دادند که بیانیه جدید تفاوتی با بیانیه دور سوم ندارد و فقط نامگذاری‌ها تغییر کرده است.

 روزنامه «العربی الجدید»، روز چهارشنبه هفته گذشته، در گزارشی در این خصوص نوشت: «به نظر نمی‌رسد که توافق دور چهارم و پایانی گفت‌و‌گوهای راهبردی آمریکا و عراق که  پریروز صورت گرفت و شامل خروج نیروهای رزمی [آمریکایی] تا ۳۱ دسامبر آینده بود و در آن، عنوان حضور نظامی آمریکا در عراق به مستشاری و آموزشی تغییر یافت، مسئله جدیدی باشد یا منجر به محدود کردن نقش نظامی آمریکا در عراق شود».

العربی الجدید خاطر نشان کرده بود که بیانیه رسمی مشترک دور سوم گفت‌و‌گوها میان دو طرف در تاریخ هفتم آوریل گذشته بر همین موارد تأکید کرده بود به نحوی که در آن عنوان شده بود: «با توجه به توسعه توانمندی‌ نیروهای امنیتی عراق، دو طرف به این نتیجه رسیدند که نقش آمریکا و نیروهای ائتلاف اکنون به مأموریت‌های آموزشی و مشورت‌دهی تغییر یافته است».

این درحالی است که پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=24233

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.