اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

عربستان در تدارک چه اقدامی علیه قطر است؟

  • کد خبر : 12296
  • 02 آبان 1396 - 10:06
عربستان در تدارک چه اقدامی علیه قطر است؟

​​​​​​​در شرایطی که سعودیها به دنبال تاخیر در برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج فارس هستند، منابع قطری از تکاپوی محور سعودی علیه دوحه خبر دادند. به گزارش اخبار جهادی،به نقل از روزنامه رای الیوم، همزمان با انتشار اخبار مربوط به تمایل عربستان به تاخیر شش ماهه در برگزاری نشست سران شورای همکاری خیلج فارس، […]

​​​​​​​در شرایطی که سعودیها به دنبال تاخیر در برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج فارس هستند، منابع قطری از تکاپوی محور سعودی علیه دوحه خبر دادند.

به گزارش اخبار جهادی،به نقل از روزنامه رای الیوم، همزمان با انتشار اخبار مربوط به تمایل عربستان به تاخیر شش ماهه در برگزاری نشست سران شورای همکاری خیلج فارس، منابع قطری نیز اعلام کردند که محور سعودی در تکاپوی اقدام جدیدی علیه دوحه است.

تلاش های تیلرسون برای دومین بار ناکام ماند

تلاش های وزیر خارجه آمریکا در ریاض و دوحه برای حل و فصل بحران عربی برای دومین بار با شکست روبه رو شد، همانطور که پیش از این سفر کوتاه امیر کویت به ریاض به منظور دستیبابی به توافق در خصوص برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در موعد مقرر در کویت ناکام مانده بود زیرا سعودی ها با حضور تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در این نشست مخالفت کردند.

تیلرسون آشکارا در دیدار با همتای قطری خود در دوحه گفت: در دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی  و حاکم عملی ریاض به این انتیجه رسید که هیچ نشانی و یا آمادگی در عربستان برای گفت وگو وجود ندارد.

عربستان اطاعت بی چون و چرای قطر را می خواهد

عربستان که رهبری کشورهای تحریم کننده علیه قطر را به عهده دارد به دنبال گفت وگو با «دشمن» قطری نیست بلکه تسلیم محض آن و قبول بی چون چرا درخواست های ۱۳ گانه را می خواهد.

در این میان عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز در کنفرانس مطبوعاتی با همتای آمریکایی خود در ریاض گفت، چهار کشور تحریم کننده قطر به زودی به منظور بررسی گام های بعدی در ارتباط با بحران خلیج فارس گرد هم خواهند آمد و جزییات این نشست را پس از برگزاری اعلام خواهند کرد.

راه حل مورد نظر محور سعودی چیست؟

در این شرایط خبر روزنامه «عکاظ» سعودی مبنی بر احتمال تاخیر شش ماهه در برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به منظور یافتن راه حلی برای بحران کنونی، بسیار حائز اهمیت است زیرا این روزنامه به مراجع تصمیم گیر سعودی نزدیک است اما سوالی که در اینجا مطرح می شود اینکه نوع و ماهیت راه حل مورد نظر در پرتو ناکامی میانجی گری های کویت و آمریکا چه خواهد بود؟

در همین ارتباط «محمد المسفر» استاد علوم سیاسی دانشگاه قطر و نزدیک به رهبری این کشور در مقاله ای که روز گذشته منتشر شد، از دستپخت خطرناک کشورهای تحریم کننده علیه قطر خبر داد و خطاب به پادشاه اردن گفت: به جنابعالی اعلام می کنیم که دستپخت سیاسی از سوی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در راه است و تا چند هفته آینده اعلام خواهد شد و کشور برادر اردن ممکن است بین مدعوین به «هیئت آشپزها» باشد، از جنابعالی می خواهیم به هیچ دعوتی علیه قطر پاسخ ندهید و درخواست داریم که بی طرفی خود را حفظ کنید.

محور سعودی در تدارک چه آشی برای قطر هستند؟

معلوم نیست دستپختی که المسفر از آن صحبت می کند، چیست و عناصر آن چه هستند و چه کسانی آن را آماده می کنند و آیا منظور از آن یک ساختار جدید به جای شورای همکاری خلیج فارس با مشارکت چهار کشور عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر به اضافه اردن و شاید مغرب است و آیا عمان و کویت نیز به آن ملحق می شوند و یا منظور از این دستپخت یک اقدام نظامی در راستای تشکیل ائتلاف جدید است که ماموریت آن مقابله با ایران و احتمال اقدام نظامی علیه قطر به منظور تغییر نظام حاکم آن است.

چیزی که خوب می دانیم  اینکه المسفر ندانسته از «دستپخت» صحبت نمی کند و بی تردید مرجع تصمیم گیر قطر اطلاعات تایید شده ای در خصوص «نوعی تکاپو» قریب الوقوع علیه قطر در اختیار دارد و المسفر نیز به طریقی از این اطلاعات با خبر شده است.

هنگامی که چهار کشور تحریم کننده قطر به طور کلی گفت وگو با دوحه را رد می کنند و عربستانی ها نیز از به تاخیر افتادن نشست سران شورای همکاری به مدت شش ماه سخن می گویند، منابع نزدیک به امیر قطر نیز تاکید دارند که غذایی بر شعله داغ بحران در حال پختن است و چیزی به آماده شدن آن نمانده و به این ترتیب منطقه خلیج فارس و چه بسا سراسر خاورمیانه در پرتگاهی خطرناک قرار داشته باشند.

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=12296

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.