اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

کشورداری به سبک رژیم آل سعود؛ اینجا سوریه یا افغانستان نیست! + تصاویر

  • کد خبر : 8624
  • 06 خرداد 1396 - 14:00
کشورداری به سبک رژیم آل سعود؛ اینجا سوریه یا افغانستان نیست! + تصاویر

کارشناسان سازمان ملل متحد از ریاض به علت تخریب یک محله قدیمی در شهر شیعه نشین و بحران زده در این کشور انتقاد و اعلام کردند این اقدام از بین بردن میراث فرهنگی و نقض حقوق بشر است. به گزارش اخبار جهادی ، انتشار تصاویری از محله المسوره در شبکه های اجتماعی باعث شده است […]

کارشناسان سازمان ملل متحد از ریاض به علت تخریب یک محله قدیمی در شهر شیعه نشین و بحران زده در این کشور انتقاد و اعلام کردند این اقدام از بین بردن میراث فرهنگی و نقض حقوق بشر است.

به گزارش اخبار جهادی ، انتشار تصاویری از محله المسوره در شبکه های اجتماعی باعث شده است برخی از مخاطبان این تصاویر را متعلق به شهرهای جنگ زده سوریه یا افغانستان بدانند اما این تصاویر مربوط به شیوه برخورد پلیسی و سیاست مشت آهنین رژیم آل سعود با مردم کشور خود است.

عربستان سعودی اعلام کرده است، توسعه محله قدیمی المسوره در شهر العوامیه در چارچوب طرح نوسازی منطقه و جلوگیری از اقدامات خلاف قانون افراد مسلح که از این منطقه به عنوان پناهگاه به منظور حمله به نیروهای امنیتی استفاده می‌کنند صورت می‌گیرد.

العوامیه که در منطقه شرقی عربستان سعودی قرار دارد مدت‌هاست کانون تنش بین رژیم آل سعود و شیعیانی به شمار می‌آید که از تبعیض شکایت می‌کنند؛ از زمان اعدام شیخ نمر النمر در سال گذشته که به اتهام تحریک به خشونت اعدام شد، این تنش تشدید شده است.

«کریمه بنون» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق فرهنگی گفت: مقامات عربستان سعودی به تخریب محله المسوره اقدام کرده اند درحالی که سازمان ملل متحد بارها توقف این اقدامات را درخواست کرده است.

وی در بیانیه‌ای که دفتر کمیسر عالی حقوق بشر صادر کرد افزود: این تخریب، از بین بردن میراث فرهنگی تاریخی این محله و نقض آشکار تعهدات عربستان سعودی بر اساس حقوق بین المللی حقوق بشر به شمار می‌آید.

نیروهای امنیتی عربستان سعودی به سوزاندن برخی ساختمان‌های تاریخی که برخی از آنها بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارند و مجبور کردن ساکنان به فرار از منازل خود متهم هستند.

در درگیری‌های دهم مه بین نیروهای امنیتی و افراد مسلحی که برای جلوگیری از تخریب این محله توسط بولدوزرها تلاش می‌کردند دو نفر شهید شدند.

مقامات عربستان سعودی، افراد مسلح را عامل کشته شدن این دو نفر اعلام کردند اما ساکنان می‌گویند نیروهای امنیتی به طرف آنها تیراندازی کردند.

«لیلانی فرحه» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حق مسکن مناسب نیز هشدار داد این اقدام بر اساس حقوق بین الملل حقوق بشر به حد تخلیه اجباری رسیده است.

روزنامه عکاظ عربستان سعودی ژانویه گذشته گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد دولت محلی در منطقه القطیف ارزش غرامت برای حدود ۴۸۸ منزل مسکونی را که داخل این منطقه قدیمی تخریب خواهد شد حدود ۷۶۴ میلیون ریال (۲۰۴ میلیون دلار) برآورد کرده است. ساکنان این منطقه می گویند بسیاری از آنها با دریافت غرامت مخالفت کرده و در مقابل از مسئولان خواسته‌اند به آنها برای نوسازی ساختمانها به جای تخریب آن کمک کنند.

کارشناسان سازمان ملل متحد ماه گذشته نیز از عربستان خواستند اخراج ساکنان و تخریب محله المسوره در عوامیه را متوقف کند.

این کارشناسان توقف فوری تخریب برنامه ریزی شده محله باستانی المسوره را در منطقه العوامیه خواستار شده بودند.

کارشناسان سازمان ملل هشدار دادند، طرح توسعه محله المسوره میراث تاریخی و فرهنگی این منطقه را به شیوه‌ای جبران ناپذیر تهدید می‌کند و ممکن است سبب شود عده زیادی از مردم محل زندگی و کسب و کار خود را ترک کنند.

کریمه بنون نیز ماه گذشته گفته بود: این منطقه نه تنها از نظر مردم محلی و کل منطقه العوامیه اهمیت دارد، بلکه از منظر ملی اهمیت تاریخی و فرهنگی دارد و تخریب برنامه ریزی شده آن این میراث منحصر به فرد را به نحو جبران ناپذیری از بین خواهد برد.

المسوره قرن‌هاست بخشی از فعالیت‌های تجاری در استان قطیف محسوب می شود. این منطقه نمونه ای تاریخی از دهکده‌ای با دیواری دورتا دور آن است که مساجد، بازارچه‌های عرضه محصولات کشاورزی، حسینیه‌ها و مغازه‌های بسیار دارد و محل سکونت دو تا سه هزار نفر است. این محله از نگاه پژوهشگران و کارشناسان میراث فرهنگی و باستان شناسی اهمیت بسیاری دارد.

انتهای پیام/

منبع:ابنا

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=8624

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.