اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

اراده امریکا ماندن در سوریه پساداعش است

  • کد خبر : 12895
  • 05 آذر 1396 - 9:24
اراده امریکا ماندن در سوریه پساداعش است

در شرایطی که گروه تروریستی داعش در سوریه قدرت خود را از دست داده و روسیه قصد دارد نیروهای نظامی خود را کاهش دهد، مقامات امریکایی می‌گویند که نیروهای این کشور در دوره پساداعش هم در سوریه باقی می‌مانند. به گزارش اخبار جهادی،در شرایطی که گروه تروریستی داعش در سوریه قدرت خود را از دست […]

در شرایطی که گروه تروریستی داعش در سوریه قدرت خود را از دست داده و روسیه قصد دارد نیروهای نظامی خود را کاهش دهد، مقامات امریکایی می‌گویند که نیروهای این کشور در دوره پساداعش هم در سوریه باقی می‌مانند.

به گزارش اخبار جهادی،در شرایطی که گروه تروریستی داعش در سوریه قدرت خود را از دست داده و روسیه قصد دارد نیروهای نظامی خود را کاهش دهد، مقامات امریکایی می‌گویند که نیروهای این کشور در دوره پساداعش هم در سوریه باقی می‌مانند. گفته می‌شود ۲هزار نیروی امریکایی با هدف حمایت از کردها و مقابله با نفوذ ایران در شمال سوریه حضور دارند.

هرچند مقامات امریکا پیش از این اعزام نیروهای نظامی خود به سوریه را به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش توجیه می‌کردند اما اکنون با شکست تروریست‌های داعش، مقامات امریکا در حال تغییر دلایل توجیهی خود برای حضور در سوریه هستند. مقامات امریکایی جمعه شب به روزنامه واشنگتن‌پست گفتند:«پس از شکست داعش امریکا قصد دارد حضور نظامی خود را در شمال سوریه که تحت کنترل کردهاست حفظ کند تا نیروهای کرد بتوانند در آنجا یک دولت مستقل تشکیل دهند.» مقامات امریکایی به هدف اصلی امریکا از حضور در سوریه اشاره کردند و گفتند که امیدوارند از ادامه حضور ارتش امریکا در شمال سوریه که بیشتر تحت سیطره گروه مسلح موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه است، برای اعمال فشار به بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه برای واگذاری امتیازاتی در مذاکرات صلح «ژنو» بهره گیرند.

قرار است مخالفان سوری روز سه‌شنبه در ژنو دیدار و در هشتمین دور از مذاکرات صلح تحت حمایت سازمان ملل با هدف پایان دادن به جنگ داخلی شش‌ساله سوریه شرکت کنند.  واشنگتن‌پست در ادامه به نقل از مقامات امریکایی نوشت:« خروج ناگهانی امریکا از سوریه می‌تواند موجب شود اسد تمام قلمرو سوریه را در اختیار بگیرد و حیات سیاسی وی تضمین شود. این مسئله یک پیروزی برای ایران و شکستی برای امریکا محسوب می‌شود.» مقامات امریکایی می‌گویند که برای جلوگیری از چنین برآیندی، قصد دارند حضور ارتش امریکا در شمال سوریه را حفظ کنند و دولتی محلی در این منطقه امور شهرها را در اختیار داشته باشد. اخیراً کردهای سوریه با حمایت امریکا شهر رقه پایتخت داعش در سوریه را تصرف کردند و تلاش می‌کنند دولت مستقل تشکیل دهند.

امریکا در چند سال گذشته ۱۰ پایگاه نظامی در شمال سوریه احداث کرده است که به گفته ناظران برای حضور طولانی مدت در سوریه انجام شده است. مقامات امریکایی همزمان با نابودی داعش در عراق هم گفته بودند که نیروهای خود را در این کشور همچنان حفظ می‌کنند. نیکلاس هیراس، از مرکز امنیت جدید امریکا در واشنگتن در خصوص این تصمیم امریکا برای ادامه حضور در سوریه می‌گوید:« طرح ادامه حضور نظامیان امریکا نشان‌دهنده تغییر نوع مأموریت امریکا در سوریه از شکست داعش به راهبرد بزرگ‌تر کاخ سفید با هدف مهار نفوذ ایران می‌باشد.» ‌دولت سوریه با حمایت نیروهای ایرانی و حزب‌الله هفته گذشته شهر البوکمال آخرین مقر داعش در این کشور را آزاد کرد. فروپاشی تروریست‌ها و افزایش نفوذ ایران در سوریه و عراق موجی از نگرانی‌ها را بین مقامات واشنگتن ایجاد کرده است.

۲هزار امریکایی در سوریه 

امریکایی‌ها برای تقویت مواضع خود در سوریه پساداعش تعداد نیروهای خود را افزایش داده‌اند. منابع خبری روز شنبه گزارش دادند وزارت دفاع امریکا به زودی شمار نظامیان امریکایی حاضر در سوریه را حدود ۲هزار نفر اعلام خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این رقم بالاتر از آن چیزی است که امریکا قبلاً به آن اذعان کرده است. مقام‌های امریکایی به این رسانه گفته‌اند تعداد واقعی نیروهای امریکایی حاضر در سوریه، پایین‌تر از حد واقعی محاسبه شده است. به گزارش اسپوتنیک، ژنرال جیمز جرارد، رئیس نیروهای ضربت عملیات ویژه امریکا علیه داعش در ماه اکتبر اعلام کرده بود که نزدیک به ۴هزار نیروی امریکایی در سوریه حضور دارند اما فوراً حرف خود را تصحیح کرد و گفت تنها ۵۰۳ افسر ارتش امریکا در سوریه حضور دارند.

به نظر می‌رسد نیروهای امریکایی مستقر در سوریه در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به چند برابر افزایش یافته است.  روس‌ها که از نیات واقعی امریکا در سوریه آگاه هستند نسبت به حضور نیروهای امریکایی نگران هستند. همچنان که ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است:«نیت واشنگتن در عدم خارج کردن نیروهایش از سوریه پس از سرکوب داعش، سؤال‌هایی را درباره اهداف واقعی حضور نیروهای امریکایی در این کشور مطرح می‌سازد.» دمشق و مسکو حضور امریکا در سوریه را یک تعرض تلقی می‌کنند چراکه این مسئله نه توسط دولت بشار اسد و نه از سوی شورای امنیت سازمان ملل تأیید نشده است.

 

خروج احتمالی نیروهای روسی 

تلاش امریکا برای ماندن در سوریه پساداعش درحالی است که روسیه قصد دارد بخشی از نیروهای خود را از این کشور خارج کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، والری گراسیموف، رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد که با توجه به توافقات صورت گرفته بین رؤسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه، این کشور ممکن است گروه‌های نظامی خود را در سوریه کاهش دهد. ولادیمیر شامانوف، رئیس کمیته امور دفاعی در دومای دولتی روسیه هم گفته است که کاهش گروه‌های نظامی در خاک سوریه تا قبل از برگزاری کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه تحقق نخواهد یافت. به گفته وی، در حال حاضر این مسئله تنها در حد یک تصمیم است و به همین دلیل هر نوع صحبتی در مورد آن زودهنگام خواهد بود، ولی شرایط برای این منظور بعداز توافقات با ایران و ترکیه فراهم شده است.

منبع: روزنامه جوان

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=12895

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.