اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

بازگشت ارتش سوریه به مناطق مجاور با جولان اشغالی/آخرین گروه از اهالی «فوعه» و «کفریا» وارد حلب شدند

  • کد خبر : 15683
  • 29 تیر 1397 - 11:53
بازگشت ارتش سوریه به مناطق مجاور با جولان اشغالی/آخرین گروه از اهالی «فوعه» و «کفریا» وارد حلب شدند

با وجود کارشکنی عناصر مسلح در روند توافق با دولت در سوریه بر سر شهرک‌های فوعه و کفریا در ادلب، بالاخره عملیات خروج ساکنان این دو شهرک‌نشین با ورود همه آنها به حلب پایان یافت. به گزارش اخبار جهادی به نقل از القدس العربی، با میانجیگری روسیه، توافقی میان ارتش سوریه و گروه‌های معارض مسلح […]

با وجود کارشکنی عناصر مسلح در روند توافق با دولت در سوریه بر سر شهرک‌های فوعه و کفریا در ادلب، بالاخره عملیات خروج ساکنان این دو شهرک‌نشین با ورود همه آنها به حلب پایان یافت.

به گزارش اخبار جهادی به نقل از القدس العربی، با میانجیگری روسیه، توافقی میان ارتش سوریه و گروه‌های معارض مسلح در استان قنیطره در جنوب این کشور حاصل شده است و این توافق می‌تواند به عملیات نظامی پیچیده در منطقه‌ای، که به دلیل نزدیکی به اراضی اشغالی از حساسیت فراوانی برخوردار است، پایان دهد.

«رامی عبدالرحمن» گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»- وابسته به معارضان- گفت: «روسیه و گروه‌های معارض به توافقی دست یافتند که به موجب آن، مخالفت‌کنندگان با ورود به فرآیند آشتی به شمال سوریه می‌روند و نهادهای دولتی به مناطق تحت سیطره معارضان بازمی‌گردند.»

خبرگزاری رسمی سوریه( سانا) نیز گزارش داد که «خبرهای درباره دستیابی به توافقی مبنی بر بازگشت ارتش جمهوری عربی سوریه به مواضعی، که قبل از سال ۲۰۱۱ در آنجا بودند»، وجود دارد.

عبدالرحمن تصریح کرد به موجب این توافق، گروه‌های معارض سلاح‌های سنگین و سبک خود را تحویل می‌دهند و انتظار می‌رود پلیس غیرنظامی سوریه به مناطق تحت اشغال معارضان در منطقه غیرنظامی وارد شوند.

از سوی دیگر، تلویزیون رسمی سوریه گزارش داد، ده‌ها اتوبوس به روستای «ام باطنه» در قنیطره برای خارج کردن عناصر مسلح به مناطق تحت کنترل معارضان در شمال کشور وارد شدند.

منابعی در دولت و معارضان مسلح اعلام کردند، دمشق در آستانه بازپس‌گیری کنترل مرزهای مجاور با بلندی‌های جولان است، که رژیم اسرائیل آن را اشغال کرده است.

در تحولی دیگر، آخرین گروه از ساکنین شهرک‌‌های شیعه‌نشین فوعه و کفریا، که از طریق گذرگاه «العیس» در ریف حلب خارج شدند، به مناطقی در حلب منتقل شدند.

این در حالی‌ است که المیادین پیشتر گزارش داده بود که گروه‌های مسلح با وجود توافق با دولت سوریه، اتوبوس‌های حامل ۹۰۰ نفر از اهالی شهرک‌های شیعه‌نشین فوعه و کفریا را به گروگان گرفته‌ و آنها را تهدید کرده‌ بودند که با انفجاری مشابه انفجار «الراشدین» در انتظارشان است.

خبرنگار المیادین گزارش داده بود عناصر مسلح در استان ادلب جلوی اتوبوس‌های حامل آخرین گروه از اهالی فوعه و کفریا را گرفته بودند و اجازه حرکت به آن‌ها را نمی‌دادند.

طبق این گزارش، عناصر تروریستی و مسلح اتوبوس‌های حامل اهالی فوعه و کفریا را متوقف کرده و با وارد شدن به آن‌ها، اقدام به مصادره برخی از اشیاء و اموال سرنشینان اتوبوس‌ها می‌کردند.

فعالان معارض نیز اعلام کرده بودند که توافق فوعه و کفریا تمام نشده و خودروهای عمومی در مناطق تحت سیطره افراد مسلح در گروگان هستند.

پیشتر تلویزیون الاخباریه سوریه از پایان عملیات خروج ساکنان دو شهرک شیعه‌نشین فوعه و کفریا در حومه ادلب بعد از سال‌ها محاصره بودن، به سمت حلب خبر داده بود.

روز چهارشنبه بیش از ۱۲۵  اتوبوس وابسته به دولت سوریه به گذرگاه العیس در شمال سوریه رسیدند تا همه ساکنان دو شهرک مذکور را از استان ادلب به سمت حلب به عنوان مقصد اولیه منتقل کنند.

از سال ۲۰۱۵ توافق برای خروج ساکنان این دو شهرک در چند مرحله انجام شده، در این راستا در آوریل ۲۰۱۷ براساس توافق بین دولت سوریه و شورشیان بزرگترین روند خروج رقم خورد اما در همان زمان کاروان حامل ساکنان فوعه و کفریا در الراشدین هدف حمله انتحاری تروریست‌ها قرار گرفت که منجر به شهادت ۱۵۰ نفر شد که ۷۲ نفر از آنها کودک بودند. از این رو مرحله دوم توافق اجرایی نشد و حدود ۸۰۰۰ نفر از غیرنظامیان و شبه‌نظامیان در این دو شهرک ماندند و منتظر دستیابی به توافقی برای خروج و برقراری ثبات در مناطق تحت کنترل ارتش سوریه شدند.

در تحولی دیگر، منابع مطلع اعلام کردند که نظام سوریه و «یگان‌های مدافع خلق» عملا راه‌اندازی میادین نفت و گاز در مناطق تحت سیطره این گروه شبه‌نظامی در استان دیرالزور در شرق کشور را آغاز کرده‌اند.

این منابع، که خواستند نامشان فاش نشود، تصریح کردند وزارت نفت دولت سوریه با یک شرکت کانادایی توافقی ۶ ماهه برای حفظ و نگهداری از لوله‌های انتقال نفت در مناطقی در استان دیرالزور، امضا کرده است.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=15683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.