اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

۷ اقدام جدید در رزمایش پهپادی ارتش/ از عملیاتی شدن تاپ‌اتک ایرانی تا سنگ تمام کرار در رهگیری هوایی

  • کد خبر : 23127
  • 19 دی 1399 - 17:39
۷ اقدام جدید در رزمایش پهپادی ارتش/ از عملیاتی شدن تاپ‌اتک ایرانی تا سنگ تمام کرار در رهگیری هوایی
هفته گذشته ارتش جمهوری اسلامی ایران نخستین رزمایش بزرگ پهپادی را با حضور نیروهای چهارگانه خود در منطقه عمومی سمنان و مناطق مرزی کشور برگزار کرد که از حیث تخصصی بودن رزمایش و نوع عملیات‌های پهپادی، حاوی نکات و ویژگی‌های قابل توجهی بود.

هفته گذشته ارتش جمهوری اسلامی ایران نخستین رزمایش بزرگ پهپادی را با حضور نیروهای چهارگانه خود در منطقه عمومی سمنان و مناطق مرزی کشور برگزار کرد که از حیث تخصصی بودن رزمایش و نوع عملیات‌های پهپادی، حاوی نکات و ویژگی‌های قابل توجهی بود.

هفته گذشته ارتش جمهوری اسلامی ایران نخستین رزمایش بزرگ پهپادی را با حضور نیروهای چهارگانه خود در منطقه عمومی سمنان و مناطق مرزی کشور برگزار کرد که از حیث تخصصی بودن رزمایش و نوع عملیات‌های پهپادی، حاوی نکات و ویژگی‌های قابل توجهی بود.

در بخشی از این رزمایش که توسط یگان‌های پهپادی از نیروهای چهارگانه ارتش برگزار شده بود، تعداد بسیار زیادی شامل صدها فروند پهپاد از انواع مهاجر، انواع ابابیل، کمان-۱۲، آرش، کیان، پلیکان، سیمرغ، صاعقه، حازم، یسیر و … بعنوان بخشی از توان پهپادی ارتش بر روی باند پروازی قرار گرفته بود.

همچنین در بخش دیگری هم نمایشگاهی از جدیدترین دستاوردهای پهپادی ارتش برپا شده بود که در این نمایشگاه نیز ابتکارات جدید پهپادی ارتش به نمایش در آمده است که در ادامه به بررسی اتفاقات جدیدی که در رزمایش پهپادی ارتش رخ داده خواهیم پرداخت.

۱- شلیک موشک آذرخش توسط کرار رهگیر

یکی از عملیات‌های تمرین شده در رزمایش پهپادی ارتش، عملیات رهگیری هوایی توسط پهپاد کرار و شلیک موشک هوابه‌هوای آذرخش از این پهپاد بود که این عملیات برای نخستین بار صورت می‌گرفت. پهپاد جت کرار که طی سال‌های اخیر در ماموریت‌های مختلف نیروهای مسلح مورد استفاده قرار گرفته است و پیش از این نیز بعنوان یک پهپاد انتحاری نقش هواپیمای رهگیر را ایفا می‌کرد، حالا با تجهیز به این قابلیت جدید،‌توان مقابله بیشتری با اهداف هوایی را پیدا کرده است.


پهپاد کرار رهگیر مجهز به موشک آذرخش

چند ماه قبل و در جریان برگزاری رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش در منطقه جاسک نیز یک فروند پهپاد رهگیر کرار موفق به رهگیری سه فروند هواگرد آمریکایی RQ-4، MQ-9 و P-8 و دور کردن آنها از منطقه عمومی رزمایش شد.

بیشتر بخوانید: 

رهگیری سه هواپیمای آمریکایی توسط پهپاد کرار در آب‌های جنوب کشور

فیلم| هواپیما و پهپادهای آمریکایی چگونه رهگیری شدند؟ + گراف راداری و مکالمات

از جمله ویژگی‌های موشک آذرخش که از پهپاد کرار شلیک می‌شود، سوخت بدون دود (smokeless) آن است که پس از شلیک رد آن مشخص نمی‌شود که کمک قابل توجهی به غافلگیری هواگرد دشمن و همچنین اختفای پهپاد شلیک کننده می‌کند.


سوخت بدون دود موشک آذرخش موجب می‌شود تا پس از شلیک ردی از آن باقی نماند

۲- تجهیز پهپاد کرار رهگیر به تیربار

اما تجهیز پهپاد کرار رهگیر به موشک آذرخش پایان تجهیز این پهپاد نیست؛ یکی دیگر از دستاوردهای جدید به نمایش درآمده در رزمایش پهپادی ارتش،‌ تیراندازی این پهپاد با استفاده از تیربار است که در قسمت دماغه این پهپاد نصب شده و با استفاده از یک مسلسل سه لول و نواخت تیر بالا، قابلیت شلیک تیر اخطار و یا تیراندازی به سمت اهداف در آسمان را دارد.


تیربار پهپاد کرار رهگیر

۳- شلیک موشک الماس از پهپاد ابابیل

موشک هوابه‌زمین و نقطه‌زن تاپ اتک هم که پیش از این تصاویر تست و شلیک آن منتشر شده بود، در این رزمایش با نام الماس به نمایش درآمد و توسط پهپاد ابابیل نیروی زمینی ارتش شلیک شد.


موشک هوابه‌زمین و نقطه‌زن الماس

این موشک که پیش‌تر به دلیل شباهتش به موشک اسپایک رژیم صهیونیستی مورد توجه بسیاری از کارشناسان مسائل نظامی قرار گرفته بود، از نوع تاپ اتک (حمله از بالا) بوده و بردی ۸ کیلومتری دارد. ویژگی بارز موشک‌های تاپ اتک که نام آنها نیز از آن نشأت می‌گیرد، حمله از قسمت فوقانی به تانک‌ها و زره‌پوش‌ها است چراکه تانک‌ها و خودروهای زرهی معمولا در قسمت فوقانی خود از حفاظت زرهی ضعیف‌تری برخوردار هستند و حمله از بالا آنها را در برابر موشک‌های ضدزره آسیب پذیر خواهد کرد.


تصاویر تست موشک تاپ اتک الماس

۴- تسلیح پهپاد کمان-۱۲

پهپاد کمان-۱۲ که از آن بعنوان نخستین پهپاد رزمی تولید ارتش جمهوری اسلامی ایران یاد می‌شود در سال ۱۳۹۷ و در جریان برگزاری نمایشگاه اقتدار ۴۰ رونمایی شد. این پهپاد که توسط جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش ساخته شده، قابلیت حمل طیف مختلفی از تسلیحات را دارد که پیش از رزمایش پهپادی اخیر تنها از موشک اخگر بعنوان سلاح آن یاد می‌شد، اما در نمایشگاه دستاوردهای پهپادی ارتش در حاشیه رزمایش، سلاح‌های جدید این پهپاد نیز به نمایش درآمد.

پهپاد کمان-۱۲ به نمایش در آمده در این نمایشگاه قابلیت حمل بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن سری قائم، موشک الماس و راکت‌های ۲۵ میلی‌متری را دارد.

کمان ۱۲ با شعاع عملیاتی ۱۰۰۰ کیلومتر، سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی ۱۰ ساعت، قابلیت حمل محموله هایی با وزن ۱۰۰ کیلوگرم را دارد و حداکثر وزن آن هنگام برخاست ۴۵۰ کیلوگرم است.

۵- پرتاب پهپاد انتحاری از محفظه قابل حمل

یکی دیگر از اقدامات عملیاتی در رزمایش پهپادی ارتش، پرتاب پهپاد انتحاری آرش از محفظه قابل حمل بر روی خودروهای تجاری بود که این موضوع به افزایش قدرت تحرک و جابجایی پهپادهای انتحاری در حین اختفا منجر می‌شود.


پرتاب پهپاد انتحاری آرش از محفظه

پهپاد آرش که از آن بعنوان یک پهپاد انتحاری به منظور هدف قرار دادن رادارهای سیستم دفاع هوایی دشمن یاد می‌شود، قابلیت حمله به نقاط حساس و حیاتی دشمن را به صورت نقطه‌زن دارد.

۶- انجام عملیات پهپادی برد بلند از سواحل مکران

پرواز پهپاد انتحاری از سواحل مکران و هدف قرار دادن نقطه پیش‌بینی شده در منطقه عمومی سمنان با طی مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر از دیگر عملیات‌های تمرین شده در رزمایش پهپادی ارتش بود.

تکیه بر انجام عملیات‌های پهپادی برد بلند از جمله نکاتی بود که در این رزمایش مورد توجه قرار گرفته بود و آنگونه که اعلام شد، برد پهپادهای انتحاری ارتش تا ۲ هزار کیلومتر و با در نظر گرفتن تمهیداتی تا ۴ هزار کیلومتر قابل افزایش است که البته منظور از تمهیدات در نظر گرفتن همان برد یک‌طرفه پرواز است.

۷- پهپاد انتحاری هواپایه

یکی دیگر از دستاوردهای پهپادی ارتش که در این رزمایش به نمایش درآمد، پهپاد انتحاری است که به صورت محموله توسط بالگرد از هوا پرتاب می‌شود و از آنجا پرواز خود به سمت هدف را آغاز می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=23127

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.