اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش| از قرارگاه تا نیرو؛ پدافند هوایی کشور در مسیر توسعه

  • کد خبر : 20968
  • 11 خرداد 1398 - 12:08
گزارش| از قرارگاه تا نیرو؛ پدافند هوایی کشور در مسیر توسعه
چهارمین نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران با انتصاب امیر علیرضا صباحی فرد به فرماندهی نیروی پدافند هوایی از سوی حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا به صورت رسمی تشکیل شد.

چهارمین نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران با انتصاب امیر علیرضا صباحی فرد به فرماندهی نیروی پدافند هوایی از سوی حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا به صورت رسمی تشکیل شد.

به گزارش اخبار جهادی، حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در احکام جداگانه‌ای سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران را با حفظ سمت به فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)‌ و امیر علیرضا صباحی فرد را به فرماندهی نیروی پدافند هوایی بعنوان چهارمین نیروی مستقل ارتش منصوب کردند.

** ۲۷ سال هماهنگی پدافند ارتش و سپاه

سابقه تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) مربوط به سال‌های ابتدایی دهه هفتاد شمسی است که بر اساس تدابیر فرمانده معظم کل قوا و به دلیل وجود سامانه‌های پدافندی در نیروی هوایی ارتش و سپاه، مسئولیت هماهنگی فعالیت‌های پدافندی ارتش و سپاه بر عهده این قرارگاه گذاشته شد.

پس از آن و در میانه دهه هشتاد با توجه به افزایش حجم تهدیدات هوایی و به تبع آن در اولویت قرار گرفتن پدافند هوایی به منظور مقابله با این تهدیدات، با منفک شدن فرماندهی پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در دهم شهریورماه ۱۳۸۷ با ساختاری جدید و متفاوت سازماندهی و تقویت شد و ماموریت یافت تا نسبت به دفاع از هوا و فضای کشور به صورت فعالانه و مستقل عمل کند.

از آن پس نیز روز دهم شهریور بعنوان روز پدافند هوایی شناخته شد.


دیدار فرماندهان قرارگاه پدافند هوایی با فرمانده معظم کل قوا به مناسبت ۱۰ شهریور روز پدافند هوایی

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) که در ساختار سازمانی قبلی هدایت وکنترل عملیاتی یگان‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح را به عهده داشت، در ساختار تشکیلاتی جدید با تحویل گرفتن کامل یگان‌های پدافند هوایی نیروی هوایی و اعمال فرماندهی کامل بر یگان‌های مذکور، با در اختیار گرفتن فرماندهی اطلاعات و شناسایی الکترونیک(فاشا)، شبکه راداری، موشکی، توپخانه‌ای، دیده بانی و سامانه‌های پشتیبانی رزمی و عمومی یگان‌های مذکور، از طریق سامانه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی (ADOC -SOC -CRC -CP) مسئولیت کنترل عملیات هوایی کشور را به عهده داشت.

**فرماندهان؛ ترکیبی از ارتش و سپاه 

و نخستین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در دور جدید فعالیت خود، امیر سرتیپ خلبان احمد میقانی بود که پیش از آن فرماندهی نیروی هوایی ارتش را بر عهده داشت.


امیر خلبان احمد میقانی

امیر میقانی تا بهمن ماه ۱۳۸۹ عهده دار فرماندهی این قرارگاه بود و در تاریخ ۳ بهمن ۸۹ امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی بعنوان یکی از جوان‌ترین فرماندهان نیروهای مسلح و با حکم فرمانده معظم کل قوا عهده دار فرماندهی قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء(ص) شد.


امیر فرزاد اسماعیلی

امیر علیرضا صباحی فرد نیز که در دوران فرماندهی امیر اسماعیلی عهده دار سمت جانشینی قرارگاه پدافند هوایی بود، در تاریخ ۸ خردادماه ۱۳۹۷ از سوی حضرت آیت الله خامنه‌ای به فرماندهی این قرارگاه منصوب شد و در نهایت یک سال پس از این انتصاب در تاریخ ۷ خردادماه ۱۳۹۸ با تشکیل نیروی پدافند هوایی ارتش و انتصاب امیر صباحی فرد به فرماندهی این نیرو، مسئولیت فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) به فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران محول شد.

از آنجایی که حفاظت و حراست از آسمان ایران در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) به صورت مشترک بین ارتش و سپاه صورت می‌گیرد، هیئت رئیسه این قرارگاه نیز ترکیبی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که حضور مرحوم سردار موسی بختیاری در سمت معاونت هماهنگ کننده این قرارگاه در گذشته و سردار علی بلالی در حال حاضر از جمله موارد حضور دوشادوش ارتش و سپاه در کنار یکدیگر است.


مرحوم سردار موسی بختیاری


سردار علی بلالی

** تشکیل نیروی پدافند هوایی ارتش

حکم فرمانده معظم کل قوا به منظور تشکیل رسمی نیروی چهارم ارتش تحت عنوان نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را می‌توان آغازی برای توسعه و تعمیق فعالیت‌های پدافند هوایی در سطح کشور برشمرد؛ موضوعی که حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا نیز در حکم انتصاب امیر صباحی فرد از آن بعنوان «رشد و استحکام درونی آن نیرو بویژه در تقویت آموزش‌ها، نگهداری به‌روز از ابزار و تجهیزات و استفاده حداکثری از آنها» نام برده اند.

یکی از عرصه‌های تقویت پدافند هوایی را می‌توان موضوع آموزش در سطح این نیرو نام برد که طی سالهای گذشته با تاسیس سه مرکز آموزشی دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)، مرکز آموزش‌های پدافند هوایی و مرکز آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی، موضوع آموزش در پدافند هوایی تقویت شده است.

از سویی استمرار حضور قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) را نیز می‌توان در راستای هم افزایی و هم راستایی ظرفیت های پدافندی کشور در ارتش، سپاه و بسیج در قالب شبکه یکپارچه پدافندی به منظور تقویت پدافند هوایی کشور برشمرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=20968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.