اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

هر آنچه باید درباره «آنروا» بدانید

  • کد خبر : 16429
  • 12 شهریور 1397 - 13:04
هر آنچه باید درباره «آنروا» بدانید

«آنروا» آژانس امدادی ویژه آوارگان فلسطینی است که در سال اشغال فلسطین (۱۹۴۸) تأسیس شد اما آمریکا در آستانه حذف مسئله فلسطین در قالب طرح صلح خود موسوم به «معامله قرن» در صدد حذف کامل آن است. به گزارش اخبار جهادی،از بامداد شنبه (۱۰ شهریور ماه) که آمریکا قطع کمک‌های مالی خود به «آنروا/Unrwa» را […]

«آنروا» آژانس امدادی ویژه آوارگان فلسطینی است که در سال اشغال فلسطین (۱۹۴۸) تأسیس شد اما آمریکا در آستانه حذف مسئله فلسطین در قالب طرح صلح خود موسوم به «معامله قرن» در صدد حذف کامل آن است.

به گزارش اخبار جهادی،از بامداد شنبه (۱۰ شهریور ماه) که آمریکا قطع کمک‌های مالی خود به «آنروا/Unrwa» را اعلام کرد، نام این نهاد در رسانه‌های مختلف بر سر زبان‌ها افتاد.

«آژانس امداد و کاریابی ویژه آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک» (آنروا) (The United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East) در همان سال اشغال فلسطین «۱۹۴۸»، تأسیس شد.

بر اساس گزارش «بی‌بی‌سی» عربی، این نهادِ وابسته به سازمان ملل در می ۱۹۵۰ کار خود را آغاز کرد و مأموریتش به صورت دوره‌ای تجدید شد که آخرین تاریخ تجدید این مأموریت مربوط به ژوئن ۲۰۱۷ است. آنروا به بیش از پنج میلیون آواره فلسطینی در اردن، لبنان، سوریه و اراضی اشغالی و نوار غزه خدمات ارائه می‌دهد.

کشورهای عضو سازمان ملل به صورت داوطلبانه به این نهاد کمک مالی می‌کنند و خدمات آنروا شامل آموزش، بهداشت، بهبود زیرساخت‌ها و اوضاع اردوگاه‌ها، اعطای وام‌های کوچک و کمک در حالت‌های اضطراری هنگام درگیری‌های مسلحانه است.

آواره فلسطینی بنا به تعریف آنروا

تعریفی که آنروا برای آوارگان فلسطینی ارائه می‌دهد این است: «هر فردی که در فاصله زمانی ژوئن ۱۹۴۶ تا می ۱۹۴۸ در فلسطین اقامت داشته و منزل و تمام املاک خود را به دلیل نزاع عربی-اسرائیلی در سال ۱۹۴۸ از دست داده است».

خدمات

خدمات آنروا فقط ویژه‌ آوارگان فلسطینی است، این نهاد به چهار نسل از آوارگان کمک کرده و بارها و بارها برنامه‌های خود را متناسب با نیازهای آوارگان تغییر داده است. این نهاد در ابتدا به ۷۵۰ هزار آواره فلسطینی خدمات ارائه می‌کرد اما امروز این تعداد به بیش از پنج میلیون نفر رسیده است.

اگر آواره‌ای در این نهاد ثبت‌نام نکرد باشد، خدمات آنروا به وی اختصاص پیدا نخواهد کرد.

حمایت مالی

آنروا از حمایت مالی تمام کشورهای عضو سازمان ملل، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای منطقه‌ای برخوردار است و این کمک‌ها حدود ۹۲ درصد از بودجه‌اش را تشکیل می‌دهد. این نهاد همچنین با تعدادی از موسسات و شرکت‌‌ها همکاری می‌کند.

بزرگترین حامیان مالی

آمریکا بیشترین کمک مالی را به آنروا در سال ۲۰۱۳ کرد و مبلغ آن بیش از ۱۳۰ میلیون دلار بود، اتحادیه اروپا با ۱۰۶ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد، این کمک‌ها ۴۵ درصد از بودجه آنروا بود. اما آمریکا پس از معرفی قدس به عنوان پایتخت «اسرائیل» ۶۵ میلیون دلار از کمک مالی خود به آنروا را کم کرد و اکنون از قطع کلی این کمک‌ها خبر داده است.

چرا آنروا مهم است؟

اهمیت اقدام آمریکا در قطع کمک مالی به آنروا، زمانی برای همه روشن می‌شود که حذف آن، بخشی از طرح واشنگتن موسوم به «معامله قرن» برای تسویه مسأله فلسطین است.

در واقع قطع کمک‌های مالی آنروا با هدف از بین رفتن آن، مهم‌ترین بند معامله قرن یعنی «خط زدن مسأله آوارگان» را روشن کرد.

آمریکا به دنبال تغییر در تعریف عبارت «آواره فلسطینی» است و می‌خواهد بگوید آواره فقط کسی است که سال ۱۹۴۸ فلسطین را ترک کرده و این تعریف شامل فرزندان یا نوه‌های او نمی‌شود.

در صورت تحمیل این اصطلاح، دیگر بسیاری از فلسطینی‌های آواره در کشورهای مختلف مانند اردن، لبنان و … باید در همان کشورها بمانند و نمی‌توانند به نام آواره به فلسطین بازگردند؛ امری که فلسطینی‌ها آن را قبول ندارند.

اداره کردن آنروا

کمیته‌ مشورتی که به موجب تصمیم سازمان ملل در دسامبر ۱۹۴۹ تشکیل شد، مأموریت راهنمایی‌ها و کمک‌ها برای اجرای وظایف محوله به آنروا را بر عهده داشت. این کمیته ۲۵ عضو دارد و سه ناظر بر کار آن نظارت می کند.

انواع کمک‌های آنروا

بیش از نیمی از بودجه آنروا صرف آموزش تحت عنوان بند «شناخت و مهارت‌های اکتسابی» می‌شود و پس آن بندهای «زندگی سالم و طولانی» و «سطح شایسته‌ای از معیشت» قرار دارد.

آنروا همچنین به آوارگانی که در نتیجه نزاع‌ها در کرانه باختری و نوار غزه –به عنوان مثال در انتفاضه ۲۰۰۰- آسیب دیده‌اند، کمک می‌کند.

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16429

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.