اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

وبگاه یمنی: عملیات جدید و شدید امارات در غرب یمن باز هم شکست خورد

  • کد خبر : 17601
  • 19 آبان 1397 - 12:56
وبگاه یمنی: عملیات جدید و شدید امارات در غرب یمن باز هم شکست خورد

یک وبگاه یمنی با اشاره به نشست آتی شورای امنیت و احتمال کارگر شدن فشارها برای متوقف کردن جنگ یمن و خالی بودن دست ائتلاف سعودی-اماراتی، نوشت، امارات عملیاتی شدید در جبهه غربی یمن آغاز کرد، اما این عملیات باز هم شکست خورد. به گزارش اخبار جهادی، وبگاه خبری  «متابعات»  یمن در گزارشی با عنوان «نبرد سرنوشت […]

یک وبگاه یمنی با اشاره به نشست آتی شورای امنیت و احتمال کارگر شدن فشارها برای متوقف کردن جنگ یمن و خالی بودن دست ائتلاف سعودی-اماراتی، نوشت، امارات عملیاتی شدید در جبهه غربی یمن آغاز کرد، اما این عملیات باز هم شکست خورد.

به گزارش اخبار جهادی، وبگاه خبری  «متابعات»  یمن در گزارشی با عنوان «نبرد سرنوشت ساز ساحل غربی» به توصیف مبارزات این روزهای رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی در جبهه ساحل غربی که با تشدید حملات ائتلاف سعودی و مزدورانش روبرو شده است پرداخت.

در این گزارش آمده است: سلحشوران ارتش و کمیته‌های مردمی و فرزندان شریف قبیله «تهامه» و فرزندان قبایلی که از هر منطقه‌ای به ساحل غربی آمده‌اند، شگفت انگیزترین جانفشانی و دلاورمردی را در برابر انبوهی از متجاوزان و اشغالگران به نمایش گذاشتند، به نحوی که امید متجاوزان بر باد رفت، تلاش‌هایشان به شکست انجامیده و رویاهایشان از بین رفت و در شن و ماسه‌ها دفن شد.

متابعات با اشاره به شکست امارات و نیروهای آن در نبرد منطقه کیلومتر ۱۶ جاده الحدیده-صنعاء، آورده است: وضعیت متجاوز و اشغالگر به جایی رسید که به دشواری نبرد اعتراف دارد به گونه ای که گویی سرزمین تهامه ارتش‌ها و ادوات آنها را در خود بلعیده است؛ یقین پیدا کنید که جغرافیا و همه عوامل از شن و ماسه ها، هوا، صحرا و بیابان‌ها هم به جنگ با آنها آمدند و با حضور آنها مخالفند.

این وبگاه یمنی تاکید کرد: روند تحولات نبرد در ساحل غربی به نفع ارتش و کمیته‌های مردمی تغییر کرد. همه متجاوزان شکست خوردند، ساز و کارشان نابود شد و گردان‌هایشان پراکنده شد چرا که رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی ماندن زیر یوغ  ظلم، استبداد و سازش را رد می‌کنند و توانستند با تفنگ و قدرت عزم و اراده وایمان، تکنولوژی آمریکا و جبروت آن را در هم شکنند.

دعوت متیس و آخرین فرصت

متابعات در ادامه به یادداشت دیگری درباره درخواست جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا از عربستان برای توقف جنگ در یمن پرداخت و پرسید، آیا این دعوت، از سر دغدغه آمریکا برای ممانعت از فروپاشی رژیم آل سعود با ادامه تجاوز وحشیانه و دیوانه وار آن به یمن است، بخصوص که عربستان حمایت بین‌المللی را که تا قبل از ارتکاب جنایت ترور خاشقچی برخوردار بود، ازدست داده است؟ یا این آخرین فرصتی است که آمریکا در برابر دست پرورده خود امارات قرار داده که محبوبیت نظامی او طی چند ماه گذشته در نبردالحدیده از بین رفته است و نقشی که به وی در منطقه عربی سپرده شده بود در شرف از دست دادن است.

این وبگاه یمنی افزود: اقدام عربستان در تشدید بی سابقه التهاب جبهه مرزی شمال یمن از طریق مزدورانش یا اصرار کشور کوچک امارات بر یورش به شهر الحدیده که شمار ساکنان آن به بیش از نیم میلیون نفر می رسد با وجود اینکه تلفات بسیاری زیادی از بین مزدوران جنوبی برداشته چه تفسیری می ‌تواند داشته باشد.

متابعات تاکید کرد: این ها سوال‌هایی است که  پاسخ آن را تنها شکست های میدانی و واقعیت‌هایی می‌دهد که کشورهای متجاوز و مزدورانشان در همه ساعات شبانه روز در کیلومتر ۱۵ و جبهه های مرزی شاهد آن هستند.

سرنوشت جنوب پس از ایجاد راه حل سیاسی چیست؟

متابعات آورده است: تنها سه هفته به پایان مهلت زمانی باقیمانده که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا برای توقف جنگ یمن تعیین کرده است، دعوتی که با استقبال بین المللی و منطقه ای روبرو شده و بر عرصه نظامی در جبهه‌ها سایه افکند؛ اما تنها ساعاتی پس از طرح درخواست آمریکا، نیروهای منصور هادی و شورای انتقالی درصدد پیشروی در الحدیده، صعده و الضالع برآمدند.

به موازات این تحولات مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن چند دیدار با اقشار و شخصیت‌های جنوبی داشت تا به یک هیاتی یکپارچه به نمایندگی از جنوب در مذاکرات پیش رو سوئد حضور یابد.

آیا جنگ در نوامبر پایان می‌یابد؟

منابع نزدیک به دولت مستعفی منصور هادی در گفت‌و‌گو با متابعات اظهار داشتند: دولت منصور هادی به وعده‌های حوثی‌ها در پرتو برخورداری آنها از زرادخانه نظامی بزرگ و تسلطشان بر صنعا و شهرهای مجاور آن اعتمادی ندارد.

این منابع خبر دادند، هیاتی آمریکایی با منصور هادی در بیمارستانی در واشنگتن که در آنجا تحت درمان قرار داشت دیدار کردند و موضع هادی مخالفت با هر گونه حل سیاسی بحران یمن بدون دستیابی به یک پیروزی نظامی برای تضعیف حوثی‌ها و تسلیم کردن آنهاست.

عناد و لجاجت منصور هادی با اظهارات رسمی وی در توئیتر همراه شد که گفت این عملیات نظامی منحصر به فرد تا آزادسازی صنعا و تحقق رویای فرزندان ملت یمن دربرخورداری از کشور مدنی فدرال نوین ادامه خواهد یافت.

متابعات آورده است: به عقیده تحلیلگران موضع بین المللی و منطقه ای قدرتمندتر از موضع منصور هادی خواهد بود و راه حل سیاسی برای حل بحران یمن اعمال می‌شود که درآن منصور هادی هم آبرومندانه از قدرت کنار خواهد رفت کما اینکه انتظار می‌رود نشست شورای امنیت نیز که چند روز پیش به دعوت انگلیس برگزار شد سه مرجع اصلی که منصور هادی به عنوان سقف هر گونه مذاکره ای بکار گرفته کنار گذارد.

به نوشته این وبگاه یمنی، این سه مرجع، شامل طرح خلیج فارس و ساز و کار اجرایی آن، نتایج گفت‌وگوی جامع ملی و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است، اما آنچه در قطعنامه ۲۲۱۶ مربوط به تحریم‌ها علیه علی عبدالله صالح و فرزند وی احمد علی آمده و همچنین بندهای قطعنامه که حوثی‌ها را دعوت به تحویل سلاح و شهرها دعوت می‌کند، کنار گذاشته می‌شود، چون این قطعنامه تقریبا چهار سال قبل تصویب شده و پس از آن اتفاقات متعددی رخ داد از جمله تغییر موضع علی عبدالله صالح و فرزندان وی در قبال حوثی‌ها علاوه بر اینکه ائتلاف با توسل به زور در انجام بندهای قطعنامه ناموفق بود

متابعات تاکید کرد: با این حساب انتظار می‌رود در نشست روزهای آتی شورای امنیت  تصمیم به توقف جنگ اتخاذ شود که به نوبه خود برخی بندهای قطعنامه ۲۲۱۶ را ملغی می‌کند.

در خصوص طرح ابتکار کشورهای حاشیه خلیج فارس و نتایج گفت‌وگوی جامع ملی، گروه‌های «حراک جنوبی» و در راس آن شورای انتقالی با نتایج آن مخالف بوده و آن را تعرض به مساله جنوب می‌دانند و معتقدند که در چارچوب تجزیه یمن به شش منطقه است که در آن جنوب به دو بخش تقسیم می‌شود.

آینده راه حل سیاسی

متابعات آورده است: تصمیم به توقف جنگ و شروع فرآیند سیاسی، اتفاقی غیرمنتظره در موضع جامعه بین المللی است و راه را به روی کشورهای منطقه‌ای برای تکمیل برنامه‌های جنگ و تحمیل آن به ملت یمن می‌بندد، چیزی که در تحرک نظامی اخیر ائتلاف سعودی روشن است، بخصوص در موضع ابوظبی که به طور عمد گردان‌ها و گروهان‌های سلفی را برای تشدید درگیری‌ها در الحدیده بکار بسته تا تسلط خود بر همه منطقه ساحل غربی از الحدیده تا میدی در حجه تکمیل کند و همزمان کمربند امنیتی هم به شهر دمت و تبن در الضالع به سمت استان إب حمله کردند.

پس از گذشت یک هفته از درگیری‌های شدید در ساحل غربی قدرت نیروهای ائتلاف به تحلیل رفته و به دنبال آن یک مقام نظامی ائتلاف در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرد که ائتلاف مایل به کاهش خشونت‌هاست و از مذاکرات صلح پیش رو حمایت می‌کند؛ وی افزود: درگیری‌هایی که از پنجشنبه گذشته جریان دارد، عملیات تهاجمی نیست و ائتلاف به باز ماندن بندر الحدیده متعهد مانده است.

متابعات نوشت: از دیدگاه ناظران ایجاد راه حل سیاسی قریب الوقوع برای بحران یمن گمانه زنی‌های زیادی درباره سرنوشت فرآیند سیاسی یمن ایجاد می‌کند آن هم در شرایطی که گروه های شبه نظامی متعددی با دیدگاه‌های مختلف در مناطق آزاد شده حضور دارند  و سوال‌هایی هم درباره آینده نیروهای شورای انتقالی مطرح می‌شود.

این وبگاه یمنی افزود: شمار نیروهای شورای انتقالی به بیش از پنجاه هزار نفر می رسد که در ۳۲ گردان در جنوب تقسیم شده اند و حل سیاسی بحران یمن نمی‌تواند آنها را در نهادهای امنیتی و دفاعی وابسته به هر دولتی جای دهد بخصوص که در چارچوب راه حلی که قرار است به توقف جنگ و بازگشت نهادهای دولتی بر ساختار حکومتی اولویت دهد، حل مساله جنوب مطرح نیست و بنابراین مسائل مربوط به مناطق، حکومت‌های خومختار و تعیین سرنوشت آنها و غیره دیگر در این راه حل پیش رو مطرح نمی‌شود.

به نوشته متابعات، ناظران سوال‌های متعددی مطرح می‌کنند آیا نیروهای شورای انتقالی در جنوب قوی‌تر خواهند ماند به گونه‌ای که بتوانند پس از حل بحران یمن بدون تمایل منطقه ای و بین المللی از لحاظ نظامی بر جنوب مسلط بمانند یا این نیروها با برداشته شدن حمایت های نظامی و سیاسی ابوظبی از سر آنها تحلیل می‌روند و به وضعیت ما قبل از طوفان قاطعیت بازمی‌گردند و این نیروهای منصور هادی و برخی مزدوران وابسته به آن و همچنین نیروهای منطقه نخست نظامی در وادی حضر موت هستند که قدرت در جنوب را در دست می‌گیرند البته که همه آنها باید در قالب نیروهای ارتش یمن و تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح در مرحله انتقالی باشند.

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=17601

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.