اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

جزئیات ادعایی «بلومبرگ» از تیراندازی درنشست مقام‌های طالبان در کاخ ریاست‌جمهوری

  • کد خبر : 24321
  • 27 شهریور 1400 - 0:40
جزئیات ادعایی «بلومبرگ» از تیراندازی درنشست مقام‌های طالبان در کاخ ریاست‌جمهوری
خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به جزئیاتی از درگیری و تیراندازی ادعایی در جریان نشست مقام‌های طالبان در کاخ ریاست جمهوری اشاره کرد که طی آن، ملا عبدالغنی برادر به حاشیه رانده شد.

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به جزئیاتی از درگیری و تیراندازی ادعایی در جریان نشست مقام‌های طالبان در کاخ ریاست جمهوری اشاره کرد که طی آن، ملا عبدالغنی برادر به حاشیه رانده شد.

به گزارش اخبار جهادی، مردی که آمریکا و متحدانش امیدوار بودند اعتدال را در کابینه طالبان در افغانستان رهبری کند، طی تیراندازی و درگیری‌های اخیر در کاخ ریاست جمهوری در کابل به حاشیه رانده شد.
خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از منابع مطلع با اشاره به این موضوع نوشت: «”ملا عبدالغنی برادر” چهره شناخته شده‌ای که مذاکرات صلح با آمریکا را به پیش برده بود در اوایل ماه سپتامبر (اواسط شهریور) به صورت فیزیکی مورد حمله یکی از سران شبکه حقانی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان و در جریان انجام گفت‌وگوهایی برای تشکیل کابینه قرار گرفت».
بر اساس گفته یک منبع مطلع از این حادثه که خواست نامش فاش نشود، عبدالغنی برادر، بر تشکیل کابینه‌ای فراگیر که شامل سران غیرطالبان و دیگر قومیت‌ها، اصرار داشته است تا این کابینه برای جامعه جهانی مورد پذیرش قرار بگیرد اما در این دیدار، “خلیل الرحمن حقانی” از صندلی خود برخواسته و شروع به کتک زدن این مقام طالبان کرده است.
بر اساس گفته این منابع مطلع، پس از این حادثه، محافظان وارد این نزاع شده و اقدام به تیراندازی به سوی یکدیگر کرده که طی آن تعدادی از آنها کشته و مجروح شدند.
در حالی که برادر در این حادثه آسیب ندید اما از کابل خارج شده و راهی قندهار (مقر طالبان) شد تا با «هیبت‌الله اخندزاده» رهبر معنوی طالبان گفت‌وگو کند.
ترکیب کابینه طالبان روز ۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) اعلام شد و هیچ کدام از اعضای کابینه خارج از گروه طالبان نبوده و ۹۰ درصد پست‌ها نیز متعلق به قوم پشتون بوده است.
اعضای شبکه حقانی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند نیز ۴ پست در کابینه بدست آوردند و «سراج الدین حقانی» رهبر شبکه حقانی که در لیست تروریستی و تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار دارند به عنوان سرپست وزارت کشور انتخاب شود. ملا عبدالغنی برادر نیز به عنوان یکی از دو معاونان نخست وزیر معرفی شد. طالبان و شبکه حقانی حدود سال ۲۰۱۶ با یکدیگر ادغام شدند.
افراد مطلع گفتند که رئیس سازمان اطلاعات پاکستان که در جریان تشکیل کابینه در کابل حضور داشته از حقانی‌ها در برابر ملا عبدالغنی برادر که هشت سال در زندان پاکستان بوده، حمایت کرده است. ملا عبدالغنی برادر با اقدام دولت ترامپ و برای مشارکت در گفت‌وگوهای صلح از زندان آزاد شده بود.
این منابع مطلع گفتند که ملا محمد حسن که فرد کمتر شناخته شده‌ای است به این دلیل به جای ملاعبدالغنی برادر به عنوان نخست وزیر انتخاب شد چون ارتباط بهتری با اسلام آباد داشته و تهدیدی برای شبکه حقانی به شمار نمی‌آید.
خبرگزاری بلومبرگ نوشت که دفتر رسانه‌ای ارتش پاکستان به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداده‌اند.
طی هفته گذشته، اعضای گروه طالبان گزارش‌ها درباره بروز درگیری را رد کردند. برادر نیز روز پنجشنبه در تلویزیون دولتی این کشور ظاهر شد تا به شایعات درباره مجروح یا کشته شدن خود پایان دهد.
اما ملا عبدالغنی برادر روز ۱۲ سپتامبر و در جریان استقبال از «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر حضور نداشته است و در نخستین جلسه کابینه وزیران طالبان که این هفته برگزار شد نیز حاضر نشد.
برادر در صحبت کوتاهی که با تلویزیون رسمی افغانستان داشت گفت که «الحمدالله من سالم هستم». بیانیه دیگری که نیز در رسانه‌ها منتشر شده هرگونه درگیری داخلی در میان طالبان را کاملا رد کرده است.
اما عدم حضور وی در جریان سفر هیئت قطری، در حالی که دیگر اعضای کابینه از جمله اعضای شبکه حقانی حضور داشتند، به شایعات دامن زد. قطر سال‌ها میزبان ملا عبدالغنی برادر بود و این مقام طالبان طی این سال‌ها با مقام‌های آمریکایی از جمله «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا مذاکره می‌کرد.
برادر در توجیه عدم حضور خود در جریان سفر مقام قطری به کابل گفت که از سفر وزیر خارجه قطر به کابل مطلع نبوده و وی در سفر بوده و نمی‌توانسته سفر خود را قطع کرده و به کابل بازگردد.
بلومبرگ نوشت که «بلال کریمی» یکی از سخنگوهای طالبان در گفت‌وگوی تلفنی گفته است که ملا عبدالغنی برادر به حاشیه رانده نشده و انتظار می‌رود که وی به زودی بازگردد.
کریمی گفت: «هیچگونه اختلافی میان رهبران امارت اسلامی وجود ندارد. آنها برای دستیابی به پست و مقام دولتی نزاع نمی‌کنند».
ملا عبدالغنی هر چند با عنوان ملا شهرت دارد و مدتی هم در  مدارس دینی درس خوانده اما تعلیمات دینی را به پایان نرسانده است.
وی از دوران نوجوانی با ملا عمر نخستین رهبر طالبان دوست بود و ملا عمر او را برادر خود خطاب می‌کرده است و از همین جهت به عنوان ملا بردار نیز یاد می‌شود و یکی از چهار نفری است که ۲۶ سال قبل گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تاسیس کرد.
پیروان گروه طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می‌کنند. او در مدارس پاکستان مسایل دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان جنگیده است.
پیشتر گزارش‌هایی وجود داشت که ملا عبدالغنی برادر با احمدولی کرزی برادر حامد کرزی که رئیس شورای ولایتی قندهار در اوایل حکومت کرزی در ارتباط بوده است.
ملا برادر از فرماندهان مورد اعتماد رهبر گروه طالبان شناخته می‌شد که در سال ۲۰۱۰، در شهر کراچی در جنوب پاکستان بازداشت و روانه زندان شد و سال ها در زندان به سر می‌برد.
ملا بردار یکی از کسانی است که در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داشت که حق مسافرت و استفاده از خدمات بانکی را ندارد.
افراد نزدیک به طالبان گفته اند که در مدتی که زندانی بوده دچار ناراحتی عصبی شده است و میزان قند خون او هم بالاست.
در سال ۱۳۹۸ خورشیدی که زمزمه مذاکرات طالبان با آمریکا شنیده شد وی به دستور آمریکا از زندان آزاد شد تا مذاکرات صلح دوحه را از طرف طالبان رهبری کند.
اختلافات میان طالبان باعث نگرانی کشورهای غربی شده که از این گروه خواسته بودند که سیاست‌های معتدلانه‌تری را از جمله در خصوص حقوق زنان ایفا کنند.
چین و پاکستان در حال فشار به آمریکا هستند تا از ذخایر ارزی افغانستان را از حالت بلوکه خارج کنند این در حالی است که این کشور با بحران اقتصادی و تورم فزاینده‌ای مواجه است.
بلومبرگ در پایان گزارش خود نوشت که روابط میان گروه حقانی و طالبان مدت‌هاست که با تنش همراه است. اگر چه انس حقانی، یکی از رهبران کلیدی این گروه در پیامی در توییتر هرگونه اختلاف با طالبان را رد کرده است.
انتهای پیام/
منبع: فارس
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=24321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.