اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

آمریکا، اسرائیل و عربستان به‌دنبال جنگ علیه حزب‌الله

  • کد خبر : 11952
  • 18 مهر 1396 - 18:08
آمریکا، اسرائیل و عربستان به‌دنبال جنگ علیه حزب‌الله

محور شرارت متشکل از آمریکا، اسرائیل و عربستان درچارچوب طرحی پنجگانه در تکاپوی فراهم کردن مقدمات جنگ علیه حزب الله هستند. به گزارش اخبار جهادی،به نقل از روزنامه الاخبار، محور شرارت متشکل از آمریکا، اسرائیل و عربستان در جستجوی یافتن وسیله ای برای جنگ موفقیت آمیز علیه حزب الله طرحی پنجگانه علیه آن را طراحی […]

محور شرارت متشکل از آمریکا، اسرائیل و عربستان درچارچوب طرحی پنجگانه در تکاپوی فراهم کردن مقدمات جنگ علیه حزب الله هستند.

به گزارش اخبار جهادی،به نقل از روزنامه الاخبار، محور شرارت متشکل از آمریکا، اسرائیل و عربستان در جستجوی یافتن وسیله ای برای جنگ موفقیت آمیز علیه حزب الله طرحی پنجگانه علیه آن را طراحی کرده اند.

تلاش اسرائیل برای محروم کردن حزب الله از توانمندی های خود

اسرائیل همواره به دنبال یافتن وسیله ای است که بتواند با استفاده از آن جنگ موفقیت آمیزی را علیه حزب الله به راه بیندازد و به نظر می رسد بر این باور است که بهترین راه حل تلاش برای به محاصره در آوردن این حزب است به گونه ای که نتواند از توانمندی های خود در جنگ آینده – جنگ حتمی- استفاده کند.

دشمن بر این باور است ناتوان کردن حزب الله از استفاده از توانمندی های رزمی خود به ویژه توان موشکی تنها وسیله موفقیت آمیز در جنگ با حزب الله است اما این راهبرد به گام های عملی نیاز دارد.

پنج گام محور شرارت علیه حزب الله چیست؟

در این میان ائتلاف شر متشکل از آمریکا، اسرائیل و عربستان با سرعت تمام در تکاپوی اجرای این راهبرد است و در این خصوص پنج گام را در نظر گرفته اند:

اول: دور کردن عراق از محور مقاومت

تلاش فراوانی برای بیرون آوردن عراق از محور مقاومت آغاز شده است و این تلاش ها در چارچوب اقدامات متعدد در جریان است که مهم ترین آن تقسیم عراق و تشکیل موجودیت های طایفه ای و نژادی در آن و دور کردن این کشور از ایران است.

گشایش مواضع عربستان در قبال شیعیان عراق

در این میان عربستان نوعی گشایش روابط در قبال برخی نیروهای شیعه سرشناس عراق در پیش گرفت تا از این طریق آنان را از ایران دور کند، هر چند می داند عراقی ها و به عبارت بهتر شیعیان این کشور با ایران به عنوان یک شریک اصلی در جنگ علیه داعش تعامل دارند.

مانور ریاض بر مسائل طایفه ای و نژادی عراق

بااین حال ریاض در تلاش برای مانور دادن بر موضوع نژادی در عراق است وبه موازات آن در رسانه های سعودی بدون در نظر گرفتن نقش مرجعیت شیعه در نجف و تاکید آن بر وحدت عراق اخباری مربوط به تمایل اهل تسنن عراق در تشکیل موجودیت مستقل منتشر می شود.

تنگنای برخی گروه‌های شیعه عراق

اسرائیل نیز به نوبه خود ماموریت حمایت آشکار از همه پرسی کردستان عراق را در پیش گرفت تا آمریکا و عربستان در این خصوص در تنگنا قرار نگیرند. در این میان آن دسته از گروه‌های شیعه که عربستان در قبال آنان گشایش نشان داده است، در وضعیت سختی قرار گرفتند زیرا از یک طرف مخالفت و دشمنی با عربستان را به نفع خود نمی دانند و از سوی دیگر سکوت در قبال این تکاپوی اسرائیل به معنی حمایت از تقسیم عراق خواهد بود.

سرگرم کردن ایران و ترکیه به موضوع کُردها

به هر حال تقسیم عراق و تشکیل یک موجودیت کُرد با حمایت محور شرارت به معنی سرگرم کردن ایران، ترکیه و سوریه به جنگ طولانی مدت با این موجودیت جدید است و به این ترتیب تلاش ایران به جای مقابله با اسرائیل بر مبارزه بر آماده باش دائمی در قبال این موجودیت کُردی  متمرکز خواهد شد.

دور کردن سوریه از لبنان

همچنین تشکیل یک موجودیت طایفه ای در غرب عراق با مدیریت عربستان و به اسم اهل تسنن عراق در جریان است که ماموریت آن جدا کردن دولت بغداد از سوریه است به گونه ای که دولت سوریه در وضعیت جنگ در مرزهای شرقی خود قرار بگیرد و به این ترتیب دمشق بیش از پیش سرگرم این موضوع می شود و از ایفای نقش خود در هرگونه جنگ اسرائیل علیه لبنان دور می ماند.

دوم: لغو توافق هسته ای و تاثیر آن بر ایران

گام دوم که محور شرارت در تلاش برای عملی کردن آن است، تلاش برای لغو توافق هسته ای با ایرن و بازگرداندن تحریم ها علیه آن است، تا این کشور به انزوا سوق داده شده و سرگرم مشکلات اقتصادی خود شود و در عین حال بار جبهه کُردی بر دوش آن قرار داشته باشد.

تلاش برای لغو توافق هسته ای و سخت کردن وضعیت ایران

در این میان پرواضح است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سخت در تلاش برای لغو توافق هسته ای بوده و در تکاپوی تحمیل مجموعه تحریم هایی بر ایران است و در این راه تمام اعتراض های گروه ۱+۵ را نادیده گرفته است؛ گروهی که نمی تواند رودر روی ترامپ قرار بگیرد و حتی بر خلاف میل و به اجبار با او همراه خواهد شد.

همچنین یک دیدگاه قوی در آمریکا وجود دارد که حامی ترامپ بوده و مبتنی بر این است که لغو توافق هسته ای موجب بروز اختلافات داخلی در ایران می شود و اوضاع را برای آن بدتر می سازد.

سوم: تضعیف سوریه پس از پیروزی بر تروریسم

آمریکا در پی ناکام ماندن محاسباتش در سوریه، اکنون در این کشور در تلاش برای تحقق دو هدف است؛ نخست به اطاعت درآوردن کُردهای سوریه و تشویق آنان به سمت تشکیل دولت کُردی و دور کردن آنان از نظام حاکم سوریه حتی به زور و تحریک آنان علیه دولت.

دوم: تلاش آمریکا برای راه یافتن مخالفان سوری به صحنه قدرت این کشور تا به این ترتیب به ابزاری برای جلوگیری از هرگونه تصمیم دولت سوریه در مقابله با کُردها و یا اسرائیل تبدیل شوند.

نکته قابل توجه اینکه اقتصاد ابزار اصلی فشار بر دولت خواهد بود زیرا بازسازی کشور هدف اصلی همه سوری ها در آینده است و اینجا تجربه رفیق حریری در خلق اقتصاد وابسته و ضد تفکر مقاومت سال ۱۹۹۲ در لبنان تکرار می شود و این چیزی است که محور شر به دنبال تکرار آن در سوریه است تا بر اساس آن سوریه غرق پرونده ای اقتصادی شده و از ایفای نقش خود در محور مقاومت دور شود.

چهارم: بی طرف کردن غزه

گام چهارم که نشانه های آن از مصر آغاز شد همان گردآوردن تشکیلات خودگردان و حماس تحت عنوان آشتی فلسطینی است اما هدف از آن اعمال مدیریت تشکیلات خودگردان بر غزه است و این چیزی است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان به آن اشاره کرده و اظهار داشت: اجازه نخواهد داد یک سازمان شبیه حزب الله در غزه تشکیل شود.

اظهارات عباس در پاسخ به درخواست حماس مبنی بر تکرار تجربه لبنان و حفظ سلاح مقاومت بود وبه این ترتیب مقاومت در غزه در معرض فشارهای سیاسی وغیر سیاسی قرار خواهد گرفت.

پنجم: محاصره مالی حزب الله

دونالد ترامپ در صدور قانون تحریم های جدید علیه حزب الله عجله دارد و هدف او اعمال فشار جدید بر حزب الله است و در این میان عربستان سرمایه گذاری سیاسی در این خصوص را برعهده گرفته است و از گروه ۱۴مارس خواسته است که در انتخابات پارلمانی آینده که قرار است سال آینده برگزار شود، متحد باشند تا به این ترتیب حزب الله را در تنگنا قرار دهند.

همچنین عربستان با فعالیت رسانه ای حمایت از این حرکت را آغاز کرده است و در این خصوص تمرکز آن بر این است که حزب الله منبع شر اقتصادی و سیاسی برای لبنان است.

به هر حال این پنج گام که محور شرارت در تلاش برای اجرای آن است عناصر اصلی نبرد آینده را تشکیل می دهند که بدون تکمیل آن امکان آغاز هیچ جنگی وجود ندارد.

اما باید پرسید آیا این سناریو شانس موفقیت دارد؟

در پاسخ باید گفت فرسایش همیشگی منطقه و امکانات آن تنها کاری بوده است که آمریکا تا کنون در آن موفقیت را تجربه کرده است.

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=11952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.