اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

آیا آشتی قطر و عربستان تحت فشارهای آمریکا محقق می‌شود؟

  • کد خبر : 17443
  • 10 آبان 1397 - 17:44
آیا آشتی قطر و عربستان تحت فشارهای آمریکا محقق می‌شود؟

یک روزنامه عربی نوشت، قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی، باعث تضعیف بی‌سابقه اردوگاه ضد قطری به رهبری عربستان سعودی شده است. به گزارش اخبار جهادی، روزنامه الکترونیکی رأی الیوم که از لندن بروزرسانی می‌شود، پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی را سبب تضعیف جبهه ضدقطری دانست. این روزنامه نوشت که از […]

یک روزنامه عربی نوشت، قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی، باعث تضعیف بی‌سابقه اردوگاه ضد قطری به رهبری عربستان سعودی شده است.

به گزارش اخبار جهادی، روزنامه الکترونیکی رأی الیوم که از لندن بروزرسانی می‌شود، پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی را سبب تضعیف جبهه ضدقطری دانست.

این روزنامه نوشت که از زمان افشای قتل خاشقچی، اردوگاه ضد قطری متشکل از چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر به طرز بی‌سابقه‌ای تضعیف شده و چه بسا قطر بیشترین بهره را از وضعیت موجود ببرد چرا که چهار کشور مذکور به دنبال راهکاری برای خروج از بحران و رفع محاصره علیه قطر هستند.

«رأی‌الیوم» در این یادداشت به ذکر چند نکته پرداخت؛

نخست: انتشار خبری در شبکه خبری بلومبرگ آمریکا در خصوص اعمال فشار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور بر عربستان سعودی به منظور کاهش محاصره سیاسی و اقتصادی بر قطر.

دوم: کاهش هجمه رسانه‌‌های سعودی علیه قطر به خصوص در شبکه‌های اجتماعی به ویژه پس از سخنان «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض که گفته بود «اقتصاد قطر قوی است و پس از گذشت پنج سال پیشرفته و متفاوت خواهد بود» و این سخن وی در واقع اعتراف صریح به این مسئله بود که محاصره اقتصادی قطر بی‌نتیجه بوده و بلکه نتیجه عکس داشته است.

سوم: «مجتهد» افشاگر معروف سعودی اخیرا در صفحه توئیتر خود نوشت که «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی در سفری ناگهانی به دوحه رفته و در فرودگاه قطر اجازه فرود به هواپیمای او داده شد اما هیچ گونه استقبال رسمی از او به عمل نیامده و تنها یکی از مسئولان قطری به او گفته است: «وظیفه ما این است که از تو به عنوان مهمان پذیرایی کرده و پس از آن خداحافظ شما»، همچنانکه مجتهد فاش کرد که «خالد الفیصل» مشاور پادشاه عربستان سعودی و امیر منطقه مکه نیز با یک هواپیما به دوحه رفته و درخواست کرده که سفرش محرمانه و به دور از چشم رسانه‌ها باشد اما مقامات قطر با این درخواست او مخالفت کردند و بدون آنکه از هواپیما خارج شود، قطر را ترک کرده است.

رأی‌الیوم با اشاره به شخصیت معروف و شناخته شده مجتهد و اخبار دقیقی که منتشر می‌کند، نوشت که هیچ تکذیبه‌ای از سوی عربستان سعودی درباره تلاش‌های الجبیر و الفیصل برای باز کردن کانال گفت‌وگو با مسئولان قطری صادر نشد.

در پرونده ترور خاشقچی، قطر سعی کرد که از طریق شبکه الجزیره به عنوان بازوی رسانه‌ای قوی خود و تقویت ائتلاف استراتژیک با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، اردوگاه مقابل دوحه را تضعیف کند همچنانکه قطر به این مسئله نیز اهتمام دارد که آمریکا برای تشکیل آنچه «ناتوی عربی برای مقابله با ایران» خوانده می‌شود، به یک شورای همکاری قوی و یکپارچه نیاز دارد چرا که در سایه استمرار اختلافات بین قطر و چهار کشور مذکور، تشکیل چنین ائتلافی دشوار است.

رأی‌الیوم در ادامه نوشت که حل بحران قطر بدون امتیازدهی طرف‌های ذینفع آن ممکن نیست؛ اکنون سوال مهم این است که آیا دولت قطر حاضر خواهد شد مهم‌ترین خواسته دشمنانش یعنی تعطیلی شبکه الجزیره را بپذیرد؟ بعید است که مقامات قطر این خواسته را قبول کنند اما در صورت وجود آشتی بین دو کشور عربستان و قطر، شاید دوحه تعهداتی در خصوص کاهش انتقادات از عربستان سعودی بدهند.

این روزنامه در پایان نوشت که دولت ترامپ برگه‌های بازی زیادی برای اعمال فشار بر متحدان عرب خود از جمله قطر دارد و لذا به نظر می‌رسد احتمال آشتی امروز بیشتر از زمان دیگری، قوت پیدا کرده است.

امارات و عربستان به همراه بحرین و مصر از یک سال‌ونیم پیش روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده‌اند و ازسرگیری روابط با این کشور را به کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس مشروط کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=17443

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.