اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

ابوظبی در حال دوری از ریاض؟ آیا امارات در تقویت روابط قطر و اردن نقش دارد؟

  • کد خبر : 21522
  • 19 تیر 1398 - 18:32
ابوظبی در حال دوری از ریاض؟ آیا امارات در تقویت روابط قطر و اردن نقش دارد؟
تعیین دبیرکل وزارت خارجه اردن به عنوان سفیر این کشور در قطر پس از گذشت دو سال کاهش روابط، احتمالات مربوط به فاصله گرفتن اردن از عربستان سعودی و عدم همسویی با سیاست‌های سعودی در منطقه را تقویت کرد.

تعیین دبیرکل وزارت خارجه اردن به عنوان سفیر این کشور در قطر پس از گذشت دو سال کاهش روابط، احتمالات مربوط به فاصله گرفتن اردن از عربستان سعودی و عدم همسویی با سیاست‌های سعودی در منطقه را تقویت کرد.

به گزارش اخبار جهادی، روز سه‌شنبه (دیروز) رسانه‌های اردن گزارش دادند که هیأت وزیران این کشور با تعیین «زید اللوزی» دبیرکل وزارت خارجه به عنوان سفیر اردن در قطر موافقت کرده است.

به نظر می‌رسد که اردن با تعیین سفیر در قطر آن هم فردی با جایگاه عالی در وزارت خارجه، همچنان در صدد آن است تا خاطر عربستان سعودی را بیازارد.

اعلام تعیین سفیر اردن در دوحه همزمان با سفر «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به آمریکا و دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور صورت گرفت و حال آنکه «عبدالله دوم» شاه اردن نیز برای گذراندن تعطیلات به آمریکا رفته است اگرچه هیچ خبری از احتمال دیدار آن‌ها در آمریکا منتشر نشده است.

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» با اعلام این مطلب به نقل از تحلیلگران افزود که احیای روابط قطر و اردن با موافقت آمریکا و امارات و به دنبال تغییر در برخی رویکردها در روابط با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، صورت گرفت.

به نوشته این روزنامه، اگرچه تعیین اللوزی به عنوان سفیر اردن در قطر در انتظار موافقت نهایی دیوان پادشاهی این کشور است اما اتخاذ چنین تصمیمی در هیأت وزیران اردن از چند هفته پیش قابل پیش‌بینی بود و وبگاه «هلا أخبار» وابسته به ارتش اردن نیز خبر آن را منتشر کرده بود.

رأی‌الیوم همچنین نوشت که از زمان آغاز بحران در روابط قطر با چهار کشور عربی(عربستان، مصر، امارات و بحرین)، تعدادی از سیاستمداران و مسؤولان کنونی اردن گفته بودند که این کشور در پشت پرده سیاست‌های خود همچنان قطر را یک کشور دوست می‌پندارد و حتی بسیاری از آن‌ها معتقدند بودند که قطر برای اردن نزدیک‌تر از عربستانی است که ملک سلمان و پسرش (بن سلمان) در رأس قدرت آن هستند، اما تنها چیزی که مانع اقدامات گسترده برای ارتباط با قطر می‌شود، تمایل اردن برای حفظ روابط نزدیک با امارات است.

بر اساس این گزارش، روشن است که مواضع اخیر امارات از جمله خروج تدریجی از ائتلاف عربی در یمن و دیگر سیاست‌های امارات، زمینه را برای اقدام اردن در جهت تقویت روابط با قطر فراهم کرد به طوریکه امان به روشنی وجود اختلاف بین دو متحد سعودی و اماراتی و فاصله گرفتن آن‌ها را احساس می‌کند.

به نوشته این روزنامه، گفته می‌شود اردن در جریان سفر اخیر عبدالله دوم به امارات و دیدار با «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی، موضوع تقویت روابط با قطر را بررسی کرده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه قطر نیز «سعود بن ناصر آل ثانی» از شخصیت‌های برجسته و نوه بنیانگذار دولت قطر را به عنوان سفیر این کشور در اردن تعیین کرده است، نوشت که سفیر قطر در اردن در جایگاهی موازی با شاهزاده «خالد بن فیصل» سفیر جنجالی سعودی در اردن است.

طبق این گزارش، دستوراتی در امان و دوحه در خصوص برقراری تماس‌های سریع جهت هماهنگی در سطح همکاری اقتصادی صادر شده است همچنانکه از دیدگاه اردن، قطر اطلاعات مهمی در اختیار دارد که می‌تواند به امر مبارزه با تروریسم کمک نماید.

احزاب و شخصیت‌های سیاسی منتسب به جریان اسلام‌گرای اردن نیز از احیای روابط بین اردن و قطر استقبال کرده‌اند اما اینکه تا چه حد روابط دو کشور قوی‌تر خواهد شد باید منتظر روزهای آینده بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=21522

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.