اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

نمایش هندی نیروی دریایی کره‌جنوبی با ارسال یک ناوشکن به خلیج‌فارس/ تلاش بی‌فایده سرباز Choe Yeong برای حضور در شطرنج بزرگان +عکس

  • کد خبر : 23192
  • 24 دی 1399 - 5:03
نمایش هندی نیروی دریایی کره‌جنوبی با ارسال یک ناوشکن به خلیج‌فارس/ تلاش بی‌فایده سرباز Choe Yeong برای حضور در شطرنج بزرگان +عکس
بعداز توقیف یک شناور تحت پرچم کره جنوبی در خلیج فارس به دلیل ایجاد آلودگی، نیروی دریایی این کشور یک شناور نظامی را به آب های منطقه اعزام کرده بدون آنکه بداند این منطقه محل شطرنج بزرگان در عرصه دریاست.

بعداز توقیف یک شناور تحت پرچم کره جنوبی در خلیج فارس به دلیل ایجاد آلودگی، نیروی دریایی این کشور یک شناور نظامی را به آب های منطقه اعزام کرده بدون آنکه بداند این منطقه محل شطرنج بزرگان در عرصه دریاست.

به گزارش اخبار جهادی، روز دوشنبه ۱۵ دی ماه یک فروند کشتی حامل محموله مواد شیمیایی در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه متوقف و توقیف شد. این کشتی به علت آلوده سازی محیط زیست در خلیج فارس، با مجوز قانونی صادره از سوی قوه قضاییه و ابلاغ به نیروی دریایی سپاه جهت برخورد با این موضوع، توقیف و برای طی کردن موارد قانونی و رسیدگی به تخلف به سواحل کشور منتقل شده است. روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه خود با اعلام توقیف یک فروند شناور متعلق به کره جنوبی آورده است: این  نفتکش که از مبدأ بندر الجبیل عربستان در خلیج فارس در حرکت بود، به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توسط ناوگروه ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.

این کشتی با پرچم کره جنوبی بنام  HANKUK CHEMI حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بوده و خدمه‌های این شناور نفتی از ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. توقیف این شناور به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح ۱۵ دی ماه انجام شد.

کشتی HANKUK CHEMI  

پس از توقیف این کشتی، کانال های خواب آلود و بی تفاوت روابط دیپلماتیک بین ایران و کره جنوبی فعال و تماس ها در خصوص وضعیت این شناور برقرار شد. در رسانه های بین المللی، بحث ها عمدتا حول محور حجم بالای پول فریز شده ایران به دلیل تحریم های آمریکا در کره جنوبی است که برآوردها رقم آن را چیزی در حدود ۹ میلیارد دلار اعلام می کنند اما در کنار بحث های دیپلماتیک، در همان روز کره جنوبی اقدامی در حوزه نظامی انجام داد که برای بسیاری از کارشناسان و علاقمندان به حوزه نظامی تمسخرآمیز و صرفا پاسخی برای افکار عمومی داخل آن کشور بود که شامل ارسال یک شناور نظامی به تنگه هرمز می شد.

ناوشکن کره ای در تنگه هرمز به دنبال چیست؟

بر اساس اطلاعات موجود، یک فروند ناوشکن نیروی دریایی ارتش کره جنوبی از کلاس Chungmugong Yi Sun-sin به نام Choe Yeong که جزو تیم مبارزه با دزدی دریایی و اسکورت نیروی دریایی این کشور در منطقه دریای سرخ و تنگه باب المندب بوده به تنگه هرمز ارسال شده و در حال حاضر نیز در نزدیکی این منطقه حضور دارد. در این ناو کره ای همچنین برخی از اعضای یگان عملیات ویژه ارتش کره که برای عملیات های مخصوص آموزش دیده اند نیز حضور دارند.

ناوشکن Choe Yeong

مقامات کره ای اعلام کرده اند که هدف از اعزام این ناو، صرفا تامین امنیت باقی کشتی های کره ای در این مسیر بوده و قصدی برای انجام عملیات نظامی برای آزادی کشتی متخلف در بندر عباس ندارند. البته تجربه توقیف شناور انگلیسی ثابت کرد که حضور ناوگان نظامی کشوری مثل انگلیس هم نتوانست مانع از اقدام نیروی دریایی سپاه شود و طبیعتا اعزام یا عدم اعزام این ناو کره ای در بحث نیاز به توقیف دیگر شناورهای متخلف خللی ایجاد نخواهد کرد. اما نگاهی به مشخصات این ناو کره ای و محل استقرار آن حقیقتا این سوال را در ذهن ایجاد می کند که کره ای ها دقیقا چه فکری در ارسال دستپاچه این شناور داشته اند؟

Choe Yeong؛ قوی ولی نه برای تنگه هرمز!

اگر بخواهیم نگاهی به مشخصات ناوشکن Choe Yeong داشته باشیم باید بگوییم این شناور یکی از ناوهای کلاس Chungmugong Yi Sun-sin است که در مجموع ۶ فروند از آنها توسط شرکت های دوو و هیوندای کره جنوبی ساخته شده است. شناور مورد نظر ما با شماره بدنه DDH-981 در سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی وارد خدمت شده و آخرین شناور ساخته شده در این کلاس نیز به حساب می آید.

این شناورها در حالت عملیاتی کامل وزنی در حدود ۶۵۰۰ تن دارند و طول آنها ۱۵۰ متر و عرض آن ها نیز ۱۷٫۴ است. این شناور از سیستم پیشران ترکیبی دیزل و بنزینی بهره می برد. سرعت نهایی این شناورها می تواند به ۵۶ کیلومتر بر ساعت رسیده و برد انتقالی آنها نیز بیش از ۱۰ هزار کیلومتر است. تعداد خدمه ناوهای این کلاس ۲۰۰ نفر است.

ناوشکن Choe Yeong

در بخش سیستم های راداری، به سیستم هایی مثل AN/SPS-49(V)5 ساخت آمریکا به عنوان رادار جستجوی هوایی دو بعدی، رادار سه بعدی آرایه فازی MW08 ساخت تالس فرانسه برای نشان گذاری هدف و دو رادار کنترل آتش STIR240 باز هم از شرکت تالس رو به رو هستیم. یک سیستم سونار DSQ-23 نیز بر روی این ناو ها نصب شده و در بخش تسلیحاتی شامل نصب توپ ۱۲۷ میلی متری مارک ۴۵ با کالیبر ۱۲۷ میلی متر ساخت شرکت BAE، یک سیستم دفاعی گاتلینگ ۳۰ میلی متری ساخت هلند، سامانه دفاع نزدیک موشکی RIM-116 ساخت آمریکا، ۸ تیر موشک ضد کشتی هارپون و ۲ پرتابگر سه تایی اژدرهای سری K745 هستیم.

بخش دیگر سلاح در این شناور شامل دو سری پرتابگر عمودی است که شامل دو سری ۳۲ تایی و در مجموع ۶۴ سلول عمودی است. یک سری مدل مارک ۴۱ آمریکایی است که حامل موشک های ضد هوایی سری SM-2 Block IIIA است که بیش از ۱۵۰ کیلومتر برد دارد و ۳۲ سلول دیگر از مدل ساخت کره جنوبی هستند که شامل ترکیبی از موشک های کروز حمله به اهداف زمینی مدل Hyunmoo-3C  با برد ۱۵۰۰ کیلومتر و موشک های ضد زیردریایی سری کوسه سرخ با برد ۱۹ کیلومتر است. این شناورها همچنین توان حمل دو فروند بالگرد Super Lynx را نیز دارند.

موشک کروز Hyunmoo-3C

ناو کره ای Choe Yeong از ترکیبی از تسلیحات تدافعی و تهاجمی برخوردار است اما برای ایستادن در مقابل کشوری مثل ایران، این شناورها حقیقتا حرف خاصی برای گفتن ندارند. در هر صورت و با توجه به شرایط میدانی و تجربه کشتی توقیفی انگلیسی که در حضور و مشاهده علنی ناو نیروی دریایی این کشور انجام شد، به نظر می رسد این مورد نیز از طریق روابط دیپلماتیک، اعمال قانون و جریمه و گفتگوی دو طرف حل و فصل خواهد شد ولی ارسال کشتی جنگی، آن هم یک فروند با این مشخصات به نزدیکی کشوری که بیش از ۳ دهه تجربه رویارویی با بزرگترین نیروی دریایی جهان را دارد و مقابله با ناوهای هواپیمابر ۹۰ هزار تنی، ناوشکن های ۱۰ هزار تنی و زیردریایی های اتمی تبدیل به یک امر روتین برای آن شده، نشان دهنده این است که کره جنوبی با وجود پیشرفت های زیاد در این سالها در صنایع دفاعی، هنوز از پختگی کافی در درک شرایط حاکم حداقل در منطقه غرب آسیا عاجز است.

انتهای پیام/

منبع: مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=23192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.