اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش | از «هریر» تا «کرکوک»؛ تقویت حضور نظامی آمریکا پیامد شکست سیاسی در عراق

  • کد خبر : 18439
  • 19 دی 1397 - 13:26
گزارش | از «هریر» تا «کرکوک»؛ تقویت حضور نظامی آمریکا پیامد شکست سیاسی در عراق

تصمیم به عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه و استقرار در عراق گویای این واقعیت است که آمریکایی‌ها همچنان به دنبال حضور غیر قانونی خود در منطقه از طریق یک جابجایی تاکتیکی هستند،همسایگی عراق با جمهوری اسلامی ایران اهمیت این تحولات را دوچندان کرده است. به گزارش اخبار جهادی، شکست سیاسی آمریکا در عراق به […]

تصمیم به عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه و استقرار در عراق گویای این واقعیت است که آمریکایی‌ها همچنان به دنبال حضور غیر قانونی خود در منطقه از طریق یک جابجایی تاکتیکی هستند،همسایگی عراق با جمهوری اسلامی ایران اهمیت این تحولات را دوچندان کرده است.

به گزارش اخبار جهادی، شکست سیاسی آمریکا در عراق به واقعیتی برای سردمداران این کشور تبدیل شده است، سفر مخفیانه دونالد ترامپ به استان الانبار و ترس از سفر به بغداد و دیدار با سران عراق بار دیگر این واقعیت را نمایان کرد که آمریکا با شکست سیاسی در این کشور، تاثیرگذاری خود را از دست رفته می بیند، امری که ترامپ به صراحت از آن سخن گفت و اعلام کرد با وجود صرف ۷ تریلیون دلار باید مخفیانه به عراق سفر کند.

اذعان به چنین شکستی سبب شده است که سران کاخ سفید به راهبرد دیگری متوسل شوند. تقویت حضور نظامی و برنامه پایگاه سازی در عراق. پایگاه هایی که گفته می شود در استان الانبار و اربیل خواهند بود. از سوی دیگر، خبرها حاکی از آن است که پایگاه نظامی آمریکا در اربیل یکی از بزرگترین پایگاه های نظامی این کشور در منطقه خاورمیانه خواهد بود و نقش محوری را در هدایت نظامیان آمریکایی در دو کشور عراق و سوریه بر عهده خواهد داشت، پایگاهی که حتی گفته می شود بخشی از نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق و گروهک های ضد انقلاب کردی ایرانی اقلیم نشین نیز در آن تحت آموزش قرار گرفته و پیاده نظام این کشور خواهند بود.

با آغاز جنگ داعش، فرودگاه نظامی هریر در منطقه ای به همین نام در استان اربیل به نیروهای آمریکایی واگذار شده است، اما چند ماهی است که این فرودگاه نظامی نزدیک به مرزهای ایران از سوی آمریکایی ها توسعه داده شده است. تایید این خبر از سوی یکی از مسئولین محلی اتحادیه میهنی کردستان نیز حائز اهمیت است. رشاد گلالی مسئول کمیته مخمور اتحادیه میهنی کردستان در گفتگو با سایت سلیمانیه نیوز از برنامه آمریکا برای استقرار بخشی از نیروهای خود در اقلیم کردستان خبر داده است. وی اعلام کرده است که طرح توسعه فرودگاه هریر با چنین هدفی صورت گرفته است. این مسئول حزبی از برنامه آمریکایی ها برای ساخت پایگاه های دیگر نیز پرده برداشته است. پایگاه هایی که قرار است یکی از آنها در ارتفاعات سنجار بنا شود و به گفته گلالی نقش مهمی را در استراتژی آینده آمریکا ایفا خواهد کرد. این در حالی است که سال گذشته نیز کلنگ ساخت بزرگترین کنسولگری آمریکا در جهان با حاتم بخشی بارزانی ها در اربیل به زمین زده شد و بدون شک کارکرد اطلاعاتی و نظامی، بخشی از فعالیت های آن خواهد بود.

فرودگاه هریر در فاصله ۶۵ کیلومتری شهر اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق واقع شده است، فرودگاهی که تنها ۱۱۵ کیلومتر از مرزهای ایران فاصله داشته و ساخت آن به دوران جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعثی صدام برمی گردد. آمریکا در سال ۲۰۰۳ به صورت مقطعی از این فرودگاه استفاده کرده است، اما با آغاز جنگ داعش به این کشور واگذار و طرح توسعه آن هم با وجود اعتراضات ساکنین روستای خرواتان در منطقه هریر از توابع شهرستان شقلاوه و تصرف اراضی کشاورزی آنها اجرایی شده است.

همزمان با تحولات فوق، خبر استقرار نیروهای آمریکایی در کرکوک نیز حساسیت ها به تقویت حضور نظامی این کشور در عراق را افزایش داده است. نخستین بار نوری محمد علی از فرماندهان نیروی پیشمرگ وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق از اقدام جدید آمریکایی ها سخن گفت. وی به سایت رسمی این حزب اعلام کرد که شماری از نیروهای آمریکایی در پایگاه نظامی K1 در ۱۵ کیلومتری شمال غرب کرکوک مستقر شده اند، نیروهایی که قرار است به گفته فرمانده نیروهای پیشمرگ در غرب کرکوک، مسبب تغییراتی در آینده شوند. وی همچنین از برنامه ویژه آمریکایی ها برای بهار آینده سخن گفته است و اعلام کرده است که تغییرات مهمی در عراق به ویژه در مناطق سنی نشین این کشور رخ خواهد داد.

از سوی دیگر، وستا رسول فرمانده محور چهارم نیروهای پیشمرگ اتحادیه میهنی کردستان در کرکوک اعلام کرده است که استقرار نیروهای آمریکایی در راستای تشکیل مرکز هماهنگی مشترک با نیروهای عراقی به ویژه نیروهای پیشمرگ بوده است. به گفته وی، نیروهای مازاد آمریکایی که از سوریه به اربیل آمده اند در این پایگاه استقرار یافته اند. این فرمانده ارشد نظامی اتحادیه میهنی گفته است که آمریکایی ها ناظر بر فعالیت های نیروهای پیشمرگ و نیروهای نظامی عراقی خواهند بود که پرونده امنیتی کرکوک در آینده به صورت مشترک به آنها واگذار خواهد شد.

یک عضو کرد سابق پارلمان عراق نیز با تایید این خبر از برنامه توسعه پایگاه اشغال شده کرکوک توسط آمریکایی ها خبر داده است. شاخوان عبدالله عضو سابق فراکسیون پارلمانی حزب دموکرات کردستان در بغداد گفته است که تحرکات نظامی آمریکا در عراق تنها به کرکوک محدود نخواهد شد.

همچنین محمد کمال، عضو شورای استانی کرکوک از حضور نیروهای آمریکایی استقبال و گفته است که نیروهای عراقی توان مقابله با فعالیت های اخیر تروریست ها را نداشته و حضور نیروهای آمریکایی با هدف حفاظت از کرکوک مایه دلگرمی ما است.

سرگرد افراسیاب کامل سخنگوی پلیس کرکوک هم اعلام کرده است که نیروهای آمریکایی در پایگاه نظامی K1 استقرار یافته اند. به گفته وی تنی چند از فرماندهان نظامی آمریکا با هدف آشنایی با فرماندهان و مسئولین پلیس کرکوک از محل این فرماندهی بازدید کرده اند.

اگرچه آمریکا شکست گروه تروریستی داعش را در سوریه دلیل تصمیم به عقب نشینی از این کشور اعلام کرده است، اما ترامپ در عین حال گفته است که ممکن است شاهد بازگشت عناصر تروریستی داعش در عراق باشیم که خطرات آن از گذشته نیز بیشتر باشد، امری که توجیه حضور نیروهای آمریکایی در عراق محسوب شده و بعید نیست که سران کاخ سفید همچون گذشته در راستای نیل به اهداف خود به تقویت و سازماندهی مجدد داعشی ها بپردازند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=18439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.