اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

ابعاد استراتژیک درگیری‌ها در ساحل غربی یمن؛ چرا خواب متجاوزان برای الحدیده تعبیر نشد؟

  • کد خبر : 17344
  • 05 آبان 1397 - 12:05
ابعاد استراتژیک درگیری‌ها در ساحل غربی یمن؛ چرا خواب متجاوزان برای الحدیده تعبیر نشد؟

گرچه متجاوزان سعودی- اماراتی در عملیات ساحل غربی یمن انتظار پیروزی سریع را داشتند، اما بنا به برخی دلایل این عملیات شکست و رسوایی بزرگ‌تری برای آنها رقم زد. به گزارش اخبار جهادی به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، هنگامی که ائتلاف متجاوز به یمن تلاش کرد عرصه مبارزه در ساحل غربی این کشور […]

گرچه متجاوزان سعودی- اماراتی در عملیات ساحل غربی یمن انتظار پیروزی سریع را داشتند، اما بنا به برخی دلایل این عملیات شکست و رسوایی بزرگ‌تری برای آنها رقم زد.

به گزارش اخبار جهادی به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، هنگامی که ائتلاف متجاوز به یمن تلاش کرد عرصه مبارزه در ساحل غربی این کشور را گسترش داده و این موضوع را با تشدید کنترل خود بر شهر الحدیده و فرودگاه نظامی این شهر و بندر استراتژیک آن دنبال کند، ارزیابی آنها این بود که این اتفاق باعث خواهد شد ارتش و کمیته‌های مردمی تسلیم آنها شوند، یا لااقل ورود به مذاکرات بر اساس شرایط ائتلاف را بپذیرند.

ائتلاف مذکور همچنین به اشتباه تصور می‌کرد که نتایج این جنگ برای یگان‌های مهاجم تضمین شده خواهد بود، اما سعودی‌ها و اماراتی‌ها نمی‌دانستند که این جنگ می‌تواند کلیدی برای شکست آنها باشد و به برگ برنده برای تأکید بر پیروزی ملت یمن در جنگ ظالمانه آغاز شده در این کشور تبدیل شود. جنگی که با مشارکت و حمایت کشورهای غربی و منطقه‌ای دنبال می‌شود.

چرا متجاوزان سعودی پیروزی در ساحل غربی را تضمین شده می‌دیدند؟

ماهیت جغرافیایی ساحل غربی یمن نقش اساسی در برداشت پیروزی برای متجاوزان سعودی داشت و آنها بر همین اساس این درگیری را آغاز کردند. این منطقه جغرافیای سطحی وسیع و طولانی در امتداد نوار ساحلی است که بین منطقه المخا واقع در شمال باب المندب تا شهر الحدیده واقع در مرکز سواحل یمن در دریای سرخ بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر است.

– منطقه مذکور به استثنای برخی تپه‌های غیر مرتفع کاملا مسطح است، این شرایط بر خلاف مناطق دیگر درگیری‌ها با ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در مرزهای شمالی عربستان یا عمق یمن و یا دروازه‌های ورود به صنعا و دیگر مناطق یمنی است. متجاوزان به اشتباه تصور می‌کردند که نقاط قدرت ارتش و کمیته‌های مردمی و جریان‌ انصارالله در مناطق کوهستانی است.

– سعودی‌ها و اماراتی‌ها تصور می‌کردند که حملات آنها به سواحل غربی با حمایت و پشتیبانی‌های گسترده هوایی همراه خواهد بود، چرا که مانور هوایی نیروهای اماراتی و سعودی بر فراز دریای سرخ امن و آسان است. آنها همچنین تصور می‌کردند که مناطق ساحلی می‌تواند از حمایت و پشتیبانی کشتی‌ها و ناوهای جنگی متجاوزان نیز برخوردار باشد. به ویژه که اهداف این جنگ شامل مواضع و پایگاه های ارتش و کمیته های مردمی کاملاً در نوار ساحلی مشرف به دریای سرخ واقع شده است و در مسیر آتش فعال نیروهای دریای متجاوزان سعودی و اماراتی قرار دارد.

– متجاوزین همچنین تصور می‌کردند که می‌توانند از ماهیت و شرایط مناسب ساحل غربی یمن برای تحرکات آرام و سریع و روان یگان‌های زمینی خود استفاده کنند و آنها را با پشتیبانی تجهیزات و نفربرهای زرهی پیشرفته آمریکایی و انگلیسی به سمت جبهه‌های جلوتر انتقال دهند. آنها در عین حال مطمئن بودند که یگان‌های ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور امکانات مناسب برای مواجهه با این خودروها را در اختیار ندارند. این اطمینان هنگامی افزایش پیدا می‌کرد که به کنترل مطلق نیروهای هوایی عربستان و امارات بر حریم هوایی منطقه نیز توجه می‌شد.

عوامل شکست متجاوزان در عملیات ساحل غربی یمن

– نیروهای متجاوز سعودی و اماراتی بعد از آغاز عملیات متوجه شدند که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور توانمندی‌های میدانی و نظامی برای مبارزه در مناطق ساحلی را نیز مانند مناطق کوهستانی در اختیار دارند. مهمترین عامل در این عرصه که فراتر از تجربه مبارزاتی و امکانات نظامی بود، تعهد و ایمان آنها و تصمیم گیری نهایی ملت یمن برای دفاع از کشور بود. این چیزی بود که ائتلاف متجاوز تاکنون نتوانسته آن را درک کند.

– این عملیات نشان داد که توانمندی‌ها و تکنولوژی پیشرفته‌ای در اختیار یگان‌های ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور وجود دارد که شامل هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های بالستیک می‌شود. این تجهیزات برای جنگ دفاعی از مناطق ساحلی مناسب است، چراکه تاثیرگذاری خود را در هدف قرار دادن مراکز تجمع دشمن و کشتی‌ها و اتاق عملیات و فرماندهی نیروهای متجاوز آن نشان داده است.

– یمنی‌ها در دفاع خود از سواحل غربی این کشور تاکتیک جدیدی را به کار گرفتند که پیش از این در میان بسیاری از ارتش‌ها که بدون پوشش هوایی مبارزه می‌کردند سابقه نداشته است. این معادله مبتنی بر نزدیک شدن به نیروهای زمینی دشمن متجاوز و تلاش برای حضور در مناطق بسیار نزدیک به این نیروها است. این موضوع قدرت حملات هوایی تاثیر گذار ضد نیروهای مدافع یمنی را از متجاوزان سلب می‌کند.

در نتیجه همین تاکتیک مبارزاتی بود که یگان‌های نیروی زمینی عربستان و امارات بارها هدف حملات موشکی خودشان قرار گرفتند.

– ارتش و کمیته‌های مردمی یمن امکاناتی را در نیروهای مهندسی و ضد زرهی خود در اختیار دارند که آنچنان هم ساده نیست. آن‌ها به این ترتیب موفق شده‌اند صدها خودروی زرهی را به صورت کامل تخریب کرده یا به آتش بکشند یا خسارت‌های عمده‌ای را به آنها وارد کرده و آنها را از صحنه جنگ خارج کنند. این موضوع نشان دهنده وجود این امکانات در اختیار نیروهای مدافع یمنی است.

نتیجه جنگ در سواحل غربی چگونه تغییر می‌کند؟

با توجه به اهدافی که متجاوزان از عملیات ساحل غربی یمن مد نظر داشتند و تلاش داشتند با امکانات گسترده نظامی و تبلیغاتی و دیپلماتیک آن را به دست بیاورند، نتایج این عملیات برای آنها کاملا ناامید کننده است. نتایج این عملیات به علاوه توانمندی‌ها و امکانات بالایی که ارتش و نیروهای مردمی یمن در درگیری‌های گذشته آن را به اثبات رسانده اند، را نمی‌توان در هر جنگ یا عملیات آینده نادیده گرفت.

علاوه بر اینها بخش وسیعی از مناطق بین کیلومتر ۱۶ شرق الحدیده و الدریهمی در عملیات اخیر به دست یگان‌های ارتش و نیروهای مقاومت مردمی آزاد شده است که پیش از این قدرتمند ترین و بزرگترین خاستگاه متجاوزان برای پیگیری و تکمیل جنگ در ساحل غربی به شمار می‌رفت. به این ترتیب به نظر می‌رسد متجاوزان سعودی و اماراتی تعداد بیشتری از یگان‌ها و مزدوران خود را از دست داده‌اند و تعداد قابل توجهی از خودروهای زرهی و ماشین جنگی آنها منهدم شده است. علاوه بر اینکه آنها فرصت زمانی مناسبی برای تکمیل عملیات در ساحل را از دست داده‌اند و ابتکار عمل مورد نیاز خود برای تکمیل کردن جنگ و به دست آوردن پیروزی بر ملت یمن را نیز از دست داده‌اند.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=17344

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.