اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش| «سمیع الحق» که بود؟/ واکنش سیاستمداران پاکستانی به ترور وی

  • کد خبر : 17472
  • 12 آبان 1397 - 11:25
گزارش| «سمیع الحق» که بود؟/ واکنش سیاستمداران پاکستانی به ترور وی

در پی ترور یکی از بزرگترین سیاستمداران مذهبی پاکستان که سالهاست هدایت یکی از قطب‌های فکری این کشور را به عهده دارد، مسئولین پاکستانی واکنش نشان دادند. به گزارش اخبار جهادی، روز گذشته انتشار خبر ترور «سمیع الحق» رئیس حزب جمعیت علمای اسلامی شاخه سمیع الحق تبدیل به تیتر اول تمام خبرگزاری‌های پاکستان و منطقه […]

در پی ترور یکی از بزرگترین سیاستمداران مذهبی پاکستان که سالهاست هدایت یکی از قطب‌های فکری این کشور را به عهده دارد، مسئولین پاکستانی واکنش نشان دادند.

به گزارش اخبار جهادی، روز گذشته انتشار خبر ترور «سمیع الحق» رئیس حزب جمعیت علمای اسلامی شاخه سمیع الحق تبدیل به تیتر اول تمام خبرگزاری‌های پاکستان و منطقه شد.

شیوه عجیب ترور این عالم اهل سنت دیوبندی، گره‌های کوری را پیش روی کارشناسان و پلیس قرار داده است که احتمالا زمان زیادی طول خواهد کشید تا نتایج اولیه آن عاملین این ترور را مشخص کند.

ای آر وای نیوز در خصوص شیوه ترور سمیع الحق نوشت: وی قصد داشت در اجتماع اعتراضی حزب «لبیک یا رسول الله» که علیه آزادی زنی به نام «آسیه بی بی» که به توهین به پیامبرگرامی اسلام (ص) متهم شده بود شرکت کند ولی به دلیل بیماری مجبور شد به خانه رفته و استراحت کند.

این عالم دینی که حدود ۸۳ سال سن داشت در حالیکه استراحت می کرد مورد حمله افرادی ناشناس قرار گرفت که با چاقو او را به شدت مجروح کردند.

شدت جراحات به حدی زیاد بود که سمیع الحق نتوانست تا رسیدن به بیمارستان شهر راولپندی زنده بمانده و به این ترتیب یکی از مشهورترین چهره‌های اسلام گرای پاکستانی جان خود را از دست داد.

او که بود؟

 بدون شک یکی از پیچیده‌ترین و پر رمز و رازترین چهره‌های سیاسی و مذهبی پاکستان شخص سمیع الحق است که دفاع او از گروه های اسلام گرا و گاهی صدور فتواهایی اعتدال گرایانه شناخت شخصیت او را مشکل‌تر کرده است.

او در حالی ریاست یکی از شاخه های مهم حزب جمعیت علمای اسلامی را به عهده داشت که حریف جدی و افراط گرایی به نام فضل الرحمن ریاست شاخه دیگر این حزب را به دست دارد و بسیاری از کارشناسان او را مهره مستقیم آل سعود می دانند با این حساب سمیع الحق را می توان رقیب مستقیم مهره آل سعود در پاکستان دانست.

وی ۱۸ دسامبر سال ۱۹۳۷در شهر ختک چشم به جهان گشود، پدرش مولانا عبدالحق   یکی از بزرگترین شخصیت های مذهبی و دینی منطقه بود که پای پسر را نیز به محافل دینی و مذهبی باز کرد.

مسیری که تا آخرین روز زندگی فرزند ادامه پیدا کرد و سمیع الحق در حالی ترور شد که رئیس دارالعلوم حقانیه بود.

سمیع الحق در طول دوران زندگی خود حمایت از گروه‌های اسلام‌گرا را در کارنامه دارد که برخی از آنان مسیر افراط گرایی را پیمودند و به بی راهه کشیده شدند.

او عضو ارشد «حزب مجلس متحده» عمل که ائتلاف احزاب مختلف مذهبی اعم از شیعه و سنی است، بود و هم چنین از موسسین جریان «حرکت المجاهدین» به حساب می‌آمد.

این عالم دینی دیوبندی را پدر طالبان نام نهاده اند زیرا از جمله افرادی بود که تا آخرین لحظه عمر خواهان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بود.

سمیع الحق عربی می‌دانست و علاوه بر آن به اردو و پشتو نیز سخن می‌گفت و فراگیری علوم دینی را از سنین کودکی آغاز کرده بود.

هر چند دفاع او از گروه های افراط گرا مشهود است و برخی از این گروهها پس از ممنوع الفعالیت شدن به او پناه برده اند با این حال در برخی موارد او از اعتدال گرایی دفاع کرده و رو در روی افراط گرایی ایستاده است، او در سال ۲۰۱۳ که افراط گرایان واکسن فلج اطفال را محاربه با قضا و قدر الهی دانسته و آن را حرام اعلام کرده بودند حکمی صادر کرد و استفاده از واکسن فلج اطفال را حلال بلکه واجب دانست.

در طول دوران زندگی سمیع الحق فراز و نشیب های زیادی دیده می شود ولی او تا آخرین روز زندگیش با فضل الرحمن درگیری داشت، و در انتخابات اخیر از تحریک انصاف و شخص عمران خان حمایت کرده بود.

پیام های تسلیت سران پاکستانی

به دنبال ترور سمیع الحق سیاستمداران بزرگ پاکستانی واکنش نشان داده و این رفتار وحشیانه را محکوم کردند.

«عارف علوی» رئیس جمهور پاکستان در پیامی اعلام کرد: حادثه دلخراش ترور سمیع الحق همه مردم پاکستان را عزادار کرده است.

وی تصریح کرد: برای مبارزه با افکار افراط گرایانه درنگ نخواهیم کرد و محکم تر از قبل با هر فرد و گروهی که بخواهند امنیت کشور را خدشه دار کنند مبارزه می کنیم.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان نیز در واکنش به این اتفاق گفت: ترور سمیع الحق را به مردم پاکستان و خانواده او تسلیت می گوئیم و خدماتی که او به کشور ارائه کرد را هیچ گاه فراموش نخواهیم کرد.

وی از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی پاکستان خواست به سرعت گزارشی از شیوه ترور و گروههای مظنون فراهم کرده و تحقیقات را آغاز نمایند.

برخی دیگر از چهره های مطرح پاکستانی از جمله «ژنرال قمر جاوید باجوا» فرمانده ستاد ارتش، «ثاقب نثار» رئیس دادگاه عالی پاکستان، «شهباز شریف» رئیس حزب نواز و «فضل الرحمن» رئیس جمعیت علمای اسلام شاخه فضل الرحمن نیز ترور سمیع الحق را محکوم کرده و خواستار مجازات قاتلان او شدند.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=17472

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.