اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پشت پرده تجاوز نظامی آمریکا به «التنف»؛ مراقب حماقت‌های ترامپ در سوریه باشید

  • کد خبر : 8462
  • 31 اردیبهشت 1396 - 10:15
پشت پرده تجاوز نظامی آمریکا به «التنف»؛ مراقب حماقت‌های ترامپ در سوریه باشید

کارشناسان مسائل خاورمیانه ضمن تاکید بر اینکه چالش با «ایران» علت تجاوز نظامی آمریکا به کاروان ارتش سوریه در منطقه مرزی «التنف» بوده، نسبت به حماقت‌های رئیس‌جمهور آمریکا هشدار دادند. به گزارش اخبار جهادی در جدیدترین عملیات نظامی در شرق سوریه، نیروهای سوری موفق شدند، نقطه ایست و بازرسی «الزرقه»، در ۲۷ کیلومتری پایگاه نظامی «التنف»، […]

کارشناسان مسائل خاورمیانه ضمن تاکید بر اینکه چالش با «ایران» علت تجاوز نظامی آمریکا به کاروان ارتش سوریه در منطقه مرزی «التنف» بوده، نسبت به حماقت‌های رئیس‌جمهور آمریکا هشدار دادند.

به گزارش اخبار جهادی در جدیدترین عملیات نظامی در شرق سوریه، نیروهای سوری موفق شدند، نقطه ایست و بازرسی «الزرقه»، در ۲۷ کیلومتری پایگاه نظامی «التنف»، به عنوان آخرین نقطه ارتباطی «بادیه الشام» سوریه با «بیابان الانبار» عراق را آزاد کنند.

با این پیروزی که گروه‌های تروریستی از جمله گروه تروریستی «جیش مغاویر الثوره»، فعال در این منطقه به آن اعتراف کردند، ارتش سوریه و نیروهای متحدین قدمی دیگر به منطقه مرزی التنف و مرزهای مشترک عراق و سوریه نزدیک شدند.

کمک‌های تسلیحاتی جدید آمریکا

به موازات این پیروزی منابع معارض سوری و نزدیک به گروه‌های تروریستی از جمله «مهند الطلاع»، سرکرده گروه تروریستی «جیش مغاویر الثوره» از رسیدن کمک‌های تسلیحاتی و مهمات جدید آمریکایی به این گروه خبر دادند.

الطلاع با توصیف کمک‌های آمریکایی به «مهمات کیفی و پیشرفته» تاکید کرد: نظامیان آمریکایی درحال ترتیب صفوف گروه تروریستی «الجیش الحر» در شرق سوریه هستند و برداشت می‌شود، این نیرو نبرد جنوب سوریه را از این منطقه (شرق سوریه) آغاز کند.

حمله هوایی آمریکا به ارتش سوریه

این تحولات میدانی درحالی در شرق سوریه جریان دارد که پنج‌شنبه گذشته جنگنده‌های آمریکایی کاروان نظامی ارتش سوریه و نیروهای متحدین را در التنف مورد حمله قرار دادند.

وزیر دفاع آمریکا درباره این حمله مدعی شد: با توجه به تسلیحات و مهمات همراه این کاروان، این تصور برای پنتاگون شکل گرفت که نیروهای ایرانی این کاروان را هدایت می‌کنند، اگرچه مطمئن نبودیم.

حمله آمریکا در شمال غربی پایگاه نظامی التنف صورت گرفت، جایی که نیروهای ویژه آمریکایی و انگلیسی مدعی هستند، عناصر محلی را برای مقابله با «داعش» آموزش و به آنها مشاوره‌های نظامی می‌دهند.

همچنین این حمله در منطقه‌ای انجام شد که در توافق آمریکا و روسیه «منطقه عدم برخورد» شمرده شده بود، لذا هر دو طرف از اقدام نظامی در آن منع شده بودند. البته پنتاگون مدعی شده، پیش از حمله موضوع را به اطلاع مرکز ارتباطات نیروهای روسی در سوریه رسانده بود، ادعایی که از سوی مسکو رد شد.

چرا آمریکا کاروان نظامی سوریه را هدف گرفت

از زمان آغاز عملیات نظامی ارتش سوریه در محور شرقی فرودگاه نظامی «سین»، در حومه شرقی ریف دمشق به سمت گذرگاه مرزی التنف بین عراق و سوریه و تاثیر این حضور بر نبردهای دفاعی و باز محور مقاومت در منطقه، چنین حمله‌ای قابل پیش‌بینی بود و حتی در آن تاخیر صورت گرفته بود.

پیشروی ارتش سوریه بسمت مرزهای شرقی، به موازات عملیات «الحشد الشعبی» عراق بسمت مرزهای غربی این کشور در راستای مبارزه با داعش، موازنه‌های قدرت جدیدی را بر طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای حامی گروه‌های تروریستی تحمیل می‌کرد.

اولین موازنه از موازنه‌های جدید، «عرض اندام نظامی» و نمایش «اقتدار ارتش عراق و سوریه» بود که شکستی بزرگ برای آمریکا شمرده می‌شد که از زمان تشکیل «ائتلاف نظامی بین‌المللی» نه تنها از ثبت حتی یک پیروزی مقابل داعش و پروسه مبارزه با «تروریسم» عاجز مانده بود، بلکه داعش را به دستاویزی برای حضور نظامی در سوریه و عراق تبدیل کرده بود.

از سویی، پیشروی ارتش سوریه و الحشد الشعبی عراق درحالی بسمت مرزهای مشترک ادامه دارد که آمریکا هنوز نتوانسته، جایگزینی برای داعش درحال احتضار در استان‌های الانبار و نینوی عراق و استان‌های رقه و دیر الزور و شرق حمص سوریه بیابد.

چرا نقطه مرزی التنف به کانون توجه‌ها تبدیل شد

در تحلیلی جغرافیایی و میدانی بر میدان‌های رویارویی ارتش‌های سوریه و عراق با داعش در مرزهای مشترک بین دو کشور و صرف از محور «سنجار – حسکه» که تحت سیطره آمریکا و ترکیه است، ۳ منطقه بعنوان مهمترین محورهای ارتباطی نظامی و میدانی عراق و سوریه مطرح می‌شوند:

یک: محور القیروان، البعاج، البادی در عراق – پاسگاه مرزی الجزیره، الصِوَر، حومه شمال شرقی دیرالزور در سوریه؛ این محور چندان قابل بهره‌برداری نیست، چون تحت تصرف داعش است و در انتظار نبردی است که بزودی در بخش سوری گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا آن را علیه داعش شروع می‌کنند.

بخش عراقی این محور شاهد آخرین عملیات‌های الحشد الشعبی و بدست گرفتن کنترل کامل آن توسط این نیرو است، لذا بهره‌برداری از این محور منوط به آزادسازی مناطق تحت کنترل گروه‌های مورد حمایت آمریکا توسط ارتش سوریه است که فرآیندی زمان‌بَر است.

دو: محور عنه، راوه، القائم در عراق – البوکمال در سوریه؛ این محور نیز چندان قابل بهره‌برداری نیست، چون در هردو بخش سوری و عراق مناطقی از آن تحت تصرف داعش است. اگرچه بنظر می‌رسد، بزودی به مهمترین میدان رویارویی ارتش عراق و سوریه با داعش تبدیل شود.

سه: محور الرطبه در عراق – التنف – شرق دمشق در سوریه؛ این محور از لحاظ میدانی، جغرافیایی و نظامی مناسب‌ترین محور برای ارتباط ارتش سوریه و نیروهای الحشد الشعبی عراق و در نهایت ایجاد محور ارتباطی راهبردی بین ایران و عراق و سوریه و لبنان است.

بویژه آنکه داعش عملا بر هیچ نقطه‌ای از آن سیطره ندارد. این محور در خاک عراق، بغداد را پس از عبور از «رمادی»، در منطقه الرطبه به مرزهای غربی عراق مرتبط می‌کند.

در خاک سوریه نیز این محور دمشق را از حومه شمال شرقی دمشق در منطقه التنف به مرزهای شرقی سوریه مرتبط می‌کند که تماما تحت کنترل ارتش سوریه است. آمریکا به خوبی از این موضوع آگاه و می‌داند، برقراری این رابطه چه پیامدهایی برای هریک از طرف‌ها بدنبال دارد.

همزمانی حمله التنف با سفر ترامپ

نکته حائز اهمیت در تجاوز نظامی اخیر آمریکا به ارتش سوریه در التنف، همزمانی تقریبی آن با سفر ترامپ به منطقه، از جمله عربستان سعودی و نشست‌های منطقه‌ای متعدد تدارک دیده شده در حاشیه این سفر است که هدف همه آنها ایران و محور مقاومت است.

جدیدترین پژوهش «مرکز مطالعات امنیت قومی اسرائیل» به تفصیل به این موضوع پرداخته و خواستار بازنگری در مرزهای کشورهای منطقه با تقسیم آنها می‌شود، پروژه‌‌ای که ۶ سال پیش کلید خورد تا منافع راهبردی اسرائیل در خاورمیانه است و در راس آن، ممانعت از قدرت‌گیری ایران و حزب الله را محقق کند.

این پژوهش برکناری اسد را مصلحتی اسرائیلی و بقای او در قدرت را بدلیل تقویت محور مقاومت به رهبری ایران و شکل‌گیری محور ارتباطی ایران – عراق – سوریه – حزب الله تهدیدی بزرگ برای امنیت اسرائیل عنوان می‌کند.

تهیه‌کنندگان این پژوهش برای مقابله با ایران و محور مقاومت خواستار تشکیل ائتلافی منطقه‌ای با مشارکت عربستان، شیوخ عرب، ترکیه، اردن، مصر و آمریکا می‌شوند، آنچه که مقدمات آن این روزها در ریاض در حال تدارک است.

بر این اساس تجاوز نظامی آمریکا به ارتش سوریه و نیروهای متحدین جز در قالب جلوگیری از شکل‌گیری محور ارتباطی مقاومت و تامین منافع رژیم صهیونیستی در سوریه و منطقه قابل ارزیابی نیست.

هشدار نسبت به واکنش ایران

درپی اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره حمله هوایی آمریکا به کاروان ارتش سوریه، آنهم به صرف احتمال وجود نیروهای ایرانی در آن، کارشناسان مسائل خاورمیانه آمریکا نسبت به تکرار این حملات هشدار دادند.

این کارشناسان با بیان ایتکه هدف این حمله ایران و مقابله با نفوذ منطقه‌ای آن بوده، تاکید کردند: واشنگتن از مرحله برنامه‌ریزی وارد مرحله اقدام شده و باید نسبت به پیامدهای این اقدام آگاه باشد، چراکه می‌تواند به خارج شدن کنترل اوضاع از دست آمریکا منتهی شود.

آنها ضمن یادآوری این نکته که غیرممکن است، بتوان نفوذ منطقه‌ای ایران را از بین برد، خواستار واقع‌بینی کاخ سفید در رویکردهای منطقه‌ایش شده و به ترامپ توصیه کردند، به فکر غلبه هرچه سریع‌تر بر گروه‌های مسلح جنوب و جنوب شرقی سوریه باشد.

این محافل آمریکایی همچنین به ترامپ درباره اموالی که شیوخ عرب به پایش نثار می‌کنند، نیز هشدار داده و خاطر نشان کردند،  در قبال این بذل و بخشش‌ها شیوخ عرب از آمریکا انتظار تحقق اهدافشان در مقابله با ایران را دارند.

کارشناسان آمریکایی مهمترین خطر چنین تقابلی را عدم پیش‌بینی واکنش ایران عنوان و با تاکید بر اینکه خطرناک‌تر از ایران برای آمریکا، «سیاست‌های منفعلانه و ناآگاهانه» دولت جدید است، افزودند: واشنگتن از تشدید میدان و حمله التنف راه به جایی نخواهد برد.

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=8462

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.