اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

خروج آمریکا از سوریه چه رهاوردی برای ایران دارد؟

  • کد خبر : 18122
  • 02 دی 1397 - 12:58
خروج آمریکا از سوریه چه رهاوردی برای ایران دارد؟

خبرگزاری فرانسه در گزارشی تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج نظامیان کشورش از سوریه را پیروزی استراتژیک برای ایران در مقام متحد و پشتیبان دولت سوریه قلمداد کرد. به گزارش اخبار جهادی، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره پیش‌بینی آینده اقدام آمریکا در خارج کردن نیروهایش از سوریه نوشت: اجرای این تصمیم آمریکا، زمینه تقویت نفوذ ایران در […]

خبرگزاری فرانسه در گزارشی تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج نظامیان کشورش از سوریه را پیروزی استراتژیک برای ایران در مقام متحد و پشتیبان دولت سوریه قلمداد کرد.

به گزارش اخبار جهادی، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره پیش‌بینی آینده اقدام آمریکا در خارج کردن نیروهایش از سوریه نوشت: اجرای این تصمیم آمریکا، زمینه تقویت نفوذ ایران در منطقه را فراهم می‌کند.

بنا به این گزارش، عقب نشینی آمریکا از سوریه، زمینه ایجاد کریدور زمینی که ایران را به مدیترانه متصل می‌کند، فراهم می‌کند، چیزی که تهران همواره به دنبالش بوده و واشنگتن با آن مقابله کرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران سیاسی بر این باورند که سناریوی خروج آمریکا از سوریه، ایران را قادر می‌سازد تا نقشه منطقه را بازسازی کند، زیرا این کریدور قلمرو ایران را به عراق، سوریه و لبنان متصل می‌کند.

این گزارش ادامه داد: منتقدان تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته‌اند که این تصمیم به ایران  اجازه خواهد داد به یک هدف استراتژیک خود دست یابد در حالی که مقابله با تحقق این هدف یکی از اولویت‌های اصلی سیاست آمریکا در خاورمیانه بوده است.

«جولیان ترون»، استاد دانشگاه و پژوهشگر امور سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در واکنش به تصمیم آمریکا گفت: واضح است که این، یک پیروزی استراتژیک برای تهران است  و به ایران امکان می‌دهد تا با شکستن حصر منطقه بی‌طرفی که غرب بین سوریه و عراق ایجاد کرده است، در آنجا مستقر شود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: ایران که در کنار روسیه از مهم ترین متحدان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه محسوب می‌شود مستشاران و نیروهای نظامی خود را  برای حمایت از ارتش سوریه به این کشور فرستاده است.

این منبع افزود: با وجود اینکه ترامپ، تصمیم خارج کردن نیروهایش از سوریه را با شکست داعش مرتبط می‌داند؛ اما مخالفان این تصمیم حتی در داخل جبهه آمریکا آن را نادرست ارزیابی می‌کنند و معتقدند تصمیم آمریکا اشتباهی راهبردی است و میدان را به نفع ایران رقیب اصلی آمریکا در منطقه خالی می‌کند.

خبرگزاری فرانسه آورده است: آمریکا قریب به دو هزار نظامی که اغلب آنها از نیروهای ویژه هستند در سوریه مستقر کرده است که اساسا در دو منطقه شرق سوریه در طول مرزهای این کشور با عراق حضور دارند که این امر به آنها اجازه می‌دهد تحرکات ایران را از طریق گذرگاه بین عراق و سوریه از نزدیک زیر نظر بگیرند.

خبرگزاری فرانسه آورده است: نظامیان آمریکایی در مدت حضور خود در سوریه نیروهای سوریه دموکراتیک شامل گروه‌های کُرد و عرب را در نبرد ضد داعش آموزش داده و حمایت های لازم را از آنها به عمل آوردند و هم اینک آخرین بقایای عناصر داعش در منطقه ای از استان دیر الزور در کرانه شرقی رود فرات باقی مانده است.

از سوی دیگر آمریکا در پایگاه التنف در مثلث مرزی بین سوریه، عراق و اردن حضور دارد و دمشق و متحدانش همواره از آمریکا خواسته اند نیروهایش را از این منطقه خارج کند.

در این گزارش آمده است: آمریکا طی سال‌های اخیر از طریق مواضع خود در سوریه و عراق جلوی تحرکات سوریه و متحدانش در این کریدور زمینی را گرفته است و تلاش واشنگتن و تهران برای تاکید حضور نظامیشان در این منطقه بارها موجب ایجاد تنش در آنجا شده است.

این تنش‌ها در سال ۲۰۱۷ به اوج خود رسید هنگامی که جنگنده‌های آمریکایی در ماه مه آن سال پیشروی کاروان نیروهای طرفدار نظام سوریه به سمت التنف را  با بمباران اولین خودروی این کاروان که به منطقه نزدیک شده بود، متوقف کرد.

در ژوئن همان سال یک جنگنده آمریکایی برای نخستین بار یک هواپیمای سوری را که متهم به بمباران نیروهای سوریه دموکراتیک بود ساقط کرد، حادثه ای که روسیه در مقام متحد دمشق آن را تجاوز آمریکا توصیف کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: ایران علاوه بر پشتیبانی از نظام سوریه از نفوذ زیادی در کشور همسایه خود یعنی عراق برخوردار است، آن هم از طریق جناح‌های شیعی تحت پرچم الحشد الشعبی که در حال حاضر به دنبال انتخابات پارلمانی اخیر عراق، پارلمان را در سیطره خود دارند، این گروه‌ها نقش بزرگی در حفظ امنیت در استان‌های متعدد عراق در مرز با سوریه ایفا می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: خروج نظامیان آمریکایی از سوریه با اظهارات پیشین و مکرر مقامات آمریکایی تناقض دارد مبنی بر اینکه تا وقتی ایران و متحدانش سوریه را ترک کنند در این کشور می مانند.

خبرگزاری فرانسه به گزارش روز چهارشنبه انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک اشاره کرده که گفته بود کاخ سفید باید بداند عنصری اصلی از سیاستش در قبال ایران در معرض خطر است که به طور مشخص، تلاش برای ممانعت از تقویت نفوذ ایران در سوریه و ایجاد پل زمینی با لبنان و تهدید مستقیم اسرائیل است.

در این گزارش آمده است: حزب الله که دشمن سرسخت اسرائیل شمرده می‌شود، با ابتکار ایران پس از حمله اسرائیل به بیروت در سال ۱۹۸۲ تاسیس شد و این حزب شیعی مورد حمایت مالی و تسلیحاتی ایران قرار گرفت و آشکارا در کنار نیروهای دولتی سوریه از سال ۲۰۱۳ مبارزه می‌کند.

خبرگزاری فرانسه افزود: اسرائیل هم بارها اعلام کرده که اهداف ایرانی و غیر ایرانی متعلق به حزب الله در سوریه را بمباران کرده است، اسرائیل تاکید می‌کند که با آنچه تلاش‌های ایران برای تقویت حضور نظامی خود در سوریه و اعزام تسلیحات پیشرفته به حزب الله لبنان می‌خواند مقابله خواهد کرد.

در دمشق مقامات این کشور موضع رسمی خود در قبال تصمیم آمریکا را اعلام نکردند؛ اما «بسام ابوعبدالله»، رئیس مرکز مطالعات راهبردی دمشق به خبرگزاری فرانسه گفت: سخن از اینکه با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خلایی ایجاد خواهد شد، اغراق آمیز است.

وی افزود: حضور ایران در سوریه به درخواست دولت سوریه بوده و هدف از آن سرکوب تروریسم و کشورهای حامی تروریسم است بنابراین این حضور به تناسب افزایش یا کاهش خطرهای تهدید کننده دولت سوریه، ضعیف یا قوی می‌شود.

در همین حال آرون لوند، پژوهشگر مطرح در اتاق فکر «بنیاد قرن» گفت: هنوز زود است بگوییم چه طرفی جای خالی آمریکایی‌ها را پر خواهد کرد؛ وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: باید منتظر باشیم و ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد و میزان سرعت خروج آمریکا چقدر است و اینکه آمریکا کاملا از سوریه خارج می‌شود یا خیر و چه کسی جای آن را پر خواهد کرد. وی افزود: شاید به دنبال این امر هرج و مرجی رخ دهد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=18122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.