اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

هشدار ترکیه به النصره برای تسریع در خروج از مناطق خلع سلاح ادلب سوریه

  • کد خبر : 17289
  • 30 مهر 1397 - 12:02
هشدار ترکیه به النصره برای تسریع در خروج از مناطق خلع سلاح ادلب سوریه

در آستانه اجلاس استانبول برای بررسی روند پیشرفت توافق سوچی، ترکیه با ارسال پیام‌‌های پیاپی برای گروه‌های مسلح به آنها درباره تعلل در خروج تسلیحات نظامیشان از مناطق عاری از سلاح در شمال غرب سوریه هشدار داد. به گزارش اخبار جهادی، روزنامه سوری «الوطن» گزارش داد، ترکیه برای گروه‌های تروریستی در ادلب و در رأس […]

در آستانه اجلاس استانبول برای بررسی روند پیشرفت توافق سوچی، ترکیه با ارسال پیام‌‌های پیاپی برای گروه‌های مسلح به آنها درباره تعلل در خروج تسلیحات نظامیشان از مناطق عاری از سلاح در شمال غرب سوریه هشدار داد.

به گزارش اخبار جهادی، روزنامه سوری «الوطن» گزارش داد، ترکیه برای گروه‌های تروریستی در ادلب و در رأس آنها ائتلاف هیئه تحریر الشام (هتش) که عضو اصلی آن «جبهه فتح الشام» (جفش) همان جبهه النصره است پیام‌های شفایی هشدارآمیز ارسال کرده است.

الوطن سوریه نوشت: ترکیه هشدار شفاهی برای هیئه تحریر الشام و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن در ادلب، ریف حلب، ریف حماه و ریف لاذقیه فرستاده و درباره معطل کردن اجرای توافق  ایجاد “منطقه خلع سلاح” که در توافق سوچی میان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه حاصل شد، هشدار داده و گفته که نبرد کسانی که این توافق را رد کنند، نبردی شکست‌خورده است.

منابع معارض نزدیک به شبه‌نظامیان «جبهه تحریر سوریا» یکی از مهم‌ترین شاخه‌های «الجبهه الوطنیه للتحریر» بازوی نظامی ترکیه در ادلب به روزنامه الوطن گفت: دیپلماسی ارسال پیام ترکیه برای گروه‌های مسلح از بیم این است که توافق منطقه عاری از سلاح در آینده‌ای نزدیک به بن بست برسد و بند دوم این توافق که در ارتباط با عقب‌نشینی گروه‌های افراطی از منطقه است به اجرا گذاشته نشود.

این منابع افزودند: ترکیه در تازه‌ترین پیامی که دو روز پیش فرستاد درباره پیامدهای وخیم شکست طرح ایجاد منطقه عاری از سلاح و امنیت ملی تهدید شده خود با هجوم موج بی سابقه آوارگان در صورت فروپاشی توافق سوچی هشدار داد و گفت در این صورت ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه به تنها راه بیرون راندن تروریست‌ها از آخرین پایگاهشان در سوریه یعنی زور متوسل می‌شوند.

پیام هشدار ترکیه در جبهه‌های حلب بازتاب گسترده ای داشت و منابع نزدیک به «الجبهه الوطنیه للتحریر» به الوطن گفتند که این گروه همچنان در حال خارج کردن سلاح سنگین خود از منطقه عاری از سلاح در غرب و شمال غرب حرب در منطقه الزهراء و البحوث العلمیه هستند و از دهم اکتبر جاری با فرارسیدن موعد اجرای این توافق خروج جزیی تسلیحات سنگین خود از آنجا را آغاز کرده بودند.

این منابع افزودند، گروه‌های جنبش نور الدین الزنکی، فیلق الشام و ثوار الشام که در جبهه آزادی بخش ملی ادغام شدند دیروز و پریروز در پاسخ به درخواست ترکیه برای پیشبرد توافق سوچی، تجهیزات نظامی سنگین خود را از پایگاه‌های پراکنده خود در جبهه‌های غرب حلب داخل منطقه عاری از سلاح خارج کردند.

این منابع تاکید کردند: ترکیه به فشارهای خود بر جبهه النصره، تحریر الشام و دیگر گروه های تروریستی نظیر الحزب الاسلامی الترکستانی، حراس الدین و متحدانش از گروه القاعده که با آن ادغام شدند برای خروج سلاح‌های سنگین و سپس خروج عناصرشان از منطقه عاری از سلاح در ریف شمال شرقی لاذقیه و ریف‌های شمالی و شمال غرب حماه تا ریف جنوب شرقی ادلب و ریف‌های جنوب غربی، شمالی و غربی حلب ادامه می‌دهند، بخصوص که آخرین مهلت یک هفته ای آنها برای خروج از این مناطق در پانزدهم اکتبر جاری به پایان رسید.

این منابع گفتند: دلیل اینکه جبهه النصره سکوت اختیار کرده و به صراحت توافق سوچی را رد نکرده این است که در آینده‌ای نه چندان دور به درخواست خروج اعضایش از منطقه عاری از سلاح پاسخ مثبت می‌دهد و شاید این اتفاق تا قبل از زمان برگزاری اجلاس چهارجانبه سران ترکیه، روسیه، فرانسه و آلمان رخ دهد که قرار است در بیست و هفتم اکتبر جاری در استانبول برگزار شده و در آن ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی به بررسی روند اجرای توافق سوچی و میزان پایبندی طرف های وفادار به ترکیه به بندهای این توافق بپردازند.

بیست و ششم شهریور ماه گذشته پس از دیدار روسای جمهوری روسیه و ترکیه در سوچی روسیه، اعلام شد که یک منطقه حائل و عاری از سلاح به عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در بین خطوط تماس ارتش سوریه و مسلحین در شمال غرب سوریه ایجاد خواهد شد و نیروهای مسلحین و ارتش سوریه از این مناطق عقب نشینی کرده و تنها نیروهای روسی و تُرک در آن مستقر خواهند شد.

یان اگلاند مشاور بخش بشر دوستانه سازمان ملل اعلام کرده که روسیه و ترکیه مهلت بیشتری را برای اجرای توافق “منطقه عاری از سلاح” در استان ادلب در نظر می‌گیرند. آخرین مهلت اجرای توافق سوچی بیست و هشتم مهرماه (۲۰ اکتبر) اعلام شده بود؛ با این حال به علت عدم اجرای کامل این توافق از سوی برخی از گروه های مسلح مانند هیئه تحریرالشام و حراس الدین، بازه زمانی اجرای این توافق افزایش پیدا کرد.

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=17289

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.