اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

«بدر اف»؛ جدیدترین موشک یمنی با کلاهک AirBurst/ پذیرایی داغ از متجاوزان با «۱۴ هزار ترکش» +فیلم

  • کد خبر : 20290
  • 04 اردیبهشت 1398 - 8:37
«بدر اف»؛ جدیدترین موشک یمنی با کلاهک AirBurst/ پذیرایی داغ از متجاوزان با «۱۴ هزار ترکش» +فیلم
بیش و پیش از آنکه تلفات ناشی از موشک بدر برای سعودی‌ها و اماراتی‌ها نگران‌کننده باشد، روند رو به رشد و ابتکارات مهمی که نیروهای مدافع یمن از خود بروز داده‌اند، عامل هراس متجاوزان خواهد بود.

بیش و پیش از آنکه تلفات ناشی از موشک بدر برای سعودی‌ها و اماراتی‌ها نگران‌کننده باشد، روند رو به رشد و ابتکارات مهمی که نیروهای مدافع یمن از خود بروز داده‌اند، عامل هراس متجاوزان خواهد بود.

 به گزارش اخبار جهادی، تجاوز به یمن در آغاز برای بسیاری از کارشناسان غربی و عربی، یک تجربه کوتاه مدت از غلبه ارتش تا دندان مسلح سعودی به خاطر داشتن مولفه هایی چون برتری هوایی بر یک گروه چریکی و فاقد تجهیزات آفندی و پدافندی به حساب می آمد اما با گذشت بیش از هزار روز از آغاز این تجاوز، مبارزان یمنی هر روز ابداع جدیدی را برای دفاع از این کشور به رخ متجاوزان می کشند و حالا در رویه ای بر خلاف تصور عمومی، این یمنی ها و مدافعان از خاک خود هستند که هر چند وقت یکبار، یک سامان جدید علیه متجاوزان رو می کنند.

یکی از این وسایل دفاعی، راکت های سری بدر است که در ادامه به موشک هایی بسیار دقیق بدل شده اند. موشک های سری “بدر” حیات خود را به عنوان راکت های بدر آغاز کردند که بر روی پرتابگرهای ثابت و متحرک نصب شده و حتی یمنی ها مدل پرتابگر زیرزمینی آنها را نیز توسعه داده و وارد میدان نبرد کردند. این راکت در کالیبر ۲۱۰ میلی متری ارائه شده و برد آن در حدود ۱۵۰ کیلومتر است. سوخت این راکت نیز از نوع جامد است.

راکت بدر پی ۱: آغاز نقطه زنی یمنی ها

در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی، یمنی ها از موشک هدایت شونده بدر پی ۱ رونمایی کردند. این موشک از موتور تک مرحله ای سوخت جامد بهره برده و در سر جنگی آن نیز بالک های هدایت سرجنگی استفاده شده است. یمنی ها این موشک را در حقیقت مدل ارتقاء یافته سامانه بدر معرفی کرده و خطای آن را تنها ۳ متر اعلام کردند. برد این موشک نیز در حدود همان عدد ۱۵۰ کیلومتر است.

خانواده بدر به طور کلی قابلیت پرتاب از سکوهای ثابت و هم متحرک را دارد. مدت کوتاهی بعد از رونمایی از این موشک مورد نظر بود که چند فیلم از حملات این موشک به مواضع نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی منتشر شده و دقت ترسناک این موشک در هدف قراردادن ساختمان های محل تجمع دشمنان، سیگنال مهم را به عربستان و امارات مخابره کرد: “حالا سلاحی با هدایت دقیق در اختیار داریم! “. البته در انتشار این تصاویر دو نکته دیگر نیز نهفته بود، اول انکه نشان می داد آنها چقدر دقیق و با برنامه به اهداف خود حمله می کنند و پیش از حمله، آنقدر برنامه ریزی دارند که بتوانند پهپاد خود را در محل اصابت مستقر کرده و از آن تصویر بگیرند بدون آنکه نگران خطای احتمالی موشک باشند.

دومین نکته نیز آن بود که بر خلاف ائتلاف به اصطلاح عربی، آنها بدون بلوف به اجرای عملیات ها و رونمایی از دستاوردهای خود می پردازند و به محض اعلام یک خبر از پهپادها و موشک های جدید خود، در زمانی کوتاه آنرا علیه متجاوزان به کار می گیرند تا ترکیب عملیات روانی و ارتقاء قدرت نظامی را به خوبی اجرا کرده باشند.

بدر اف؛ محصولی برای سورپرایز متجاوزین

اما جدیدترین شگفتانه یمنی ها برای متجاوزین سعودی و اماراتی، “بدر اف” است. این موشک در کنار دقت بسیار بالا، حاوی یک قابلیت بسیار مرگبار است چراکه موشک بدر اف حاوی ۱۴ هزار ترکش بوده، شعاع اطراف هدف را پوشش داده و اهدافی مثل نیروهای پیاده و زره پوش های سبک را به راحتی از بین می برد. حال کمی بیشتر به قدر اف می پردازیم:

موشک مورد نظر که بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلومتر برد دارد، در حقیقت یک سامانه موشکی هدایت دقیق است که البته مجهز به کلاهک های منفجر شونده در هوا نیز شده است. منفجر شونده در هوا یا AirBurst یک حالت تنظیمی برای برخی از گلوله ها یا سرهای جنگی موشک هاست که بر اساس آن، فیوز به صورت خاصی تنظیم می شود تا بعد از زمانی مشخص، یا در ارتفاعی مشخص از سطح زمین، گلوله یا سر جنگی مورد نظر را منفجر کند. این روش امروزه هم در یگان های توپخانه ، هم برای موشک های تاکتیکی و توپ های دریایی یا کالیبر سبک برای درگیری با نیروهای سنگر گرفته در درون حفره ها و خندق ها به کار می رود.

در زمان انفجار در بالای سطح زمین، فضای مورد پوشش قرار گرفته، خصوصاً در شرایط حمل ترکش (مثل این موشک یمنی) بسیار افزایش پیدا کرده و ترکش ها به دلیل سرعتی که می گیرند قدرت تخریبی بیشتر نیز پیدا می کنند. بر اساس تصاویر منتشر شده، سر جنگی موشک مورد نظر در ارتفاعی کمتر از ۵۰ متر از سطح زمین منفجر شده و فضای اطراف خود را با ترکش ها تحت تاثیر قرار می دهد. منابع یمنی اعلام کردند که ترکش های موشک مورد نظر در دایره ای به شعاع ۲۵۰ متر پخش می شود.

نیروهای یمنی البته از مهمات ترکش زا که در هوا منفجر می شوند نیز تجربه خوبی دارند. مدتی قبل و در اوایل شروع سال میلادی جدید، محل برگزاری یک مراسم سان و رژه نیروی های یمنی وفادار به ائتلاف سعودی مورد حمله یک پهپاد انتحاری مجاهدین یمنی قرار گرفت. این پهپاد با وجود اندازه تقریباً کوچک دقیقاً به روی جایگاه رسیده و بعد از منفجر شدن، تعدادی از نیروهای حاضر در صحنه از جمله چند نفر از مقامات برجسته نظامی وابسته به سعودی ها را هدف قرار داد. ترکش های پرتاب شده کارگر بوده و چند نفر از قربانیان سرشناس به درک واصل شدند.

طبیعتاً فضای جنگ یمن به گونه ای است که در اکثر مواقع با نیروهای پیاده و خودروهای تاکتیکی سبک رو به رو هستیم که زره خاصی، خصوصاً از قسمت بالا ندارند و ضربه ترکش ها از بالا به پایین به راحتی قادر به نفوذ به بدنه از کار انداختن انها خواهد بود. البته اینکه این ترکش ها با نیروی پیاده چه خواهند کرد هم نیازی به تشریح نخواهد داشت. لذا به نظر می رسد یمنی ها با استفاده از ترکیب ترکش ها و انفجار در هوا یا همان حالت AirBurst به سلاحی موثر برای نبرد با متجاوزان سعودی و اماراتی رسیده اند.

این موشک به دلیل تحرک بالا و برد مناسب برای غافلگیری نیروهای متجاوز به خاک یمن، در حقیقت یک سلاح تاکتیکی است که می توان با آن تجمعات دشمن خصوصاً موارد دور از خط مقدم و یا حتی تا حدی درون خاک سعودی ها را هدف قرار داد. در حقیقت بیش و پیش از آنکه تلفات ناشی از این موشک برای سعودی ها و اماراتی ها نگران کننده باشد، روند رو به رشد و ابتکارات مهمی که نیروهای مدافع خاک یمن در طی سالهای تجاوز به این کشور، از خود بروز داده اند، برای متجاوزان هراس آور و رعب انگیز خواهد بود.

شلیک موشک بدرF به مرکز آموزشی مزدوران سعودی و اماراتی

انتهای پیام/

مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=20290

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.