اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

فروپاشی سریع داعش در نتیجه هماهنگی عملیاتی ارتش لبنان و سوریه

  • کد خبر : 10806
  • 30 مرداد 1396 - 12:05
فروپاشی سریع داعش در نتیجه هماهنگی عملیاتی ارتش لبنان و سوریه

در ۴۸ ساعت گذشته از عملیات مشترک ارتش لبنان و سوریه و حزب الله در مرزهای مشترک با تروریست‌های داعش، این گروه تروریستی دچار فروپاشی شدید شده است. به گزارش اخبار جهادی به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، گروه تروریستی داعش به سرعت در برابر پیشروی‌های ارتش لبنان و سوریه و حزب‌الله لبنان در یک […]

در ۴۸ ساعت گذشته از عملیات مشترک ارتش لبنان و سوریه و حزب الله در مرزهای مشترک با تروریست‌های داعش، این گروه تروریستی دچار فروپاشی شدید شده است.

به گزارش اخبار جهادی به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، گروه تروریستی داعش به سرعت در برابر پیشروی‌های ارتش لبنان و سوریه و حزب‌الله لبنان در یک درگیری هم‌زمان و متحد از طرف مرزهای لبنان و سوریه در هم پیچیده شده است. شکی نیست که حضور ارتش سوریه و حزب‌الله در جنگ به عنوان مکمل ارتش لبنان باعث شده داعش نتواند از مواضع خود دفاع کرده و روند فروپاشی آن را افزایش داده است. در همین راستا پیشروی‌های سریعی در این مناطق به دست آمده که بر اساس آن تا دیروز ۸۰ کیلومتر مربع از اراضی لبنان و مساحتی بیش از این مقدار از اراضی سوریه آزاد شده است.

هنوز ۴۸ ساعت از عملیات نظامی هم‌زمان ارتش لبنان و ارتش سوریه و حزب‌الله ضد گروه تروریستی داعش نمی‌گذرد که نیروهای مهاجم موفق به پیشروی‌های گسترده در محورهای مختلف عملیاتی خود در جبهه سوریه و لبنان شده‌اند و گروه تروریستی داعش فروپاشی گسترده‌ای را در داخل شبه نظامیان خود شاهد بوده است.

شکی نیست که حمله از چند محور شامل اراضی سوریه و لبنان به صورت هم‌زمان باعث شکست داعش شده و به مهم‌ترین عامل در تسریع روند فروپاشی و تأثیرگذاری شرایط دفاعی آنها تبدیل شده است. تحولات مرتبط با درگیری‌ها در دو طرف مرز نشان می‌دهد که تروریست‌های داعش در ضعیف‌ترین شرایط خود قرار دارند، این موضوع در سرعت تخلیه مناطق تحت سلطه داعش و فرار در برابر پیشروی‌های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت و ارتش لبنان قابل مشاهده است. علاوه بر این که هماهنگی داخلی میان این گروه از بین رفته و اختلافات داخلی در زمینه گزینه‌های فرارو خود را نشان داده و تعدادی از عناصر آن نیز چند ساعت بعد از آغاز درگیری‌ها خود را تسلیم کرده اند.

اگر هماهنگی حداقلی و اقدام ‌همزمان و مکمل در دو طرف مرزها صورت نمی‌گرفت، این دستاورد نظامی با این سرعت و هزینه نسبتا کم از تلفات انسانی در میان ارتش لبنان و نیروهای نظامی سوریه و محور مقاومت به دست نمی‌آمد. با این وجود برخی گروه‌های سیاسی لبنان همچنان اصرار دارند دستاورد نظامی ارتش لبنان را در راستای نظریه برتری سلاح بر سلاح تحمیل کنند تا بتوانند با برجسته کردن توانمندی ارتش لبنان در آینده از آن برای بی‌فایده جلوه دادن سلاح مقاومت استفاده کنند.

تبادل اطلاعات در دو طرف مرزها دیروز باعث شد ارتش لبنان در دام یک عملیات انتحاری گرفتار نشود و این عملیات ناکام مانده و ارتش بتواند خودرو و موتور سیکلت بمب‌گذاری‌شده را که دو عامل انتحاری سوار بر آن بودند، منهدم کنند. این اتفاق در مسیر وادی حورته و مراح الدوار در ارتفاعات رأس بعلبک واقع شد. با این وجود عوامل تحریک کننده همچنان که فشارهای سیاسی و تبلیغاتی خود برای به دردسر انداختن ارتش ادامه می‌دهند و مدعی می‌شوند که دلیلی برای هماهنگی در جبهه ‌های مختلف وجود ندارد. این در حالی است که هماهنگی مذکور حتی اگر نیاز به اطلاعات هم  در آن احساس نشود، دست کم می‌تواند برداشتی ولو سطحی از روند تحولات و تقسیم محورها و تسلط موازی بر ارتفاعات را ایجاد کند.

در جزئیات پیشروی‌های میدانی، طی ۴۸ ساعت گذشته نیروهای مهاجم در دو عملیات «إن عدتم عدنا» در بخش سوری و «فجر الجرود» در بخش لبنانی موفق به پیشروی‌های گسترده شدند. در بخش لبنانی نیروهای ارتش لبنان در محورهای  «سهلات خربه داود» و«ضهور وادی التینه» پیشروی کرده و کنترل مناطق ضلیل أم الجماعه، ضهور وادی التینه، قرانی مقیال فرح، وادی الخشن، قرنه حقاب الحمام و قرانی العقاب را در دست گرفتند. مجموع مساحتی که ارتش لبنان دیروز از دست تروریست‌ها آزاد کردند، حدود ۳۰ کیلومتر مربع بود و به این ترتیب مجموعه مساحت آزاد شده از دو روز پیش تاکنون به ۸۰ کیلومتر مربع از مجموع ۱۲۰ کیلومتر مربع رسید که داعش در اراضی لبنان آن ها را در اشغال خود دارد.

در نتیجه تحولات دیروز سه تن از نظامیان ارتش لبنان کشته شده و ۳ نفر دیگر نیز زخمی شدند. نیروهای ارتش موفق شدند ۱۵ تروریست را از پای درآورده و ۱۲ مرکز وابسته به داعش را تخریب ‌کنند. روز شنبه نیز ارتش موفق شد کنترل مناطق «مراح المخیرمه»، «شعاب المخیرمه»، «المرتفع ۱۵۶۴»، «ضهرات حقاب العش»، «سهلات قلد الثعلب»، «وادی خربه الشمیس»، «وادی الخشن»، «ضهور المبیّض»، «ضهور وادی التینه»، «جبل المخیرمه»، «شعبات الدرب»، «قلعه الجلاده»، «قرنه الجلاده» را در دست بگیرد. روز شنبه  نیز ۲۰ تروریست در نتیجه درگیری‌ها به هلاکت رسیده و ۱۰ تن دیگر نیز زخمی شدند که جراحات یکی از آنها وخیم است. ارتش همچنین از سلاح های توپ‌خانه سنگین و موشک انداز و هواپیماهای سیسنا و بالگرد و هواپیماهای بدون سرنشین در هدف قرار دادن مواضع تروریست ها استفاده کرده است.

در بخش سوری مرزها نیز نیروهای ارتش سوریه و محور مقاومت کنترل مناطق «قرنه شعبه القاضی» ، «قرنه مد محبس» ، «قرنه تم الزمرانی»، «واطیات الزمرانی» ، «خربه قر علی» را در دست گرفت. در بخش شرقی نیز نیروهای مهاجم کنترل مناطق «دوّار الشقیع»، «سن میری الجنوبی» ، «جبل سن فیخا» ، «ارتفاع حرف الموصل» و« گذرگاه  فیخا» را در دست گرفتند. نیروهای مهاجم همچنین محورهای «شعبه بیت سلیم» ، «حرف الجفر»، «شعبه الزویتینه الغربیه» ،«ارتفاع شعبه الصهریج» ، «ارتفاع شعبه شنشاره» و« قرنه الزویتینه» را آزاد کردند.

پیشروی زمینی همراه با ده‌ها حمله هوایی شدید از سوی نیروی هوایی سوریه در مورد محورهای عملیاتی و مواضع گروه تروریستی داعش در گذرگاه مرطبیع و الرومیات در جرود قلمون غربی انجام شد. نیروهای ارتش سوریه همچنین سه گذرگاه  الزمرانی، ابو حدیج و ضهر علی را تحت کنترل خود گرفتند.

در روز اول درگیری‌ها نیز در این بخش مساحت گسترده‌ای از سه محور به کنترل نیروهای ارتش سوریه در آمد که مهم‌ترین آنها گذرگاه راهبردی الموصل در جرود البریج و ضهر شعاب الحصن و السماقیات و العرقوب و خربه اسطنبول، و حقاب الرواشنه و سهلات درویش و سهله سیسیان است. در محور جنوبی نیز نیروهای مقاومت و ارتش سوریه کنترل مناطق «قرنه الشلوف»، «شعبه المحبس»، «شعبه المغاره»، «حرف وادی الدب» و«شعبه یونس» را در دست گرفتند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=10806

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.