اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

سفر البشیر به سوریه و دو تحول دیگر در پرونده سوریه

  • کد خبر : 18063
  • 27 آذر 1397 - 10:47
سفر البشیر به سوریه و دو تحول دیگر در پرونده سوریه

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان در سفری به دمشق با «بشار اسد» همتای سوری خود دیدار کرد و این نخستین سفر یک رهبر عربی به دمشق در هفت سال گذشته بود. به گزارش اخبار جهادی، عمر البشیر روز یکشنبه (دیروز) وارد دمشق شد و با بشار اسد دیدار کرد؛ اولین دیدار یک رهبر عربی با اسد […]

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان در سفری به دمشق با «بشار اسد» همتای سوری خود دیدار کرد و این نخستین سفر یک رهبر عربی به دمشق در هفت سال گذشته بود.

به گزارش اخبار جهادی، عمر البشیر روز یکشنبه (دیروز) وارد دمشق شد و با بشار اسد دیدار کرد؛ اولین دیدار یک رهبر عربی با اسد پس از هفت سال بحران.

البشیر در این دیدار تأکید کرد که تضعیف سوریه به معنای تضعیف قضایای عربی است و با وجود حوادث سال‌های گذشته، این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد و سوریه علی‌رغم وجود جنگ بر اصول امت عربی پایبند بوده است.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، رئیس‌جمهور سودان همچنین بر ایستادگی کشورش در کنار سوریه و حمایت از امنیت آن و نیز آمادگی برای کمک به این کشور جهت حفظ تمامیت ارضی خود تأکید کرد که اشاره‌ای تلویحی به آمادگی برای اعزام نیروهای سودانی به سوریه داشت.

در همین ارتباط وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای ضمن استقبال از سفر البشیر به دمشق، تأکید کرد: «از سفر نخستین رئیس‌جمهور عربی به سوریه از زمان تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب در نوامبر سال ۲۰۱۱، استقبال می‌کنیم و امیدواریم که نتایج این سفر به ازسرگیری کامل روابط بین کشورهای عربی و سوریه و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب منجر شود همچنانکه بازگشت سوریه به این اتحادیه، کمک زیادی به روند حل‌وفصل سیاسی در سوریه بر اساس اصول قانون بین‌المللی و احکام منشور سازمان ملل خواهد کرد».

«دمیتری بیسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز اخبار مربوط به اینکه البشیر با هواپیمای «توپولف ۱۵۴» متعلق به وزارت دفاع روسیه به دمشق سفر کرده است، رد یا تأیید نکرد و تنها به خبرنگاران گفت که این سوال را باید از وزارت دفاع روسیه پرسید.

روزنامه «القدس‌العربی» همچنین نوشت که روز یکشنبه (دیروز) همزمان با سفر البشیر به دمشق، دو تحول دیگر در پرونده سوریه رخ داد:

تحول نخست مربوط به موضع ترکیه است؛ «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نشست بین‌المللی دوحه از امکان بازنگری کشورش در روابط با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در صورت پیروزی در انتخابات دموکراتیک و سالم سخن به میان آورد.

برخی ناظران این سخنان چاووش اوغلو را نشانه‌ای از بروز تحول در موضع ترکیه دانستند همچنانکه او در پاسخ به سوالی درباره ایفای نقش اسد در آینده سوریه، گفت که اولویت اکنون با تدوین قانون اساسی کشور است.

برخی منابع سیاسی روسی نیز گزارش دادند که رهبران حزب عدالت و توسعه به رهبری «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به مقامات روسیه ابلاغ کرده‌اند که مشارکت اخوان‌المسلمین در حکومت سوریه حتی به صورت نمادین، در روند دستیابی به راه‌حل بحران تأثیر خواهد داشت.

به گفته این منابع، آنکارا بارها این ایده را در نشست با مقامات و سیاستمداران روسی مطرح کرده و گفته است که از دیدگاه آنکارا حضور اخوان‌المسلمین حتی با وجود دو یا یک وزیر از این گروه در وزارتخانه کلیدی دولت سوریه، امری خوب و سودمند در روند پایان دادن به بحران سوریه خواهد بود.

گروه اخوان‌المسلمین همچنان یک گروه ممنوعه در سوریه محسوب می‌شود و منازعه تاریخی عمیقی بین حزب بعث حاکم در سوریه و اخوان‌المسلمین وجود دارد.

القدس‌العربی همچنین به یک رخداد جالب‌ توجه در پرونده سوریه اشاره کرد و نوشت که «دی میستورا» فرستاده سازمان ملل در سوریه که پیش از این به جانبداری از نظام سوریه و روسیه متهم شده بود در اظهاراتی بی‌سابقه در نشست بین‌المللی دوحه، نظام سوریه را به ارتکاب فجیع‌ترین جنایت‌ها در سوریه از جمله هدف قرار دادن غیرنظامی و بمباران بیمارستان‌ها متهم کرد.

دی میستورا قرار است روز پنجشنبه آینده گزارشی درباره تلاش‌های خود جهت دستیابی به توافقی برای تشکیل کمیته قانون اساسی، به شورای امنیت ارائه کند و پس از آن مأموریت خود را به «گایر پدرسن» دیپلمات نروژی که به تازگی به عنوان جانشین دی میستورا تعیین شده است، تحویل می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=18063

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.