اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

القدس العربی| نقش تل‌آویو و ریاض در حادثه نفتکش‌ها و افزایش تنش بین تهران-واشنگتن

  • کد خبر : 21229
  • 25 خرداد 1398 - 1:56
القدس العربی| نقش تل‌آویو و ریاض در حادثه نفتکش‌ها و افزایش تنش بین تهران-واشنگتن
پایگاه القدس العربی در گزارشی با اشاره به حادثه روز گذشته در دریای عمان نوشت: به نظر میرسد برخی از طرفهای منطقه‌ای به ویژه سعودی و اسرائیل به دنبال تشدید تنشها در منطقه هستند چرا که نفع آنها در این است.

پایگاه القدس العربی در گزارشی با اشاره به حادثه روز گذشته در دریای عمان نوشت: به نظر میرسد برخی از طرفهای منطقه‌ای به ویژه سعودی و اسرائیل به دنبال تشدید تنشها در منطقه هستند چرا که نفع آنها در این است.

به گزارش اخبار جهادی، صبح پنجشنبه ۲۳ خرداد گزارش‌هایی از وقوع انفجار در دو نفتکش در دریای عمان منتشر شد. جزئیات منتشر شده از این حادثه حکایت از آن داشت که نفت‌کش «فرونت التر» با پرچم جزایر مارشال و «کوکوکا کاریجس» با پرچم پاناما به ترتیب حامل محموله‌های «اتانول» و «متانول» بودند. نفتکش اول مدتی پس از بارگیری در بندر ابوظبی دچار سانحه شد و کشتی دوم از «الجبیل» عربستان راهی سنگاپور بود.

روزنامه القدس العربی به قلم «ابراهیم نوار» به برسی ابعاد این حادثه پرداخت و گزارش داد که این حادثه، باعث افزایش میزان تنش منطقه‌ای در خلیج فارس خواهد شد و در عین حال می‌تواند فرصتی برای تلاش جهت کنترل تنش و افزایش آرامش منطقه‌ای باشد.

به گزارش این روزنامه، این حادثه نشان داد که حضور ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس، نتوانسته است امنیت دریانوردی را تأمین کند و طرفهایی که خواستار افزایش تنش هستند، توانسته‌اند از راههای مختلف، تلاش کرده و منطقه را وارد جنگ احتمالی کنند که در صورت وقوع، از یمن در دریای سرخ تا ایران در شرق خلیج فارس امتداد خواهد داشت.

بنا بر این گزارش، مهمتر از پیامدهای تجاری این حادثه، پیامدهای امنیتی و راهبردی آن است و این اهمیت در سایه افزایش تنش ایالات متحده آمریکا علیه ایران به ویژه پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور از برجام و تحمیل تحریم‌های ظالمانه علیه آن، دو چندان شده است.

القدس العربی در ادامه اعلام کرد که «برخی از طرفهای منطقه‌ای به ویژه سعودی و اسرائیل این تنش را افزایش می‌دهند و در تلاشند که از هر طریقی، میزان آن را شدت بخشند. در حال حاضر، این طرفها می‌کوشند به زعم اینکه ایران عامل این حادثه (انفجار نفتکشها) بوده، آمریکا را به سمت حمله به ایران سوق دهند؛ هر چند هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد ایران در این عملیات یا حادثه‌ای که ماه گذشته رخ داد (بندر الفجیره)، دست داشته باشد».

به گزارش این روزنامه، ایران آشکارا گفته است که از تأمین امنیت دریانوردی تجاری در خلیج فارس حمایت می‌کند و خواستار برگزاری گفت‌وگوی جدی منطقه‌ای برای توافق بر سر قواعد تأمین امنیت حرکت دریانوردی است، ولی طرفهایی که در حمله به ایران سود دارند، از اتهام‌پراکنی علیه آن دست بر نخواهند داشت».

بنا بر این گزارش، عجیب آن بود که این حادثه زمانی رخ داد که «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در تهران حضور داشت و با مسئولان ایرانی در حال مذاکره بود تا چگونه تنش بین آمریکا و ایران را آرام کند. این اقدام آبه، با تأیید ترامپ صورت گرفت؛ شخصی که هفته پیش در ژاپن حضور داشت و با آبه مسئله واردات نفت ایران توسط ژاپن را بررسی کرد. بی‌تردید این حادثه تلاشی از سوی برخی طرفهاست که منفعتشان، از بین بردن میانجی‌گری ژاپن است تا بتوانند تنش تهران و اشنگتن را افزایش دهند و راه را به روی هر گونه تعقل یا آرامشی ببندند.

القدس العربی با اشاره به اینکه حادثه روز گذشته، دومین حادثه طی یک ماه گذشته بود که برای نفتکشها در خلیج فارس رخ داد، در پایان تأکید کرد، در جریان حادثه نخست (الفجیره) که تحقیقات درباره آن همچنان ادامه دارد، چهار کشتی آسیب دید، ولی تصاویری که از حادثه دیروز منتشر شد، مشخص بود که آتش‌سوزی بر روی یکی از نفتکشها بر روی سطح آن بود، و بدنه نفتکش دیگر نیز از بیرون آسیب دیده بود.

این در حالی است که شبکه خبری سی‌ان‌ان روز گذشته ادعا کرد که انفجارهای صبح پنج‌شنبه ناشی از مین‌های چسبنده بوده است. مین‌های چسبنده همان ادواتی هستند که ادعا شده بود حوادث فجیره نیز ناشی از آنها بوده است.

واشنگتن و تل‌آویو از روز گذشته در تلاش هستند ایران را مقصر حادثه جلوه دهند، این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از این حوادث ابراز نگرانی کرده و وزیر امور خارجه نیز در توئیتی، وقوع چنین انفجارهایی را بسیار مشکوک توصیف کرده بود.

اظهارات مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که برخی، این ایده را مطرح کرده‌اند که ممکن است یک طرف خارجی مانند رژیم صهیونیستی برای تشدید تنش در منطقه این حمله را انجام داده باشد. «ابراهیم فریحات» استاد فلسطینی‌الاصل دانشگاه «جرج تاون» از جمله این کارشناسان است که می‌گوید رژیم صهیونیستی عامل این حمله بوده است.

 برخی از کارشناسان مانند «حزام الحزام» استاد دانشگاه و کارشناس عربستانی مقیم لندن نیز تأکید دارند که امارات همچنان امنیت منطقه را پس از هدف قرار گرفتن نفتکش‌ها در دریای عمان به بازی گرفته و آن را به خطر انداخته است و به همین دلیل پیش از حادثه اعلام حالت فوق‌العاده کرده بود. دلیل این کار این است که رضایت آمریکا برای حمله نظامی به ایران و حمایت عمان و پاکستان را جلب کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=21229

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.