اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

رویارویی احتمالی عربستان سعودی و امارات با ترکیه در سوریه

  • کد خبر : 21572
  • 22 تیر 1398 - 13:59
رویارویی احتمالی عربستان سعودی و امارات با ترکیه در سوریه
یک روزنامه فرامنطقه‌ای اعلام کرد که ابوظبی و ریاض با شبه‌نظامیان کُرد مخالف ترکیه نشست برگزار کرده و به آنان وعده حمایت مالی-نظامی داده‌اند. ترکیه نیز گروه‌های تروریستی تحت امر خود را فراخوانده و در حال ارسال تجهیزات نظامی است.

یک روزنامه فرامنطقه‌ای اعلام کرد که ابوظبی و ریاض با شبه‌نظامیان کُرد مخالف ترکیه نشست برگزار کرده و به آنان وعده حمایت مالی-نظامی داده‌اند. ترکیه نیز گروه‌های تروریستی تحت امر خود را فراخوانده و در حال ارسال تجهیزات نظامی است.

به گزارش اخبار جهادی، «به صورت آرام، غافلگیر‌کننده، بدون اظهارات سیاسی و به دور از هیاهوی رسانه‌ای، ارتش ترکیه، به صورت شتابزده، از سه روز پیش در حال ارسال تجهیزات نظامی زیادی به مناطق مختلفی از مرزهای ترکیه و سوریه به ویژه مناطق مقابل مناطق تحت کنترل «یگان‌های مدافع خلق کُرد” در شرق رود فرات است».

روزنامه «القدس العربی» با مقدمه فوق، به بررسی ابعاد تازه اختلافات سعودی و امارات عربی متحده با ترکیه و مداخله این کشورها در سوریه پرداخت و نوشت، پس از اخبار مربوط به افزایش تحرکات سعودی و امارات در مناطق تحت کنترل یگان‌های کُرد در شرق رود فرات در سوریه، و حمایت مالی و نظامی این دو کشور از شبه‌نظامیان کُرد، این اقدامات ناگهانی توسط ترکیه صورت گرفت؛ شبه‌نظامیانی که ترکیه آنان را تروریستی می‌داند.

یگان‌های مدافع خلق کُرد، هسته اصلی شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» هستند که تحت حمایت ایالات متحده آمریکا قرار دارند و اقداماتی را علیه دولت قانونی سوریه انجام داده و بعضا تهدید به عملیات نظامی علیه دمشق نیز کرده‌اند.

به گزارش این روزنامه فرامنطقه‌ای، این تحرکات ترکیه با مواضع برخی از کشورهای اروپایی مبنی بر درخواست واشنگتن از آنان برای اعزام نیروی زمینی به شمال سوریه همزمان شده است. آمریکا قصد دارد، این نیروها را جایگزین نظامیان تروریست خود کند؛ اقدامی که «فیصل مقداد» معاون وزیر امور خارجه سوریه، درباره عواقب آن هشدار داد.

منابع ترکیه‌ای هم اعلام کردند که یک هیأت بلندپایه سعودی به همراه مسئولان اماراتی، نشست‌هایی با فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه برگزار کردند و به آنان وعده دادند که حمایت مالی از آنان را افزایش خواهند داد.

این منابع تصریح کردند که ترکیه نیز شماری از فرماندهان گروه‌های تروریستی مانند «ارتش آزاد سوریه» و «ارتش ملی سوریه» را به آنکارا دعوت کرد تا با آنان نشستی برگزار کند. هم‌زمان با این مسئله، سطح آمادگی این گروه‌ها در «الباب» و «جرابلس» در استان حلب سوریه واقع در غرب رود فرات افزایش یافته و نشست‌هایی نیز با رهبران عشایر برگزار شده است.

القدس العربی ادامه داد، با وجود اینکه طی ماه‌های گذشته، روند ارسال تجهیزات توسط ارتش ترکیه به مرزهای سوریه قطع نشده، ولی این روند در روزهای اخیر شتاب زیادی به خود گرفته و شامل تانک، خمپاره‌انداز، نفربر، خودروی زرهی و شماری از نیروهای ارتش و رنجر ترکیه است.

به گزارش این روزنامه، بیشتر این تجهیزات به مناطق مرزی استان شانلی‌اورفه ترکیه فرستاده شده است؛ منطقه‌ای که در طرف سوری آن، شبه‌نظامیان کُردی حضور دارد که رئیس جمهور ترکیه بارها تهدید کرده است که این منطقه را از حضور آن پاکسازی خواهد کرد.

مهم‌ترین، این مناطق، منطقه «عین العرب» (کوبانی) است که مستقیما در طرف شرقی رود فرات و در مجاورت مناطقی قرار دارد که تحت کنترل تروریست‌های معارض سوری است که وابسته به ترکیه هستند؛ به ویژه منطقه جرابلس. تجهیزات ارسالی ترکیه همچنین در مناطق مقابل منطقه «تل ابیض» قرار دارد که ترکیه تهدید به پاکسازی آن کرده است.

بنا بر این گزارش، با وجود اینکه ترکیه بارها طی سالهای گذشته هشدار داده که عملیاتی را علیه شبه‌نظامیان کُرد در شرق فرات سوریه آغاز خواهد کرد، ولی تا کنون چنین اقدامی انجام نداده است. لذا مشخص نیست که این ارسال تجهیزات و نیرو، با توافق ترکیه و آمریکا مرتبط است، یا به منزله اعلام شکست مذاکرات بین واشنگتن و آنکار و اشاره ضمنی ترکیه برای حمله به شرق فرات است.

چندی پیش اعلام شد که مذاکراتی بین ترکیه و آمریکا صورت گرفت تا به زعم خود بتوانند در شمال سوریه «منطقه امن» ایجاد کنند و یگان‌های کُرد نیز ۱۵ کیلومتر از مرزهای ترکیه دور شوند؛ هر چند تا کنونی هیچ توافق نهایی در این خصوص صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=21572

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.