اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

یمن ۵ سال پس از جنگ همه جانبه اجماع واشنگتن/ ائتلاف سعودی – اماراتی چه مناطقی را در اشغال دارد؟ + نقشه میدانی و عکس

  • کد خبر : 23209
  • 28 دی 1399 - 1:39
یمن ۵ سال پس از جنگ همه جانبه اجماع واشنگتن/ ائتلاف سعودی – اماراتی چه مناطقی را در اشغال دارد؟ + نقشه میدانی و عکس
دهها میلیارد دلار برای به زانو درآوردن ملت یمن هزینه شده اما سعودی ها نه تنها به اهداف خود نرسیده اند، مناطق وسیعی را در استان های الجوف و مارب از دست داده اند و در آستانه یک شکست تاریخی هستند.

دهها میلیارد دلار برای به زانو درآوردن ملت یمن هزینه شده اما سعودی ها نه تنها به اهداف خود نرسیده اند، مناطق وسیعی را در استان های الجوف و مارب از دست داده اند و در آستانه یک شکست تاریخی هستند.

به گزارش اخبار جهادی، اوایل فروردین سال ۹۴ ائتلاف غربی – عبری – عربی جنگ همه جانبه و گسترده ای را علیه ملت یمن به راه انداخت و سعودی ها و اماراتی ها وعده دادن جنبش مقاومت در این کشور کمتر از سه ماه دوام می آورد و کارش تمام است.حالا نزدیک به شش سال از آن روزها که رژیم سعودی و امارات رجز می خواندند و از پیروزی قریب الوقوع و رسیدن به صنعاء خبر می دادند، می گذرد و واقعیت ها در میدان نبرد برای همه مردم منطقه و چهان مشخص شده که وعده های رسانه ای فقط یک سراب بوده است.

سعودی ها و اماراتی ها و چند رژیم مرتجع دیگر همراه آنان در منطقه در این جنگ ده ها میلیارد دلار هزینه کردند و به جیب دولت و مجتمع صنعتی – نظامی آمریکا ریختند اما چیزی جزء شکست سنگین را در زمین برداشت نکردند و به بن بست خوردند.

به بیان دقیق تر باید گفت آل سعود و آل نهیان در یمن باد کاشتند و حالا طوفان درو می کنند و این مسئله زمانی بیشتر به چشم می آید که در یک سال گذشته نه تنها پیروزی کسب نکردند، ضربات مهلکی را هم در مناطق مرکزی متحمل شدند.

آزادی مناطق شرقی استان صنعاء (پایتخت) مقدمه شکست های سعودی ها در اوایل سال ۲۰۲۰ بود و در ادامه در الجوف هم در نقش یک بازنده ظاهر شدند و مرکز این استان را به همراه چند منطقه مهم دیگر از دست دادند و دامنه این تحقیر به استان مارب هم کشیده شد.

سیلی که سعودی ها در مهم ترین پایگاه خود در مرکز یمن خوردند برای همیشه بر روی صورت شان باقی ماند و از ذهن شان پاک نخواهد شد و حالا هم خواب از چشمان شان گرفته شده چرا که نیروهای یمنی از محور غربی به ۱۵ کیلومتری شهر راهبردی مارب (قلب یمن) رسیده اند.

در حال حاضر، وضعیت یمن به مراتب حساس تر از گذشته است و همه چشم ها به رزمندگان دوخته شده که چه زمانی عملیات سرنوشت ساز آزادی شهر مارب را آغاز خواهند کرد و آخرین میخ را بر تابوت سعودی ها در مرکز این کشور می کوبند.

مناطق آزاد شده در یک سال گذشته

استان های «عمران، صنعاء، المحویت، ذمار، ریمه و اب» به طور کامل در کنترل نیروهای ارتش و رزمندگان جنبش انصارالله هستند و نیروهای ائتلاف سعودی فقط ۱۰ درصد از مساحت استان های حجه و صعده را در اشغال دارند.

استان حجه در شمال غرب یمن واقع شده و هم مرز با (استان جیزان) عربستان و دریای سرخ است؛ مناطق مهمی از جمله «عبس، حجه، اسلم، الساهل و …» در کنترل نیروهای یمنی و بخش های «حیران، حرض و میدی» در اشغال عناصر ائتلاف هستند.

استان راهبردی صعده مهم ترین و اصلی ترین پایگاه جنبش انصارالله در شمال یمن و هم مرز با استان های «عسیر، جیزان، نجران» عربستان است؛ مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی این استان در کنترل رزمندگان یمنی و مناطقی از بخش های «کتاف والبقع، باقم، الظاهر» در اشغال هستند.

نیروهای یمنی نزدیک به ۷۰ درصد از مساحت استان الحدیده ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتری را در کنترل دارد که با ۲۶ بخش، دومین استان پرجمعیت و کلید تسلیم یمن به شمار می آید و همین مسئله باعث شده ائتلاف با وجود آتش بس شکننده همچنان در فکر تصرف این استان ساحلی در غرب یمن باشد.

در حال حاضر، ائتلاف حدود ۴ هزار کیلومتر مربع از مساحت استان الحدیده از جمله بخش «الخوخه»، ۳۵ درصد بخش «حیس»، ۳۰ درصد بخش الجراحی، ۷۰ درصد بخش التحیتا»، ۱۰ درصد بخش «بیت فقیه»، ۴۰ درصد بخش «الدریهمی» ۸۵ درصد بخش «الحوک» و ۲۰ درصد بخش «الحالی» را در اشغال دارد.

نیروهای یمنی که در یک سال گذشته پیروزی های ارزشمندی را در الجوف به دست آورده اند، مجموع مساحت آزاد شده را در این استان به ۴۵ درصد افزایش داده اند که شامل ۱۱ بخش پر جمعیت است و اغلب مناطق اشغالی بیابانی و در بخش خب و الشعف واقع شده اند؛ این بخش ۸۰ درصد از خاک استان الجوف را تشکیل می دهد و ۴۳ درصد از مساحتش همچنان در اشعال ائتلاف است.

در استان مارب که کانون شکست های یک سال اخیر ائتلاف به شمار می آید، رزمندگان یمنی در میدان نبرد پر قدرت ظاهر شدند و پس از درگیری های سنگین توانستند مچموع مساحت مناطق آزاد شده را به حدود ۳۷ درصد برسانند و رنگ خطر را برای سعودی ها به صدا درآورند.

حدود ۸۳ درصد از خاک استان البیضاء با مساحت ۱۱و ۲۰۰ کیلومتر مربع و ۲۲ بخش در کنترل نیروهای یمنی است و عناصر ائتلاف فقط هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع از خاک این استان ( ۴۵ درصد بخش های مکیراس و صومعه و مناطقی از بخش الزاهر) را به اشغال درآورده اند.

رزمندگان یمنی حدود ۶۰ درصد از مساحت استان ضالع که نقطه اتصال استان عدن و لحج به استان های شمالی است را هم در اختیار دارند و ائتلاف ۴۰ درصد از این استان (مناطق مرکزی، جنوب غربی و جنوب شرقی) را اشغال کرده است.

در استان های جنوبی یمن وضعیت میدانی با مناطق مرکزی و شمالی تفاوت دارد و عناصر ائتلاف غربی – عبری – عربی دست برتر را در میدان دارند و ۵۵ درصد از مساحت استان تعز (مناطق جنوبی و غربی و بخش های وسیعی از مرکز استان) در اشغال است.

عناصر ائتلاف ۹۵ درصد از مساحت استان های لحج و ابین را به همراه استان های عدن، شبوه و المهره در اشغال دارند؛ سعودی ها ۵۵ درصد از مساحت استان حضرموت را در اختیار عناصر شورشی و ۵۵ درصد دیگر را به تروریست ها تحت فرمان خود (القاعده و داعش) واگذار کرده اند.

در یک سال گذشته اگر چه حضور میدانی و مستقیم اماراتی ها در درگیری ها تا حدودی کمتر شده اما همچنان در استان های جنوبی نفوذ زیادی دارند و عناصر تحت فرمان آنان (نیروهای موسوم به انتقالی جنوب) بخش هایی  را در تصرف دارند و از سویی دیگر به ماجراجویی ها هم ادامه می دهند.

به گزارش اخبار جهادی، یکی از ماجراجویی های منطقه امیرنشین امارات (تحت اشغال آمریکا) که روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی کرده در جزیره مهم و راهبردی «سقطری» جریان دارد که راه را برای ساخت پایگاه نظامی صهیونیست ها در این جزیره باز کرده است.

انتهای پیام/

منبع: مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=23209

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.