اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تبعات اقدامات ۱۵ ساله امریکا در عراق +جدول

  • کد خبر : 11230
  • 20 شهریور 1396 - 9:48
تبعات اقدامات ۱۵ ساله امریکا در عراق +جدول

ظهور داعش نشان داد که حمله به عراق نه تنها دستاوردی نداشته است بلکه منجر به ظهور افراطی گری سازمان یافته تر و خشن تر از گذشته شد. به گزارش اخبار جهادی،جنگ آمریکا علیه عراق در دوران جرج دبلیو بوش (که با نام‌های اشغال عراق و عملیات آزادسازی عراق نیز شناخته می‌شود) در ۲۹ اسفند […]

ظهور داعش نشان داد که حمله به عراق نه تنها دستاوردی نداشته است بلکه منجر به ظهور افراطی گری سازمان یافته تر و خشن تر از گذشته شد.

به گزارش اخبار جهادی،جنگ آمریکا علیه عراق در دوران جرج دبلیو بوش (که با نام‌های اشغال عراق و عملیات آزادسازی عراق نیز شناخته می‌شود) در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) با حمله یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده و بریتانیا به عراق آغاز شد. نیروهای اصلی حمله‌کننده به عراق شامل ارتش‌های ایالات متحده آمریکا، پادشاهی متحد بریتانیا و لهستان بودند ولی ۲۹ کشور دیگر از جمله ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، اسپانیا نیز با فرستادن بخشی از نیروهای نظامی و لجستیکی خود به همراهی با نیروهای ائتلاف، در اشغال عراق نقش داشتند. این جنگ اگرچه طی سال های اخیر پایان یافته بود اما با قدرت گرفتن داعش ائتلاف جدیدی از کشورهای غربی به منظور مقابله با این گروه تروریستی عملیات هوایی علیه ان ها در دو کشور سوریه و عراق انجام دادند.

این جنگ ها خسارات زیادی را به عراق وارد کرد و هم چنین منجر به افزایش بدهی های خارجی آمریکا و کشته شدن بسیاری از غیر نظامیان عراقی شد. در این میان نیروهای آمریکا و ائتلاف نیز تلفاتی را متحمل شدند. حال آن که اگرچه هدف اعلامی آمریکا مقابله با تروریسم و افراطی گری بود اما ظهور داعش نشان داد که حمله به عراق نه تنها دستاوردی نداشته است بلکه منجر به ظهور افراطی گری سازمان یافته تر و خشن تر از گذشته شد. در این مطلب به تبعات این اقدامات -که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به امریکا مربوط می شود – می پردازیم.

افزایش بدهی خارجی آمریکا و بحران اقتصادی

بر اساس گزارشی که موسسه مالیه بین المللی منتشر کرده، میزان بدهی کشورهای جهان در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی به ۲۰ تریلیون دلار رسیده  است.[i] این رقم ۳۲۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی سالانه کشورهای جهان است.

بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که رقم عمده ای از بدهی های آمریکا به جنگ های طولانی این کشور با عراق و افغانستان بر می گردد زیرا زمانی که آمریکا در سال ۲۰۰۱ جنگ علیه عراق را آغاز کرد کم تر از ۶ تریلیون دلار بدهی خارجی داشت. این رقم به مرور افزایش پیدا کرد و در حال حاضر به رقم ۲۰ تریلیون دلار رسیده است.[ii]

از طرف دیگر بسیاری از اقتصاد دانان آمریکا یکی از دلایل بحران اقتصادی اخیر آمریکا در سال ۲۰۰۸ را ناشی از هزینه های تحمیل شده بر اقتصاد آمریکا از جنگ های مختلف می دانند.

کشته شدن نظامیان کشورهای مختلف

بر اساس آمارهای ارائه شده بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ حدود ۴۸۴۶ نظامی خارجی در عراق کشته شده اند. از این میزان سهم نطامیان امریکایی ۴۵۲۵ نفر بوده است. بیشترین تعداد این کشته ها برای سال ۲۰۰۷ بوده که ۹۰۴ آمریکایی کشته شدند. در این بین حدود ۱۸۰ نفر هم از نظامیان انگلیسی کشته شدند.[iii] این آمار بیانگر آن است که آمریکا علاه بر هزینه های ملی هزینه های جانی سنگینی را در عراق متحمل شده است. جدول ۱ به تفکیک سال های مختلف آمار کشته شدن نظامیان را بیان کرده است.

جدول۱٫ آمار کشته شدگان نظامی خارجی در عراق (۲۰۰۳- ۲۰۱۷)

مجموع دیگر کشورها انگلستان آمریکا سال
۵۸۰ ۴۱ ۵۳ ۴۸۶ ۲۰۰۳
۹۰۶ ۳۵ ۲۲ ۸۴۹ ۲۰۰۴
۸۹۷ ۲۸ ۲۳ ۸۴۶ ۲۰۰۵
۸۷۳ ۲۱ ۲۹ ۸۲۳ ۲۰۰۶
۹۶۱ ۱۰ ۴۷ ۹۰۴ ۲۰۰۷
۳۲۲ ۴ ۴ ۳۱۴ ۲۰۰۸
۱۵۰ ۰ ۱ ۱۴۹ ۲۰۰۹
۶۰ ۰ ۰ ۶۰ ۲۰۱۰
۵۴ ۰ ۰ ۵۴ ۲۰۱۱
۱ ۰ ۰ ۱ ۲۰۱۲
۳ ۰ ۰ ۳ ۲۰۱۴
۸ ۲ ۰ ۶ ۲۰۱۵
۱۷ ۰ ۰ ۱۷ ۲۰۱۶
۱۴ ۰ ۱ ۱۳ ۲۰۱۷
۴۸۴۶ ۱۴۱ ۱۸۰ ۴۵۲۵ مجموع

جدول ۲ به تفکیک کشته شده های کشورهای مختلف را نشان داده است.

جدول۲٫ کشته شده های خارجی در عراق به تفکیک هر کشور

مجموع کشته شده ها کشور
۲ استرالیا
۱ آذربایجان
۱۳ بلغارستان
۱ جمهوری چک
۷ دانمارک
۵ السالوادور
۲ استونی
۱ فیجی
۵ گرجستان
۱ مجارستان
۳۳ ایتالیا
۱ قزاقستان
۳ لیتوانی
۲ هلند
۲۳ لهستان
۳ رومانی
۴ اسلواکی
۱ کره جنوبی
۱۱ اسپانیا
۲ تایلند
۱۸ اوکراین
۱۸۰ انگلستان
۴۵۲۵ ایالات متحده
۴۸۴۴ مجموع

کشته شدن غیر نظامیان و نظامیان عراقی

حمله نظامی امریکا به عراق علاوه بر کشته شدن نظامیان عراقی منجر به کشته شدن بسیاری از غیر نظامیان این کشور نیز شده است. بر اساس آمارهای موجود بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ حدود ۸۸۲۵ نظامی عراقی و حدود ۵۰۱۵۲ غیر نظامی کشته شده اند. اگرچه این آمار دقیق نبوده و قطعا رقم دقیق بالاتر از رقم های مطرح شده توسط خبرگزاری ها و موسسات آماری است. نمودار زیر بیانگر تعداد کشته شده های غیر نظامی عراقی بین ژانویه ۲۰۰۵ تا نوامبر ۲۰۱۰ است. همان طور که مشخص است بیشترین تعداد کشته ها بین سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ بوده است و در برخی از ماه ها به مرز ۳۵۰۰ نفر نیز رسیده است.

لازم به ذکر است که بعد از خروج آمریکا از عراق در سال ۲۰۱۱، گروه های داخلی عراق منجر به نا امنی هایی در این کشور شدند و کشته شدن نظامیان و غیر نظامیان عراقی هم چنان ادامه یافت تا این که جنگ سوریه آغاز شد و با ظهور داعش اوضاع بد تر از آن چه که پیش بینی می شد پیش رفت.

گسترش افراط گرایی در منطقه و عراق

یکی از اهداف اعلامی آمریکا برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ مقابله با اقدامات القاعده و افراط گرایی در منظقه بود. حال آن که عراق و سوریه ازجمله مهمترین کشورهای منطقه هستند که بیشترین آسیب را از طرف این نیروهای افراطی متحمل شده اند. اقدامات آمریکا در عراق نه تنها تروریسم و افراط گرایی را در منطقه و عراق از بین نبرد بلکه منجر به شکل گیری گروه های افراط گرایی مثل داعش و جبهه النصره شد.

اگرچه عوامل متعددی در شکل گیری گروه های افراطی (ازجمله دولت اسلامی عراق و شام) در منطقه خاورمیانه نقش داشته اند، اما یکی از مهمترین دلایل شکل گیری این گروه های افراطی در خاورمیانه را می توان در وهله اول تهاجم ایالات متحده امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و در وهله دوم تداوم سیاست های تفرقه آمیز این کشور از زمان حضور خود در منطقه خاورمیانه ازجمله در عراق دانست. بعد از تهاجم امریکا اعراب سنی اعتماد زیادی به دولت جدید نداشتند. تقویت هویت قومی، در بسیاری از موارد واکنش نهادینه شده سیاسی عراقی های بعد از سقوط دولت بعثی در عراق بود. قدرت سیاسی و مکانیسم های اجتماعی این شکاف های هویتی را تقویت می کرد.[iv]

ایالات متحده امریکا با وجود تبلیغات علیه گروه های افراطی از جمله داعش از حامیان اصلی آنها در منطقه خاورمیانه است. درحالیکه دولت ایالات متحده امریکا ادعا میکند که به ندرت اجازه می دهد تا سلاح های نظامی به دست تروریست های دولت اسلامی عراق و شام برسد. در واقع ایالات متحده امریکا تأمین کننده سلاح ها، بودجه و کمک های دیگر به این تروریست ها بوده و این کمک ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طریق دولت هایی چون عربستان سعودی، قطر، اردن، ترکیه حداقل از اواخر سال ۲۰۱۱ به دست گروه های افراطی ازجمله (داعش) می رسد و همین امر باعث رشد تروریسم و افراط گرایی در منطقه شده است.

جمع بندی

افزایش و رشد افراط گرایی در منطقه خاورمیانه طی دو دهه اخیر ادامه داشته است به طوری که ایالات متحده آمریکا بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر با هدف از بین بردن القاعده به عراق و افغانستان حمله نظامی کرد اما با اتمام این جنگ های پر هزینه مشخص شد که این جنگ ها نه تنها اهداف آمریکا را محقق نکرد بلکه بر عکس افراط گرایی را در منطقه رشد داد. این جنگ ها که هم چنان هم تحت عناوینی چون مبارزه با داعش ادامه دارد تنها باعث کشته شدن هزاران نظامی و غیر نظامی و قدرت گرفتن گرو ههای تروریستی مثل داعش و بحران های اقتصادی شده است. از طرف دیگر سیاست دو گانه آمریکا در مقابل گروه های تروریستی که در برهه هایی حمایت از آن ها را به دنبال داشته است تنها به پیچیده شدن مسائل منجر شده است.

پی نوشت:

[i] http://www.usdebtclock.org/

[ii] http://topreviews-joehalladay.blogspot.com/search/label/National%20Debt%20Chart%20by%20Year

[iii] http://icasualties.org/Iraq/index.aspx

[iv] http://qpss.atu.ac.ir/article_4351_36207c5763c048fe9635b06238e0dc6f.pdf

*مریم فتاحی منش

منبع: فارس
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=11230

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.