اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش | آیا خروج احتمالی نظامیان آمریکایی به خصوصی سازی جنگ در افغانستان ارتباط دارد؟

  • کد خبر : 18223
  • 05 دی 1397 - 12:39
گزارش | آیا خروج احتمالی نظامیان آمریکایی به خصوصی سازی جنگ در افغانستان ارتباط دارد؟

در پی شکست تلاش‌های صلح آمریکا در نشست ابوظبی و امتناع هیئت طالبان از گفت‌وگو با دولت افغانستان بار دیگر گمانه زنی‌ها درباره واگذاری جنگ این کشور به بخش خصوصی توسط واشنگتن افزایش یافته است. به گزارش اخبار جهادی، اخیرا شماری از رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد تا حدود […]

در پی شکست تلاش‌های صلح آمریکا در نشست ابوظبی و امتناع هیئت طالبان از گفت‌وگو با دولت افغانستان بار دیگر گمانه زنی‌ها درباره واگذاری جنگ این کشور به بخش خصوصی توسط واشنگتن افزایش یافته است.

به گزارش اخبار جهادی، اخیرا شماری از رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که رئیس جمهور آمریکا در نظر دارد تا حدود نیمی از نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

تصمیم ناگهانی ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از مذاکرات چندجانبه با طالبان در امارات، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال واگذار شدن جنگ افغانستان به بخش خصوصی را بار دیگر افزایش داده است.

احتمال واگذاری جنگ افغانستان به بخش خصوصی

تصمیم ناگهانی ترامپ برای خروج بخش بزرگی از نیروهای آمریکایی از افغانستان موجب غافلگیری بسیاری از کارشناسان از جمله کشورهای متحد آمریکا و سازمان ناتو شده است.

برخی این تصمیم ترامپ را اقدامی برای ایجاد فضای اعتماد در روند مذاکرات با گروه طالبان عنوان کردند اما ظاهرا بن‌بست مذاکرات ابوظبی ترامپ را از هرگونه توافق صلح با طالبان ناامید کرده است.

زیرا نمایندگان طالبان در این نشست نیز خواسته تکراری این گروه که خروج تمام و کمال نیروهای آمریکایی از افغانستان است را بار دیگر با هیئت مذاکره کننده آمریکا مطرح کردند.

پس از بن بست تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای توافق با طالبان بار دیگر گمانه‌ زنی‌ها درباره احتمال واگذاری جنگ افغانستان به شرکت امنیتی «بلک واتر» افزایش یافته است.

به همین دلیل ممکن است که خروج نیمی از نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز در راستای تسهیل روند صلح نباشد، بلکه برای واگذاری مسئولیت جنگ افغانستان به بخش خصوصی صورت گرفته باشد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن اگزمینر» نوشت: «اریک پرنس» رئیس شرکت امنیتی بدنام «بلک واتر» ارتباط خود را با ترامپ حفظ کرده تا او را برای واگذاری جنگ به بخش خصوصی متقاعد کند.

رئیس شرکت بدنام بلک واتر در پی استعفای وزیر دفاع آمریکا و خروج احتمالی ۷ هزار نیروی آمریکایی از افغانستان به رسانه‌های آمریکایی گفته است که آنها به بزودی وارد افغانستان خواهند شد.

عواقب خصوصی سازی جنگ افغانستان

واگذاری جنگ افغانستان به شرکت‌های امنیتی آمریکایی حاکمیت ملی افغانستان را نقض کرده و در مغایرت با قانون اساسی این کشور قرار دارد.

ورود شرکت‌های بدنام آمریکایی به جنگ افغانستان مانند بلک واتر باعث تشدید جنگ و افزایش کشتار غیر نظامیان در این کشور خواهد شد زیرا این شرکت‌ها از هیچ قانون دولتی پیروی نمی‌کنند.

شرکت‌ امنیتی بلک واتر بزرگترین پیمانکار سازمان سیا محسوب می‌شود که ورودش به جنگ افغانستان حساسیت کشورهای همسایه و منطقه را برانگیخته و امیدها برای پایان جنگ در افغانستان را به یاس تبدیل خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند که نتیجه خصوصی سازی جنگ افغانستان چیزی جز بدبختی برای مردم این کشور و شکستی دیگر برای آمریکا را در پی نخواهد داشت.

 مخالفت‌ها با طرح خصوصی سازی جنگ

گمانه زنی‌ها برای واگذاری جنگ افغانستان به بخش خصوصی پیش از این نیز مطرح شده بودند که نگرانی نمایندگان سنای این کشور را در پی داشت.

«فضل هادی مسلمیار» رئیس سنای افغانستان گفته بود که خصوصی سازی جنگ در افغانستان به سود این کشور نیست و افغانستان را با بحران جدیدی روبر خواهد کرد.

نمایندگان سنای افغانستان تاکید کرده بودند که تجربه در عراق نشان می‌دهد که خصوصی سازی جنگ باعث بدتر شدن وضعیت افغانستان خواهد شد.

با بالا گرفتن بحث خصوصی سازی جنگ در ماههای گذشته، اشرف غنی نیز مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کرد و آن را مغایر با خواسته‌های مردم این کشور دانست.

احتمال خصوصی سازی جنگ افغانستان نگرانی‌هایی را در سطح بین‌الملل نیز برانگیخته و حتی سازمان دیدبان حقوق بشر نیز نسبت به عواقب آن هشدار داده است.

این سازمان از آمریکا و دولت افغانستان خواسته بود با خصوصی سازی جنگ و سایر طرح‌هایی که باعث نقض حقوق بشری و افزایش تلفات غیرنظامیان افغان می‌شوند مخالفت کنند.

شرکت امنیتی بلک واتر در حالی طرح خصوصی سازی جنگ افغانستان را بار دیگر مطرح کرده است که استراتژی جنگی و تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در افغانستان شکست خورده و واشنگتن با درماندگی روبرو شده است.

کارشناسان بر این باورند که آمریکا راهی جز خروج از افغانستان ندارد و ماجراجویی‌های جدید از جمله واگذاری جنگ به بخش خصوصی می‌تواند تنها باعث افزایش تلفات نظامیان و غیرنظامیان در این کشور شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=18223

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.