اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

معادله هوایی جدید مقاومت لبنان و غافگیر شدن رژیم صهیونیستی

  • کد خبر : 22786
  • 14 آبان 1398 - 2:36
معادله هوایی جدید مقاومت لبنان و غافگیر شدن رژیم صهیونیستی
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود در بخشی به موضوع مقابله با نقض حریم هوایی لبنان از سوی رژیم صهیونیستی پرداخت.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود در بخشی به موضوع مقابله با نقض حریم هوایی لبنان از سوی رژیم صهیونیستی پرداخت.

به گزارش اخبار جهادی به نقل از پایگاه خبری العهد، همین اظهارات برای پاسخ به مهمترین پرسش های مطرح در این زمینه کفایت می کند. پرسش این است که چرا حزب الله به مقابله با پهپادهای جاسوسی دشمن پرداخت؟ و چرا این اقدام را در این زمان مشخص انجام داد؟ و آیا رابطه ای با تحولات عرصه داخلی لبنان وجود دارد و این اقدام را در چه قالبی می توان ارزیابی کرد و اهداف و پیام آن برای دشمن چیست؟

با استناد به آنچه گفته شد می توان گزینه های دشمن را ارزیابی کرد که چرا با اقدام حزب الله مقابله نکرد؟

مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه ای اعلام کرد که پهپاد را با سلاح مناسب هدف قرار داده است.

در این بیانیه آمد که پنجشنبه گذشته رزمندگان حزب الله با سلا‌ح‌های مناسب یک فروند پهپاد متجاوز را رصد و از آسمان لبنان فراری داده‌ اند.

به گفته ارتش رژیم اسرائیل، این سلاح یک موشک زمین به هوا بوده است. در پرتو این وضعیت، نیاز به تفسیر نیست که چرا مقاومت با نقض حریم هوایی لبنان از سوی رژیم اسرائیل مقابله کرده است بلکه آنچه نیاز به تفسیر دارد این است که چرا حزب الله در طول این سالها هواپیماهای رژیم اسرائیل را که حریم هوایی لبنان را نقض کرده اند، هدف قرار نداده است، اما در این مرحله این اقدام را آغاز کرده است؟

اساسا مقاومتی که دشمن را از یورش زمینی به خاک لبنان باز داشته و از فشار بر لبنان و مقاومت از طریق محاصره دریایی خلع سلاح کرده است، طبیعی است که برای مقابله با موارد نقض حریم هوایی لبنان تلاش کند؛ به ویژه که دشمن از این طریق خصمانه می تواند به جمع آوری اطلاعات درباره مقاومت و عرصه لبنان اقدام کند.

طبیعی است که اقدام مقاومت در انجام این وظیفه در وهله اول با مهیا بودن امکاناتی مرتبط باشد که اجاره چنین ماموریتی را می دهد. نکته مهم این است که دشمن برای تغییر معادله در قبال لبنان تلاش کرده است. این رویکرد دشمن خود را در حمله پهپادی به منطقه ضاحیه بیروت نشان داد. اوی کوخافی رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل نیز بعدا درباره مسیر تغییر معادله رویارویی با حزب الله سخن گفت.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که موضوع مقاومت جدا از هرگونه تحولات داخلی در لبنان است و هیچ ارتباطی با آن ندارد. عملیات رصد و فراری دادن پهپاد رژیم اسرائیل خط بطلانی بر برداشت نادرست صهیونیست ها را که ممکن است تحولات داخلی لبنان باعث محدودیت در زمینه ابتکارعمل و پاسخ حزب الله به هرگونه تجاوزگری شود، کشید.

مهمترین پیام عملیات رصد و فراری دادن پهپاد رژیم اسرائیل این است که چنین عملیاتی ادامه خواهد یافت. سید حسن نصرالله تاکید کرد که عملیات یک حادثه گذرا نبود بلکه ما در مسیر سرنگون کردن پهپادها در هر جایی که بتوانیم، ادامه خواهیم داد.

از آنجا که عملیات هدف قرار دادن پهپادها ذاتا یک هدف نیست، سید حسن نصرالله توضیح داد که هدف واقعی بالاتر از سرنگون کردن آنها است.. هدف پاکسازی حریم آسمان لبنان در برابر موارد نقض آن از سوی (پهپادها و هواپیماهای) رژیم اسرائیل است . ما اگر بتوانیم پهپادها را سرنگون می کنیم، خوب است اما اگر نتوانیم آنها را سرنگون کنیم، می توانیم آنها را از حریم هوایی لبنان دور کنیم و حاکمیت و امنیت کشورمان را پاسداری کنیم. هدف مورد نظر این است. آنچه انجام شد، ادامه خواهد یافت.

دومین پیام رصد و فراری دادن پهپاد رژیم اسرائیل در ارتباط با عامل بازدارندگی است. سید حسن نصرالله گفت که دشمن حق دارد که روی موضوع شهامت تمرکز کند. این انتظار وجود داشت که مقاومت شهامت استفاده از این نوع سلاحی را که مورد استفاده قرار گرفت، ندارد و مقاومت شهامت و جسارت نخواهد داشت اما مقاومت ثابت کرد که از جسارت و شهامت برخوردار است و به وعده و تصمیم خود و نیز پاسداری از کشور و حاکمیت آن پایبند است.

شهامت حزب الله در اجرای این عملیات تلاش صهیونیست ها برای فرستادن پیام های تهدید آمیز را خنثی کرد. روشن است که خودداری دشمن از ارسال پیام بازدارنده ای در قبال عملیات اخیر تصادفی نبود. درست است که سرنگون نشدن پهپاد از حجم چالش سران دشمن کم کرد، اما آنها درک کردند که هرگونه تلاشی در این راستا با پاسخ مواجه خواهد شد، لذا همین امر باعث شد که از انتخاب چنین گزینه ای خودداری کنند؛ به ویژه که نفع دشمن در این است که حزب الله را از تکرار هدف قرار دادن پهپادهایش بازدارد و نه اینکه بعد از سرنگونی پهپاد پاسخ دهد. اما به نظر می رسد که دشمن همچنین درک می کند که پاسخ متقابل حزب الله، او را (دشمن) به گوشه رینگ خواهد برد و به واکنش متقابلی خواهد کشاند که بازدارندگی اش را زیر سوال برده و از بین خواهد برد و به وجهه نتانیاهو که برای آینده سیاسی و شخصی خود می جنگند، زیان خواهد زد. اینگونه حزب الله موفق شد که مسیری را برای ایجاد قواعد جدیدی در زمینه حریم هوایی بنیان بگذارد و دشمن نیز محدود بودن تاثیر پیام های بازدارندگی خود را بیشتر درک کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=22786

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.