اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

راهبردها و تاکتیک‌ها در السخنه

  • کد خبر : 11227
  • 20 شهریور 1396 - 9:32
راهبردها و تاکتیک‌ها در السخنه

وجود ارتفاعات الطنطور در غرب شهر السخنه و اشراف کامل این ارتفاعات بر برخی از محورهای عملیاتی کار آزادسازی شهر السخنه را بسیار مشکل و طاقت فرسا کرد. به گزارش اخبار جهادی،سلسله ارتفاعات الطنطور در غرب شهر السخنه قرار داشته و مشرف بر ورودی جنوب غربی شهر، جایی که نیروهای متحد در آن محور در […]

وجود ارتفاعات الطنطور در غرب شهر السخنه و اشراف کامل این ارتفاعات بر برخی از محورهای عملیاتی کار آزادسازی شهر السخنه را بسیار مشکل و طاقت فرسا کرد.

به گزارش اخبار جهادی،سلسله ارتفاعات الطنطور در غرب شهر السخنه قرار داشته و مشرف بر ورودی جنوب غربی شهر، جایی که نیروهای متحد در آن محور در سه چهار کیلومتری شهر قرار دارند، نقش مهم و بسیار حیاتی در سرنوشت جنگ در این شهر دارد. متحدین از مدت‌ها پیش تحرکات داعش در منطقه را رصد کرده‌اند و می‌دانند که جنگ سختی در پیش است.

سختی این جنگ به دلیل انتقال گسترده تجهیزات سنگین داعش از رقه به سمت السخنه است. داعش فکر می‌کرد می‌تواند بار دیگر تدمر را اشغال کند و پس از آنکه چند ستون بزرگ نظامی‌ اعزامی از رقه به سمت السخنه در بین راه نابود شدند  به این نتیجه رسید که رسیدن دوباره به تدمر غیر ممکن است، چرا که متحدین در حال حاضر دارای خطوط چند لایه دفاعی در منطقه هستند. با این حال،‌ فرماندهی داعش اقدام به ایجاد استحکامات گسترده در السخنه کرد. این استحکامات برای ایجاد یک عملیات تاخیری جهت متوقف کردن نیروها بوده و خودشان هم می‌دانند که بالاخره باید تسلیم شوند، با این حال هر چه میزان تاخیر بیشتر باشد، داعش می‌تواند در محورهای دیگر تنفس کند. با این حساب است که فرماندهی متحدین باید کلک تروریست‌ها در السخنه را خیلی سریع کنده و مانع از فرسایشی شدن نبرد شود.

بر اساس همین راهبرد بود که  عملیات سنگینی علیه گروه تروریستی داعش آغاز شد و پیشروی‌های خوبی صورت گرفت. نیروهای تک‌ور تا مناطق مهمی همرسیدند، اما به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه و احتمال کمین خوردن،‌ ترجیح دادند که به عقب بازگردند. در حمله دوم  بخشی از مسیر رفته را دوباره نیروها رفتند و این بار در سه کیلومتری شهر مستقر شدند تا حمله نهایی صورت بگیرد. با توجه به شواهد موجود، سلسله بلندی‌های الطنطور بسیار مهم هستند. اگر نیروها بخواهند از سمت جنوب غربی وارد شهر شوند، به سرعت نابود می‌شوند چرا که هیچ پوششی ندارد. جنوبی‌ترین نقطه بلندی الطنطور، بر همه مناطق جنوب غربی مسلط است و با توجه به همین شرایط است که نیروها در شرق بزرگراه در حال حرکت هستند و شاید از بخش شرقی وارد شهر شوند.

برای آنکه تلفات نیروها کمتر شود، بهترین راه دور زدن شهر است. البته این بستگی به تصمیم‌گیری فرماندهی متحدین، شرایط میدان و تاکتیک‌های درنظر گرفته شده است، با این حال نیروها به هیچ عنوان نباید در خود را در معرض توپ‌های ۲۳، ۱۴٫۵ و ۵۷ مم مستقر در کوهستان قرار دهند، چرا که فاصله کوه تا بزرگراه، کمتر از ۶۰۰ متر بوده و همه هم برد توپ‌های ۲۳ را می‌دانید. حالا داعش تانک‌ها و سایر تجهیزات خود را هم در سنگرهای مستحکم کوه مستقر کرده است. به گزارش کانال اخبار سوریه اما نکته دیگر آنکه فرماندهی متحدین تصمیم به نهایی کردن سرنوشت این شهر بیابانی دارد. تقریبا ۸۰درصد اهالی شهر با تروریست‌های داعشی بودند و هیچ وقت فراموش نمی‌کنم شبی را که وارد شهر شدند چقدر گوسفند و گاو قربانی کردند. پس از پاکسازی شهر، نیروها دو مسیر برای پیشروی در پیش رو دارند که هر کدام هم سختی‌ها و مزیت‌های خاص خود را دارد،‌ سخت است که عملیات در هر دو مسیر ادامه پیدا کند.

مسیر اول از همان بزرگراه تدمر دیرالزور به سمت الکباجب در قلب بادیه‌الشام ادامه پیدا کند. از السخنه تا الکباجب در در مسیر بزرگراه ۸۵ کیلومتر و به صورت مستقیم، ۷۴ کیلومتر فاصله است. این مسیر هم یکی از محورهای مهم رسیدن به دیرالزور است که با توجه به حرکت سریع و خوب نیروهای تحت فرمان سهیل حسن در جنوب شرق استان رقه بعید است هدف رسیدن به دیرالزور در دستور کار باشد. اما محور دوم، حرکت به سمت شمال است. هدف هم رسیدن به منطقه تاریخی و باستانی الکوم که شامل چند واحه کوچک است، خواهد بود. از السخنه تا الکوم ۳۶ کیلومتر فاصله است. البته این در صورتی است که نیروهای عمل کننده در شمال هم به جنوب آمده و با طی کردن مسیر ۱۹ کیلومتری خود را به منطقه برسانند. پیشتر هم در این مورد نوشته بودیم، این حرکت که احتمال آن زیاد است، باعث خواهد شد تا داعش در منطقه گسترده‌ای از شرق حماه تا شمال شرق استان حمص در محاصره قرار بگیرد. هر مسیر سختی‌های خود را دارد. البته مسیر دوم اندکی سخت‌تر خواهد بود و دلیل آن نیز بیابانی و کوهستانی بودن منطقه است.

منبع: پایگاه دیدبان

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=11227

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.