اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

سناریوهای جنگ احتمالی در آینده؛ بزرگترین خطر فراروی رژیم صهیونیستی چیست؟

  • کد خبر : 19843
  • 18 فروردین 1398 - 10:56
سناریوهای جنگ احتمالی در آینده؛ بزرگترین خطر فراروی رژیم صهیونیستی چیست؟

کارشناسان مسائل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در بررسی سناریوهای مربوط به جنگ احتمالی آینده در انتخاب بزرگ‌ترین خطر فراروی این رژیم متفق‌القول هستند. به گزارش اخبار جهادی، مرکز مطالعاتی باحث در مقاله‌ای به بررسی ابعاد وسیع ضعف جبهه داخلی رژیم صهیونیستی در برابر محور مقاومت منطقه‌ای پرداخته و می‌نویسد که اسرائیل در شرایط کنونی در […]

کارشناسان مسائل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در بررسی سناریوهای مربوط به جنگ احتمالی آینده در انتخاب بزرگ‌ترین خطر فراروی این رژیم متفق‌القول هستند.

به گزارش اخبار جهادی، مرکز مطالعاتی باحث در مقاله‌ای به بررسی ابعاد وسیع ضعف جبهه داخلی رژیم صهیونیستی در برابر محور مقاومت منطقه‌ای پرداخته و می‌نویسد که اسرائیل در شرایط کنونی در بحران‌های متعددی قرار دارد که باعث شکست‌های متراکم در رویکردهای امنیتی این رژیم شده است. این روند به‌صورت مستقیم بعد از جنگ سال ۱۹۶۷ آغاز شده و عناصر و نمودهای آن در مجموعه‌ای از تحولات خود را نشان داده که مهم‌ترین نمونه‌های آن را می‌توان در خیزش و بیداری ملت‌های عربی و فلسطینی و گرایش آنها به‌سمت عرصه‌های مقاومت برشمرد که باعث شده پروژه توسعه‌طلبانه صهیونیستی در منطقه وارد بن‌بست شود. همین بن‌بست باعث مهاجرت معکوس ساکنان یهودی سرزمین‌های اشغالی شده و سالیانه تعداد بیشتری از یهودیان، اسرائیل را ترک می‌کنند.

با وجود اینکه سرکردگان رژیم صهیونیستی موفق شده‌اند بخش قابل توجهی از اراضی فلسطینیان را اشغال کرده و اکثریت مردم این مناطق را آواره کنند، اما شهرک نشینان یهودی و صهیونیستی نتوانستند با آرامش و اطمینانی که آژانس یهود و رسانه‌ها و تبلیغات وابسته به رژیم صهیونیستی به آنها وعده داده بودند، در سرزمین‌های اشغالی زندگی کنند.

در حال حاضر عناصر قدرت برای تشکیل رژیمی مسلط بر مقدرات فلسطین اشغالی در دست صهیونیست‌ها وجود ندارد و ارتش اسرائیل و دیگر گروه‌های امنیتی این رژیم مانند گذشته مورد اطمینان شهرک‌نشینان نیستند. توان نظامی رژیم صهیونیستی نیز به گونه‌ای نیست که اسرائیل بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون دریافت خسارت‌های مالی و جانی گسترده، موقعیت‌هایی را در جبهه‌های مختلف به دست بیاورد.

کلمه شکست در رابطه با اقدامات نظامی اسرائیل برای اولین بار در اعلام نتایج کمیته وینوگراد در خصوص جنگ سال ۲۰۰۶ مطرح شد و بیش از صد و شصت و چهار بار در این گزارش تکرار شد. گزارش ناظر کابینه رژیم صهیونیستی در خصوص نقش جبهه داخلی و اوضاع این جبهه در دوران جنگ ۳۳ روزه نیز نشان دهنده نقاط ضعف و شکست‌های گسترده این رژیم بود.

گزارش‌های دیگر که برخی از آنها گزارش‌های قضایی و حقوقی هستند نیز از وجود فساد گسترده و نقض ارزش‌های اخلاقی و انسانی در میان افسران ارتش و عناصر مختلف آن خبر می‌دهد. این موضوع جنجال‌ها در میان افکار عمومی رژیم صهیونیستی در خصوص نقش و کارکرد موسسه نظامی اسرائیل در تصمیم‌گیری‌های تل‌آویو را افزایش داده است و مطالبات متعددی برای اعمال محدودیت‌های بیشتر در برابر یگان های نظامی رژیم صهیونیستی را مطرح کرده است، چرا که شهرک‌نشینان اسرائیلی دیگر اعتماد لازم را به ارتش اسرائیل ندارند و معتقدند ارتش در تحقق بسیاری از اهداف ملی و امنیتی رژیم صهیونیستی با شکست روبرو شده است.

در همین رابطه پدیده فرار از خدمت نظامی اجباری با اقداماتی نظیرحضور در دوره‌های تلمودی یا به بیماری زدن نظامیان نیز به وفور در سرزمین‌های اشغالی دیده می‌شود.

روزنامه صهیونیستی معاریو در خصوص عدم آمادگی جبهه داخلی رژیم صهیونیستی برای جنگ احتمالی آینده می‌نویسد که تنها ۱۰ درصد از مجموع ۱۵۰ زیرساخت اساسی اسرائیل که در صورت بروز جنگ در معرض خطر حملات موشکی قرار دارند، مستحکم سازی شده اند. مشخص است که رژیم صهیونیستی عمق استراتژیک قابل توجهی ندارد و این موضوع نقطه ضعف دیگری در جبهه داخلی این رژیم به شمار می‌رود.

بیشترین عرض مناطق صهیونیست نشین در مرکز سرزمین‌های اشغالی مشاهده می‌شود که ۱۷ کیلومتر است. این در حالی است که عرض مناطق صهیونیستی در بخش‌های شمالی ۷ کیلومتر و در بخش‌های جنوبی ۱۰ کیلومتر است.

به این ترتیب در زمان افزایش فشارهای نظامی، تنها گزینه‌ای که در برابر جبهه داخلی رژیم صهیونیستی قرار دارد، فرار کامل از سرزمین‌های اشغالی است، چرا که به ویژه در شرایط تعدد جبهه های جنگی و با توجه به افزایش توانمندی‌ها و امکانات نظامی محور مقاومت در منطقه، اسرائیل هیچ عمق استراتژیک یا مکان امنی نخواهد داشت.

نفتالی بنت وزیر آموزش رژیم صهیونیستی در جریان کنفرانس آکادمی مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که هرگونه حمله نظامی جدید لبنان می‌تواند به صورت بی‌سابقه ای به ضرر جبهه داخلی اسرائیل تمام شود. ارزیابی‌های نظامی اسرائیل نشان می‌دهد که مقاومت فلسطین و لبنان در صورت بروز جنگ در نوار غزه یا مرزهای لبنان، روزانه هزاران موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک خواهند کرد. این در حالی است که سیستم های دفاع هوایی رژیم صهیونیستی نظیر گنبد آهنین و سایر سامانه‌های دفاع موشکی این رژیم برای ایجاد امنیت کامل در جبهه داخلی اسرائیل کافی نیست.

ران بن یشای تحلیلگر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی در این خصوص تاکید می‌کند که ایرانیان و متحدان آنها در غزه و حزب‌الله و سوریه می توانند خسارتهای جبران ناپذیری به جبهه داخلی و موسسات نظامی اسرائیل وارد کنند که فراتر از خسارت‌های سالهای گذشته خواهد بود.

مشخص است که تهدید جبهه داخلی اسرائیل در هر نوع شرایط جنگی آینده بسیار خطرناک‌تر از قبل خواهد بود. این موضوع تنها در خصوص افزایش تعداد موشک‌ها و خمپاره ها نیست ، بلکه در زمینه تاثیرگذاری این حجم آتش نیز مد نظر است. به این ترتیب می توان گفت خسارت‌هایی که در هر جنگ احتمالی آینده به جبهه داخلی و نظامی اسرائیل وارد می‌شود، صدها برابر بیشتر از قبل خواهد بود.

بن یشای همچنین به این نکته اشاره می‌کند که درخواست آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی مبنی بر افزایش حدود ۵ میلیارد شیکلی بودجه امنیتی رژیم صهیونیستی برای توسعه توانمندی‌های استراتژیک طی دو سال گذشته در نتیجه دو تحول امنیتی منفی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. تحول اول در نتیجه افزایش دقت موشک‌های ایرانی است که می‌تواند توسط ایران و متحدان این کشور به سمت اسرائیل شلیک شود و خسارت‌های زیاد انسانی و استراتژیک برای اسرائیل به جای بگذارد که صدها برابر خسارت‌های مربوط به موشک‌های غیر دقیق است.

این گزارشگر صهیونیستی می‌افزاید که تحول استراتژیک دوم در عرصه سوریه به وجود آمده است که این کشور را نیز در جبهه شمالی وارد صف دشمنان اسرائیل کرده است. وی در این رابطه می‌گوید: پیش بینی می‌کنیم که در جنگ آینده هماهنگی‌های قابل‌توجهی ضد ما از سوی طرف‌های ایرانی، سوریه و لبنانی و حتی نوار غزه به وجود آید و آن‌ها آتش خود را به سوی مرکز تل‌آویو و ساختمان وزارت دفاع و سایر وزارتخانه ها و انبارهای آمونیاک در حیفا و صدها هدف بی‌سابقه دیگر در عمق اسرائیل شلیک کنند.

به این ترتیب بحران واقعی در سرزمین‌های اشغالی ایجاد می‌شود و در آینده ای نه چندان دور ارتش اسرائیل در اجرای برنامه‌های عملیاتی و هجومی خود در محورهای زمینی و دریایی مشکلات زیادی را فراروی خود خواهد دید. این در حالی است که ارتش تلاش می کند عملیات هایی را با هدف کاهش توان دشمنان خود در محور مقاومت انجام دهد. با این وجود می‌بینیم که شکاف‌های موجود در زمینه آماده سازی جبهه داخلی اسرائیل برای جنگ نیز همچنان بسیار گسترده است.

به این ترتیب بحران واقعی در اسرائیل وجود خواهد داشت و ارتش اسرائیل برای انجام برنامه های عملیاتی و هجومی خود در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر سیستم‌های امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند که در ارتش، مسئولیت‌ها و فرماندهان و یگان‌های مختلف و مسئول آنها مشخص شده است. اما در جبهه داخلی اسرائیل این موضوع همچنان مشخص نیست. به همین علت است که بخشی با عنوان جبهه داخلی در ارتش اسرائیل ایجاد شده است، اما همچنان وضوح مشخصی در این جبهه وجود ندارد.

روزنامه هاآرتص در این رابطه با ابراز تردید نسبت به آمادگی رژیم ‌صهیونیستی در حمایت از جبهه داخلی خود در برابر موشک‌های محور مقاومت و کشورهای بازدارنده شامل ایران و سوریه تاکید می‌کند که مسیر اسرائیل برای تحقق این بازدارندگی بسیار طولانی است.

عاموس هارئیل تحلیلگر مسائل راهبردی رژیم صهیونیستی در گزارشی اقدامات اسرائیل جهت بزرگنمایی کارکرد و فواید سامانه گنبد آهنین را به تمسخر گرفته و می‌نویسد: ارتش و کابینه اسرائیل بیانیه مهمی را صادر کرده و ایران و حزب‌الله و حماس را خطاب قرار داد: ما از شما می‌خواهیم تمام اقدامات خود برای آغاز جنگ ضد اسرائیل را به مدت ۳ سال متوقف کنید، چرا که ما به دنبال توزیع ماسک بین اسرائیلی‌ها طی ۳۶ ماه آینده هستیم.

این نویسنده صهیونیستی می‌افزاید: ارتش اسرائیل همچنان به دنبال ادغام روش‌های هجوم هوایی و عملیات زمینی شامل اشغالگری در مناطق مختلف است تا بتواند واکنشی به تهدیدات موشکی طرف مقابل نشان دهد، اما اگر این اقدامات با شکست مواجه شود، جبهه داخلی اسرائیل در جنگ احتمالی آینده ضربات سختی را خواهد دید و به سختی بتواند بار دیگر سرنوشت جنگ را به نفع خود رقم بزند. به این ترتیب جنگ وابسته به میزان پایداری اسرائیلی‌ها برای مدت طولانی و توزیع مواد مختلف در میان آنها خواهد بود. این در حالی است که به نظر نمی‌رسد جبهه داخلی اسرائیل آمادگی ورود به چنین جنگ مستمری را داشته باشد، چرا که شکاف گسترده‌ای در میزان تجهیزات و قدرت کنترل افکار عمومی و مدیریت موسسات نجات و شرایط فوق العاده آن وجود دارد.

در همین رابطه روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با انتشار نتایج یک نظرسنجی نشان داد که ۵۹ درصد از صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی معتقدند که اسرائیل در شرایط سختی قرار دارد و ۴۲% احساس می‌کنند که امنیت آنها به شکل قابل توجهی در معرض تهدید و تضاد قرار دارد. همچنین ۵۷ درصد نیز عقیده دارند که هیچ شخصیت شایسته‌ای برای تصدی پست نخست‌وزیری در اسرائیل وجود ندارد.

سناریوهای فاجعه‌بار جنگی

آلکس فیشمن نویسنده اسرائیلی در روزنامه یدیعوت آحارونوت درباره سناریوهای فاجعه‌آمیزی که اسرائیل را تهدید می‌کند، هشدار داد. وی در تحلیلی نوشته است که حزب‌الله در جنگ آینده روزانه بین ۳ تا ۴ هزار موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌کند. یعنی در هر ساعت ۱۵۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک خواهد شد. موشک‌هایی که البته این بار با دقت و تخریب بیشتری هستند و برد بیشتری نیز دارند، به گونه ای که می‌توانند تمامی اسرائیل را پوشش دهند.

این نویسنده صهیونیست می‌افزاید که این موضوع یک کابوس و توهم نیست، بلکه واقعیتی است که موسسات دفاعی از آن تحت عنوان خطرناک‌ترین شرایط برای اسرائیل یاد می‌کنند. این نویسنده اسرائیلی در عین حال ابراز امیدواری کرد که تعداد موشک‌ها چند روز بعد از انجام حملات هوایی اسرائیل یا بعد از یورش نیروهای زمینی ارتش به داخل لبنان کاهش پیدا کند.

این تحلیل به نقل قول آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق اسرائیل اشاره می‌کند که تاکید داشت ۳۰ درصد از اسرائیلی‌ها در مناطق شمالی جایی برای مخفی شدن ندارند. این کارشناس صهیونیست همچنین درباره ضعف جبهه داخلی اسرائیل هشدار داده و تاکید کرد که این موضوع می‌تواند بر روحیه نظامیان در جبهه های مبارزاتی و قدرت ادامه همگرایی لجستیک بین نیروها تاثیرگذار باشد.

وی همچنین می‌افزاید که خطرناک‌ترین سناریو در خصوص جنگ آینده در رابطه با میزان بی سابقه جراحت ها در میان ارتش اسرائیل و جبهه داخلی این رژیم است که بالغ بر دو هزار مجروح خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل راهبردی تاکید می‌کند که وزرای رژیم صهیونیستی تاکنون این موضوع را درک نکرده‌اند که ورود جبهه داخلی اسرائیل به جنگ آینده در سطحی بی‌سابقه خواهد بود و این جبهه سطح قابل توجهی از آتش را دریافت خواهد کرد.

در همین رابطه گزارش رسمی منتشر شده از سوی یوسف شابیرا ناظر کابینه رژیم صهیونیستی از احتمال فرود هزاران موشک و راکت در سرزمین‌های اشغالی در صورت بروز جنگ در منطقه شمالی خبر می‌دهد. این گزارش که در روز سه شنبه ۶ دسامبر ۲۰۱۸ منتشر شد، توضیح می‌دهد که قدرت سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی در مناطق شمالی به ویژه در مناطق شهری بسیار محدود است و موسسات امنیتی نیز طرحی برای تخلیه ساکنان شهرهای شمالی آماده نکرده‌اند.

وی همچنین از ناهماهنگی میان طرف‌های مرتبط در زمینه آمادگی جبهه داخلی رژیم صهیونیستی برای مقابله با حملات موشکی خبر داده و در گزارش خود خاطرنشان می‌کند که اطلاعات کافی در این خصوص در اختیار تصمیم سازان اسرائیلی قرار ندارد.

کارین الهارار رئیس کمیسیون پارلمانی نظارت بر کابینه نیز با اشاره به گزارش ناظر کابینه تاکید می‌کند که اشتباهات خطرناکی در روش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای حمایت از ساکنان سرزمین‌های اشغالی در جریان عملیات نظامی گذشته ضد نوار غزه وجود داشته است. وی تاکید می‌کند که نخست‌وزیر و وزارت جنگ و شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی باید به دنبال اصلاح این ایرادها باشند و توصیه‌های مطرح شده در گزارش شابیرا برای حمایت از جبهه داخلی اسرائیل را به کار بگیرند.

اعترافات لیبرمن در خصوص پیامدهای فاجعه بار جنگ آینده برای رژیم صهیونیستی

آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی معتقد است که در صورت بروز جنگ آینده میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، روزانه بین ۳ تا ۴ هزار موشک به تمامی مناطق سرزمین‌های اشغالی شلیک خواهد شد. گزارش‌های سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی معتقد است که این سناریو خطرناک‌ترین و معقول‌ترین سناریو برای جنگ آینده است. شاید بتوان گفت در نتیجه همین گزارش‌هاست که طی سال‌های گذشته باعث شده رژیم اسرائیل از رویکرد خصمانه نظامی ضد لبنان پرهیز کند.

ارزیابی‌های اسرائیلی تنها نسبت به تعداد موشک‌ها هشدار نمی‌دهد، بلکه دقت و میزان تخریب و طول برد این موشک‌ها از دیگر مواردی است که در هشدار موسسات امنیتی رژیم صهیونیستی مطرح شده و قابل مقایسه با جنگ ۳۳ روزه نخواهد بود. گزارش‌های اسرائیلی‌ها نشان می‌دهد که موشک‌های مذکور از سکوهای ثابت و مخفی به سمت اهداف مشخص شده در سرزمین‌های اشغالی شلیک خواهد شد.

طرح رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از موشک‌های مقاومت

لیبرمن در تابستان سال گذشته از پایان طرح چند ساله موسوم به سپر جبهه داخلی خبر داد که با هزینه بالغ بر ۵ میلیارد شیکل جهت تقویت ثبات داخلی در برابر مجموعه‌ای از تهدیدات نظیر زلزله و حوادث طبیعی و جنگ نظامی در جبهه شمالی یا جنوبی طراحی شده است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این زمینه می‌نویسد که طرح مذکور در کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفت و اجرای این طرح بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۳۰ انجام خواهد شد.

یسرائیل هارئیل که به مدت ۱۵ سال ریاست شورای شهرک نشینان را در اختیار داشته، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص نوشت که واکنش‌های شهرک نشینان مناطق شمالی اسرائیل در جریان حملات موشکی جنگ دوم لبنان و واکنش ساکنان مناطق النقب در جریان جنگ سال ۲۰۱۴ اسرائیل با نوار غزه نشان داد که جبهه داخلی اسرائیل قدرت بسیار پایین و نگران کننده‌ای نسبت به جنگ های مختلف دارد.

در این رابطه می‌توان به این نکته اشاره کرد که موسسه شبه رسمی رسانه‌ای رژیم صهیونیستی طی هفته‌های گذشته به تهدیدات مطرح شده ضد منطقه حیفا به عنوان مقر حضور کارخانه های مواد شیمیایی اشاره کرد. یونا یاهف رئیس شورای شهر حیفا در این رابطه گفته است که فرود موشک‌های دشمن در منطقه حیفا می‌تواند فاجعه‌ای در ابعاد وسیع را به دنبال داشته باشند.

در همین رابطه شرکت صهیونیستی اخبار (مالک شبکه‌های ۱۲ و ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی) فاش کرد که ارتش اسرائیل طی سال‌های اخیر چندین بار آموزش تخلیه کامل شهرک‌نشینان مناطق شمالی را در دستور کار خود قرار داده است، اما اکثریت مطلق این آموزش‌ها و مانورها با شکست مواجه شده است. بنا به گفته منابع نظامی، مقامات سرزمین‌های اشغالی معتقدند که در طول جنگ تخلیه صدها هزار ساکن مناطق شمالی به سمت عمق اراضی اشغالی غیرممکن است.

طی ماه‌های گذشته گزارش یک تیم امنیتی و اقتصادی و نظامی و سیاسی به ریاست دان مریدور منتشر کرده است. این گزارش نیز تاکید دارد که بدون شک جبهه داخلی اسرائیل در جنگ آینده به عرصه جنگی تبدیل خواهد شد. گزارش مذکور همچنین از تصمیم‌سازان تل‌آویو می‌خواهد برای رسیدن به راه حل این مشکل تلاش کنند.

رژیم اسرائیل از سال ۲۰۱۶ تاکنون مجموعه‌ای از مانورهای گسترده تحت نظارت جبهه داخلی و موسسات دفاع مدنی و شرایط فوق‌العاده انجام می‌دهد تا آمادگی جبهه داخلی برای حملات موشکی ضد جبهه‌های مختلف را بالا ببرد. این مانورها همه سال تحت عنوان «عملیات نقطه تحول» در چند روز انجام می‌شود و سناریوهای سقوط صدها موشک به داخل سرزمین‌های اشغالی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مانورها فرماندهی جبهه داخلی و شرایط فوق العاده رژیم صهیونیستی با همکاری وزارتخانه های مختلف و مسئولان محلی و هیئت‌های مختلف راه‌اندازی زیرساختهای استراتژیک اسرائیل، سناریو‌های جنگی را بررسی می کنند.

این مانورها بعد از آن صورت گرفته که در جریان جنگ ۳۳ روزه نقاط ضعف جبهه داخلی رژیم صهیونیستی مشخص شد و در نتیجه همین نقاط ضعف، صدها هزار اسرائیلی ساکن مناطق شمالی که از موشک‌های حزب‌الله فرار می‌کردند، در بخش‌های مرکزی و جنوبی رژیم صهیونیستی آواره شدند.

مانورهای مذکور احتمال هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی و نیاز به تخلیه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار شهرک نشین و لزوم تامین پناهگاه برای آنها را مورد توجه قرار می‌دهند. همچنین سناریوی مذکور، حمله الکترونیک به زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی و شبکه‌های رایانه و سیستم‌های ارتباطاتی اسرائیل و احتمال نفوذ به سیستم‌های تلفن همراه و تجهیزات ارتباطاتی وزارت خانه ها و یگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی را نیز بعید نمی‌داند.

علاوه بر اینها مانورهای مشترکی نیز همه ساله با حضور جبهه داخلی رژیم صهیونیستی و نیروهای پلیس و کادر آتش نشانی و امداد انجام می‌شود. نیروی هوایی ارتش اسرائیل نیز در مانورهای خود رهگیری موشک‌های شلیک شده به سمت سرزمین‌های اشغالی را آموزش می‌بیند. طی این مانورها سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی برای رهگیری موشک‌های با برد کوتاه و سامانه پاتریوت برای رهگیری موشک‌های با برد بلند و سامانه حیتس مورد آزمایش قرار می‌گیرد. البته تحلیلگران مسائل نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که این سامانه‌ها برای مقابله با حملات موشکی احتمالی در جنگ آینده کافی نیست.

از سوی دیگر نواقص زیادی در جبهه داخلی اسرائیل وجود دارد. آتش سوزی گسترده منطقه الکرمل و ناتوانی سیستم آتش نشانی رژیم صهیونیستی در اطفاء آن از ضعف بالای موسسات آتش نشانی اسرائیل خبر داد. همچنین گزارش‌های دیگر نشان از آن دارد که برای تامین پناهگاه‌های کافی جهت استفاده شهرک‌نشینان در مناطق مختلف اسرائیل به زمان زیادی نیاز هست. تمامی این اتفاقات باعث شده تصمیم‌سازان رژیم‌صهیونیستی محاسبات بیشتری را برای آغاز هر ماجراجویی نظامی جدید در دستور کار خود قرار دهند.

خطرات موشک های محور مقاومت در حالی افزایش پیدا می کند که اقدامات پیشگیرانه نظامی اسرائیل تنها باعث تقویت استحکامات حدود ۱۰ درصد از مجموع ۱۵۰ زیر ساخت در معرض خطر رژیم صهیونیستی در جبهه‌های شمالی و جنوبی شده است. این موضوع یکی از نقاط ضعف اساسی ارتش اسرائیل به شمار می رود، به ویژه در شرایطی که رژیم صهیونیستی عمق استراتژیک قابل توجهی برای خود ندارد.

ارتش متزلزل رژیم صهیونیستی

گرچه ارتش اسرائیل طی سالهای گذشته تلاش کرده ابزارها و ساختارهای خود را در عرصه‌های سایبری و اطلاعاتی جبران کند، اما ناتوانی میدانی و عملیاتی آن همچنان مشهود است. در شرایط کنونی چهره واقعی ارتش به اندازه چهره تبلیغاتی آن کارآمد نیست. علاوه بر این که مجموعه‌ای از تحولات و متغیرات میدانی در ایجاد اختلال در زیرساختهای ارتش و شکل‌گیری شرایط هرج و مرج و ضعف موجود در آن تاثیر گذار است. این پدیده‌های فاجعه بار می‌تواند در جریان جنگ آینده باعث فروپاشی ارتش شود. شاید همین فروپاشی است که باعث شده سرکردگان رژیم صهیونیستی نسبت به آغاز هر نوع جنگ نظامی فراگیر در منطقه طی سال‌های گذشته ملاحظه بیشتری داشته باشد.

یکی از متغیرهایی که باعث افزایش شکاف داخلی در ارتش شد، تصویب قانون نژادپرستانه قومیت یهودی در اسرائیل بود که پیامدهای قابل توجهی در موسسات نظامی این رژیم داشت. بر اساس گزارش تصویری که اخیراً یکی از شبکه‌های تلویزیونی رژیم صهیونیستی منتشر کرد، این قانون باعث شکاف بیشتر در داخل ارتش شد، چرا که بر اساس این قانون شخصیت‌های غیر یهودی، شهروندان درجه دوم به شمار می‌آیند. این قانون موجی از اعتراضات را در داخل ارتش به ویژه در میان افسران دروزی ایجاد کرد. دامنه اعتراضات حتی به افسران عالی رتبه ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی نیز کشیده شده و حدود ۱۰۰ نفر از افسران دروزی ارتش به کمیته ویژه‌ای برای مبارزه با این قانون پیوستند. علاوه بر اینها مطالبات زیادی در خصوص لغو خدمت نظامی اجباری دروزی‌ها مطرح شد و تعدادی از افسران دروزی نیز از ارتش استعفا کردند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت در همین رابطه گزارش داد که ۱۰ نفر از نیروهای ویژه ایگوز نیز تمدید یک ساله دوره خدمت خود در ارتش را رد کردند و به همین علت از ارتش اخراج شدند. این موضوع باعث شده است سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هشدارهایی را به مقامات نظامی این رژیم در خصوص افزایش پدیده تمرد در ارتش بدهند که تا حد یگان‌های ویژه رژیم صهیونیستی نیز پیش رفته است که مورد توجه ویژه فرماندهان ارتش قرار دارند.

از سوی دیگر مجموعه شکست‌های تاکتیکی و میدانی ارتش به ویژه از زمان جنگ جولای ۲۰۰۶ و جنگ‌های سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ در نوار غزه باعث از بین رفتن اطمینان متقابل میان نظامیان اسرائیلی و فرماندهان نظامی آنها شده است. در شرایط کنونی هیچ نظامی اسرائیلی به سطح رهبری فرماندهان خود در بازدارندگی در برابر هر حمله احتمالی اطمینان ندارد. بر اساس اطلاعاتی که از موسسات اطلاعاتی نظامی اسرائیل به بیرون درز پیدا کرده، این بی‌اعتمادی به ویژه بعد از جنگ ۲۰۰۶ و جنگ‌های غزه افزایش پیدا کرده و نتیجه آن نیز فرار نظامیان اسرائیلی از خدمت میدانی و نظامی و تلاش آنها برای پیوستن به بخش‌های کادری در ارتش یا تلاش برای مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی است. این در حالی است که میزان خروج نظامیان از ارتش اسرائیل طی سال گذشته بالغ بر ۲۷ درصد بوده است.

بر اساس گزارش‌های مطبوعاتی اسرائیلی، میزان فرار نظامیان و افسران حتی در یگان‌های ویژه نظیر یگان ۸۲۰۰ و سایبری نیز بالا است. این نظامیان در ارتش آموزش می بینند و تجربه بالایی در یگان‌های ویژه کسب می‌کنند، اما در ادامه ارتش را رها می‌کنند و برای رسیدن به حقوق بیشتر به شرکت‌های دیگر می پیوندند.

علاوه بر اینها میزان خودکشی و انحرافات جنسی رشد فزاینده‌ای در ارتش اسرائیل داشته است. سال گذشته بیشترین آمار خودکشی عناصر ارتش را ثبت کرد، به گونه ای که تنها طی یک سال ۱۶ نظامی ارتش در جریان کار در پایگاههای نظامی و با استفاده از سلاح‌های ویژه ارتش خودکشی کردند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز با اشاره به انحرافات جنسی موجود در ارتش نوشت که ارتش اسرائیل از نظر فساد اخلاقی و همجنس بازی در رتبه ۹ ارتش‌های دنیا قرار دارد. افزایش خودکشی و فساد اخلاقی نشان دهنده تزلزل زیرساخت‌های روانی و اخلاقی ارتش اسرائیل به شمار می‌رود. به این ترتیب به نظر می‌رسد ارتش دیگر قادر به ورود به جنگ‌های طولانی مدت و مبارزه مستقیم با دشمنان رژیم صهیونیستی نیست.

بزرگترین خطر برای رژیم صهیونیستی چیست؟

بنا بر اذعان گزارش‌های صهیونیستی احتمالاً بزرگترین خطری که اسرائیل را تهدید می‌کند، ضعف جبهه داخلی در ابعاد نظامی و غیرنظامی است. این در حالی است که قدرت مقاومت فلسطین و لبنان افزایش قابل توجهی پیدا کرده و این گروه‌ها تجربه بیشتری در زمینه مبارزه با رژیم صهیونیستی به دست آورده‌اند. علاوه بر اینکه آنها به موشک‌های دقیقی دست پیدا کرده‌اند که می‌تواند عمق رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد و سامانه‌های دفاع هوایی رژیم اسرائیل نیز نمی‌تواند مانع از ورود این موشک‌ها در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی شود.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=19843

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.