اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

کلاه قبایل متحد سعودی بر سر ریاض در بحبوحه جنگ سرنوشت‌ساز مارب + نقشه میدانی و عکس

  • کد خبر : 23180
  • 23 دی 1399 - 1:49
کلاه قبایل متحد سعودی بر سر ریاض در بحبوحه جنگ سرنوشت‌ساز مارب + نقشه میدانی و عکس
نیروهای قبایل در مناطق اشغالی تنها امید ریاض برای حفظ شهر مارب بودند اما شیوخ با غارت کمک های مالی و نظامی، تیر خلاص را به سعودی ها شلیک کردند.

نیروهای قبایل در مناطق اشغالی تنها امید ریاض برای حفظ شهر مارب بودند اما شیوخ با غارت کمک های مالی و نظامی، تیر خلاص را به سعودی ها شلیک کردند.

به گزارش اخبار جهادی، استان مارب، مهم ترین پایگاه تحت اشغال ریاض در مرکز یمن همچنان صحنه عملیات گسترده است و نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله در تلاش هستند با عقب راندن عناصر ائتلاف سعودی به پیشروی های میدانی ادامه دهند.

در حال حاضر، رزمندگان یمنی توان خود را برای پاکسازی محورهای جنوب و جنوب غرب استان مارب (بخش های العبدیه، حریب و جبل مراد) به کار گرفته اند و درگیری های سنگین در این مناطق با مزدوران سعودی در جریان است.

نیروهای یمنی حدود ۳۵ درصد از خاک بخش جبل مراد و حدود ۳۰ درصد از مساحت بخش العبدیه را به کنترل درآورده اند؛ فاصله رزمندگان از این دو بخش با شهر مهم و راهبردی مارب (قلب یمن) به ترتیب ۵۵ و ۸۰ کیلومتر است.

همزمان با پیروزی های رزمندگان یمنی در محور جنوب و جنوب غرب و پیشروی های گام به گام و تدریجی در بخش های غربی استان مارب، عناصر ائتلاف سعودی در فشار و تنگنای بسیار زیادی قرار گرفته که در ۵ سال گذشته بی سابقه بوده است.

براساس اطلاعات یه دست آمده، عناصر ائتلاف متشکل از نیروهای منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری) و جریان اصلاح در حال ترک مواضع در محورهای درگیری هستند و از سویی دیگر روند خروج تجهیزات نظامی سنگین رژیم سعودی از پایگاه های «تداوین و صحن الجن» در شمال شهر مارب ادامه دارد.

با وضعیت به وجود آمده، تنها امید ائتلاف سعودی در میدان نبرد به قبایل مخالف صنعاء است و در همین راستا مبالغ هنگفت و تجهیزات نظامی را در اختیار روسای این قبیله ها قرار داده تا در برابر نیروهای یمنی مقاومت و مناطق اشغالی را حفظ کنند.

در حالی که سعودی ها این مبالغ را برای حمایت از عناصر مسلخ قبایل تخصیص داده اند تا در خطوط درگیری استان مارب باقی بمانند، شیوخ قبیله ها از فرصت استفاده و کمک های مالی ریاض را نزد خود نگه داشته اند و فقط مبلغ کمی را به نیروهای خود پرداخت کرده اند.

فساد مالی روسای قبایل تاثیر خود را در میدان نبرد گذاشته و همین مسئله باعث شده نیروهای تحت فرمان آنان بدون مقاومت خاصی از جبهه ها عقب نشینی کنند و همین مسئله ائتلاف سعودی را به شدت خشمگین کرده است.

سعودی ها در حالی به وضعیت موجود معترض شده اند و از عملکرد عناصر مسلح قبایل در خطوط درگیری با وجود کمک‌های مالی و نظامی ناراضی هستند که نیروهای قبایل اعلام کرده‌اند مبالغ ناچیز و تجهیزات نظامی اندکی را دریافت کرده‌اند.

در همین ارتباط مسلحین معترض، شیخ «مفرح بحیبح» را متهم کرده‌اند که حقوق و تجهیزات بسیار کمی را در اختیارشان گذشته و این در شرایطی است که ائتلاف اعلام کرده ماه گذشته حدود ۳۰۰ میلیون ریال سعودی را به وی پرداخت کرده تا حقوق نیروهایش را بپردازد و تجهیزات نظامی مورد نیاز را تامین کند.

ائتلاف سعودی پیش‌تر هم مقادیر زیادی تجهیزات نظامی سنگین، نیمه سنگین و سبک را در اختیار روسای قبایل قرار داده بود تا در میان نیروهای تحت فرمان تقسیم کنند اما برخی شیوخ در خصوص توزیع تجهیزات اختلاف دارند و تعدادی دیگر پا را فراتر گذاشته اند و قصد دارند تجهیزات دریافتی را در بازار آزاد به فروش برسانند.

اتفاقات به وجود آمده مشکلات ائتلاف سعودی را چند برابر کرده است چرا که از یک سو با روسای قبایل تنش دارد و از سویی دیگر نیز توانی برای حل اختلاف میان نیروهای قبیله ها با شیوخی ندارد که ریال های سعودی را به جیب زده اند.

روند تحولات میدانی نشان می دهد، شیوخ و بزرگان قبایل دریافته اند که در برابر نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله یمن نمی توانند مقاومت کنند و شهر مارب به زودی پاکسازی و آزاد خواهد شد و به همین دلیل به دنبال غارت ریال های سعودی و انتقال این اموال به خارج از کشور هستند.

به گفته منابع میدانی، «سلطان العراده» از بزرگان الاصلاحین و شیوخ جنوب استان مارب یکی از همین افراد به شمار می آید که در حال خارج کردن اموال باد آورده از بانک مرکزی شهر مارب است و در آخرین نوبت حدود ۳ میلیارد ریال سعودی از حسابش بیرون کشیده است.

با شرایط به وجود آمده (عقب نشینی نیروهای ائتلاف و ضعیف شدن روحیه عناصر مسلح قبایل) و کاهش اعتماد ساکنان مناطق اشغالی استان مارب به ائتلاف سعودی و شیوخ فاسد، خط دفاعی قدرتمندی در برابر نیروهای یمنی وجود ندارد و می توان گفت شهر مارب آزاد شده محسوب می شود و به نظر می رسد نیروهای یمنی نیز با آگاهی از همین مسئله درصدد هستند با کمی تاخیر در انجام عملیات نهایی، مرکز استان را با حداقل هزینه و خسارت آزاد و تیر خلاص را به سمت ریاض شلیک کنند.

در ماه های گذشته بخش های مهم استان مارب از اشغال نیروهای خارج شده و تاخیر در انجام عملیات آزاد سازی شهر مارب زیانی به دنبال ندارد چرا که ائتلاف با خارج کردن نیروها و تجهیزات نظامی شکست را در میدان نبرد پذیرفته و از سویی دیگر حمایت سعودی ها از قبایل هم کمکی به تغییر وضعیت نکرده بلکه به یکی دردسر جدید تبدیل شده است.

به گزارش اخبار جهادی، در حال حاضر، بخش های «مجزر، حریب القرامش، ماهلیه، بدبده» به طور کامل از اشغال خارج شده اند و بخش های «مدغل و رحبه» نیز در آستانه آزادی هستند و ابتکار عمل در بخش های «صرواح، رغوان، حریب، العبدیه و جبل مراد» در دست رزمندگان است.

انتهای پیام/

منبع: مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=23180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.