اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تونس به منزلگاه جدید داعش تبدیل می‌شود؟ +عکس

  • کد خبر : 21479
  • 19 تیر 1398 - 12:34
تونس به منزلگاه جدید داعش تبدیل می‌شود؟ +عکس
به نظر میرسد قدرت های غربی پس از لیبی و مالی به دنبال ایجاد بی ثباتی و زمینه سازی دخالت مستقیم در تونس به بهانه مقابله با خطر داعش هستند.

به نظر میرسد قدرت های غربی پس از لیبی و مالی به دنبال ایجاد بی ثباتی و زمینه سازی دخالت مستقیم در تونس به بهانه مقابله با خطر داعش هستند.

به گزارش اخبار جهادی، در دو هفته اخیر دو مورد حملات انتحاری پایتخت تونس را لرزاند. رسانه اعماق وابسته به گروه تروریستی داعش در بیانیه ای مسئولیت هر دو حمله را بر عهده گرفت. به این بهانه تصمیم داریم به بررسی تاریخچه فعالیت گروه تروریستی داعش در کشور تونس بپردازیم.

سابقه حملات تروریستی مهم در تونس

در ماه مارس ۲۰۱۵ میلادی انفجاری در موزه باردو تونس رخ داد که منجر به کشته شدن ۲۴ گردشگر خارجی شد. گروهی موسوم به «تیپ عقبه بن نافع» وابسته به گروه تروریستی القاعده ی مغرب اسلامی، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

در ماه ژوئن همین سال حمله به یک مکان گردشگری در بندر القنطاوی در شمال شهر سوسه منجر به کشته شدن ۳۹ گردشگر خارجی شد. اینبار رسانه های وابسته به گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند.

دو عضو این گروه با استفاده از سلاح کلاشنیکوف اقدام به شلیک به سوی گردشگران خارجی کردند که پس از پایان درگیری ۱ تن از آنها با شلیک نیروهای امنیتی کشته و دیگری دستگیر شد.

علی رغم اینکه تونس در جهان عرب به عنوان کشوری شناخته می‌شود که کمترین فعالیت گروه های اسلامگرای تندرو یا جنبش های تکفیری را در خاک خود داشته است، اما بیشترین تعداد تروریست خارجی که از یک کشور در گروه های مختلف تروریستی منطقه فعالیت کرده است تابعیت تونسی داشته اند.

از سال ۲۰۱۳ شاهد رشد شدید مهاجرت جنگجویان سلفی از خاک این کشور به لیبی، عراق و سوریه بودیم. طبق تخمین های نسبتا معتبر حدود ۱۵۰۰ فرد با تابعیت تونسی به لیبی و بیش از ۴ هزار نفر به خاک سوریه و عراق منتقل شده و به گروه های داعش و جبهه النصره (هیات تحریرالشام فعلی) پیوستند. اما با تضعیف و نابودی تدریجی خلافت داعش و بازگشت بسیاری از تروریست های خارجی عضو این گروه به کشورهای مبدا، اینبار برنامه ریزی فرماندهان تکفیری تونسی و حامیان خارجی آنها بر ایجاد بستری جدید برای جهاد در سرزمین مادری قرار گرفت.

نمودار منتشر شده توسط رسانه های وابسته به داعش بر اساس ملیت عوامل انتحاری این گروه در سال ۲۰۱۶.
۱۴ تبعه تونسی در این لیست مشاهده می‌شود.

ظهور داعش در تونس

مهم ترین تشکیلات تحت بیعت داعش در تونس، گروه جند الخلیفه است. این گروه که در استان قصرین فعالیت می‌کند مستقیما با شاخه جند الخلیفه در الجزایر در ارتباط است. جند الخلیفه در واقع حاصل یک انشقاق در گروه عقبه بن النافع بود که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد هنگامی که بخشی از نیروهای این گروه تصمیم به ماندن در تشکیلات القاعده و برخی دیگر تصمیم به پیوستن به داعش میگیرند.

هر چند بر خلاف جدایی میان داعش و جبهه النصره در سوریه که منجر به دشمنی و درگیری های شدید میان این دو گروه شد، در تونس این جدایی هرگز باعث دشمنی میان این داعش و القاعده نشده و حتی ارتباط میان این دو گروه تا کنون نیز برقرار است.

احتمالات پیش رو و آینده فعالیت های داعش در کشور تونس

با وجود گذشت چند سال از آغاز فعالیت داعش در تونس، تحلیلگران معتقدند هنوز تعداد نیروهای عضو این گروه از چند صد نفر تجاوز نمیکند و فعالیت آنها نیز بیشتر به بمب‌گذاری و حملات انتحاری خلاصه می‌شود.

اما احتمال داده میشود با افزایش دخالت کشورهای بیگانه به خصوص امریکایی‌ها در تونس و احتمال حمایت پنهانی مالی و تسلیحاتی برای رشد بیشتر داعش در خاک این کشور و به دست آمدن بهانه‌ای مناسب برای حضور نظامی در شمال افریقا، در آینده نزدیک شاهد افزایش کیفی و کمی حملات تروریستی و ایجاد شرایط بحرانی در این کشور باشیم.

موضوعی که حتی راشد الغنوشی رهبر حزب اسلامی النهضه تونس نیز پس از انفجارهای اخیر به آن اشاره کرده و هشدار داده بود که بیگانگان برای ایجاد اضطراب و ناآرامی و احساس شکست در میان مردم تونس برنامه ریزی کرده‌اند.

با توجه به وضعیت متزلزل سیاسی و احتمال توطئه کشورهای غربی برای دامن‌زدن به نا امنی در این کشور انتظار میرود مسئولین کشورمان با اتخاذ راهبرد مناسب از عملی شدن این موضوع جلوگیری به عمل آورده و دست‌کم برای تامین امنیت شیعیان مظلوم تونس که در استان‌های قابس-سوسه و تونس ساکن هستند و می‌توانند از اهداف بالقوه تکفیری‌ها برای انجام عملیات‌های تروریستی به شمار روند اقدامات کافی را انجام دهند.

نقشه تقسیمات استانی تونس.
استان های دارای جمعیت شیعه نشین با دایره قرمز مشخص شده اند.

انتهای پیام/منبع: مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=21479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.