اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

یادداشت| دست‌های پنهان حکومت افغانستان در انتقال داعش به خاک پاکستان

  • کد خبر : 17515
  • 14 آبان 1397 - 11:46
یادداشت| دست‌های پنهان حکومت افغانستان در انتقال داعش به خاک پاکستان

از ابتدای سال تاکنون نیروهای نظامی افغان بارها توسط خط پوششی یا همان تعقیب و گریز علیه تروریست‌ها، عناصر داعش را به خاک پاکستان هدایت کرده‌اند و این عامل سبب درگیری شدید نیروهای مرزی ارتش پاکستان با این عناصر شده است. «حسین محمدی» با ارسال یادداشتی نوشت؛ در نگاه اول شاید کینه اخراج مهاجران غیرقانونی افغانستانی […]

از ابتدای سال تاکنون نیروهای نظامی افغان بارها توسط خط پوششی یا همان تعقیب و گریز علیه تروریست‌ها، عناصر داعش را به خاک پاکستان هدایت کرده‌اند و این عامل سبب درگیری شدید نیروهای مرزی ارتش پاکستان با این عناصر شده است.

«حسین محمدی» با ارسال یادداشتی نوشت؛ در نگاه اول شاید کینه اخراج مهاجران غیرقانونی افغانستانی از پاکستان دلیل جسور شدن داعش در جولان نواحی مرزی با پاکستان به ذهن برسد اما در پس‌پرده ماجرا به‌گونه‌ای دیگر در حال انجام است.

درست است که احتمال اینکه مهاجرین افغان به‌علت بیکاری و شناخت عوامل طبیعی و انسانی منطقه توسط داعش حمایت مالی شده و در نهایت جذب این گروه شده باشند اما به‌نظر می‌رسد حکومت افغانستان بدترین گزینه یعنی حمایت مخفیانه از داعش علیه طالبان افغانستان و در رأس آن جمهوری اسلامی پاکستان را انتخاب کرده است، گزینه‌ای که مانند شمشیر دولبه‌ای است که قطعاً ابتدا دست استفاده کننده خود را خواهد برید.

کنار این‌ها شهرهای مرزی پاکستان با کشور افغانستان به‌شدت تحت تأثیر گروه‌های رادیکالیزم افراطی است و امکان پیوستن دانشجویان مکتب‌خانه‌های مذهبی این مناطق به گروه داعش در خاک افغانستان نیز دور از انتظار نیست، مکتب‌خانه‌هایی که سالیان سال تحت حمایت جریان سلفی ــ وهابی عربستان در خاک پاکستان سرپا نگه داشته شده‌اند.

سفرهای مقامات امنیتی اسلام‌آباد به کابل در چند ماه اخیر نیز گویای احتمال شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر در فراگیر شدن تحرکات بیشتر داعش در منطقه است، منطقه‌ای که به‌علت صعب العبور و کوهستانی بودن به‌خلاف کشور عراق و سوریه بسیار مناسب برای مخفی شدن داعشیان در مناطق روستایی با مردم بوده است.

مقامات دولتی پاکستان بارها به افغانستان هشدار داده‌اند که در صورت خطا در مسائل امنیتی علیه پاکستان و عدم کنترل تروریست‌ها در نواحی مشترک با این کشور، مرزهای زمینی خود را به‌روی افغانستان خواهند بست.

نتیجه‌گیری

واضح است که تروریست‌های داعشی حاضر در افغانستان از ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف چون تاجیکی، ازبک، عرب، پتهان و… هستند و پس از شکست این گروه تروریستی در سوریه و عراق توسط راه‌های ارتباطی حامیانشان به این منطقه منتقل شده‌اند اما آنچه نگران کننده است این‌که دولت افغانستان هیچ کنترل جدی بر پدیده داعش در منطقه ندارد و شواهدی نیز حاکی از آن است که نیروهای نظامی افغان هم از آن حمایت می‌کنند.

اما در طرف دیگر پاکستان اصلاً با پدیده شوم تروریسم غریبه نیست و تا حدودی نفوذ آن را در کشور خود خفه کرده است.

به‌علاوه این‌که مقامات امنیتی ایران بارها اطلاعات معتبری از تحرکات داعش در مرز مشترک این کشور با افغانستان به مقامات امنیتی پاکستان ارائه کرده‌اند.

دستگاه‌های نظارتی پاکستان به‌شدت مرز خود با افغانستان را تحت نظارت و کنترل دارند این در حالی است که سالیانه حکومت پاکستان میلیون‌ها دلار در این راه هزینه می‌کند.

مردم محلی منطقه چه شیعه و چه سنی در نواحی مرزی با پاکستان باید بسیار هشیار باشند تا گرفتار پدیده شوم داعش در کشورشان نشوند و این آگاه‌سازی توسط دولت مرکزی این کشور باید انجام گیرد.

حرف آخر اینکه با توجه به اینکه پاکستان در خط مقدم درگیری با مبارزه با مواد مخدر، پدیده تروریسم و اینک غده سرطانی گروهک‌های تروریستی چون داعش قرار دارد؛ جمهوری اسلامی ایران باید حمایت خود را از پاکستان در زمینه‌های دفاعی و امنیتی همچنان ادامه دهد تا این کشور همچنان در عزم خود در این راه بیش از گذشته راسخ باشد.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=17515

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.