اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش |جنگنده‌های ناشناس در پایگاه نظامی ماری-۲ در ترکمنستان + عکس

  • کد خبر : 18227
  • 05 دی 1397 - 12:58
گزارش |جنگنده‌های ناشناس در پایگاه نظامی ماری-۲ در ترکمنستان + عکس

در حالی که ۲ اسکادران عملیاتی میگ-۲۹ در فرودگاه ماری حضور دارند، بیش از ۸۰ جنگنده در پایگاه هوایی نظامی ماری-۲ به چشم می‌خورد. به گزارش اخبار جهادی، چندی پیش طی گزارشی پیرامون پایگاه احتمالی نظامی ایالات متحده آمریکا در خاک ترکمنستان طی گزارشی منتشر شد. اگرچه تاکنون مقامات ترکمنستان در این باره سکوت کرده […]

در حالی که ۲ اسکادران عملیاتی میگ-۲۹ در فرودگاه ماری حضور دارند، بیش از ۸۰ جنگنده در پایگاه هوایی نظامی ماری-۲ به چشم می‌خورد.

به گزارش اخبار جهادی، چندی پیش طی گزارشی پیرامون پایگاه احتمالی نظامی ایالات متحده آمریکا در خاک ترکمنستان طی گزارشی منتشر شد. اگرچه تاکنون مقامات ترکمنستان در این باره سکوت کرده و از ارائه هرگونه توضیحی خودداری نموده‌اند، ولی بنا بر اظهارات پیشین مقامات آمریکایی این تسهیلات در کشور ترکمنستان صرفا کارکرد غیرتسلیحاتی دارد و به عنوان یک هاب ترانزیتی از آن‌ها استفاده می‌شود. ترکمنستان هم از مزیت‌های اقتصادی این موقعیت ژئوپلیتیکی حداکثر بهره‌برداری را نموده است. در این گزارش در پی آن هستیم تا ببینیم آیا این پایگاه‌ها واقعا ترانزیتی و برای انتقال تجهیزات غیرتسلیحاتی استفاده می‌شوند یا کارکردهای دیگری نیز دارند؟ و سوال مهم‌تری که در پی این موضوع مطرح می‌شود آن است که وجود چنین پایگاهی آیا اصل بی‌طرفی ترکمنستان را زیر سوال می‌برد یا خیر؟

پایگاه‌های هوایی مورد استفاده آمریکا در ترکمنستان

همانطور که پیش از این اشاره شد، پس از بروز اختلافات با ازبکستان در پی حوادث سال ۲۰۰۵ در اندیجان، اسلام کریم‌اف خروج آمریکایی‌ها از پایگاه هوایی کارشی خان‌آباد را خواستار شد. پس از آن بود که مقامات آمریکایی مذاکراتی را با ترکمنستان برای ایفای نقش پشتیبانی لجستیک از نیروهای آمریکایی در افغانستان صورت دادند. با این حال گزارش‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر این که مقامات واشنگتن پیش از آن در فکر استفاده از پایگاه‌هایی در ترکمنستان، به عنوان آلترناتیوی برای ازبکستان و یا قرقیزستان بوده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها فرایند به‌سازی و تعمیرات پایگاه هوایی نظامی ماری-۲ از سال ۲۰۰۴، با حضور افسران نظامی آمریکایی و توسط شرکت‌هایی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است.

فرودگاه‌های ترکمنستان که مورد استفاده آمریکا قرار گرفته‌اند

در این دوره آمریکایی‌ها تقریبا به تمام فرودگاه‌های ترکمنستان دسترسی پیدا کردند. با این حال فرودگاه نبیت-داگ در استان بالکان‌آباد در نزدیکی دریای خزر، فرودگاه عشق‌آباد در پایتخت و فرودگاه نظامی ماری-۲ بیش از دیگر موارد مورد توجه قرار گرفت. به ویژه فرودگاه ماری-۲ که به دلیل کارکردهای نظامی و امنیتی بیش از دیگر موارد شائبه نظامی بودن این پایگاه‌ها را برانگیخت.

جنگده‌های ناشناس در پایگاه ماری-۲

در حالی که مقامات آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که استفاده آن‌ها از پایگاه‌های هوایی ترکمنستان صرفا ترانزیتی و در حوزه‌های غیرتسلیحاتی برای پشتیبانی از نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان است، با این حال شواهدی وجود دارد که سوالاتی جدی در این زمینه به وجود آورده است.

موقعیت فرودگاه ماری و پایگاه هوایی نظامی ماری-۲

پایگاه نظامی ماری-۲ در شهر ماری، در جنوب شرقی ترکمنستان و با فاصله‌ای حدودا ۱۲ کیلومتر در نزدیکی فرودگاه ماری واقع شده است. بنا بر تصاویر ماهواره‌ای، در بخش جنوبی این پایگاه هوایی تاسیساتی به منظور سرویس و نگهداری هواپیما وجود دارد. ضلع شمالی این فرودگاه نیز معمولا محل نگهداری و استقرار هواپیماهای کوچک و سبک می‌باشد.

با این حال اصلی‌ترین بخش این فرودگاه که سوالات زیادی را در بر می‌انگیزد، در مرکز این فرودگاه است. در محلی که در نزدیکی باند اصلی فرودگاه ماری-۲ قرار دارد، شمار زیادی از جنگنده‌های ناشناس به چشم می‌خورد. در تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده، حدود ۷۵ جنگنده با استتار قهوه‌ای روشن به چشم می‌خورد. در بخش جانبی این هواپیماها نیز یک اسکادران ۸ تایی دیگر از جنگنده‌هایی به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد از نوع سوخوی-۲۵ باشند.

تصویر هوایی از پایگاه هوایی نظامی ماری-۲

تصویری از جنگنده‌های پایگاه هوایی ماری-۲

البته همچنان مشخص نیست آیا این جنگنده‌ها عملیاتی هستند یا خیر. برخی تحلیل‌ها هم حاکی از آن است که این هواپیماها ممکن است نسخه‌های غیرعملیاتی میگ-۲۳ یا میگ-۲۵ از پایگاه آق-تپه در مرز شمالی ترکمنستان باشد.

پایگاه آق تپه در شمال ترکمنستان

لازم به ذکر است این جنگنده‌ها در حالی در پایگاه ماری-۲ حضور دارند که ۲ اسکادران عملیاتی میگ-۲۹ ترکمنستان در فرودگاه ماری، در ۱۲ کیلومتری شرق این پایگاه نظامی فعال هستند.

دو اسکادران عملیاتی میگ-۲۹ در فرودگاه ماری

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=18227

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.