اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش|مهمترین تحولات ۲ هفته اخیر منطقه؛ از تصمیم جنجالی ترامپ درباره جولان تا استعفای بوتفلیقه

  • کد خبر : 19831
  • 18 فروردین 1398 - 1:08
گزارش|مهمترین تحولات ۲ هفته اخیر منطقه؛ از تصمیم جنجالی ترامپ درباره جولان تا استعفای بوتفلیقه
منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا طی دو هفته اخیر شاهد تحولات مهم و پرسروصدایی بود که مهمترین آن استعفای بوتفلیقه و تصمیم قابل پیش‌بینی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در به‌رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه بوده است.

منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا طی دو هفته اخیر شاهد تحولات مهم و پرسروصدایی بود که مهمترین آن استعفای بوتفلیقه و تصمیم قابل پیش‌بینی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در به‌رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه بوده است.

به گزارش اخبار جهادی، منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا طی دو هفته اخیر شاهد تحولات مهم و پرسروصدایی بود که مهمترین آن تصمیم قابل پیش‌بینی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در به‌رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه و همچنین اعتراف ارتش الجزایر به ناکارآمدی و عدم صلاحیت عبدالعزیز بوتفلیقه برای ادامه ریاست جمهوری به‌دلیل وضعیت وخیم جسمانی‌اش  که در نهایت با استعفای بوتفلیقه همراه شد، بوده است.

استعفای بوتفلیقه؛ قطار اعتراضات در الجزایر توقف ندارد

رئیس‌جمهوری الجزایر استعفای خود را شامگاه سه‌شنبه ۱۳ فروردین (دوم آوریل) اعلام کرد. به‌دنبال شش هفته تظاهرات گسترده ضددولتی در الجزایر، «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور ۸۲ساله این کشور، به‌طور رسمی استعفای خود را از ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

در گزارش تصویری، که تلویزیون دولتی الجزایر منتشر کرد عبدالعزیز بوتفلیقه نامه استعفای خود را به رئیس شورای قانون اساسی تحویل داد که در آن اعلام کرده است مأموریت وی در سمت ریاست‌جمهوری ۲ آوریل ۲۰۱۹ (۱۳ فروردین ۹۸) به پایان رسید.

در این تصاویر، رئیس مجلس سنا یا مجلس الامه نیز حضور داشت. براساس قانون اساسی، رئیس مجلس الامه به‌طور موقت و به‌مدت ۹۰ روز کنترل امور را در دست خواهد داشت. طبق این گزارش، عبدالعزیز بوتفلیقه در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، گفته است: «من این تصمیم را اتخاذ کردم تا به اختلافات در کشور پایان دهم».

بوتفلیقه که پس از سکته قلبی در سال ۲۰۱۳ به‌ندرت در انظار عمومی ظاهر شده است از زمان اعلام تصمیم خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری برای پنجمین دوره پیاپی به‌شدت تحت فشار قرار گرفته بود تا از قدرت کناره‌گیری کند.

ولی بوتفلیقه ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ میلادی با وجود کهولت سن و داشتن بیماری اعلام کرد برای پنجمین بار نامزد حزب جبهه آزادی‌بخش ملی الجزایر در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور می‌شود. چهارمین دوره ریاست‌جمهوری وی ۲۸ آوریل جاری به پایان می‌رسید.

اعلام این خبر موجی از اعتراضات در این کشور شمال آفریقا به‌راه انداخت که باعث شد بوتفلیقه در تصمیم خود تجدیدنظر کند، ولی حاضر نشد که از مقامش کنار برود.

بوتفلیقه از ملت الجزایر عذرخواهی کرد

عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور مستعفی الجزایر پس از کناره گیری از سمت خود طی نامه ای خطاب به ملت الجزایر از آنان عذرخواهی و طلب عفو و بخشش کرد.

رئیس جمهور مستعفی الجزایر یک روز پس از کناره گیری از قدرت طی نامه ای خطاب به ملت الجزایر نوشت: از مسائلی که در زمان ریاستم بر دولت در کشور رخ داده است از تمام مردان و زنان  الجزایری عذرخواهی می کنم و امیدوارم  از تقصیراتی که در حق شما مرتکب شده ام، بگذرید.

به نوشته روزنامه الجزایری الخبر الیومی ،  عبدالعزیز بوتفلیقه در نامه خود ابراز امیدواری کرده است که ملت الجزایر رئیس جمهور جدید خود را بزودی انتخاب کند و این ملت به فضل الهی آرمان های خود را محقق  کند.

رئیس جمهور مستعفی الجزایر با اشاره به پیشرفت های این کشور طی ۲۰ سال گذشته  نوشت: الجزایر در حالی وارد قرن بیست و یکم شد که قابل مقایسه با قبل نیست. به هرحال ، در این مدت اقداماتی انجام دادم که مورد رضایت شما بوده  و برخی اوقات نیز کارهایی کردم که مورد رضایت شما نبوده است. خب، بنده انسانی ام  که به دور از خطا و لغزش نیستم.

وی در پایان تصریح کرد: در حالی از عرصه سیاست کناره گیری می کنم که ناراحت و غمگین نیستم و نسبت به آینده کشورم ترس و واهمه ای ندارم . مطمئن هستم که ملت الجزایر با رهبری جدید خود راه اصلاح و پیشرفت را طی خواهد کرد.

به نوشته همین روزنامه الجزایری ، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به استعفای بوتفلیقه خواستار انتقال مسالمت آمیز قدرت در الجزایر شد به گونه ای که خواسته ها مردم این کشور  تحقق پذیرد.

“آنتونیو گوترش” گفت: سازمان ملل تمام تلاش خود را برای انتقال مسالمت آمیز قدرت و تحقق دموکراسی در الجزایر به کار خواهد گرفت.

همچنین وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: پاریس اطمینان دارد الجزایری ها می توانند از طریق مسالمت آمیز و دموکراتیک قدرت را در کشورشان انتقال دهند.

الجزایر مستعمره سابق فرانسه بوده است و پاریس نفوذ گسترده ای در شمال آفریقا دارد.

جشن مردمی و استقبال گروه‌های سیاسی از استعفای بوتفلیقه

احزاب و گروههای سیاسی الجزایری با استقبال از کناره گیری عبدالعزیز بوتفلیقه از قدرت خواستار پایان دادن به فعالیت دولت جدید این کشور شدند.

به دنبال اعلام خبر استعفای عبدالعزیز بوتفلیقه از رسانه های الجزایر، هزاران نفر از مردم این کشور در شهرهای مختلف الجزایر به خیابان ها ریختند و به ابراز شادمانی پرداختند. آنان پایان دادن به حکومت ۲۰ ساله بوتفلیقه  بر الجزایر را نتیجه تظاهرات مسالمت آمیز خود دانستند.شهروندان و فعالان سیاسی در الجزیره با به صدا در آوردن بوق خودروهای خود و برپایی تجمعات در میدان های مختلف این شهر به ابراز شادمانی پرداختند. آنان در تجمعات خود یک صدا فریاد می زدند ” امروز، روز پیروزی اراده ملت و تظاهرات مسالمت آمیز ” است.

تظاهرات الجزایری‌ها با وجود استعفای بوتفلیقه؛ تاکید بر کنار رفتن ارکان نظام سابق

با وجود اینکه عبدالعزیز بوتفلیقه از قدرت کناره گیری کرده است اما تظاهرات‌ مردمی برای کناره گیری سایر ارکان حکومت این کشور همچنان ادامه دارد.   جنبش مردمی در الجزایر برای هفتمین جمعه متوالی و با وجود استعفای عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور این کشور ادامه دارد.

معترضان خواستار کناره گیری عبدالقادر بن صالح رئیس پارلمان، نورالدین بدوی نخست‌وزیر و الطیب بلعیز رئیس شورای قانون اساسی که از ارکان نظام سابق به شمار می روند هستند.

با وجود استعفای بوتفلیقه،فراخوان هایی به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و در آن از مردم خواسته شده است که به منظور کناره گیری سایر مسئولان نظام سابق به تظاهرات خود ادامه دهند.

برخی از فعالان خواستار این شده اند که اولین جمعه بعد از کناره گیری بوتفلیقه از قدرت جمعه حمایت از جنبش مردمی در برابر نیرنگ نامگذاری شده و بزرگترین راهپیمایی از ابتدای جنبش تاکنون در این روز برگزار شود.

به دنبال ۶ هفته تظاهرات گسترده ضد دولتی در الجزایر، بوتفلیقه رئیس‌جمهور ۸۲ ساله این کشور، سه‌شنبه ۱۳ فروردین به طور رسمی استعفای خود را از ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

تصمیم ترامپ درباره جولان

رئیس جمهور آمریکا دوشنبه پنجم فروردین با امضای دستوری، اشغالگری رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی را به رسمیت شناخت.

ترامپ فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان سوریه را امضا کرد.ترامپ لحظاتی قبل از امضای این فرمان در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که اسرائیل حق کامل دفاع از خود از جمله در برابر هرگونه حمله توسط ایران از خاک سوریه را دارد.

رژیم اشغالگر اسرائیل که طی جنگ‌های خود با کشورهای عربی، بخش‌های گسترده‌ای از اراضی این کشورها از جمله بلندی‌های جولان سوریه، رود اردن، مزارع شبعا در لبنان و صحرای سینا در مصر را (البته اراضی سینا بازپس گرفته شد) به‌اشغال خود درآورد، به‌صراحت بر اشغال دائمی جولان تأکید کرده است و این در حالی است که دولت سوریه نیز بارها اعلام کرده که جولان را از لوث اشغالگران آزاد می کند.

جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است.

این تصمیم با مخالفت و انتقاد شدید اکثریت مطلق جامعه بین المللی روبرو شده است و تنها رژیم صهیونیستی از آن ابراز رضایت و استقبال کرده است.

در پی این تصمیم خصمانه،‌ شهرهای مختلف سوریه و به ویژه منطقه جولان اشغالی شاهد تظاهرات گسترده‌ای در محکومیت آن بود.

واکنش‌ها به اقدام خصمانه ترامپ

امضای فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری رژیم صهیونیستی در جولان سوریه موج جدیدی از واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به دنبال داشت.

وزیر خارجه سوریه با بیان “ترامپ یک دزد است” تاکید کرد که جولان متعقل به ملت سوریه است.

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه گفت که اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره جولان اشغالی تاثیری بر وضعیت جولان نخواهد گذاشت و ملت عربی سوریه و نیروهای مسلح آنها و قطعنامه های بین المللی از جولان حمایت خواهند کرد.

وی افزود: «تصمیم ترامپ درباره جولان فقط انزوای آمریکا را به دنبال خواهد داشت». الملعم درباره موضع ترامپ و پیامدهای او برای منطقه گفت: «هیچ کس نمی تواند اقدام این دزد را پیش بینی کند. او و دولتش نشان دادند که عامل بر هم زدن ثبات بین المللی هستند».

وزیر خارجه سوریه اظهار داشت که جولان متعلق به ملت سوریه است و هیچ کس نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد.

وی درباره واکنش های بین المللی در مخالفت با اقدام ترامپ و اینکه آیا می توان به این واکنش ها تکیه کرد گفت: «بدون شک این واکنش‌ها همان افکار عمومی در دنیا است و نشان می دهد که آمریکا حتی از سوی نزدیک ترین همپیمانان اروپایی خود هم منزوی و طرد شده است».

وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که امضای فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا محکوم و بر خلاف قوانین بین المللی است.

جنبش حماس نیز در واکنش به این اقدام ترامپ اعلام کرد: «اقدام ترامپ درباره جولان ثابت می کند که دولت آمریکا تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

اتحادیه عرب اعلام کرد که اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن اشغالگری رژیم صهیونیستی در جولان کاملا باطل است.

از سوی دیگر استفان دوجاریک سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل در نشستی خبری بعد از امضای فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان گفت: «موضع سازمان ملل درباره وضعیت قانونی جولان اشغالی بعد از اقدام ترامپ تغییری نخواهد کرد».

ماریا زاخاروفا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت که اقدام ترامپ در تضاد با قوانین بین المللی است و به تشدید تنش در منطقه منجر خواهد شد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ساعتی قبل از امضای فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان در گفت‌وگوی تلفنی با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا از تصمیم واشنگتن درباره جولان انتقاد کرد و گفت که این تصمیم نقض آشکار قوانین بین المللی محسوب می شود و در روند حل و فصل بحران سوریه مانع ایجاد می کند و اوضاع خاورمیانه را بحرانی تر می کند.

سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن گفت که جولان بخشی از سوریه است و ترامپ فکر می کند که این منطقه ملک پدرش است و می خواهد آن را به اسرائیل ببخشد.

وی افزود: «آمریکا برای مصادره مقدسات امت در فلسطین و از بین بردن حق بازگشت فلسطینیان به منازلشان تلاش می کند».

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش امکان ندارد که اقدام ترامپ درباره جولان را قبول کند.

قطر مخالفت خود را با اقدام رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم غاصب اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه اعلام و بر موضع اصولی و ثبات خود مبنی بر اینکه جولان سرزمین عربی اشغالی  است، تاکید کرد.

بیانیه وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرده است با اعتراف ایالات متحده آمریکا به حاکمیت رژیم اسرائیل بر بلندی های جولان سوریه مخالف است و بر موضع اصولی و ثابت خود مبنی بر اینکه جولان سرزمین عربی اشغال شده است، تاکید می کند.

در این بیانیه تصریح شده است اسرائیل باید به قطعنامه های بین المللی مبنی بر عقب نشینی از تمام اراضی اشغالی عربی از جمله بلندی های جولان عمل کند. این بیانیه آورده است هر گونه تصمیم یکجانبه در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان مانع بزرگی در برابر تلاش های صلح در منطقه است.

ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم به شدت تصمیم ترامپ درباره جولان اشغالی سوریه و حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کرد. در بیانیه ریاست تشکیلات خودگردان آمده است حاکمیت را نه اسرائیل تعیین می کند نه ایالات متحده آمریکا، حتی اگر اشغالگری طولانی شود و مسئله فلسطین و قدس با مقدساتش و اراضی اشغال شده فلسطین خطوط قرمز فلسطینی، عربی  و بین المللی است که نمی توان آنها را زیر پا گذاشت.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن تاکید کرد موضع کشورش در مخالفت با اقدام اسرائیل در الحاق جولان اشغالی و نیز در مخالفت با هرگونه اقدامی که این الحاق را به رسمیت بشناسد، واضح و ثابت است، این  اقدامات یکجانبه سبب افزایش تنش در منطقه خواهد شد و این حقیقت را تغییر نمی دهد که جولان اشغالی، سرزمینی متعلق به سوریه است و مستلزم تحقق صلح فراگیر و دائمی برای پایان اشغال آن بر اساس قطعنامه های شورای امنیت و ابتکار صلح عربی است.

الصفدی افزود موضع جامعه بین المللی درباره جولان، واضح  است که قطعنامه شماره ۴۹۷ شورای  امنیت مصوب سال ۱۹۸۱ بر آن تصریح می کند که این قطعنامه با اقدام اسرائیل در الحاق جولان اشغالی مخالفت و تاکید کرده است تحمیل قوانین اسرائیل و مدیریت آن بر جولان اشغالی سوریه، غیرقانونی است، این قطعنامه اقدام اسرائیل را باطل و ملغی اعلام کرده است.

وزارت خارجه عراق هم تصریح کرد به رسمیت شناختن حاکمیت اشغالگران اسرائیلی بر جولان سوریه، به اشغالگران مشروعیت می بخشد و چنین اقدامی مغایر با قوانین بین المللی است.

احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق خاطر نشان کرد عراق از قطعنامه های بین المللی صادره از شورای امنیت که بر پایان اشغالگری تصریح کرده، حمایت می کند.

وی تصریح کرد طولانی شدن زمان اشغالگری، هیچ مشروعیت به اشغالگران برای حاکمیت بر سرزمینی که اشغال کرده نخواهد داد.

کویت البته به ابراز تاسف از اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن اشغالگری رژیم صهیونیستی بر نوار غزه بسنده کرد. خالد الجار الله معاون وزیر خارجه کویت از تصمیم آمریکا درباره جولان ابراز تاسف کرد و گفت انتظار داشتیم اقداماتی اتخاذ می شد که بحران در منطقه را مهار می کرد.

وی افزود تصمیم ترامپ به افزایش تنش و بحرانی شدن روند صلح که در اصل متزلزل است، خواهد شد. وی بر موضع ثابت کویت مبنی بر اینکه جولان سرزمین اشغال شده سوری است، تاکید و اعلام کرد تصمیم ترامپ مغایر با قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۴۹۷ است که از اسرائیل خواسته است جولان را الحاق نکند.

کویت در بیانیه خود از کسانی که آنها را دوستان آمریکایی خود خوانده خواسته است از این تصمیم که واکنش‌ها و پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت، عقب نشینی کنند.

هشام شرف عبدالله وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن تاکید کرد ملت و دولت یمن با اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که حاکمیت دشمن اسرائیلی بر بلندی های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت، مخالف هستند.

رژیم حاکم بر بحرین که عملا و آشکارا در مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با شتاب به حرکت خود ادامه می‌دهد، در یک موضع فریبکارانه اعلام کرد با اعتراف آمریکا به حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه مخالف است.

آل خلیفه همچون آل سعود برای فریب افکارعمومی خود و عربی به تصمیم خصمانه ترامپ در به رسمیت شناختن اشغالگری رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه واکنش نشان داد، پادشاهی بحرین تنها به ابراز تاسف از این اقدام بسنده کرد و حاضر به محکومیت آن نشود.

وزارت خارجه رژیم بحرین در بیانیه‌ای مدعی شد موضع آن مبنی بر اینکه جولان یک سرزمین عربی سوری اشغال شده از سوی اسرائیل در ژوئن ۱۹۶۷ بر  اساس قطعنامه های شورای امنیت است، موضعی ثابت است.

این وزارت که پس از موضع‌گیری حکومت سعودی و در دنباله روی از آن موضع‌گیری کرده است، در بیانیه خود افزود باید به قطعنامه های بین المللی احترام گذاشت و  تمام تلاش ها برای پایان اشغالگری اسرائیل در بلندی های جولان سوریه و تمام اراضی عربی برای تحقق صلح فراگیر و عادلانه و دائمی در منطقه یکپارچه شود.

اولین سالگرد آغاز راهپیمایی‌های بازگشت و شکستن محاصره

برگزاری چهل و سومین سالگرد روز زمین و اولین سالگرد آغاز راهپیمایی‌های بازگشت و شکستن محاصره نوار غزه در روز شنبه ۳۰ مارس(۱۰ فروردین) از دیگر خبرهای دو هفته اخیر بود.

راهپیمایی های بازگشت، روز دهم فروردین وارد دومین سال خود شد، این تحرکات مسالمت آمیز از ۳۰ مارس ۲۰۱۸(۱۰ فروردین ۹۷) همزمان با روز زمین آغاز شد، این راهپیمایی‌ها در پنج چادر بازگشت در شرق غزه در نزدیکی دیوار حائل رژیم صهیونیستی برگزار می شود، اقدامات سرکوبگرانه و تجاوزات نظامیان صهیونیست به شرکت کنندگان در راهپیمایی های بازگشت طی یک سال گذشته به شهادت ۲۷۱ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۳۰ هزار نفر به گفته سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین منجر شده است.

سفر طولانی مدت نبیه بری رئیس پارلمان لبنان به عراق

سفر نبیه بری رئیس پارلمان لبنان به عراق از دیگر خبرهای مهم دو هفته اخیر بود، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان روز یکشنبه ۱۱ فروردین به عراق رفت و پس از دیدار با عادل عبدالمهدی نخست وزیر، محمد حلبوسی رئیس پارلمان و برهم صالح رئیس جمهوری این کشور به نجف اشرف رفت و با آیت الله العظمی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق دیدار کرد، نبیه بری پس از چهار روز دیدار و گفت‌‌وگو با مقامات بلندپایه عراقی، روز پنجشنبه ۱۵ فروردین به بیروت بازگشت.

سفر رئیس‌جمهور برزیل به فلسطین اشغالی

سفر ژائیر پولسونارو رئیس جمهوری برزیل به مناطق اشغالی از دیگر خبرهای دو هفته اخیر بود، وی که پیشتر قول داده بود قدس اشغالی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد، در دیدار با بنیامین نتانیاهو از این کار منصرف شد و تنها گفت یک نمایندگی تجاری ایجاد خواهد کرد.

دولت عراق: صدور رایگان روادید برای ایرانیان از امروز اجرایی شد

دولت عراق روز دوشنبه ۱۲ فروردین، رسما صدور رایگان روادید برای شهروندان ایرانی را با توجه به اقدام متقابل ایران در این زمینه آغاز کرد.

دبیرخانه شورای وزیران عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد از اول آوریل(۱۲ فروردین)،‌صدور روادید برای شهروندان جمهوری اسلامی ایران به صورت رایگان آغاز می‌شود.

در این بیانیه آمده است کابینه با صدور رایگان روادید برای شهروندان جمهوری اسلامی ایران با توجه به اقدام متقابل ایران و با استناد به  احکام ماده ۳۶ قانون اقامت خارجی‌ها شماره ۷۶ سال ۲۰۱۷ از امروز اول آوریل ۲۰۱۹ موافقت کرده است.

سفارت ایران در بغداد روز یکشنبه یازدهم فروردین اعلام کرده بود که صدور روادید رایگان برای شهروندان عراقی که قصد سفر به ایران را دارند، از روز دوشنبه آغاز می‌شود.

سفارت ایران اعلام کرد تمام روادید برای عراقی‌ها رایگان خواهد بود و هیچ هزینه دیگری در این زمینه دریافت نخواهد شد.

خاطرنشان می‌شود در جریان سفر سال گذشته دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، رسماً اعلام شد که بغداد و تهران، صدور روادید برای شهروندان دو طرف را رایگان اعلام می‌کنند

نشست سران عرب در تونس

یکی دیگر از تحولات دو هفته اخیر، برگزاری سی‌امین نشست سران کشورهای عربی در تونس بود که البته با حاشیه‌هایی همراه بود از جمله  اینکه شیخ تمیم امیر هنوز ساعاتی از ورودش به تونس نگذشته بود که در اعتراض به سخنرانی احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب، محل اجلاس را  ترک کرد و به فرودگاه رفت تا به کشورش بازگردد. این نشست روز یکشنبه ۳۱ مارس( ۱۱ فروردین) برگزار شد

سران کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست تونس با رد تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناحتن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی، تأکید کردند که جولان متعلق به سوریه است.

در این نشست به مسائل مختلفی از جمله پرونده فلسطین، جولان اشغالی، یمن و وضعیت تروریسم در منطقه پرداخته و بیانیه‌ای در این‌باره صادر شد.

در این بیانیه تاکید شد که بلندی‌های جولان بخشی از خاک سوریه است و تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناخت مالکیت اسرائیل بر این بلندی‌ها، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.  این بیانیه همچنین بر حمایت کامل منطقه عربی از سوریه در بازپس‌گیری جولان اشغالی تأکید کرده است.

نشست اتحادیه عرب در تونس بدون اشاره به جنایات فجیع ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی علیه یمن، از جنبش «انصارالله» یمن خواسته است به آتش‌بس، توافق استکهلم و قطعنامه‌های بین‌المللی پایبند باشد.

در این بیانیه همچنین ادعاهایی بی‌اساس علیه ایران مطرح شده و از تهران خواسته شده است که روابط با کشورهای همسایه را بر اساس حسن همجواری بنا کند نه دخالت در امور داخلی دیگر.

اتحادیه عرب همچنین در بیانیه پایانی خود ادعای واهی حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی را تکرار کرده و از ایران خواسته است برای دستیابی به راه‌حلی برای این قضیه، طرح دولت امارات جهت مذاکره را قبول کند.

اعلام حمایت از عراق در عملیات بازسازی مناطق آزادشده از اشغال تروریسم، ضرورت گسترش همکاری‌های جهت ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن، تلاش برای حل بحران سوریه، تداوم تلاش‌ها در راستای تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی، همبستگی کامل با دولت سودان در تلاش‌هایش جهت تقویت ثبات و توسعه در کشور، حمایت از سومالی در امر مبارزه با تروریسم، از دیگر موضوعات اشاره‌شده در بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در تونس است.

جنگ یمن وارد پنجمین سال پیاپی خود شد

سه شنبه ششم فروردین ۹۸، چهارمین سال جنگ اقتصادی و نظامی رژیم سعودی اماراتی ضد ملت یمن با آماری وحشتناک به پایان رسید و در سایه بی‌تفاوتی جامعه جهانی و حمایت‌های مدعیان دفاع از حقوق بشر از آل سعود وارد پنجمین سال پیاپی خود شد.

لیبی: حفتر آتش جنگ را شعله‌ور کرد

یکی دیگر از تحولات مهم دو هفته اخیر، آغاز تحرکات جنگ افروزانه خلیفه حفتر فرمانده نیروهای نظامی مستقر در شرق لیبی که از حمایت های گسترده عربستان، امارات و مصر برخوردار است، بود، حفتر روز پنجشنبه پانزدهم فروردین به نیروهای خود دستور حرکت به سمت غرب این کشور برای سیطره بر طرابلس را داده است دولت وفاق ملی نیروهای خود را به حالت آماده باش در آورده است.

به دنبال دستور خلیفه حفتر فرمانده کل نیروهای مسلح لیبی به نیروهای خود برای حرکت به سمت مناطق واقع در غرب لیبی با هدف پاکسازی این مناطق از لوث تروریست های باقی مانده، شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی که در طرابلس پایتخت این کشور واقع شده است نیروهای نظامی و امنیتی وابسته به خود را به حالت آماده‌باش در آورد.

شورای ریاستی لیبی عصر چهارشنبه چهاردهم فروردین در بیانیه ای اعلام کرد که با تاسف برخی از اظهارات تحریک آمیز از سوی برخی طرف ها مبنی بر پاکسازی غرب لیبی و آزادسازی طرابلس را دنبال و این اظهارات را محکوم می کند.

شورای ریاستی لیبی با تاکید بر اینکه در گذشته نسبت به تلاش های عامدانه برخی برای به وجود آوردن بحران خویشتنداری به خرج داده است اما با توجه به اینکه این تلاش ها و اقدامات خصمانه ادامه دارد به نیروهای وابسته به خود دستور داده که برای مقابله با هرگونه تهدیداتی که امنیت را در هر منطقه از لیبی هدف قرار می دهد آماده باشند.

در بیانیه شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی آمده است که تحرکات نظامی در این کشور چند روز قبل از برگزاری کنفرانس ملی فراگیر در لیبی که لیبیایی ها با امیدواری به نتایج آن برای حل بحران کشورشان چشم دوخته اند صورت گرفته است.

در بیانیه شورای ریاستی لیبی تاکید شده است که بحران این کشور راه حل نظامی ندارد و جنگ نتیجه‌ای به جز ویرانی برای کشور و درد و رنج مردم ندارد.

همزمان با دستور خلیفه حفتر به نیروهای خود برای عزیمت به غرب این کشور  ویدئویی توسط این نیروها منتشر شده که در آن دهها خودروی نظامی در حال حرکت به سمت مناطق صحرایی و نامعلوم هستند.

تحرکات نظامی در لیبی با ورود آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به این کشور همزمان شده است. دبیرکل سازمان ملل بعد از سفر به قاهره عازم لیبی شد. این اولین سفر گوترش به لیبی محسوب می‌شود.

گوترش در قاهره با مسئولان مصری درباره بحران لیبی گفت و گو کرد.این در حالی است که “غسان سلامه” نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی دو هفته پیش از این تحرکات حفتر گفت که کنفرانس ملی فراگیر در لیبی روزهای چهاردهم و پانزدهم آوریل آینده (۲۵ و ۲۶ فروردین) برگزار می‌شود.

سازمان ملل متحد قصد داشت که انتخابات در لیبی را دهم ماه دسامبر گذشته به‌عنوان راهی برای پایان دادن به درگیری جاری از زمان سرنگونی معمر قذافی برگزار کند، اما افزایش شدت خشونت‌ها و عدم تفاهم بین دو اردوگاه رقیب مانع از آن شد.

سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نگرانی‌شان را از خطر وقوع درگیری نظامیان میان نیروهای شرق و غرب ابراز کرده‌اند.

از زمان سقوط رژیم «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور سرشار از ذخایر نفتی بر اثر بحران‌های سیاسی و اقتصادی عمیق و ناامنی مزمن در هرج و مرج فرو رفته است.

دو دولت در لیبی باهم در مناقشه هستند که یکی دولت وحدت ملی فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی است که در پایان سال ۲۰۱۵ بر اساس توافقنامه ای زیر نظر سازمان ملل متحد تشکیل شد و مقر آن طرابلس، پایتخت این کشور است و دیگری رقیب آن که در شرق مستقر است و ارتش ملی لیبی کنترل آن را در دست دارد.

ژنرال خلیفه حفتر، که مورد حمایت امارات و  عربستان است، بارها امید خود را برای قدم زدن در پایتخت اعلام کرده است.

این در حالی‌ است که امارات، ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا و انگلیس روز گذشته در پی تحرکات نظامی نیروهای حفتر در مناطق غربی لیبی، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

در همین راستا، وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است امارات در حالی‌ در صورت بیانیه‌ای پنج‌جانبه درباره لیبی مشارکت کرده که از ژنرال حفتر حمایت می‌کند.

«لولوه الخاطر» سخنگوی این وزارتخانه اظهار داشت، قطر با صدور بیانیه‌ای تشدید تحرکات خطرناک نظامیِ نیروهای حفتر در غرب لیبی را به شدت محکوم می‌کند. این تحرکات در حالی انجام می‌شود که نوعی گشایشی سیاسی در روند گفتمان ملی در لیبی، تحت نظارت سازمان ملل، ایجاد شده است.

الخاطر گفت: «با تعجب بیانیه پنج‌جانبه را قرائت می‌کنیم و می‌بینیم امارات با کشورهای دیگر در ردّ تنش نظامی در لیبی هم‌صدا شده است در حالی‌که همین دولت( امارات) عملا از نیروهای حفیر در میدان حمایت می‌کند. آیا این بیانیه از سوی امارات ریختن خاکستر بر چشمان نیست؟ ما از کشورهای شریک امارات در این بیانیه اخیر، می‌خواهیم که امارات را به پایان دادن به دوگانگی در مواضعش ترغیب کنند.»

سفر هیئت بلندپایه عربستان به عراق+ جزئیات

روز چهارشنبه ۱۴ فروردین هیئت بلندپایه سعودی به ریاست ماجد القصبی وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری برای حضور در دومین دوره شورای هماهنگی عراق و عربستان وارد بغداد شد تا با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق دیدار کند.

طی این نشست‌ها چندین یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور امضا شد.هیئت سعودی متشکل از ۱۰۰ شخصیت از جمله ۹ وزیر و همچنین معاونان وزیر، مدیران کل و بازرگانان سعودی بود.

احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق در یک اظهارنظر مطبوعاتی گفت: سفر هیئت سعودی به بغداد در چارچوب هماهنگی مشترک میان دو کشور در تمام زمینه‌ها صورت می‌گیرد به ویژه اینکه روابط با عربستان اهمیت دارد و بر منافع دو ملت برادر تأثیرگذار است.

وی افزود: عربستان سعودی می تواند در مرحله سرمایه‌گذاری و بازسازی عراق و همکاری با ادارات اقتصادی متعدد نقش ایفا کند.اولین دوره شورای هماهنگی عربستان و عراق، اکتبر ۲۰۱۷ در ریاض با نظارت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی و حیدرالعبادی نخست وزیر سابق برگزار شده بود.

به گفته عبدالعزیز الشمری سفیر عربستان در عراق، روابط سعودی و عراق در بهترین حالات خود قرار دارد و شورای هماهنگی سعودی و عراق آغازی برای اجرای چندین طرح و امضای توافقنامه‌های مختلف خواهد بود.

وی افزود: ما قصد داریم طی دو ماه آینده صدور روادید به برادران عراقی را در بغداد آغاز و کنسولگری سعودی را هم رسماً افتتاح کنیم.

هیئت بلندپایه سعودی  مذاکرات فشرده‌ای را با مقامات بلندپایه عراق و مسئولان تجاری واقتصادی این کشور آغاز کرده است. این هیئت که ریاست آن را ماجد بن عبدالله القصبی وزیر تجارت و سرمایه گذاری سعودی برعهده دارد، با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق دیدار کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که دفتر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق روز پنجشنبه ۱۵ فروردین صادر کرد، عبدالمهدی به هیئت سعودی که شامل شمار زیادی از وزیران، روسای هیئت‌ها و شرکت‌های سعودی است، خیر مقدم گفت و تاکید کرد دولت عراق مصمم است بهترین روابط را میان دو ملت و دو کشور برادر عراق و عربستان در راستای خیر و منافع دو کشور برقرار کند.

وی به تمایل عراق برای گسترش روابط خود با کشورهای عربی و غیر عربی و در پیش گرفتن سیاستی اشاره کرد که بر نقاط اشتراک فراوان و فرصت های همکاری گسترده در تمام زمینه ها مبتنی است و به تحقق آن در مذاکرات فعلی در بغداد و در سفر آتی خود به پادشاهی عربستان سعودی به آن چشم دوخته است.

این بیانیه آورده است القصبی، سلام پادشاه و ولیعهد سعودی و آرزوی آنها برای اینکه عراق با موفقیت و پیشرفت و ثبات بیشتری روبرو شود، به عبدالمهدی منتقل کرد و گفت رهبران سعودی بر این نکته تاکید دارند که عراق تنها یک کشور همسایه نیست، بلکه کشور برادری است که ما بر همکاری با آن تمایل داریم و جانفشانی ملت آن را ارج می نهیم.

در این دیدار، همچنین به فعالیت شورای هماهنگی عراق و عربستان و مذاکراتی که میان مسئولان و وزیران دو کشور در زمینه های مختلف در حال انجام است و پیشرفتی که به نفع دو کشور است،‌پرداخته شد.

شاهزاده بدر بن عبدالله بن محمد بن فرحان وزیر فرهنگ، عبدالرحمن الفضلی وزیر محیط زیست و منابع آبی و کشاورزی،خالد الفالح وزیر انرژی و صنایع، حمد آل الشیخ وزیر آموزش، ترکی الشبانه وزیر اطلاع رسانی، ثامر السبهان وزیر مشاور در  امور خلیج فارس(السبهان سفیر سابق سعودی در عراق بود که به خاطر اقدامات تحریک آمیز و سیاست های خرابکارانه و ویرانگر اخراج شد)، احمد الحقبانی رئیس اداره گمرک، عبدالعزیز العبد الکریم معاون وزیر انرژی و صنایع، رمیح الرمیح رئیس اداره حمل و نقل و عبدالرحمن الحربی رئیس هیئت عمومی تجارت خارجی عربستان اعضای هیئت بلندپایه سعودی در سفربه عراق را تشکیل می‌دهند.

الشمری سفیر عربستان در بغداد پیشتر از افتتاح گذرگاه مرزی عرعر میان عراق و عربستان در ژوئن آینده پس از تعهد سعودی به احداث گذرگاه عراقی و تجهیز آن به تمام دستگاه های مورد نیاز خبر داده بود.

الشمری گفته بود: شکی نیست که با گشایش این گذرگاه تمام کالاهایی که تجار عراقی از عربستان وارد می کنند، با کاهش هزینه روبرو خواهد شد، چرا که به جای ورود از کشورهای همجوار، این کالاها مستقیما وارد خواهد شد که تأثیر مثبتی بر وضعیت اقتصادی داخل عراق خواهد گذاشت.

سفیر سعودی همچنین از امکان  استفاده بازرگانان و تجار عراقی از بنادر عربستان در ساحل دریای سرخ در عملیات صادرات و واردات خبر داده و از بحث و بررسی میان دو کشور برای امضای توافق‌نامه‌ای برای صدور روادید بازرگانان و شهروندان عراقی به عربستان سخن گفته بود. به گفته وی  امضای نهایی در خلال نشست شورای هماهنگی سعودی و عراق صورت خواهد گرفت که امروز آغاز می شود.

اظهارات عبدالمهدی درباره روابط با عربستان و سفر به تهران و ریاض

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در کنفرانس هفتگی خود در روز سه شنبه ۱۳ فروردین گفت ما همراه با نهادهای دولت هستیم نه با اشخاص، ما نمی خواهیم که دیکتاتوری مجددا در عراق به وجود آید.

وی افزود: دولت عراق تصمیم گرفته است سرشماری جمعیتی را در خلال سال ۲۰۲۰ برگزار کند. نخست وزیر عراق اظهار داشت: ما خیلی به مسئله باران و سیل و ذخایر آب و ذخیره سازی مطلوب آن مشغول بودیم، البته برخی در این زمینه به صورت مبالغه‌آمیز، بدون توجیه مردم را از سیل و باران می ترساندند، باید واقعیت‌ها را همانطور که هست بیان کرد، ما برای مهار سیل‌هایی که از سمت ایران می آید و تخلیه روستاهای واقع در مسیر آن فعالیت می کنیم.

وی افزود: تمام امکانات دولت در تمام وزارتخانه ها، نیروهای مسلح، منابع آبی، بازسازی، حشد شعبی، پلیس و استانداران به کار گرفته شده و همگی شبانه روز برای حل مسئله آب و سیل در آماده باش هستند.

وی گفت: ما با مشکل شدیدی در زمینه آبی روبرو هستیم، ولی همه چیز تحت کنترل و اطمینان قرار دارد، طرح های خوبی برای مقابله با سیل وضع شده، منابع آبی که در حال حاضر در اختیار داریم برای یک تا دو سال آینده ما کافی است. منابع آبی امسال نعمت بزرگی است که به افزایش محصولات کشاورزی کمک می کند.

عبدالمهدی در ادامه گفت: هرگز اجازه استفاده از سلاح در مقابل تلاش های دولت را نخواهیم داد، هدف این دولت خدمت به کشور است، همه چیزی را بررسی کرده و طرح‌هایی برای هشدار وضع کردیم و تمام وسایل ایمنی و امنیت مراسم سالروز شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام را فراهم کردیم.

عبدالمهدی اظهار داشت: عراق همچنان قبله مسئولان بلندپایه است و کشورها به شکل پیاپی به عراق روی می آورند و تمایل خود را برای توسعه روابط و همکاری اقتصادی نشان می دهند، ما خواهان پایه ریزی روابط بر مبنای اختلافات نیستیم، ولی می خواهیم که روابط خود را بر مبنای نقاط اشتراکی با همسایگان عراق بنا کنیم، تمام کشورها شرکای ما هستند و سیاست عراق، انعطاف پذیری در برابر همه است و با نقاط اشتراکی می توانیم بسیاری از اختلافات و نگرانی ها را برطرف کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اختلافات را نمی توان به سرعت حل کرد، ولی سیاست ما، حرکت بر اساس نقاط مشترک و منافع مشترک است.

عبدالمهدی فاش کرد که طی دو هفته آینده سفرهایی به پادشاهی عربستان سعودی و ایران خواهیم داشت و همه چیز به وضعیت داخلی کشور بستگی دارد.(عبدالمهدی روز شنبه ۱۶ فروردین به تهران سفر کرد)

وی افزود: هیئت بلندپایه سعودی در چارچوب کمیته هماهنگی میان عراق و سعودی برای بررسی تمام مسائل مربوط به توسعه روابط با پادشاهی به عراق می‌آید، ما برای توسعه این روابط علاقه‌مند هستیم و از این مسئله خرسند هستیم چرا که به نفع عراق است.

نخست وزیر عراق تأکید کرد: ما هرگونه نقض حاکمیت عراق را نمی پذیریم و هرگونه حضور نیروهای نظامی(خارجی) در خاک عراق بدون موافقت دولت عراق ممکن نیست.

عبدالمهدی افزود: سفرهایی به ترکیه و برخی کشورهای حاشیه خلیج(فارس) خواهیم داشت، پس از آن به برخی کشورهای دیگر سفر خواهیم کردف تلاش می کنیم که سفرهایمان بسیار سریع انجام شود تا خیلی از خاک وطن دور نباشیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=19831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.