اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

چرا سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به قاهره به تعویق افتاد؟

  • کد خبر : 23380
  • 18 بهمن 1399 - 1:51
چرا سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به قاهره به تعویق افتاد؟
شبکه «الجزیره» در گزارشی علت‌ تمایل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به کشورهای عربی و همچنین علل به تعلیق در آمدن این سفرها را مورد بررسی قرار داد.

شبکه «الجزیره» در گزارشی علت‌ تمایل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به کشورهای عربی و همچنین علل به تعلیق در آمدن این سفرها را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش اخبار جهادی، پس از اعلام لغو سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مصر، امارات و بحرین برخی منابع پیش‌بینی کردند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به منظور امتیازسازی در انتخابات آتی پارلمان این رژیم، احتمالا تا پیش از برگزاری انتخابات به کشورهای یادشده سفر کند.

وبگاه خبری شبکه «الجزیره» به نقل از پایگاه صهیونیستی «واللا» در این خصوص نوشت که پس از تعلیق سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر «اسرائیل» به امارات و بحرین؛ سفری که قرار بود ابتدای همین هفته صورت بگیرد، او  همچنان سعی دارد پیش از برگزاری انتخابات کِنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به مصر سفر کند؛ اما «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر این سفر را به اظهار حسن نیت او در قبال موضوع فلسطین مشروط کرده است.

الجزیره ادامه داد، یک ماه پیش، چیزی نمانده بود که سفر نتانیاهو به قاهره  وارد فاز اجرایی شود که السیسی در آستانه اعلام انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام، از استقبال او صرف نظر کرد و پس از از سر گرفته شدن صحبت‌ها در این خصوص، قاهره از نتانیاهو خواست که در سفر خود به قاهره، ابتکاری حسنه در قبال موضوع فلسطین داشته باشد.

دو منبع صهیونیست که از علل روند سفر نتانیاهو به قاهره آگاهی داشتند، در این خصوص خبر دادند که رئیس‌جمهور مصر برای صورت گرفتن این سفر، شرط گذاشته است و آن اینکه یا نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی راهکار دو دولتی را بپذیرد یا در راستای پایان دادن به درگیری‌های میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها، گامی عملی بردارد.

در ادامه این گزارش آمده است، اما نتانیاهو به این خواسته که در آستانه انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی (ماه مارس آینده)‌ مطرح شده، اعتراض کرده است و آن هم به خاطر تلاش‌هایی که او برای کسب آرای راست‌گراها انجام داده است؛ اما با این وجود، نتانیاهو همچنان امید دارد که به قاهره سفر کند بطوریکه به منظور صورت گرفتن این سفر، همچنان تلاش‌هایی در حال انجام است.

الجزیره می‌افزاید، همزمان با سفر «عباس کامل»‌ رئیس سازمان اطلاعات مصر (از افراد نزدیک به عبدالفتاح السیسی) به رام‌الله و پس از آن، به تل‌آویو؛ سفری که بیش از یک هفته پیش صورت گرفت، آخرین اقدامات و توافقات برای سفر نتانیاهو به قاهره انجام شد.

این وبگاه قطری به نقل از واللا در این خصوص می‌نویسد که عباس کامل رئیس اطلات مصر در جریان دیدار با مقامات دفتر بنیامین نتانیاهو زمانی که ایده سفر به قاهره را می‌شنود، خواسته السیسی را که همان ابراز حسن نیت در قبال موضوع فلسطین باشد،تکرار می‌کند؛ اما افراد نزدیک به نتانیاهو این شرط را دور از ذهن قلمداد می‌کنند.

در این گزارش اشاره شده است که موضوع سفر نتانیاهو به قاهره از چند ماه پیش در جریان تماس‌هایی که در پی امضای توافقات عادی‌سازی روابط و تغییر دولت جدید آمریکا صورت گرفته، مطرح شده است.

الجزیره در اینجا اشاره می‌کند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دَه سال پیش زمانی که «حسنی مبارک» رئیس‌جمهور مخلوع مصر قدرت را دست داشته، به مصر سفر کرده است.

عادی‌سازی روابط و انتخابات 

«آنتوان شلحت» پژوهشگر فلسطینی در امور رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با الجزیره علت برنامه‌ریزی نتانیاهو برای سفر به امارات، بحرین و مصر را تلاش برای بهره‌گیری از موضوع عادی‌سازی روابط در کمیپن انتخاباتی و ایجاد تصویر پیروزی برای خود در کشورهای عربی دانست.

الجزیره در ادامه می‌نویسد، نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گویند نخست‌وزیر اسرائیل که سفرهایش به امارات و بحرین را به علت قرنطینه سراسری و تعلیق پرواز‌ها در فرودگاه بن گوریون به حال تعلیق در آورده، این سفرها را پیش از انتخابات اجرایی خواهد کرد تا از اینگونه، مواضع تل‌آویو، ابوظبی، منامه و قاهره را در زمینه تمام موضوعات داغ خاورمیانه از جمله مهم‌ترین آنها موضوع پرونده هسته‌ای ایران و موضوع فلسطین آن هم در برابر دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا هماهنگ کند.

شلحت در گفت‌و‌گو با الجزیره ضمن کاستن از ارزش و فایده شروط نظام مصر برای استقبال از نتانیاهو در قاهره، تأکید کرد که شرط‌های السیسی بیشتر مسخره است تا قابل احترام.

با این حال، این پژوهشگر فلسطینی اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره بازگشت به مذاکرات با فلسطین و پذیرش راهکار دو دولتی اظهاراتی را در رسانه‌ها بر زبان آورد، دور از ذهن نمی‌داند چرا که این اظهارات به او این امکان را می‌دهند که پیش از برگزاری انتخابات کنست، به قاهره، ابوظبی و بحرین سفر کند.

شروط و اظهارات

شلحت می‌گوید که شرط‌های السیسی در راستای تلاش قاهره برای ورود به مسائل منطقه‌ای و پرونده فلسطین بویژه در دوره دولت جدید آمریکا صورت می‌گیرد؛ دولتی که رئیس‌جمهور مصر نگران اقدامات آتی آن است.

شلحت در ادامه اظهاراتش به روش نتانیاهو در سال ۲۰۰۹ میلادی در جریان سخنرانی در دانشگاه صهیونیستی «بار ایلان» و میزبانی از «باراک اوباما»‌ رئیس‌جمهور اسبق آمریکا اشاره می‌کند؛ سخنرانی که در آن اعلام کرد، با راهکار دو دولتی موافق است و خیلی زود آن را پس گرفت.

این پژوهشگر فلسطینی بر این باور است که چنانچه بنیامین نتانیاهو مطمئن شود که سفرش به کشورهای عربی، انتخابات را به نفع او قطعی خواهد کرد و اگر از جانب دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار قرار گیرد، آمادگی خود را برای بازگشت به مذاکرات با فلسطینیان و پذیرش راهکار دو دولتی اعلام خواهد کرد؛ اما با شروطی که هرگونه اقدام در راستای حل و فصل مسائل یادشده را از بین خواهد برد.

عبدالفتاح السیسی و جو بایدن 

الجزیره در ادامه گزارش خود به گزارش «باراک راوید»‌ خبرنگار سیاسی وبگاه صهیونیستی واللا درباره اهداف سفر نتانیاهو به قاهره و میزان جدی بودن شروط رئیس‌جمهور مصر اشاره می‌کند و به نقل از او می‌نویسد که طرف مصری از اینکه روابطش با دولت جدید آمریکا «با گام پای چپ آغاز شود»‌، بشدت نگران است.

در ادامه آمده است که نظام از پیامدهای عصبانت و موضع دولت جدید آمریکا در قبال السیسی نگران است؛ موضعی که جو بایدن در کمپین انتخاباتی خود بدان اشاره کرد آنگاه که موضوع حقوق بشر مصر را بشدت به باد انتقاد گرفت؛ موضوعی که باعث شد مصر اکنون از کم‌شدن روابط خود با دولت کنونی آمریکا در مقایسه با دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین این کشور بشدت نگران شود.

باراک راوید بر این باور است که قاهره به خاطر این ترس، سعی دارد نقشی موثر در منطقه ایفا کند بویژه در ارتباط با موضوع فلسطین از این رو قاهره تلاش می‌کند، مذاکراتی را که از ده سال پیش متوقف شده، به جریان بیندازد و در هر گونه تلاشی که برای حل و فلسطین درگیری میان فلسطین و اسرائیل صورت می‌گیرد، وارد شود تا اینگونه به کاخ سفید نشانه‌ای مثبت ارسال کند و شانس السیسی برای توسعه روابط با واشنگتن از دید دولت جدید آمریکا بیشتر شود.

با این حال، خبرنگار سیاسی وبگاه صهیونیستی والا با اطمینان می‌گوید که «رئیس‌جمهور مصر خیلی به آرمان فلسطین اهتمام نمی‌ورزد؛ ولی می‌داند که نتانیاهو برای کمپین انتخاباتی خود نیازمند یک تصویر [مثبت] است و مصر نیز سعی دارد که از این تلاش‌ها یک دستاورد سیاسی برای خود بسازد».

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=23380

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.