اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

افشاگری نیویورک‌تایمز درباره مأموریت جوخه‌های ویژه سیا در افغانستان

  • کد خبر : 18302
  • 11 دی 1397 - 1:19
افشاگری نیویورک‌تایمز درباره مأموریت جوخه‌های ویژه سیا در افغانستان

نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد: نیروهای مبارزه با تروریسم افغانستان که فراتر از قانون عمل کرده‌اند، تحت فرماندهی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا قرار دارند. به گزارش اخبار جهادی، نیویورک تایمز در گزارشی در مورد نیروهای آموزش دیده سیا و اعمال ورا قانونی آنها در افغانستان نوشت: تیم‌های تعقیب مبارزه با تروریسم در ولایت‌های «ننگرهار» […]

نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد: نیروهای مبارزه با تروریسم افغانستان که فراتر از قانون عمل کرده‌اند، تحت فرماندهی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا قرار دارند.

به گزارش اخبار جهادی، نیویورک تایمز در گزارشی در مورد نیروهای آموزش دیده سیا و اعمال ورا قانونی آنها در افغانستان نوشت: تیم‌های تعقیب مبارزه با تروریسم در ولایت‌های «ننگرهار» و «خوست» واقع در شرق این کشور توسط عاملان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) استخدام شده‌اند، تجهیز و آموزش داده می‌شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که نیروهای امنیتی افغانستان دچار تلفات زیادی در سال‌های اخیر شدند، نیروهای تحت آموزش سیا برای کنترل خط مقدم علیه طالبان، شبکه حقانی و حتی داعش تشکیل شده است.

این نشریه آمریکایی نوشت که این یگان‌ها در عملیاتی مخفیانه بدون محدودیت قانونی که به منظور حفاظت از غیرنظامیان طراحی شده است به حملات شبانه، شکنجه و کشتار می‌پردازند، که برخی نظامیان آمریکا و افغانستان نیز این اقدامات را برخلاف تلاش آمریکا برای تقویت نهادهای سیاسی افغانستان عنوان می کنند.

برخی از مقامات افغانستان نیز در این رابطه عنوان کردند که این گونه اقدامات مردم را جذب طالبان خواهد کرد، اما با اعلام خروج نظامیان آمریکا از افغانستان احتمالا نقش این گروه‌های ضربت بیشتر خواهد شد.

بر اساس این گزارش و به نقل از مقامات ارشد افغان و  نیروهای خارجی این نیروهای ضربت که در سال ۲۰۱۲ تشکیل شدند به ظاهر تحت فرمان نیروهای افغانستان هستند، اما دو گروه  از موثرترین و بی‌رحم‌ترین این نیروها در خوست و ننگرهار واقع در شرق افغانستان بطور عمده توسط سیا حمایت و آموزش داده می شوند و سه برابر سربازان عادی افغانستان حقوق دریافت می‌کنند.

به گفته مقامات ارشد افغانستان رهبری این یگان‌های ضربت توسط افغانستان نمایشی است و تنها نمایندگانی از کابل برای هماهنگی این نیروها حضور دارند و به طور کلی از زمان  و محل عملیات این نیروها اطلاعی ندارند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، تیم تحقیق نیویورک تایمز برای هفته‌ها این نیروها را مد نظر داشته و در بسیاری از مواقع ۲۴ ساعت بعد از حمله این افراد به مناطق مختلف در صحنه حاضر بوده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد موفقیت اندک این نیروهای ضربت در عوض کشته شدن مردم بی‌گناه افغانستان به دست آمده است و حتی یک مقام سابق نظامی افغانستان این گروه را به انجام جنایت جنگی متهم کرده است.

 نیویورک تایمز در ادامه به اقدامات این گروه پرداخته و می نویسد:  این حملات معمولا از نزدیکی مقرهای نظامیان افغانستان انجام می‌شود، باعث شده بسیاری از افراد که تحت حمایت آمریکا در تلاش هستند افراد شبه نظامی را برای فرآیند صلح متقاعد کنند را دچار سرخوردگی کرده و اقدام این افراد که معمولا نیز  به زبان انگلیسی با یکدیگر مکالمه می کنند، به حساب آمریکا گذاشته می شود.

«کارول اکانبری»، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان در این رابطه می‌گوید: مشکل اینجاست که سیا به دنبال این است که به صورت پنهانی کارهای خود را به پیش برد و زمانی که سیاستمداران آمریکا به دنبال نهادینه کردن ملت سازی در افغانستان هستند این دو نگاه باهم تضاد پیدا کرده و موضوع پیچیده تر می شود.

به نوشته نیویورک تایمز، سازمان ملل نیز از کشته شدن غیرنظامیان و «گزارش‌های مداوم و موثق از تخریب عمدی اموال غیرنظامیان، بازداشت غیرقانونی آن‌ها» و دیگر موارد از این دست توسط این یگان‌ها ابراز نگرانی کرده است.

سازمان ملل بطور ویژه با اشاره به نیروها در خوست تصریح کرد که این یگان خارج از ساختار دولت افغانستان با «نبود شفافیت و تداوم مصونیت» فعالیت می‌کند.

یکی از مقامات ولایتی در روستای نادرشاه کوت در مورد این نیروهای می‌‌گوید: مصونیت قضایی این نیروها باعث شده که مردم به سمت طالبان گرایش پیدا کنند.

مقامات وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن اعلام کردند که عملیات سیا در افغانستان به ژنرال‌های بستگی دارد که در این کشور مشغول به انجام ماموریت هستند و با وجود رشد نیروهای اطلاعاتی و امنیتی افغانستان نقش سیا در حال کم رنگ شدن است، اما با اعلام خبر خروج نظامیان آمریکا از افغانستان مجدد نقش سیا در این کشور بااهمیت خواهد بود.

همچنین مقامات امنیتی کابل تلاش دارند بر سوء استفاده این نیرو در عملیات انجام شده سرپوش بگذارند و در بسیاری از موارد تلاش کردند از ارائه جزئیات حوادث رخ داده اجتناب کنند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، آمار تلفات عملیات این نیروهای متغییر است. به عنوان مثال زمانی که گروه به اشتباه خانه یک فرد غیرنظامی را به جای طالبان منفجر کرد ۱۲ نفر از اعضای این خانواده جان خود را از دست دادند.

نیویورک تایمز در ادامه به یک مورد تکان‌دهنده اشاره می‌کند که در منطقه خوگیانی ولایت ننگرهار رخ داده است. نیروهای آموزش دیده توسط سیا دو برادر را دستبند زده و در جلوی زن و کودکان وی بازجویی می‌کنند، سپس این دو مرد را در حمام اعدام کرده و با مواد انفجاری آنجا را حمام را بر سر آنها منفجر می‌کنند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، سابقه این نیروهای ضربت سیا به زمان حمله نیروهای خارجی به افغانستان باز می‌گردد، زمانی که نیروهای طالبان به مرزهای پاکستان فرار کردند،‌نیروی رسمی از نظامیان افغان برای سازماندهی مرزهای وجود نداشت و این نیروهای تحت آموزش آمریکا در آنجا تشکیل شد تا کار نیروهای نظامی رسمی را انجام دهد.

بنابر این گزارش، در مناطق شرقی خوست که عمدتا تحت نفوذ شبکه حقانی بود، سیا شروع به تشکیل گروهی از محلی ها کرد که به شبه نظامیان در این منطقه حمله کنند. این نیروها عمدتا برای جلوگیری از ورود شبکه القاعده به این منطقه تشکیل شد و به دلیل کارآمدی به سایر مناطق افغانستان نیز گسترش یافتند.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان که تلاش بسیار کرد تا آمریکایی را از حملات شبانه علیه روستائیان افغان منع کند، متوجه اقدامات خودسرانه این نیروها شد.

در یک مورد که باعث خشم کرزی شد این نیروهای ضربت در سال ۲۰۰۹ تلاش کرده بودند به توسل به زور یکی از دوستان خود را که در بند پلیس قندهار بود آزاد کنند، زمانی که فرمانده پلیس این منطقه در برابر آنها مقاومت کرده بود وی بهمراه ۷ نیز دیگر کشته می‌شوند و سیا افرادی را در کشتار این نظامیان دخیل بودند را به بی میلی تحویل مقامات افغان داد.

در ادامه گزارش به دیدگاه های متفاوت در مورد لزوم این نیروها اشاره شده و آمده است: یکی از مقامات ارشد آمریکا در مورد این گروه ضربت می گوید: این نیروها که خارج از چهارچوب مرسوم نظامیان افغانستان در حال عملیات بودند از همه مراحل  اولیه شکل گیری به یک مشکل جدی تبدیل شد، اما بن لادن زنده بود و القاعده در مرزهای افغانستان فعال بود و نیروی نظامی منسجم افغانستان که در برابر این گروه بایستند نیز وجود نداشت و بنابراین سیا در زمینه آموزش و حمایت از این نیروها دست بالا را داشت.

 مقامات افغانستان اعلام کردند در حال حاضر این نیروهای تحت آموزش سیا در مناطق خوست و ننگرهار و بدون توجه به قانون در حال عملیات هستند و نیروهای آمریکایی از نزدیک با این افراد ارتباط دارند، و برای آنها اطلاعات لازم و تجهیزات را فراهم می کنند.

براساس این گزارش، فقط در طول یکسال مقامات حقوق بشر افغانستان بیش از ۱۵ مورد شکنجه توسط این نیروهای را که به عنوان نیروهای ۰۲ شناخته می شوند، در ننگرهار ثبت کردند.

«صابر حمیدی» رئیس حقوق بشر شرق افغانستان در این رابطه می گوید: در طول ۱۳ سال خدمت در این منطقه تاکنون موفق نشده است به هیچ کدام از این نیروهای ضربت برای بازپرسی دسترسی داشته باشد، نیروهای ۰۲ در بسیاری از عملیات خود به مردم بی‌گناه آسیب وارد می‌کنند و زمانی که افراد را بازداشت می‌کنند، آنها را به شدت تحت شکنجه قرار می دهند و این افراد معمولا قادر نیستند از این افراد شکایت کنند.

دریکی از این موارد این نیروهای ضربت از پایگاه نظامی خود خارج شده و به منطقه ای در ننگرهار حمله ور می شوند، یکی از شاهدان عینی درباره این حادثه می‌گوید، در ابتدا فکر کردم که نیروهای داعش به روستان حمله کردند بعد متوجه شدم که نیروهای دولتی هستند اما به انگیسی صحبت می کردند،‌ آنها شروع به تیراندازی کردند و دروازه ورودی  را منفجر کردند.

نیویورک تایمز می نویسد: زمانی که تیم تحقیق فردای آن روز به محل حادثه رسید،‌ خانه یکی از روستاها به صورت کامل تخریب شده بود و تمامی اعضای خانواده نیز کشته شده بودند. یکی از شاهدان عینی در این مورد می گوید که افرادی که به پشتو و انگلیسی و بر بالای دیوار رفته و اعضای خانواده را بزور بیرون بردند.

وی گفت: زنها در حال جیغ کشیدن بوده، سپس آنها در را منفجر کرده و وارد خانه می‌شوند. یکی از پسرهای خانه کشته شده و مابقی را دستبند زده و با خود می‌برند و زنها و بچه را در یک خانه حبس می‌کنند. بعد از یک ساعت این افراد محل حادثه را ترک می‌کنند و به خانواده می گویند حتی اگر هواپیما خانه را منفجر کرد نباید از خانه بیرون بیایند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، مقر پلیس تنها در صد قدمی محل حادثه بوده و دو پلیس در آنجا حضور داشتند.

ساکنان این روستا عنوان کردند که برای آنها هیچ تفاوتی بین داعش و این افراد که تحت آموزش سیا هستند وجود ندارد زیرا هر دوی این افراد به خانه های آنها حمله می کنند.

انتهای پیام/

منبع: سایت افغانستان خبرگزاری فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=18302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.