اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

راهکار حزب الله برای مقابله با تهدیدات علیه لبنان

  • کد خبر : 6955
  • 02 اسفند 1395 - 9:08
راهکار حزب الله برای مقابله با تهدیدات علیه لبنان

جنبش حزب الله لبنان سه هدف کلی را در لبنان یعنی تامین امنیت داخلی، تدوین قانون انتخاباتی جدید و حل و فصل مشکل آوارگان سوری در لبنان دنبال می کند.  به گزارش اخبار جهادی ،به نوشته یک نشریه فرانسه زبان لبنانی، جنبش حزب الله لبنان سه هدف کلی را در لبنان یعنی تامین امنیت داخلی، […]

جنبش حزب الله لبنان سه هدف کلی را در لبنان یعنی تامین امنیت داخلی، تدوین قانون انتخاباتی جدید و حل و فصل مشکل آوارگان سوری در لبنان دنبال می کند.
 به گزارش اخبار جهادی ،به نوشته یک نشریه فرانسه زبان لبنانی، جنبش حزب الله لبنان سه هدف کلی را در لبنان یعنی تامین امنیت داخلی، تدوین قانون انتخاباتی جدید و حل و فصل مشکل آوارگان سوری در لبنان دنبال می کند.

پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسه زبان لوریان لوژور در مطلبی به قلم «اسکارلت حدید» به بررسی اهدف جنبش حزب الله لبنان در این کشور پرداخت و نوشت این روزها به مشکلات داخلی لبنان به طور مرتب افزوده می شود و این مشکلات به خوبی نشان می دهند تفاهم یا توافقات اخیر آنگونه که گفته می شود با انتخاب میشل عون به سمت ریاست جمهوری لبنان به معنای واقعی کلمه مشکلات این کشور را حل نکرده است. اکنون که بیش از سه ماه از سرخوشی بعد از انتخاب میشل عون به سمت ریاست جمهوری لبنان می گذرد به نظر می رسد که مواضع بازیگران اصلی لبنان نسبت به قبل از این انتخاب تغییر چندانی نکرده باشد. حال و روز اکنون لبنان نشان می دهد که اختلافات راهبردی سرجایشان هستند. تفاهم دوباره ای که میان نخست وزیر و رهبر حزب قوات لبنانی صورت گرفت به نوعی ثمر دهی تلاش ها و دیدار ثامر السبهان وزیر امور کشورهای عربی عربستان سعودی از لبنان بود. هدف این سفر سازمان دهی دوباره ائتلاف های مورد حمایت عربستان سعودی در لبنان بود.
ثامر السبهان به لبنان آمده بود تا به نیروهای سیاسی سنی در لبنان نظم بدهد و شبکه ائتلاف ها که محور اصلی جریان ۱۴ مارس را تشکیل می داد دوباره شکل دهد.
از همین رو وی از شخصیت های مختلف سنی خواست که تماس های خود را دوباره از سرگیرند و حتی تلاش کرد اختلافی که میان نخست وزیر و اشرف ریفی وزیر دادگستری پیشین لبنان به وجود آمده بود حل و فصل کندو به اصطلاح آنها را آشتی دهد. اما به نظر می رسد این تلاش ها هنوز به نتیجه نرسیده است. چون سعد حریری، نخست وزیر لبنان،فکر می کند ریفی از پشت به او خنجر زده است. این وزیر عربستان به موضوع قانون انتخاباتی لبنان نیز پرداخت. زیرا برای عربستان سعودی بسیار مهم است که سنی ها همچنان بتوانند در انتخابات پارلمانی آینده نیز بخش مهمی از کرسی های مجلس را به خود اختصاص دهند.
پرسشی که مطرح می شود اینکه آیا همه این تلاش ها علیه جنبش حزب الله لبنان است؟ فعلا جنبش حزب الله لبنان هیچ گونه واکنش عملی به اقدامات عربستان سعودی درلبنان انجام نداده است. اما سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله لبنان در سخنان خود علیه عربستان سعودی وهابی تاخت. وی در این سخنان به ویژه هنگامی که به اوضاع بحرین و یمن پرداخت اصلا درباره رهبران عربستان سعودی هیچ گونه ملاحظه ای به خرج نداد.
وی در این سخنان به حمله احتمالی اسرائیل به لبنان نیز پرداخت و گفت با توجه به شرایط مساعد منطقه ای و قصد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای مبارزه با نفوذ ایران در منطقه با حمایت کشورهای حوزه خلیج (فارس) گفت اسرائیل با استفاده از همین موقعیت مساعد ممکن است به لبنان حمله کند. اما گفت که مقاومت اکنون بیشتر از هر زمان دیگری قوی شده است و هر متجاوزی را شگفت زده خواهد کرد. نصرالله تصریح کرد که وقوع چنین حمله ای جدی است و تهدیداتی که وی متوجه اسرائیل می کند جنبه بازدارندگی دارد. دبیرکل جنبش حزب الله لبنان در سخنرانی دیگری به موضوع داخلی این کشور نیز پرداخت و در آن به تدوین قوانین انتخاباتی جدیدی برای کشور تاکید کرد. قوانینی که حضور همه گروههای و مذاهب تشکیل دهنده کشور در پارلمان کشور را تضمین کند تا این گونه زمینه برای صلح و ثبات در کشور فراهم شود. در واقع این دو سخنرانی اگرچه درباره دو موضوع متفاوت بود اما تکمیل کننده همدیگر بودند.
به باور جنبش حزب الله لبنان تهدید خیلی جدی است و از همین رو برای مقابله با این تهدیدات باید در داخل کشور از انسجام لازم برخوردار بود. این انسجام نیز باید در سه مسیر باشد: نخست آنکه باید امنیت داخلی با تقویت همکاری و هماهنگی میان دستگاه های مختلف امنیتی و اطلاعاتی با هدف مبارزه با هسته های خفته و کنترل مرزهای سوریه با لبنان تامین شود. چون به باور جنبش حزب الله لبنان گروه تروریستی داعش با توجه به اینکه در عراق و سوریه در حال شکست است عزم خود را جزم کرده است که اوضاع لبنان را بی ثبات کند.
دومین هدفی که جنبش حزب الله لبنان به دنبال آن است تدوین قانون انتخاباتی عادلانه است اگرچه چنین قانونی به قیمت کاهش نفوذ احزاب و تشکلات سیاسی کنونی از جمله خود جنبش حزب الله لبنان در این کشور تمام خواهد شد. اما جنبش حزب الله لبنان امیدوار است با یار کشی از دیگر جوامع لبنانی که با این قانون جدید به پارلمان کشور راه می یابند باز هم نفوذ سیاسی خود را در این نهاد و به تبع آن عرصه سیاسی لبنان افزایش دهد .
سومین مسیری که جنبش حزب الله لبنان می خواهد در آن حرکت کند و در آن به نتیجه برسد پیدا کردن راه کاری برای حل مشکل آوارگان سوری در لبنان است.
سید نصرالله در سخنرانی خود آشکارا اعلام کرد از برخی از این آوارگان ممکن است روزی به عنوان برگ فرقه افکنی و درگیری های مذهبی علیه جنبش حزب الله لبنان استفاده شود. به همین علت وی پرونده آوارگان سوری را با دقت بیشتری دنبال می کند. در نتیجه اگر این گروه شیعه سخت به دنبال حل پرونده آوارگان سوری در لبنان است صرفا به خاطر جنبه های انسان دوستانه آن نیست بلکه به خاطر مشکلات امنیتی است که روزی ممکن است این آوارگان برای لبنان و این گروه سیاسی – نظامی ایجاد کنند.
منبع:صدا و سیما
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=6955

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.