اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

ابعاد و پیامدهای شکست عربستان در جنگ الحدیده

  • کد خبر : 17725
  • 26 آبان 1397 - 23:18
ابعاد  و پیامدهای شکست عربستان در جنگ الحدیده

پیامدهای شکست متجاوزان سعودی اماراتی در الحدیده یمن خطرناک‌تر از موارد گذشته است، چرا که شرایط منطقه‌ای و اوضاع داخلی این کشورها تغییر کرده است. به گزارش اخبار جهادی به نقل از پایگاه خبری المیادین، ائتلاف متجاوز سعودی بار دیگر تلاش خود برای تحت کنترل گرفتن شهر الحدیده در یمن را متوقف کرد، به این […]

پیامدهای شکست متجاوزان سعودی اماراتی در الحدیده یمن خطرناک‌تر از موارد گذشته است، چرا که شرایط منطقه‌ای و اوضاع داخلی این کشورها تغییر کرده است.

به گزارش اخبار جهادی به نقل از پایگاه خبری المیادین، ائتلاف متجاوز سعودی بار دیگر تلاش خود برای تحت کنترل گرفتن شهر الحدیده در یمن را متوقف کرد، به این ترتیب ادعاهایی که رسانه‌های حامی متجاوزان در خصوص پیروزی‌های ائتلاف بین المللی ضد یمن مطرح می‌کردند، بار دیگر دروغ از آب در آمد و مشخص شد که این پیروزی‌ها، پیروزی‌های موهوم است که واقعیت‌های میدانی آنها را رد می‌کند.

با وجود این به‌نظر می‌رسد پیامدهای شکست جدید متجاوزان در یمن خطرناکتر از موارد گذشته است، چرا که شرایط منطقه‌ای تغییر کرده است. عربستان سعودی قادر به پیشرفت در جبهه‌های مختلف نیست و از سویی دیگر قادر به پذیرش تبعات و پیامدهای شکست در یمن نیز نخواهد بود.

اعلام توقف عملیات نظامی ائتلاف سعودی در الحدیده تنها به زمان نیاز دارد، عربستان و امارات دیگر نمی‌توانند کاری در یمن انجام دهند. تمامی اقدامات آنها برای تحقق دستاوردهای نظامی و سیاسی در یمن بدون نتیجه بوده و هیچ دستاورد قابل توجهی نداشته است، این در حالی است که به‌ویژه عربستان سعودی نمی‌تواند تبعات این شکست را بپذیرد. ولیعهد عربستان در شرایط کنونی در موقعیتی قرار ندارد که تبعات شکست در جنگ یمن را به‌عهده بگیرد، چرا که او همان کسی بود که می‌خواست از جنگ یمن برای پیشبرد مطالبات داخلی خود استفاده کند.

البته به‌نظر می‌رسد عربستان سعودی به‌سختی بتواند در برابر تحولات کنونی تسلیم شود، در همین رابطه محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله اعلام کرده است که احتمالاً متجاوزان بعد از تجمیع نیروهای مزدور خود، تجاوز به الحدیده را از سر خواهند گرفت.

از سوی دیگر گرچه تسلیم شدن عربستان در برابر واقعیت‌های کنونی مشکل است، اما به همین مقدار ادامه جنگ الحدیده و تمامی مناطق یمن نیز مشکل به‌نظر می‌رسد، چرا که شرایط منطقه‌ای تغییر کرده است و پوششی که غرب پیش از این برای ائتلاف متجاوز سعودی مهیا کرده بود، با مشکل مواجه شده و افکار عمومی در پی عملیات ترور جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی متوجه جنایات سعودی‌ها شده است.

در عرصه میدانی نیز تمامی برنامه‌ها و ابزارها و تسلیحاتی که یکی پس از دیگری در یمن مورد آزمایش قرار گرفته، شکست خود را نشان داده است. احتمالاً این بار جنگ یمن متفاوت از موارد گذشته خواهد بود و احتمالاً به نقطه عطفی در روند شکست نیروهای متجاوز تبدیل خواهد شد.

جنگ الحدیده امروز با رسوایی دیگری برای ائتلاف متجاوز همراه شده و دور جدیدی از شکست‌های نظامی و سیاسی و اخلاقی را برای ائتلاف متجاوز رقم زده است. بر اساساعلامرسانه‌های مختلف غربی و اظهار نظر شخصیت‌های مختلف در اروپا و آمریکا زمان برای ائتلاف متجاوز به پایان رسیده است.

پارلمان اروپا برای دومین بار طی کمتر از یک ماه گذشته مصوبه خود را برای ممنوعیت صادرات تسلیحات اروپایی به ریاض صادر کرد. این مصوبه گرچه غیر الزام‌آور است، اما در پی اظهارات باب کورکر رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای آمریکا صادر شد که گفت اعضای مجلس سنا به‌دنبال راهکاری هستند که تنفر خود را نسبت به رفتار عربستان در پرونده خاشقجی نشان دهند. مهم‌تر از همه اینکه آنها نگرانی خود را در خصوص روندی که جنگ یمن دنبال می‌کند، ابراز داشته‌اند.

نانسی پلوسی رهبر حزب دموکرات و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت که کنگره این کشور باید راهکاری واقعی و فوری برای پایان دادن به بحران انسانی وحشتناک در یمن ارائه دهد.

در همین رابطه کنگره آمریکا طی ساعت‌های آینده مصوبه‌ای را تصویب خواهد کرد که بر اساس آن فروش تسلیحات به بحرین نیز به‌علت حضور در جنگ یمن متوقف خواهد شد.

رند پول سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز اعلام کرد که این مصوبه پیامی را به ائتلاف سعودی خواهد رساند با این مضمون که مجلس سنای آمریکا از کشتار بیشتر مردم در یمن حمایت نمی‌کند و محدودیت‌های زیادی را در فروش تسلیحات برای اعضای شرکت کننده در ائتلاف متجاوز به‌کار خواهد گرفت تا جنگ در یمن متوقف شود.

صرف‌نظر از میزان واقعی بودن بیدار شدن احساسات انسانی در غرب و آمریکا به‌صورت ناگهانی، به‌نظر می‌رسد شاخص‌های متعدد نشان‌دهنده پایان گرفتن راهکارهای تسلیم کردن یمنی‌هاست، چرا که متجاوزان نمی‌توانند هیچ پیشروی در عرصه میدانی داشته باشند. به‌نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بنا به عوامل و دلایل مختلف پوشش سیاسی و حمایت‌های نظامی و اطلاعاتی خود از متجاوزان سعودی و اماراتی را متوقف کرده‌اند، چرا که این ائتلاف از زمان آغاز جنگ در مارس ۲۰۱۵ تا کنون هیچ یک از اهداف اعلام‌شده خود را محقق نکرده است و به‌نظر می‌رسد ادامه این جنگ باعث دردسرهای بیشتر برای طرف‌های شرکت‌کننده در آن و حامیان جنگ یمن خواهد بود.

عربستان سعودی می‌داند که این شکست‌ها پیامدهای گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف برای این کشور خواهد داشت، پیامدهایی که در درجه اول عرصه داخلی این کشور را درخواهد نوردید. کشور یمن از لحاظ تاریخی بخشی از حیاط خلوت عربستان به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر آمریکا نیز علاوه بر شکست‌های اقتصادی و از بین رفتن دیدگاه‌های خود در مورد برتری جهانی در بحران‌های متعددی گرفتار آمده است.

محمد بن سلمان از طریق جنگ یمن تلاش داشت خود را بالا بکشد و دستاوردی را در داخل و خارج عربستان برای خود محقق کند. اما در نتیجه شکست در این جنگ به‌نظر می‌رسد که وی در برابر ملت خود و تمام دنیا تحقیر خواهد شد.

یمن آخرین پرونده مشکل در عربستان سعودی نخواهد بود، چرا که این کشور مملو از بحران‌های متعدد است، بحران‌هایی که باید دید آیا می‌تواند باعث فرسایش این کشور شود یا نقش و نفوذ این کشور را در منطقه کاهش خواهد داد و باعث تغییرات دراماتیک در ساختار حاکمیت آن خواهد شد. این تحولات دست‌کم باعث کاهش نقش عربستان در عراق و لبنان خواهد شد و مناسبات این کشور با ترکیه را در چالش بیشتری قرار خواهد داد.

رسانه‌های سعودی در بزرگنمایی و پیروز نشان دادن عربستان در جنگ الحدیده بزرگنمایی‌های زیادی داشتند، تا جایی که وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن از دو روز پیش اعلام کرد که کنترل شهر الحدیده قریب الوقوع است. این موضوع کاملاً مشابه عملکرد رسانه‌ای سعودی‌ها طی تلاش‌های گذشته برای کنترل این شهر استراتژیک است، با وجود این، هر دو تلاش عربستان سعودی برای تحت تصرف درآوردن شهر الحدیده نشان داده است که این شهر درختی است که عربستان از آن بالا رفته و به‌سختی می‌تواند بدون تحمل هزینه‌ها و مشقت‌های متعدد از آن پایین بیاید.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=17725

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.