اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تانک‌ها در خیابان‌های عدن؛ روز دوم درگیری نیابتی عربستان و امارات

  • کد خبر : 21986
  • 17 مرداد 1398 - 20:18
تانک‌ها در خیابان‌های عدن؛ روز دوم درگیری نیابتی عربستان و امارات
درگیری مسلحانه شبه‌نظامیان وابسته به عربستان و امارات در جنوب یمن، امروز نیز از سر گرفته شد و تانک‌ها نیز وارد میدان شدند و حداقل یک غیرنظامی کشته شده است.

درگیری مسلحانه شبه‌نظامیان وابسته به عربستان و امارات در جنوب یمن، امروز نیز از سر گرفته شد و تانک‌ها نیز وارد میدان شدند و حداقل یک غیرنظامی کشته شده است.

به گزارش اخبار جهادی، شهر «عدن» در جنوب یمن، که پایتخت دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن نامیده می‌شود، امروز نیز صحنه درگیری مسلحانه شبه‌نظامیان وابسته به عربستان و امارات بود.

پس از افزایش اختلافات ریاض – ابوظبی در جنوب یمن، شبه‌نظامیان وابسته به این دو کشور (نیروهای هادی – شورای انتقالی جنوب) از روز گذشته در عدن در حال درگیری مسلحانه هستند. این درگیری‌ها امروز در سه محله «کریتر» (شرق)، «جبل حدید» (شمال) و «خور مکسر» (شمال شرق عدن) جریان داشت.

امروز پای تانک‌ها نیز به خیابان‌های عدن باز شد و شبه‌نظامیان موسوم به «الحزام الامنی» (کمربند امنیتی) وابسته به امارات، با آر.پی.جی به برخی مناطق عدن از جمله «کریتر» حمله کردند.


منطقه کریتر در شهر استان عدن

وبگاه خبری «بوابتی» یمن درباره علت آغاز دوباره درگیری‌ها در عدن نوشت، «منابع امنیتی می‌گویند که تلاش شبه‌نظامیان وابسته به شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات است، برای ورود به ساختمان بانک مرکزی، علت تجدید درگیری‌هاست».

شورای انتقالی جنوب نام گروهی است که امارات در سال ۲۰۱۷ تشکیل داده و با عناصر دولت عبدربه منصور هادی که در عدن مستقر هستند، بشدت اختلاف دارند. دولت هادی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی مستقر و تحت حمایت این کشور است. هادی، به دلیل ناتوانی در ورود به صنعاء و تسلط بر پایتخت، بناچار عدن را پایتخت دولت خود معرفی کرده است. اما عدن و جنوب یمن به صحنه اختلافات امارات و عربستان تبدیل شده است. 

وبگاه خبری «وکاله الصحافه الیمنیه» نیز امروز پنجشنبه از تجدید درگیری در عدن خبر داد و نوشت، شبه‌نظامیان با آر.پی.جی به منازل مسکونی نیز حمله کرده‌اند.

مردم محلی گفته‌اند که شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب ظهر امروز در محله «حافه حسین» در محله «کریتر» پراکنده شده و سنگر گرفته‌اند. آنان ظهر امروز به ساختمان بانک مرکزی و برخی منازل مسکونی نیز حمله کرده‌ و تلاش کرده‌اند به زور وارد آن شوند اما نیروهای وابسته به دولت هادی با ارسال نیروهای کمکی مانع آنان شدند. همچنین گزارش شده است که سرنشینان یک خودرو وابسته به شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات مقابل یک بانک دولتی در عدن آتش زده شده و همه سرنشینانش کشته شده‌اند.

برخی اخبار تأیید نشده حاکی از این است که اردوگاه نظامی «عشرین» در محله کریتر، تحت کنترل نیروهای هادی (عربستان) در آمده و شماری از نیروهای آنان در خط ساحلی به سمت استان أبین مستقر شده‌اند.


شهر عدن امروز پنجشنبه

درگیری‌ها علاوه بر محله کریتر، به «جبل حدید» (شمال) نیز کشیده شد. برخی منابع مدعی شدند که نیروهای دولت هادی (مورد حمایت عربستان) به مخازن بزرگ آب و پایگاه یکم پیاده‌نظام وابسته به شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات در منطقه «جبل حدید» حمله کرده‌اند. اما وبگاه محلی «کریتر سکای» به نقل از «فتحی السقاف» رئیس سازمان آب شهر گزارش کرد که علت قطع آب، حمله به مخازن ایستگاه «البرزخ» نیست بلکه فرار عوامل و کارکنان مستقر در آنجا از بیم حملات، سبب توقف کار ایستگاه است.

اما «وکاله الصحافه الیمنیه» گزارش کرد که نیرهای موسوم به «تیپ سوم» وابسته به گارد ریاست جمهوری در عدن با تانک به مقر «پایگاه یکم پیاده‌نظام» و مخازن پمپاژ آب منطقه جبل حدید حمله کرده‌اند و پس از این حمله، درگیری دو طرف شدت گرفته و سلاح‌های سنگین نیز وارد معرکه شده است.


نقشه درگیری‌ها در عدن

منابع خبری همچنین اعلام کردند که پس از درگیری‌های ظهر و حمله به ساختمان بانک مرکزی، دایره درگیری‌ها به شهر خور مکسر (شرق عدن) هم کشیده شد. تاکنون صدای چند انفجار در شهر عدن شنیده شده است. گفته شده که یک ایستگاه مشتقات نفتی وابسته به سازمان آب خور مکسر در عدن حمله حمله قرار گرفته و آتش‌ گرفته است.

 

الجزیره نیز گزارش کرد که در نزدیکی فرودگاه عدن نیز درگیری‌ها کشیده شده و برخی اخبار حاکی از درگیری در نزدیکی فرودگاه است. الجزیره افزود که نیروهای هادی حضور خود در اطراف ساختمان ریاست جمهوری (کاخ معاشیق) را افزایش داده‌اند.

به گزارش الجزیره، تاکنون در نتیجه این درگیری‌ها حداقل یک غیرنظامی کشته و یک دختربچه نیز مجروح شده است.

آغاز درگیری‌ها

درگیری‌ها از آنجا آغاز شد که روز چهارشنبه (۱۶ مرداد/ هفتم اوت) شورای انتقالی جنوب، به شکل رسمی از نیروهایش خواست در حال آماده باش قرار بگیرند. «هانی بن بریک» نایب رئیس شورا نیز به اتهام اینکه دولت هادی از حزب [اخوانی] الاصلاح حمایت می‌کند، از شبه‌نظامیان خود خواست که به کاخ «معاشیق» که مقر ریاست جمهوری است، حمله کنند.

عدن روز چهارشنبه در نزدیکی ورزشگاه الحبیشی در شهر کریتر شاهد درگیری میان نیروهای گارد ریاست جمهوری دولت هادی و نیروهای الحزام الامنی (وابسته به امارات) بود. درگیری‌های روز گذشته بیش از پنج کشته و چندین مجروح بر جای گذاشت.

در حالی که واکنش امارات به این اتفاقات، به توییت «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت ابوظبی محدود شد (که در آن خواستار توقف درگیری‌ها شد)، عربستان نیز از زبان سخنگوی ائتلاف عربی درباره عواقب این تحولات صرفا هشدار داد.

سرهنگ «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف شب گذشته اعلام کرد که ائتلاف نمی‌تواند این تحولات خطرناک را بپذیرد و هر گونه به بازی گرفتن منافع مردم یمن مردود است. او از همه طرف‌ها خواست که منافع ملی را در نظر بگیرند و با دولت هادی که به گفته او «دولت قانونی» است، همکاری کنند.

با این همه، یک منبع در دولت هادی که نامش فاش نشد، روز گذشته به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که امارات با این اقدامات (دعوت شورای انتقالی به تصرف کاخ ریاست جمهوری – مقر هادی) در حقیقت به دنبال کودتا علیه دولت هادی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=21986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.