اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

عراق|توافق اقلیم چگونه به دست آمد؟ از اتمام حجت بارزانی تا تماس با رهبران اتحادیه میهنی

  • کد خبر : 19756
  • 16 فروردین 1398 - 13:01
عراق|توافق اقلیم چگونه به دست آمد؟ از اتمام حجت بارزانی تا تماس با رهبران اتحادیه میهنی
فضای سیاسی اقلیم کردستان عراق به سمت و سوی توافق نهایی دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی و تشکیل کابینه محلی پس از یک وقفه طولانی پیش می‌رود.

فضای سیاسی اقلیم کردستان عراق به سمت و سوی توافق نهایی دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی و تشکیل کابینه محلی پس از یک وقفه طولانی پیش می‌رود.

به گزارش اخبار جهادی، در روزهای گذشته مسعود بارزانی در نامه ای به درخواست های اتحادیه میهنی کردستان پاسخ داده بود. مسعود بارزانی رضایت خود را اعلام کرده بود که سهم اتحادیه میهنی از کابینه جدید اقلیم کردستان به ۶ وزارتخانه افزایش یابد، این وزارتخانه ها عبارتند از: پیشمرگ، برنامه ریزی، حمل و نقل و ارتباطات، شهیدان یا فرهنگ و جوانان، آموزش و پرورش یا آموزش عالی، وزارت مشاور در روابط اقلیم – بغداد. این بدان معنی است که بارزانی تنها به افزایش یک وزارتخانه به سهم اتحادیه میهنی رضایت داده است. افزون بر این، اتحادیه میهنی کردستان پست های ذیل را هم در اختیار خواهد گرفت: رئیس پارلمان، معاون نخست وزیر، معاون رئیس اقلیم در امور نظامی، ۳ سازمان و همچنین ۳ معاونت وزیر.

پس از نامه نگاری خود با اتحادیه میهنی، بارزانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب اربیل هم به جریان های سیاسی اقلیم در خصوص تاخیر در تشکیل کابینه جدید هشدار داد. اتمام حجت بارزانی اینگونه بود که به صراحت اعلام کرد حزب دموکرات کردستان با خویشتنداری به درخواست های دیگر احزاب در راه تشکیل کابینه توجه کرده است. وی گفت: فرصت های زیادی به همه داده شد، ولی اکنون به مرحله ای رسیده ایم که دیگر نمی توان بیشتر انتظار کشید و هیچ توجیهی هم وجود ندارد و زمان انتظار هم به سر رسیده است.

البته در روزهای گذشته اعضای ارشد دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان هم به اهمیت توافق با اتحادیه میهنی اشاره کرده بودند. هوشیار زیباری عضو دفتر سیاسی این حزب اعلام کرده بود که توافق با اتحادیه میهنی در آینده نزدیک محقق می شود. فاضل میرانی دبیر دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان هم در اظهاراتی اعلام کرده بود که دو حزب حاکم اقلیم کردستان عراق چاره ای جز توافق ندارند. وی اعلام کرد که تعامل ما با اتحادیه میهنی کردستان بر اساس جایگاه کردستانی این حزب است نه شمار کرسی های کسب شده در انتخابات پارلمانی اقلیم.

میرانی گفت: این انتظار هم وجود دارد که مسئولان اتحادیه میهنی به این واقعیت برسند که زمان تشکیل کابینه اقلیم بر اساس سیستم پنجاه – پنجاه پایان یافته است.

عضو ارشد حزب دموکرات کردستان عراق در خصوص پست ریاست اقلیم و مخالفت تعدادی از جریان های سیاسی این منطقه هم گفت: غالب جریانهای سیاسی اقلیم پیشتر اعلام کرده بودند که باید رئیس اقلیم از سوی پارلمان انتخاب شود، اینک حزب دموکرات کردستان نیز بر این عقیده است، بنابراین توجیهی برای مخالفت آنها وجود ندارد و می توانند نامزد خود را نیز معرفی کنند.

فاضل میرانی آمادگی حزب دموکرات کردستان را برای تعیین معاونت دوم ریاست اقلیم در امور نظامی اعلام کرد و گفت: حزب دموکرات کردستان آماده است پست معاونت دوم ریاست اقلیم را به اتحادیه میهنی واگذار کند زیرا بر این عقیده است که عدم حضور اتحادیه میهنی به ضرر کلیت پروسه سیاسی اقلیم کردستان خواهد بود.

میرانی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در روابط حزب دموکرات کردستان و رئیس جمهوری عراق گفت: این یک واقعیت است که برهم صالح به عنوان رئیس جمهوری عراق انتخاب شده است و ما هم به عنوان عراقی باید به چنین موضوعی اعتراف کنیم.

به گفته وی، برهم صالح در مراسم آغاز فعالیت ریاست اقلیم و تشکیل کابینه جدید به اربیل سفر می کند.

در مقابل، برهم صالح رئیس جمهوری عراق هم در گفتگو با روزنامه شرق الاوسط در پاسخ به سوالی در خصوص روابط وی با حزب دموکرات کردستان و شخص مسعود بارزانی گفته بود که با برادران در حزب دموکرات روابطی داریم و اخیرا نیز هوشیار زیباری در بغداد به دیدار من آمده بود.

کارشناسان مسائل کردستان عراق بر این عقیده اند که حزب بارزانی در راستای رسیدن به توافق تشکیل کابینه با اتحادیه میهنی از مواضع قبلی خود در خصوص برهم صالح عقب نشینی کرده است و اعتراف به حضور قانونی وی در منصب ریاست جمهوری عراق، برگرفته از تلاش های مسعود بارزانی با هدف موفقیت کابینه جدید اقلیم به ریاست مسرور بارزانی است، تلاشی که پیشتر بارزانی را هم به بهبود روابط با دولت مرکزی عراق وا داشته بود.

با این تحولات، مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در گفتگوی تلفنی با کوسرت رسول علی معاون دبیرکل اتحادیه میهنی، زمینه توافق نهایی دو حزب را با هدف تشکیل کابینه جدید فراهم کرد. سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان هم اعلام کرده است که توافق نهایی با حزب دموکرات کردستان در روزهای آتی امضاء می شود و گفتگوی تلفنی مسعود بارزانی – کوسرت رسول علی به مشکلات فی مابین دو حزب پایان داده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=19756

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.