اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

مذاکرات آنکارا و دمشق پس از ۹ سال رویارویی نظامی/ آیا «عین عیسی» نقطه شروع تغییر موازنه قدرت در شمال سوریه است؟ + نقشه میدانی و عکس

  • کد خبر : 23067
  • 13 دی 1399 - 19:49
مذاکرات آنکارا و دمشق پس از ۹ سال رویارویی نظامی/ آیا «عین عیسی» نقطه شروع تغییر موازنه قدرت در شمال سوریه است؟ + نقشه میدانی و عکس
سفر هیاتی نظامی - سیاسی از آنکارا به دمشق برای کاهش تنش ها در شهر عین عیسی این پرسش را مطرح کرده که آیا این مذاکرات مقدمه تغییر معادلات در مناطق اشغالی شمال سوریه است.

سفر هیاتی نظامی – سیاسی از آنکارا به دمشق برای کاهش تنش ها در شهر عین عیسی این پرسش را مطرح کرده که آیا این مذاکرات مقدمه تغییر معادلات در مناطق اشغالی شمال سوریه است.

به گزارش اخبار جهادی، اواخر آذرماه امسال عناصر گروهک های تروریستی مورد حمایت آنکارا آتش بس را در مناطق شمالی سوریه پس از ۱۴ ماه نقض کردند و مواضع نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه (شبه نظامیان کُُرد یا همان SDF) را در شمال استان رقه هدف قرار دادند.

در روزهای گذشته عناصر تروریستی با پشتیبانی یگان های ارتش ترکیه چندین مرتبه با نیروهای شبه نظامی کُرد (تحت فرمان آمریکا) در حومه شهر «عین عیسی» درگیر شدند و شماری از طرفین در جریان این زد و خوردهای پراکنده کشته و زخمی شدند.

در حال حاضر، نیروهای ارتش ترکیه و تروریست ها در شهرک های «الخفیه، تینه الجرید، التمامیه، رسم عبود» در محور شمالی و شمال غربی شهر عین عیسی موضع گرفته اند؛ این شهرک ها حدود ۳ و نیم کیلومتر با شهر عین عیسی فاصله دارند؛ از سویی دیگر دروازه های شمالی شهر عین عیسی (المعلق، صیدا، مشیرفه) همچنان در تصرف نیروهای شبه نظامی کُرد است.

اشغال شهر راهبردی «عین عیسی» و مناطق حومه هدف نخست دولت ترکیه در شمال سوریه به شمار می آید و پیامدهای دیگری از جمله قطع بزرگراه « M۴» را به دنبال دارد؛ این بزرگراه حدود ۳۰ کیلومتر با مرزهای ترکیه فاصله دارد.

با مسدود شدن بزرگراه M۴، مسیر ارتباطی و خطوط کمک رسانی شبه نظامیان کُرد از سمت شمال شرق استان حلب و مناطق غربی استان رقه با مناطق شمال و شمال شرق استان رقه و استان حسکه (تل التمر، قامشلی، حسکه و…) قطع می شود.

دولت ترکیه با اشغال شهر «عین عیسی» در تلاش است منطقه ای جایگزین را برای گروهک های تروریستی در نظر بگیرد چرا که آگاه است اگر مناطق اشغالی را در استان های حلب و ادلب از دست دهد (به جزء مناطق جنوبی ترکیه) منطقه ای برای استقرار تروریست ها وجود ندارد.

پیش بردن افکار توسعه طلبانه و امتیازگیری از دمشق در مذاکرات سیاسی بخش دیگر از اهداف دولت ترکیه از تحرکات جدید در اطراف شهر عین عیسی است اما در مقابل روسیه برای کاهش تنش در این محور، مذاکراتی را میان طرفین به جریان انداخت.

در دو هفته گذشته مذاکرات فشرده ای میان سران شبه نظامیان کُرد و نمایندگان دمشق و مسکو برگزار شد اما تاکنون توافق مشترک به دست نیامده است و نیروهای دموکراتیک سوریه با تخلیه «عین عیسی» و ورود نیروهای ارتش سوریه به این شهر مخالفت کرده اند.

از سویی دیگر، دولت روسیه برای جلوگیری از افزایش درگیری ها و کنترل وضعیت همزمان مذاکراتی را با نمایندگان دولت ترکیه انجام داد و این گفت وگوها باعث شد برای اولین بار پس از شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱، هیاتی از آنکارا برای مداکره به دمشق سفر کند.

هیات اعزامی از ترکیه به سوریه را شخصیت های سیاسی، افسران نظامی و نیروهای اطلاعاتی همراهی می کنند و به گفته برخی منابع میدانی مذاکرات اولیه میان آنکارا و دمشق برای کاهش تنش ها در عین عیسی پیشرفت داشته است.

گشت مشترک نظامی نیروهای ارتش سوریه، روسیه و ترکیه در شهر عین عیسی و مناطق اطراف یکی از محورهای اصلی مذاکرات میان دمشق و آنکارا بوده اما در خصوص تعیین تکلیف نیروهای شبه نظامی کُرد تصمیم گیری نشده است.

به نظر می رسد، اگر ترکیه با حُسن نیت وارد شود، مذاکرات آنکارا و دمشق در خصوص کاهش تنش در شهرک عین عیسی در شمال استان رقه می تواند مقدمه ای برای پایان دادن به اختلاف ها در سایر مناطق شمالی سوریه پس از ۹ سال رویارویی نظامی باشد.

روند تحولات میدانی نشان می دهد اگر دولت سوریه و ترکیه در مسیر حل اختلاف ها گام بردارند نه تنها سران نیروهای شبه نظامی کُرد مجبور به کوتاه آمدن از مواضع خود در خصوص شهر عین عیسی خواهند شد بلکه معادلات و موازنه قدرت در مناطق اشغالی شمالی سوریه تغییر می کند.

به گزارش اخبار جهادی، نیروهای شبه نظامی کُرد جریان مقابل دمشق و آنکارا محسوب می شوند چرا که تامین کننده منافع واشنگتن هستند و با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا این مسئله در میان و بلند مدت می تواند به خطری برای مرزهای جنوبی ترکیه تبدیل شود و همین مسئله اردوغان را به این نتیجه رسانده که حداقل باید در خصوص وضعیت شهرهای در تصرف شبه نظامیان کُرد با دولت سوریه به تفاهم برسد؛ در حال حاضر، نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه بخش های از استان حلب، رقه، حسکه و دیرالزور را در شمال غرب، شمال و شمال شرق سوریه در تصرف دارند.

انتهای پیام/

منبع: مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=23067

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.