اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

موانع جنگ عرسال و تغییرات ژئو استراتژیک آن

  • کد خبر : 11137
  • 14 شهریور 1396 - 10:04
موانع جنگ عرسال و تغییرات ژئو استراتژیک آن

رژیم صهیونیستی برای تروریست‌ها در هر بخش از خاک سوریه مأموریتی تعریف کرده بود که این مأموریت‌ها تقریبا در تمام بخش ها شکست خورده است. به گزارش اخبار جهادی ،مرکز مطالعات راهبردی فلسطینی باحث در مقاله‌ای به بررسی تحولات امنیتی رژیم صهیونیستی و مواضع این رژیم در نتیجه پیروزی محور مقاومت در ارتفاعات بعلبک پرداخت. […]

رژیم صهیونیستی برای تروریست‌ها در هر بخش از خاک سوریه مأموریتی تعریف کرده بود که این مأموریت‌ها تقریبا در تمام بخش ها شکست خورده است.

به گزارش اخبار جهادی ،مرکز مطالعات راهبردی فلسطینی باحث در مقاله‌ای به بررسی تحولات امنیتی رژیم صهیونیستی و مواضع این رژیم در نتیجه پیروزی محور مقاومت در ارتفاعات بعلبک پرداخت. این مقاله در ابعاد مختلف به بررسی پیامدهای امنیتی این واقعه و رژیم صهیونیستی و مواضع این رژیم در مقابل پیروزی راهبردی محور مقاومت در لبنان پرداخته است. این گزارش می نویسد که رژیم های عربی به همراه رژیم صهیونیستی طرح گسترده ای را برای جنگ با حزب الله در حمایت از تروریست های عرسال مهیا کرده بودند که با تهدید شدیداللحن حزب الله با شکست مواجه شد. گزارش مذکور همچنین از فتنه بزرگ یک حزب داخلی لبنان در جریان این جنگ پرده برداشت که آن هم ناکام ماند.

مقاله مذکور نوشت که رسانه های خبری رژیم صهیونیستی اخبار و تحلیل‌های مربوط به پیروزی حزب الله در عرسال را بایکوت کرده بودند، اما در نهایت نتوانستند در برابر این تهدید، سکوت کنند و آن را شکستی برای خود و تهدیدی جدید در باز شدن جبهه های جدید به روی خود ارزیابی کردند.

ج: جزئیات جنگ

ارتش لبنان در اوت سال ۲۰۱۴  با حمله تروریستی جبهه النصره به مراکز خود تعدادی از نظامیان خود را از دست داد و تعدادی دیگر از آنها نیز به دست این گروه تروریستی اسیر شدند. افسران ، فرماندهان و عناصر ارتش از آن زمان تاکنون امیدوار بودند که انجام این عملیات و تحقق این پیروزی را خودشان عهده‌دار شوند ، اما محاسبات سیاسی بیمارگونه در ناتوان نشان دادن ارتش و تعصبات فرقه‌ای و ضرورت هماهنگی با ارتش سوریه از طرف مقابل مانع از انجام این عملیات می‌شود.

هنگامی که شرایط عملیاتی و موضوعی برای آغاز این جنگ آماده شد ، مقاومت اسلامی مانند گذشته بار دیگر برای انجام مسئولیت خود پیش‌قدم شد و طی چند روز به طرح بزرگ و گسترده‌ای که شش سال عملیات لجستیکی و اطلاعاتی پیچیده اسرائیل و نیروهای محلی و کشورهای عربی ودولت های منطقه آن را با هدف فرسایش مقاومت و جامعه مدنی آن طراحی کرده بودند ، ناکام گذاشت. تا جایی که تل‌آویو از این پیروزی احساس شکست و ناامیدی کند.

مشکلات جنگ با تروریست‌ها در شرق لبنان

تنها چند روز کافی بود تا عناصر حزب‌الله پیشروی‌های گسترده‌ای را در عرصه میدانی انجام دهند. کارشناسان اسرائیلی این پیشروی‌ها را در نتیجه استفاده از تاکتیک‌های پیشرفته نظامی می دانند و و معتقدند استفاده از تجربه بالای مبارزاتی به ویژه در شرایط جغرافیایی پیچیده و تقریباً غیرممکن و حضور عناصر متخصص در زمینه آمادگی عملیاتی باعث موفقیت و پیروزی در این عملیات شد. این در حالی بود که تمامی عوامل نشان می‌داد که جنگ ارتفاعات لبنان می‌تواند یکی از سخت‌ترین و طولانی مدت ترین عملیات های میدانی مقاومت باشد، چرا که جغرافیای موجود در منطقه بسیار صعب‌العبوری بود و بخش بزرگی از آن در ارتفاع بالاتر از ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. دشت‌ها،  تپه‌ها و غارها و تونل های زیادی نیز در منطقه وجود داشت. ماهیت این زمین‌های صعب‌العبور می‌توانست نقش مؤثری در حمایت از تروریست‌های مستقر در این مناطق ایفا کند و آنها با استفاده از ناهمواری‌های طبیعی موجود در منطقه و استفاده از سلاح‌های رهگیر و ضد زره که تعداد بسیار زیادی از آنها را در اختیار داشتند ، مقاومت را در کمین‌های متعدد خود گرفتار کرده و بیشترین خسارت را به آنها وارد کند. علاوه بر اینکه حزب‌الله قرار بود با یک تیم تروریستی مبارزه کند که از نخبه‌گرایی نیروهای مسلح در سوریه به شمار می‌رفتند. تروریست‌ها همچنین به علت استقرار خود طی شش سال گذشته در ارتفاعات عرسال ، آن را به خوبی می‌شناختند و این موضوع نیز می توانست یکی از عوامل موفقیت آنها و طولانی و سخت شدن جنگ ضد آنها باشد. نمی‌توان انکار کرد که درگیری‌های شدید و پرهزینه‌ای در این مناطق به وقوع پیوست ، اما در نهایت این درگیری‌ها طی چند روز با آزادسازی کامل ارتفاعات عرسال و فلیطه در سوریه به پایان رسید.

به همین علت بود که شوک ناشی از نتایج این جنگ به فاجعه ای استراتژیک برای رژیم صهیونیستی تبدیل شد. این توصیف را یکی از کارشناسان نظامی صهیونیست‌ها شبکه دو تلویزیون این رژیم مطرح کرد. او به تل آویو نسبت به عاقبت ورود به خط درگیری‌های حزب الله با عناصر تروریست هشدار داد. این در حالی بود که یک منبع مطبوعاتی روسی اعلام کرد که  یک ژنرال سابق ارتش اسرائیل به نقل از یک منبع عالی رتبه امنیتی اردن گفته است که اطلاعات نشان می‌دهد که حزب‌الله غافلگیری بی‌سابقه‌ای را برای اسرائیل آماده کرده است تا در صورت ورود این رژیم در جنگ عرسال ، ضد آن به کار گیرد.

د: به‌هم خوردن برگه‌های ژئواستراتژیک

گزارش‌های صهیونیستی متعددی به این نکته اذعان می‌کند که حزب‌الله لبنان در جنگ اخیر عرسال ضد جبهه النصره پیروز شده و این ارزیابی در نتیجه رصد روزانه و دقیق درگیری‌ها از سوی تعداد زیادی از کارشناسان و تحلیلگران نظامی اسرائیل به دست آمده است. گزارش‌های نظامی رژیم صهیونیستی که در نتیجه ارزیابی‌های فرماندهی نظامی اسرائیل در این جنگ منتشر شده، نشان می‌دهد که مقامات نظامی اسرائیل تاکتیک‌های بی‌سابقه حزب‌الله را ستایش کرده و آن را عامل اساسی برای پیروزی بر گروه‌های مسلح در مرزهای سوریه و لبنان می‌دانند.

سران رژیم صهیونیستی همچنین معتقدند درگیری‌های عرسال می‌تواند به عنوان گامی برای ارزیابی مجدد توانمندی‌های نظامی و تاکتیکی حزب‌الله به کار گرفته شود و به مقامات نظامی اسرائیل فرصت تحلیل اوضاع سیاسی و امنیتی کنونی را بدهد که قطعاً در اسرائیل تأثیرگذار خواهد بود.

رسانه‌ها و روزنامه‌های رژیم صهیونیستی با استفاده از اطلاعات و ارزیابی‌های کارشناسان و تحلیلگران نظامی این رژیم معتقدند که حزب‌الله در جنگ اخیر علاوه بر ابعاد نظامی در سطوح مختلف دیگر نظیر جنگ روانی نیز پیروز شد. حزب‌الله  روحیه نظامیان و هواداران خود را نه تنها در لبنان ، بلکه در خارج از مرزهای این کشور تا سوریه و عراق و دولت‌های دیگر نیز بالا نگه داشت. این علاوه بر جنگ روانی بود که ضد نیروهای مسلح از یک طرف و رژیم صهیونیستی از طرف دیگر به کار گرفته شد و پیام‌های تصویری متعددی در این راستا منتشر شد که برخی از آنها پیام‌های مستقیم به فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی بودند.

نتایج این جنگ توهمات رژیم‌های واپس گرا و عقب‌افتاده منطقه و مطامع رژیم آل سعود و آل ثانی و اردوغان و دیگر جریان‌های فرصت‌طلب را از بین برد و آن‌ها را مجبور کرد در برابر واقعیت‌ها تسلیم شده و به شکست خود در اجرای پروژه‌های استعماری و غربی با استفاده از ابزارهای تروریستی و گروه‌های مجرم اعتراف کنند. محاسبات صهیونیست‌ها و رژیم‌های مرتجع عربی و قدرت‌های جهانی در سال‌های اولیه حوادث سوریه بر قدرت نیروهای تکفیری تکیه کرده و آن را عامل رهایی از دست حزب‌الله و ایجاد محیط منطقه‌ای برای تسلط واشنگتن در سوریه و کل منطقه می دانستند. به این ترتیب قرار بود کمربند امنیتی منطقه‌ای برای تل‌آویو ایجاد شود تا دست این رژیم را به ویژه در تقابل با محور مقاومت باز بگذارد. با شکست این طرح‌ها ، ایده جایگزین یعنی تلاش برای به فرسایش کشاندن جنگ و مشغول کردن و متفرق کردن توانمندی‌های مقاومت در جبهه‌های مختلف در دستور کار غرب قرار گرفت. اما در نتیجه شکست توطئه‌های آمریکایی – تکفیری و بعد از فرسایش آنها، نقش کارکردی این گروه ها از بین رفت. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد و مناسبت‌های دیگر به این نقش کارکردی اشاره کرده و نسبت به شکست داعش و رها کردن ایران و متحدانش در برابر ارتش اسرائیل هشدار داده بود. او این سناریو را پیروزی در یک درگیری وشکست در جنگ توصیف کرده بود.

کارکرد تروریست‌ها در شرق و جنوب سوریه برای اسرائیل

نتانیاهو در بازدید از جولان اشغالی به همراه فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد داعش در حال عقب‌نشینی گسترده است و ایران تلاش دارد خلأ ناشی از عقب‌نشینی داعش را پر کند. هرتصی هالوی رئیس سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز در کنفرانس سالانه هرتصلیا در سال گذشته نسبت به خطرات ریشه کن شدن داعش و تأثیر این روند در معادله درگیری‌ها با اسرائیل به نفع حزب‌الله و متحدانش هشدار داد.

در جنوب سوریه نقش کمربند امنیتی برای حمایت از اسرائیل به عنوان محور اساسی مطالبات و عملکرد گروه‌های جنایتکار مطرح است و تصمیمات منطقه‌ای و بین‌المللی برای جایگزین کردن این نقش در دوره پایان کارکرد گروه‌های تروریستی مطرح شده است.

در شرق سوریه نیز ایفای نقش حائل برای جداسازی عرصه‌های محور مقاومت در لبنان و سوریه از عمق عراقی و ایرانی خود مطرح است. در عرصه های دیگر نیز غرب به دنبال به فرسایش کشاندن دولت سوریه و متحدانش است تا بتواند در میز مذاکرات از این موضوع به عنوان ابزاری برای فشار و سازش استراتژیک با دولت سوریه استفاده کند. در ارتفاعات لبنان، اما ، نقش اساسی گروه‌های تروریستی ، متوجه دولت لبنان بود. به ‌ویژه که آنها ارتباط خود با عمق سوری خود را از دست داده بودند و کمترین نقش‌آفرینی و تأثیر را می‌توانستند در عرصه سوریه داشته باشند.

قرار بود این گروه‌های تروریستی به عنوان منبع تهدید برای جبهه داخلی و جبهه پشتی حزب‌الله لبنان مطرح شوند. این موضوع را بنی گانتس رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی مطرح کرد. تروریست‌های لبنان می خواستند حزب الله را در این مناطق به خود مشغول کرده و محدودیت‌هایی را در ابتکار عمل آنها و واکنش آنها نسبت به حملات اسرائیل به لبنان ایجاد کرده و به اهرمی در دست دولت های مداخله حوی منطقه ای برای تأثیرگذاری بر دولت لبنان تبدیل شوند. توجه به این نکته لازم است که تکیه اسرائیل برای ایجاد فشار و مشغول کردن حزب‌الله در عرصه داخلی لبنان ، موضوع تازه‌ای نیست و عاموس یادلین  رئیس وقت اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی که در حال حاضر ریاست آکادمی امنیت داخلی این رژیم را بر عهده دارد ، در جریان کنفرانس این آکادمی در سال ۲۰۱۶ به این موضوع اشاره و تأکید کرد که نیروهای متخاصم با مقاومت همواره برای خلع سلاح این حزب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ادامه دارد…

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=11137

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.