اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

شمال اتیوپی از اختلاف‌های سیاسی تا درگیری‌های تمام عیار/ آیا زور نخست وزیر به جبهه آزادی بخش خلق تیگرای می‌رسد؟ + نقشه میدانی و عکس

  • کد خبر : 23061
  • 12 دی 1399 - 23:01
شمال اتیوپی از اختلاف‌های سیاسی تا درگیری‌های تمام عیار/ آیا زور نخست وزیر به جبهه آزادی بخش خلق تیگرای می‌رسد؟ + نقشه میدانی و عکس
جبهه آزادی بخش خلق پس از دست دادن قدرت در اتیوپی به دنبال قبضه قدرت و خودمختاری در استان تیگرای است اما با واکنش ارتش و نخست وزیر مواجه شده و درگیری ها همچنان ادامه دارد.

جبهه آزادی بخش خلق پس از دست دادن قدرت در اتیوپی به دنبال قبضه قدرت و خودمختاری در استان تیگرای است اما با واکنش ارتش و نخست وزیر مواجه شده و درگیری ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش اخبار جهادی، درگیری ها میان نیروهای ارتش اتیوپی و جبهه آزادی بخش خلق تیگرای در استان «تیگرای» نسبت به هفته های گذشته تا حدودی  فروکش کرده و به صورت پراکنده در شمال این کشور میان طرفین در جریان است.براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، درگیری ها در حومه شمالی منطقه تسگده، شرق منطقه دانشا، غرب منطقه ولکایت، غرب و شمال منطقه ددبیت، جنوب شرق منطقه شرارو، شمال، جنوب و جنوب غرب شایر، شمال و جنوب سلهلکا جریان دارد.

گزارش هایی از ادامه درگیری ها در شمال و جنوب منطقه وکرو، شمال و جنوب منطقه ادوا، جنوب غرب و شرق منطقه آدیگرات، غرب منطقه فریوینی، غرب منطقه ابرهه، غرب منطقه ویکرو، غرب منطقه هیوانه، غرب مهونی و شمال آلماتا دریافت شده است.

محور غربی شهر راهبردی «مکلله» همچنان صحنه درگیری میان نیروهای ارتش اتیوپی و نظامیان TPLF است؛ آبی احمد نخست وزیر اتیوپی پیشتر از کنترل ارتش این کشور بر شهر مکلله مرکز استان تیگرای (مرکز فرماندهی جبهه آزادی بخش خلق تیگرای) خبر داده بود.

از سویی دیگر، رهبر جبهه آزادی بخش خلق تیگرای اعلام کرده جنگ با نیروهای ارتش اتیوپی به پایان نرسیده و در حالی مدعی شده که بار دیگر کنترل شهر آکسوم را در دست گرفته که درگیری ها در شمال و جنوب این شهر متوقف نشده است.

در حال حاضر حدود ۲۷ هزار و ۳۷۰ کیلومتر مربع از مساحت استان تیگرای در کنترل نیروهای جبهه آزادی بخش خلق تیگرای است و نیروهای ارتش اتیوپی حدود ۲۲ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع از خاک این استان را در اختیاز و سیطره دارند.

به گفته منابع میدانی، نیروهای ارتش اریتره از شروع درگیری ها همراه با نیروهای ارتش اتیوپی در استان تیگرای علیه نیروهای جبهه آزادی بخش خلق  وارد نبرد شدند و در برخی مناطق از جمله «آدیگرات و آداوا» مستقر شده اند.

به گزارش اخبار جهادی، تیگرای در شمال اتیوپی و هم مرز با کشور اریتره واقع شده و حدود ۶ درصد از جمعیت ۱۱۵ میلیونی این کشور در این استان زندگی می کنند؛ جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای قبل از روی کار آمدن «آبی احمد علی» در سال ۲۰۱۸ که اولین نخست وزیر از قوم اورومو (بزرگترین قوم با ۴۰ درصد جمعیت) است، حدود ۳۰ سال قدرت را در این کشور را در کنترل داشت؛ قوم تیگرای سومین قوم بزرگ این کشور است.

ابی احمد پس از انتخاب شدن به عنوان نخست وزیر و در اختیار گرفتن قدرت در اتیوپی به مرور پست های دولتی را از نیروهای حاکم پیشین تیگرای باز پس گرفت و در ادامه هم پس از به تاخیر افتادن برگزاری انتخابات، اختلاف ها میان طرفین تشدید شد.

پس از این اتفاقات نیروهای جبهه آزادی بخش خلق از ائتلاف دولت خارج شدند و در ماه سپتامبر در استان تیگرای انتخابات محلی برگزار و اعلام خودمختاری کردند و همین مسئله باعث شد اختلاف ها به درگیری های سنگین با دولت مرکزی تبدیل شود.

به گزارش اخبار جهادی، درگیری ها در استان تیگرای در شمال اتیوپی از نیمه آبان ماه امسال آغاز شذ و نخست‌وزیر، رهبران تیگرای را به تضعیف اصلاحات مورد نظر دولت متهم کرد؛ آبی احمد پس از رسیدن به قدرت در سال ۲۰۱۸، اصلاحات سیاسی همه جانبه  را وعده داده بود.

انتهای پیام/

منبع: مشرق

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=23061

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.