اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

آمریکا کماندوهای افغانستانی را از طریق پایگاه مخفیانه سیا خارج کرد

  • کد خبر : 24296
  • 12 شهریور 1400 - 1:43
آمریکا کماندوهای افغانستانی را از طریق پایگاه مخفیانه سیا خارج کرد
منابع خبری پنجشنبه گزارش دادند آمریکا طی عملیاتی مخفیانه صدها نفر از شهروندان آمریکایی و کماندوهای افغانستانی را از طریق یک پایگاه مخفیانه سیا از افغانستان خارج کرده است.

منابع خبری پنجشنبه گزارش دادند آمریکا طی عملیاتی مخفیانه صدها نفر از شهروندان آمریکایی و کماندوهای افغانستانی را از طریق یک پایگاه مخفیانه سیا از افغانستان خارج کرده است.

به گزارش اخبار جهادی، منابع خبری امروز پنجشنبه گزارش داده‌اند آمریکا طی عملیاتی مخفیانه صدها نفر از شهروندان آمریکایی و کماندوهای افغانستانی را از طریق یک پایگاه مخفیانه سیا از افغانستان خارج کرده است.

پایگاه خبری پولیتیکو نوشته همزمان با تلاش دولت جو بایدن برای تخلیه نیروها از افغانستان مقام‌های آمریکایی به صورت بی‌سر و صدا به شهروندان آمریکایی و افغان‌های در معرض خطر از جمله کماندوهای افغان دستور داده به یک پایگاه مخفیانه سیا در خارج از کابل رفته تا از آنجا خاک افغانستان را ترک کنند.
نتیجه این عملیات مخفیانه که به مدت چند هفته در ماه اوت انجام شد تخلیه موفقیت‌آمیز صدها شهروند آمریکایی و نیروهای افغانستانی، از جمله اعضای نیروهای ویژه افغانستان و خانواده‌هایشان بود.
پولیتیکو نوشته دست‌کم ۱۰۰۰ کماندوی افغانستانی به همراه خانواده هایشان روی هم رفته در این عملیات توانستند از افغانستان خارج شوند.
یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با پایگاه پولیتیکو مشارکت سیا در این عملیات را تأیید کرده و گفته این سازمان با دیگر نهادهای آمریکایی برای دسترس‌پذیر کردن فرودگاه کابل برای شهروندان آمریکایی و افغانستانی‌ها استفاده کرده است.
پولیتیکو نوشت پایگاه مخفیانه سیا که این عملیات از طریق آن انجام شده به «Eagle Base» (پایگاه عقاب) شهرت دارد. از روز ۱۵ اوت، چندین بالگرد که در اختیار یک شرکت آمریکایی قرار داشته افراد ذکرشده را از این پایگاه مخفی سیا به فرودگاه کابل منتقل کرده‌اند.
اطلاعات پرواز نشان می‌دهند برخی از افرادی که در این عملیات تخلیه شده‌اند به آلمان منتقل شده‌اند.
اشغال ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان بامداد سه‌شنبه هفته جاری با خروج هواپیمای آمریکا از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» در کابل، پایتخت افغانستان به پایان رسید.
«پایانی خون‌بار و پرآشوب»
شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز پس از خروج آخرین هواپیمای آمریکا از فرودگاه بین‌المللی کابل آن را «پایانی خون‌بار و پرآشوب» برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا توصیف کرد.
خروج آمریکا از افغانستان در حالی به پایان رسید که انتقادها از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا پس از کشته شدن ۱۳ نظامی تروریست آمریکایی بر اثر انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» در کابل، پایتخت افغانستان بالا گرفته است. این انفجار عصر پنجشنبه (۵ شهریور/۲۷ اوت) اتفاق افتاد و ده‌ها نفر در آن کشته و زخمی شدند.
پایانی برای رویای تحمیل سبک زندگی غربی
گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.
چین، به طور مشخص شکست آمریکا در افغانستان را شکست تلاش‌های این کشور برای تحمیل ارزش‌ها و سبک زندگی غربی به کشورهای دیگر دانسته و از آمریکا بابت این موضوع انتقاد کرده است.
نماینده چین در سازمان ملل متحد چند روز پیش در یک نشست شورای حقوق بشر این نهاد در خصوص افغانستان گفت: «ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و کشورهای دیگر باید در قبال نقض حقوق بشر توسط ارتش‌های خود در افغانستان در جایگاه پاسخگویی قرار بگیرند و سیر جلسه کنونی باید این موضوع را پوشش دهد.»
وی افزود: «ایالات متحده و سایر کشورها به بهانه دموکراسی و حقوق بشر مداخلات نظامی را در سایر کشورهای مستقل انجام می‌دهند و مدل خود را بر کشورهایی با تاریخ و فرهنگ بسیار متفاوت تحمیل می‌کنند.»
مضاف بر این تحلیلگران می‌گویند نوع خروج آمریکا از افغانستان پیامدهای بلندمدتی برای جایگاه آمریکا در دنیا خواهد داشت. «مایکل مک‌کاول»، نماینده جمهوری‌خواه عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا چند روز پیش به همین موضوع اشاره کرده و با تأیید پیامدهای منفی تحولات افغانستان برای جایگاه آمریکا در دنیا گفته بود که این اتفاقات به نفع ایران، روسیه و چین خواهد بود.
این نماینده آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «هیچ اطلاعاتی از تحولات میدانی نداریم. در بی‌خبری کامل هستم. اگر از فرودگاه [کابل] صرفنظر کنیم در بی‌خبری محض خواهیم بود. این نه فقط برای طالبان، بلکه برای روسیه، چین و ایران هم پیروزی است چون ما دیگر نمی‌توانیم شاهد فعالیت‌هایشان در منطقه باشیم.»
انتقادها از بایدن
تحولات افغانستان، حتی قبل از کشته شدن نظامیان آمریکایی باعث انتقاد از «جو بایدن» شده بود. رسانه‌ها چهارشنبه دو هفته پیش گزارش دادند تصمیم‌های بایدن درخصوص افغانستان و فرار نظامی عجولانه از این کشور که باعث سقوط دولت کابل به‌دست طالبان شد، قانون‌گذاران آمریکایی را به فکر تحقیق از وی انداخته است.
اعضای کنگره آمریکا شامل نمایندگان دموکرات که متحدان بایدن نیز محسوب می‌شوند ضمن ابراز نارضایتی شدید از تحولات افغانستان، گفتند که درباره دلایل وقوع این بحران تحقیق می‌کنند.
دفاع بایدن از تصمیم خود
با وجود این، «جو بایدن» از تصمیم‌هایش در افغانستان دفاع کرده، هر چند در برهه‌هایی هم تلاش‌ کرده از پذیرفتن بار مسئولیت برخی اتفاقات شانه خالی کرده و این مسئولیت را متوجه دیگران کند.
بایدن به عنوان مثال، سه‌شنبه دو هفته پیش در یک سخنرانی تسلط سریع و کامل طالبان بر افغانستان را با اشاره به توافق دولت ترامپ با طالبان به گردن سلف خود انداخته و از «اشرف غنی» رئیس‌جمهور متواری افغانستان ابراز ناامیدی کرده بود.
این در حالی بود که او  چند هفته قبل‌تر احتمال تسلط طالبان بر افغانستان را رد کرده و گفته بود که ساختار امنیتی افغانستان قادر به دفاع از این کشور در برابر هجوم احتمالی طالبان خواهد بود.
در حالی که آمریکا سال ۲۰۰۱ در قالب مأموریتی به نام «آزادی ماندگار» وارد افغانستان شده بود بایدن در آن سخنرانی مدعی شد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.
تصمیمات رئیس‌جمهور ایالات متحده برای خارج کردن عجولانه و بی‌برنامه نظامیان این کشور از افغانستان که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان شد در میان افکار عمومی مردم آمریکا هم صورت جالبی نداشته است. نظرسنجی‌ای که چند روز پیش توسط گروه «ترافالگار» انجام شده، نشان داد که ۶۹ درصد از مردم آمریکا از تصمیمات بایدن درخصوص افغانستان و خروج از این کشور ناراضی هستند و فقط ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد او را تایید می‌کنند.
بایدن همین یک ماه قبل هم به رغم برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا که از تصرف قریب‌الوقوع کابل بعد از خروج نظامیان آمریکایی خبر می‌داد، مدعی بود که ۷۵ هزار طالب در مقابل ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان که آمریکا آن‌ها را مانند هر ارتش مجهزی در جهان آموزش داده و تجهیز کرده شانسی برای موفقیت ندارند.
آمریکا هنوز گروه طالبان را به عنوان حاکم مشروع افغانستان به رسمیت نشناخته، اما پنتاگون تا به حال چندین بار تأکید کرده با سران طالبان برای هماهنگ کردن خروج آمریکا از افغانستان در تماس است.
بایدن بعد از کشته شدن نظامیان تروریست آمریکایی در انفجار عصر پنجشنبه از تصمیمش برای هماهنگی با طالبان هم دفاع کرد و در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت که از آن پشیمان نیست.
انتهای پیام/

منبع: فارس
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=24296

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.