اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

از فاتح و سهند تا “ذوالفقار” بر سینه‌ی حاج قاسم +عکس

  • کد خبر : 19624
  • 15 فروردین 1398 - 3:00
از فاتح و سهند تا “ذوالفقار” بر سینه‌ی حاج قاسم +عکس
سال ۱۳۹۷ با اخبار متنوع و مهمی در حوزه دفاعی وامنیتی کشور همراه بود. در این گزارش می‌توانید مهمترین اخبار سال ۹۷ را بخوانید.

سال ۱۳۹۷ با اخبار متنوع و مهمی در حوزه دفاعی وامنیتی کشور همراه بود. در این گزارش می‌توانید مهمترین اخبار سال ۹۷ را بخوانید.

 به گزارش اخبار جهادی، سال ۱۳۹۷ مانند هر سال با اخبار متنوع و مهمی در حوزه دفاعی وامنیتی کشور همراه بود.در این سال فرماندهان و مقامات ارشد نظامی کشورمان با پیگیری دیپلماسی دفاعی سفرهای متعددی به کشورهای منطقه داشتند و رایزنی‌هایی با مقامات نطامی سیار کشورها برای گسترش همکاری های دفاعی و نطامی دو جانبه داشتند.

سال ۹۷ همچنین سال ضربات متعد نیروهای مسلح کشورمان بر پیکره تروریست‌هایی بود که اقداماتی علیه برخی مناطق مرزی کشورمان انجام دادند و منجر به بروز حوادثی تلخ و شهادت چندین تن از مرزبابن کشورمان شدند.

در این سال همچنین نیروهای مسلح کشورمان دستاوردهای بسیار خوبی از موشک کروز زمینی هویزه گرفته تا زیردریایی فاتح و ناوشکن سهند و بسیاری دستاوردهای دیگر نیز رونمایی کردند.

به هر صورت سال گذشته هم با اخبار متفاوت و متنوعی فراوانی در حوزه دفاعی همراه بود که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

سفر وزیر دفاع به روسیه

در اولین سفر خارجی مقامات نطامی کشورمان، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان به منطور شرکت در هفتمین کنفرانس امنیتی مسکو به دعوت سرگی شایگو وزیر دفاع روسیه راهی این کشور شد.

وزیر دفاع در این سفر با وزیر دفاع روسیه دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و همکاری‌های مشترک دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیر حاتمی همچنین در این سفر با وزرای دفاع بلاروس و صربستان دیدار کرد. وی در یدار با وزیر دفاع بلاروس پیشنهاد تشکیل کمیسیون همکاری‌های مشترک نطامی را ارائه داد.

وزیر دفاع کشورمان در دیدار با وزیر دفاع صربستان هم علاوه بر تاکید بر گسترش همکاری‌های دوجانبه، از امضای توافق نامه همکاری دوجانبه بین ایران و صربستان در آینده نزدیک خبر داد.

امضای یادداشت تفاهم همکاری بین وزارتخانه‌های دفاع ایران و صنایع عراق

۳۰ فروردین ماه امیر حاتمی وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح در دومین سفر خارجی خود اینبار به همسایه غربی کشورمان یعنی عراق سفر کرد. وی درجریان سفر به عراق با وزیر صنایع و معادن عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنین دو طرف در این دیدار یادداشت تفاهمانه همکاری دو جانبه صنعتی امضا کردند.

در این سفر همچنین، با حضور امیر سرتیپ حاتمی نشست کمیته اطلاعاتی چهارجانبه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، عراق و سوریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست سرلشکر سعد علاق دبیر کمیته تبادل اطلاعاتی نظامی چهارجانبه و رئیس هیئت اطلاعات ارتش عراق با عرض خیر مقدم به حضور وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، گزارشی از فعالیت‌های مرکز تبادل اطلاعات چهارجانبه در دوران مبارزه با تروریسم و داعش ارائه کرد.

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز در ابتدای این نشست با مهم ارزیابی کردن تلاش‌های شبانه‌روزی و مجاهدت‌های صورت گرفته علیه گروه‌های تروریستی اظهار داشت: ائتلافی که با حضور چهار کشور ایران، عراق، سوریه و روسیه بر پایه اراده رهبران عالی چهار کشور تشکیل شد در شکست داعش نقش جدی و اثرگذار داشت‌.

برگزاری اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس در تهران

ششمین اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند ۳ اردیبهشت ماه سال ۹۷ به میزبانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

اجلاس کشورهای شمال اقیانوس هند شامل ۲۳ عضو دائم و ۹ عضو ناظر است و نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز جزو اعضای دائم این اجلاس است.

این اجلاس که تاکنون پنج دوره آن در کشورهای مختلف برگزار شده، بزرگترین اجلاس نظامی تاریخ ایران است که میزبانی آن از ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ به مدت ۲ سال برعهده نداجا بوده و ۳۵ هیئت‌عالی رتبه نظامی از کشورهای مختلف جهان برای شرکت در این اجلای به تهران سفر کردند.

برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک نظامی ایران و عمان

۱۵ اردیبهشت‌ماه، هیئت عالی‌رتبه نظامی کشور عمان به منظور برگزاری چهاردهمین نشست کمیسیون نظامی مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و عمان وارد تهران شد و با سردار قدیر نظامی معاون بین‌الملل ستادکل نیروهای مسلح دیدار و گفت‌وگو کرد.

هیئت نظامی عمان در ادامه سفر خود به ایران و در جریان برگزاری چهاردهمین کمیسیون نظامی مشترک بین ایران و عمان با برخی از مقامات و فرماندهان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ملاقات کرد. برگزاری رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی با مشارکت نیروی دریایی ارتش و سپاه و مرزبانی ناجا با نیروی دریایی و پلیس عمان در آبهای خلیج فارس از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

دیدار فرمانده ارتش بولیوی با سرلشکر باقری

دریادار «جمیل بوردا سوسا» فرمانده ارتش بولیوی صبح امروز با حضور در ستاد کل نیروهای مسلح با سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

بررسی همکاری‌های دوجانبه و گسترش روابط دفاعی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیوی از محورهای گفتگوی فرمانده ارتش بولیوی با رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان عنوان شده است. همچنین در این دیدار سرلشکر باقری از آمادگی ایران برای تولید مشترک تجهیزات نظامی با بولیوی خبر داد.

سفر سرلشکر باقری به پاکستان

۲۴ تیرماه، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در راس هیئت عالی‌رتبه نظامی به دعوت فرمانده ارتش پاکستان وارد اسلام آباد شد. در جریان این سفر سرلشکر باقری ضمن دیدار با ژنرال قمر جاوید باجوا رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پاکستان، از مرزهای مشترک این کشور با افغانستان نیز بازدید کرد.

سردار شیرازی: جابه‌جایی فرمانده سپاه “شایعه” است / چنین چیزی فعلاً در برنامه نیست

۳۰ تیرماه سردار علی شیرازی رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه جابه‌جایی فرمانده سپاه “شایعه” است، تأکید کرد: فعلاً به‌هیچ‌وجه جابه‌جایی و تغییر فرمانده سپاه در برنامه نیست.

دستیابی سپاه به موشک‌های کروز هواپایه با برد ۱۵۰۰ کیلومتر

۳ مرداد ماه و درجریان تحویل ۱۰ فروند جنگنده سوخو ۲۲ ارتقا یافته به نیروی هوافضای سپاه، سردار حاجی‌زاده گفت: نیروی هوافضای سپاه به موشک‌های کروز هواپایه با برد ۱۵۰۰ کیلومتر دست یافته و قرار است به‌زودی این موشک‌ها روی جنگنده‌های سوخ و۲۲ سپاه نصب شوند.

رکورد شکنی غواصان ارتش در مسابقات نظامی ۲۰۱۸

بخش غواصی رقابت‌های نظامی ۲۰۱۸ روسیه به میزبانی نیروی دریایی ارتش در بندر نوشهر برگزار شد. در این رقابت‌ها، تیم غواصی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست در بخش عبور از موانع وجوشکاری زیر آب رکورد مسابقات را بشکند.

اولین ناوشکن ارتش به “فالانکس ایرانی” تجهیز شد / دفع حملات به شناورها با “سامانه دفاع نزدیک”

دریادار خانزادی با بیان اینکه تست‌های ساحلی و دریایی سامانه دفاع نزدیک کمند، با موفقیت انجام شده است، گفت: این سامانه هم‌اکنون روی یکی از ناوشکن‌ها نیز نصب عملیاتی شده است و روی ناوشکن دوم هم به زودی نصب می شود.

سردار باقری: کشورهای متخاصم در تنگه هرمز فراتر از حقوق بین‌الملل عمل کنند، با اقدام سپاه مواجه می‌شوند

هفتم شهریور ماه سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در بیست و یکمین همایش سراسری فرماندهان، مسئولین و مدیران نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: اگر دشمنان در خلیج فارس فراتر از قانون بین‌المللی عمل کنند، با مقابله و اقدامات کنترلی نیروی دریایی سپاه مواجه خواهند شد.

اعطای نشان “نصر” به امیر شاه‌صفی توسط فرمانده معظم کل قوا

۷ شهریور ماه فرمانده معظم کل قوا، در راستای اجرای مأموریت‌های متعدد در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به‌پاس سال‌ها خدمت صادقانه، مخلصانه و شجاعاعانه این نیرو، نشان پرافتخار نصر را به امیر سرتیپ خلبان حسن شاه‌صفی اعطاء فرمودند.

اعطای نشان درجه یک فتح به دریادار سیاری توسط فرمانده کل قوا

۱۸ شهریور ماه یکی دیگر از فرماندهان نیروهای مسلح مفتخر به دریافت نشاتن درجه ۱ فتح می‌شود.

در جریان حضور فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده‌ی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به پاس خدمات شایسته و صیانت از مرزهای آبی کشور و دریای عمان و حفظ منافع ملی و اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد و اهتمام به نوسازی تجهیزات و آبادانی سواحل مکران در مدت تصدی فرماندهی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دریافت نشان درجه یک فتح از سوی فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مفتخر شد.

سردار حاجی‌زاده: سپاه “پهپاد MQ-9” از آمریکا غنیمت گرفته / ناوهای آمریکا “سیبل” هستند

۳۰ آبان ماه سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با حضور در برنامه ثریا شبکه اول سیما از یک دستاور مهم این نیرو خبرداد. وی از غنیمت گرفته شدن پهپاد MQ-9 آمریکایی خبر داد و گفت: ما بزرگترین کلکسیون غنائم پهپادی را داریم. انواع پهپادهای آرکی و۱۷۰، ام کیو ۹، ام کی و۱، اسکن ایگل آمریکایی و هرمس اسرائیلی را در اختیارد داریم.

ناوشکن سهند به “سامانه دفاع نقطه‌ای کمند” تجهیز شد

دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تجهیز ناوشکن سهند به سامانه بومی دفاع نقطه‌ای کمند خبر داد.

ناوشکن سهند به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد

۱۰ اذر ماه جدید ترین ناو شکن ایرانی و پیشرفته‌ترین ناوشکن غرب آسیا یعنی ناوشکن جمهوری اسلامی ایرانی سهند، با حضور سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمع دیگری از فرماندهان عالی‌رتبه نظامی، به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ملحق شد.

سردار تنگسیری: ورود سپاه به حوزه زیردریایی‌ها / دستاوردها رونمایی می‌شوند

دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ورود این نیرو به حوزه زیرسطحی‌ها خبر داد و گفت که دستاوردها در این زمینه در رزمایش‌های آتی رونمایی می‌شوند.

تشکیل یگان پهپادی هوافضای سپاه برای بارورسازی ابرها

۱۲ بهمن ماه نماینده نیروی هوافضای سپاه در پروژه بارورسازی ابرها در نشست تخصصی بارورسازی ابرهاگفت: یگان پهپادی نیروی هوافضای سپاه برای بارورسازی ابرها در ۵ منطقه تشکیل شده است.

تجهیز زیردریایی فاتح به نسل جدید “موشک ضدکشتی نصر”

۲۸ بهمن ماه دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم الحاق زیردریایی فاتح به ناوگان جنوب نداجا، طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: موشک کروز زیردریایی فاتح، نسل جدید موشک نصر است که در پروژه جاسک۲ به نتیجه رسیده و با نمونه قبلی موشک نصر حتی از لحاظ بُرد، متفاوت است.

زیردریایی پیشرفته فاتح به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد

۲۸ بهمن ماه نخستین زیردریایی نیمه‌سنگین ساخت ایران با عنوان “فاتح” با حضور رئیس‌جمهور، فرمانده کل ارتش، وزیر دفاع و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری به ناوگان نیروی دریایی ارتش پیوست.

فرمانده نیروی زمینی سپاه: عامل انتحاری و ۲ نفر از اعضای تیم تروریستی زاهدان پاکستانی بودند

۳۰ بهمن ماه سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای حادثه تروریستی جاده خاش زاهدان، گفت: عامل انتحاری و دو نفر از عناصر تیم تروریستی حمله به نیروهای سپاه، پاکستانی بودند.

سردار پاکپور ادامه داد: دو نفر از عناصر تیم تروریستی پاکستانی بودند و عامل انتحاری نیز فردی به‌نام حافظ محمدعلی از پاکستان بود و یک فرد دیگر از پاکستان نیز در تیم حضور داشت.

زیردریایی غدیر برای اولین بار از زیر آب “موشک کروز” شلیک کرد

۵ اسفند ماه در سومین روز از رزمایش ولایت ۹۷ زیردریایی سبک کلاس غدیر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با موفقیت اقدام به شلیک موشک کروز کرد.

واکنش سردار سلیمانی به استعفای ظریف: ناهماهنگی در نهاد ریاست‌جمهوری بود / ظریف مورد تأیید رهبری است

۸ اسفند ماه سردار سلیمانی در واکنش به استعفای وزیر امور خارجه با صدور پیامی اعلام کرد: در جریان سفر بشار اسد به تهران و ملاقات وی با رئیس‌جمهور، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست‌جمهوری منجر به عدم‌حضور وزیر خارجه در این ملاقات شد.

دریادار تنگسیری: درخواست سپاه برای تجهیز به “زیردریایی خلیج فارس” / ندسا “سلاح ضدلیزر” تولید کرد

دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تولید سلاح ضدلیزر برای مقابله با سلاح لیزری آمریکایی‌ها خبر داد.

وی همچنین گفت: زیردریایی که ما دنبال آن هستیم، کلاس میدجت است که پیشرفته‌تر از زیردریایی غدیر باشد، مانند زیرسطحی فاتح و یا خلیج فارس را که هم‌اکنون در وزارت دفاع در حال ساخت است مدنظر داریم؛ البته یکی از در خواست‌های ما زیردریایی‌های فاتح و خلیج فارس است.

سرلشکر قاسم سلیمانی از امام خامنه‌ای «نشان ذوالفقار» دریافت کرد

سومین نشان نظامی سال ۱۳۹۷ به سرلشکر قلسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه تعلق گرفت. در تاریخ ۱۹ اسفند ماه سرلشکر سلیمانی مفتخر به دریافت نشان ذوالفقار از دست فرمانده کل قوا شد. نشان ذوالفقار بالاترین نشان نظامی ایران است که پس از انقلاب تنها به سردار سلیمانی تعلق گرفته است.

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=19624

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.