اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

سوریه ۱۰ سال پس از جنگ خونین تحمیلی/ تروریست‌ها و شبه نظامیان کُرد چه مناطقی را در اشغال دارند؟ + نقشه میدانی و عکس

  • کد خبر : 23151
  • 20 دی 1399 - 17:23
سوریه ۱۰ سال پس از جنگ خونین تحمیلی/ تروریست‌ها و شبه نظامیان کُرد چه مناطقی را در اشغال دارند؟ + نقشه میدانی و عکس
۱۰ سال از جنگی که اجماع واشنگتن علیه ملت سوریه تحمیل کرده می گذرد اما نیروهای مسلح این کشور با کمک متحدان بسیاری از مناطق اشغالی را آزاد و مجموع مساحت در کنترل را به ۶۸ درصد افزایش داده اند.

۱۰ سال از جنگی که اجماع واشنگتن علیه ملت سوریه تحمیل کرده می گذرد اما نیروهای مسلح این کشور با کمک متحدان بسیاری از مناطق اشغالی را آزاد و مجموع مساحت در کنترل را به ۶۸ درصد افزایش داده اند.

به گزارش اخبار جهادی، سوریه پس از عملیات اواخر سال گذشته نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت در استان های ادلب و حلب که منجر به پاکسازی صدها کیلومتر مربع از مناطق اشغالی شد به سمت آرامش پیش رفته و روزهای نسبتا آرامی را پشت سر گذاشته است.

توافق آتش بس در شمال و شمال غرب سوریه پس از گذشت نزدیک به ۱۱ ماه همچنان برقرار است و درگیری خاصی با عناصر گروهک های تروریستی به ویژه در مناطق اشغالی استان های حلب، ادلب، حماه و لاذقیه گزارش نشده است.

در مناطق تحت تصرف نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه (شبه نظامیان کُرد / SDF ) نیز وضعیت تا حدود زیادی آرام بوده اما از اواخر آذرماه امسال نیروهای اشغالگر ارتش ترکیه و تروریست های مورد حمایت آنکارا تحرکاتی در حومه شهر راهبردی «عین عیسی» در شمال استان رقه داشتند.

در هفته های گذشته دولت ترکیه تهدید کرده بود اگر نیروهای شبه نظامی کُرد (مورد حمایت آمریکا) عین عیسی را تخلیه نکنند به این شهر حمله خواهد کرد اما با ورود مسکو مذاکراتی میان طرفین آغاز شد که همچنان ادامه دارد تا از درگیری ها در این محور جلوگیری شود.

وضعیت در مناطق جنوبی سوریه هم در ماه های اخیر تا حدود زیادی آرام بوده اما در هفته های گذشته هسته های مخفی گروهک تروریستی داعش با پشتیبانی علنی آمریکا حملات تروریستی را علیه مردم و نیروهای سوری ترتیب دادند که دهها نفر شهید و زخمی شده اند.

بیشترین تحرکات عناصر مخفی داعش در مناطق غربی و جنوبی استان دیرالزور و حدفاصل شرق تا جنوب استان حمص گزارش شده است و روند تحولات نشان می دهد نیروهای سوری و رزمندگان جبهه مقاومت با همراهی نیروهای روسی باید برای پاکسازی مناطق آلوده جنوب و جنوب شرق سوریه (مساحت ۵ هزار کیلومتر مربعی) وارد عمل شوند.

در حال حاضر، گروهک های تروریستی، ارتش اشغالگر ترکیه و نیروهای ارتش تروریستی آمریکا حدود ۱۰ درصد از خاک سوریه را در اشغال دارند و ۴ درصد از مساحت این کشور به تروریست های مخفی داعش الوده است.

نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه که تحت فرمان آمریکا هستند حدود ۱۸ درصد از خاک سوریه را در تصرف دارند؛ نیروهای ارتش سوریه نیز پس از سال ها درگیری و جنگ مساحت تحت تسلط را به ۶۸ درصد افزایش داده اند و استان های مهم و راهبردی را به کنترل درآورده اند.

به گزارش اخبار جهادی، در ذیل تحولات و وضعیت میدانی استان های سوریه آمده است:

استان های «دمشق، سویداء و طرطوس» به طور کامل از اشغال ها تروریست ها خارج شده اند و به کنترل نیروهای ارتش سوریه درآمده اند؛ عناصر تروریستی داعش فقط در مناطق مرکزی و جنوب شرقی استان های دمشق به صورت پراکنده و مخفی حضور دارند.

استان های درعا و قنیطره نیز در سیطره کامل نیروهای سوری هستند و فقط برخی از مناطق از جمله «بصری الشام، المسیفره، درعا البلد، بصری حریر، طف و داعل» آلوده هستند اما مشکل خاص امنیتی در این محورها براساس توافق سال ۹۷، وجود ندارد.

نیروهای ارتش سوریه ۸۵ درصد از مساحت استان حمص را در کنترل دارند و ۱۵ درصد از خاک این استان (منطقه التنف) در اشغال گروهک های تروریستی و نیروهای ارتش تروریستی آمریکا است؛ مناطق شرقی و جنوبی استان حمص (هم مرز با دیرالزور) به عناصر مخفی داعش آلوده هستند.

از سویی دیگر حدود ۹۷ درصد از مساحت استان های «لاذقیه و حماه» در سیطره و تسلط نیروهای ارتش سوریه است؛ تروریست ها فقط بخش هایی از شمال غرب استان حماه و شمال شرق استان لاذقیه را در اشغال دارند.

استان ادلب، آخرین پایگاه متمرکز گروهک های تروریستی مورد حمایت ائتلاف غربی – عبری – عربی (جبهه النصره) در خاک سوریه به شمار می آید و در حال حاضر ۵۵ درصد از مساحت این استان (مناطق مرکزی و شمالی) تحت اشغال تروریست ها است.

در حلب هم توازن قوا به سود نیروهای سوری است و عناصر تروریستی (اغلب مورد حمایت ترکیه) فقط ۲۵ درصد از مساحت این استان را در اشغال دارند؛ نیروهای شبه نظامی کُرد مورد حمایت آمریکا نیز ۱۰ درصد مناطق را در تصرف دارند و ۶۵ درصد از خاک این استان در کنترل ارتش سوریه است.

نیروهای ارتش سوریه حدود ۵۵ درصد از مساحت رقه را به کنترل درآورده اند و تروریست ها فقط ۱۰ درصد از مناطق این استان را در اشغال دارند؛ نیروهای شبه نظامی کُرد هم ۳۵ درصد از خاک استان رقه را در تصرف دارند.

وضعیت میدانی در استان الحسکه با سایر مناطق در سوریه متفاوت است و نیروهای شبه نظامی کُرد ۷۰ درصد از خاک این استان را در تصرف دارند و ۱۵ درصد دیگر از مساحت این استان نیز در اشغال گروهک های تروریستی است و نیروهای سوری فقط بر روی ۱۵ درصد از مناطق تسلط دارند.

به گزارش اخبار جهادی، در استان نقت خیز دیرالزور در جنوب شرق سوریه هم شبه نظامیان کُرد مساحتی در حدود ۵۰ درصد را در تصرف دارند و آمریکایی ها پایگاه هایی را در این استان احداث کرده اند و نفت را به غارت می برند؛ ۵ درصد از خاک استان در اشغال تروریست های داعش است و نیروهای سوری نیز ۴۵ درصد از مساحت استان دیرالزور را در کنترل دارند.

انتهای پیام/

منبع: مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=23151

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.