اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

رفراندوم کردستان پروژه نوین جهان غرب برای دوران پساداعش/ رژیم صهیونیستی به دنبال خلق بحران‌های جدید در کل منطقه

  • کد خبر : 11551
  • 04 مهر 1396 - 0:41
رفراندوم کردستان پروژه نوین جهان غرب برای دوران پساداعش/ رژیم صهیونیستی به دنبال خلق بحران‌های جدید در کل منطقه

رفراندوم استقلال کردستان با توجه به تأثیراتی که ممکن است بر روی کشورهای مختلف، علی‌الخصوص ترکیه ، عراق و سوریه داشته باشد دارای اهمیت بسیار بالایی است که می تواند آبستن حوادث متعددی در کل منطقه باشد. به گزارش اخبار جهادی،رفراندوم استقلال کردستان با توجه به تأثیراتی که ممکن است بر روی کشورهای مختلف، علی‌الخصوص ترکیه ، […]

رفراندوم استقلال کردستان با توجه به تأثیراتی که ممکن است بر روی کشورهای مختلف، علی‌الخصوص ترکیه ، عراق و سوریه داشته باشد دارای اهمیت بسیار بالایی است که می تواند آبستن حوادث متعددی در کل منطقه باشد.

به گزارش اخبار جهادی،رفراندوم استقلال کردستان با توجه به تأثیراتی که ممکن است بر روی کشورهای مختلف، علی‌الخصوص ترکیه ، عراق و سوریه داشته باشد دارای اهمیت بسیار بالایی است ، چراکه رشد احساسات ناسیونالیستی-کردی، باعث شکل‌گیری بحران‌های مهمی در منطقه خواهد شد. در پی تحولات جدید پس از فروپاشی رژیم بعث در عراق،کردها توانستند حاکمیت فراگیر خود را بر سه استان کردنشین شمال آن کشور، یعنی استان‌های اربیل (هولیر)،دهوک و سلیمانیه را قطعی کرده و با توجه به تصویب نظام فدرال در قانون اساسی جدید، یک حکومت خودمختار کردی را  در شمال عراق ، تحت عنوان «اقلیم کردستان» ایجاد نمایند.

با تشکیل اقلیم کردستان در شمال عراق، کردهای منطقه به‌سرعت تحت تأثیر آن واقع شدند و همین عامل باعث رشد احساسات ناسیونالیستی آن‌ها از یک‌سو و تلاش برای رسیدن به این هدف از سوی دیگر شد. بنابراین بعد از فروپاشی رژیم صدام، «روح کرد» در چشم‌انداز مسائل غرب آسیا و به‌خصوص در عراق ظهور کرد و کشورهای همسایه کردها، به‌خصوص ترکیه و سوریه با توجه به اقلیت‌های فراوان کرد، سعی نمودند تحولات کردستان عراق را زیر نظر داشته باشند؛ بنابراین موضوع همگرایی کردها در منطقه از موضوعات بسیار مهم و حساس محسوب می‌شود چراکه ۲۵ درصد جمعیت ترکیه،۲۰ درصد جمعیت عراق و ۱۰ درصد جمعیت سوریه و ۹ درصد از جمعیت ایران را کردها تشکیل می‌دهند که همین عامل برای بیان اهمیت بالای موضوع کافی است.

امروزه کردستان عراق به مرکز و کانون اصلی گسترش اندیشه ناسیونالیسم کردی و پخش و سرایت آن به کشورهای هم‌جوار تبدیل گشته است که رشد این اندیشه در منطقه باعث ایجاد بحران برای کشورهای هم‌جوار خواهد شد، بنابراین لازم است تا کشورهای همسایه با اراضی کردی برای حفظ امنیت ملی و تمامیت ارضی و وحدت قومی خود، سیاست‌های لازم را اعمال نماید تا در آینده دچار مشکل نشوند.

باید این نکته را به‌عنوان یک اصل بپذیریم که تمامی نواحی کردنشین منطقه همواره بر یکدیگر تأثیرات جدی داشته‌اند؛ ازجمله می‌توان به شکل‌گیری جریان ناسیونالیسم کردی در نواحی کردنشین امپراتوری عثمانی و سپس سرایت آن به ایران، تأسیس اولین سازمان و حزب سیاسی در مناطق کردنشین ایران با ماهیتی مبتنی بر ملی‌گرایی کردی (کومله ژ-کیا کومله ژیانی کردستان که به معنای جمعیت حیات یا تجدید حیات کردستان است) با راهنمایی و هدایت عده‌ای از کردهای ملی‌گرای عراق در سال ۱۳۲۱ هجری-شمسی و تأثیر اشغال شمال غرب ایران توسط شوروی بعد از جنگ جهانی دوم بر گسترش دامنه‌ی جریانات کردی در عراق و به‌ویژه شیوع تفکرات سوسیالیستی در کردستان عراق و برقراری ارتباط بین فعالان کرد عراقی با شوروی، نقش مؤثر توان رزمی کردهای عراقی (بارزانی‌ها) در تقویت تشکیلات جمهوری خودمختار مهاباد و کنترل ایلات ناهمراه اشاره نمود. فلذا این نکته امری بدیهی است که رشد احساسات ناسیونالیستی در یک منطقه از مناطق کردنشین به‌سرعت به سایر مناطق رسوخ کرده و باعث ایجاد بحران‌های امنیتی فراوانی برای تمامی کشورهای کردنشین خواهد شد.

البته ایران به‌عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای، اگرچه چالشی مشترک با ترک‌ها (ترکیه) و عرب‌ها (سوریه و عراق) دارد که همان رشد همگرایی قومیت کردی در منطقه است اما توانسته تا حدودی این مسئله را حل نماید چراکه کردها اصالتاً ایرانی هستند و خود را ایرانی می‌دانند. لیکن نباید فراموش کرد که کردهای منطقه (به‌ویژه کردهای ترکیه و سوریه) تحت تأثیر دلارهای نفتی سعودی و تبلیغات گسترده رژیم اشغالگر قدس به‌جای اینکه خود را عضو کشورهای متبوع خود بدانند، تلاش کرده‌اند برای خود هویتی جداگانه و در راستای رسیدن به کردستان بزرگ ترسیم نمایند و سرنوشت خود را به سایر کردهای منطقه مانند ملتی واحد ولی تکه‌تکه شده، گره‌زده و هویت مستقل برای خود تعریف کنند که همین عامل می‌تواند در بلندمدت و با تحت تأثیر رفراندوم استقلال کردستان برای سایر کشورهای کردنشین هم چالش ایجاد نماید.

پس با این‌وجود برگزاری رفراندوم استقلال کردستان فتنه‌ای گسترده و پسا داعشی از سوی ایادی استعمار و رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌گردد که دائماً در تلاش اند منطقه را با التهابات گسترده روبرو سازند و پس از شکست پروژه داعش به پروژه‌ی جدیدی به نام کردستان روی آورده اند.

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=11551

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.