اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش ؛ تجارت سیاه تروریست‌ها در سرزمین‌های کُردی-۴|حامیان سیاسی و نظامی پ ک ک

  • کد خبر : 16655
  • 21 شهریور 1397 - 12:05
گزارش ؛ تجارت سیاه تروریست‌ها در سرزمین‌های کُردی-۴|حامیان سیاسی و نظامی پ ک ک

یوگنی پریماکف از سران سرویس اطلاعات خارجی روسیه، جزو اولین حامیان پ.ک.ک بوده و به این مسئله نیز شهرت پیدا کرده است. وی کسی بود که صدام حسین را تشویق کرد تا اجازه دهد پ.ک.ک از خاک عراق برای استقرار استفاده کند. به گزارش اخبار جهادی، بودجه تخمینی گروه تروریستی پ.ک.ک در حدود ۸۶ میلیارد […]

یوگنی پریماکف از سران سرویس اطلاعات خارجی روسیه، جزو اولین حامیان پ.ک.ک بوده و به این مسئله نیز شهرت پیدا کرده است. وی کسی بود که صدام حسین را تشویق کرد تا اجازه دهد پ.ک.ک از خاک عراق برای استقرار استفاده کند.

به گزارش اخبار جهادی، بودجه تخمینی گروه تروریستی پ.ک.ک در حدود ۸۶ میلیارد دلار برآورد شده است. این عدد برای یک گروه تروریستی، رقمی بسیار بالاست که در نگاه اول دو سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند؛ ابتدا اینکه این بودجه از چه راه‌هایی کسب می‌شود و دوم اینکه رقم کلان بابت چه هدفی هزینه می‌‌شود؟!

در مورد اهداف پ.ک.ک به صورت مشخص در دنیا اینطور گفته می‌شود که «گروهک پ.ک.ک به دنبال ایجاد فشار بین‌المللی و حس ضدیت علیه ترکیه است»، اما در کنار این مسئله، ادعای پ.ک.ک برای پرچم‌داری کُردها باعث شده تا شاخه‌های این گروهک تروریستی در سوریه و عراق نیز فعالیت کنند و شاخه ایرانی آن یعنی پژاک نیز خیال ضربه به نظام جمهوری اسلامی ایران را در سر داشته باشد.

 به طور کلی همه روش‌های سیاه و مافیایی کسب درآمد، مورد استفاده پ.ک.ک قرار می‌گیرد و بخشی از سازمان‌دهی تأمین مالی آن را تشکیل می‌دهد. پ.ک.ک در قاچاق مواد مخدر و پولشویی فعال است و در تولید تقریباً همه انواع مواد مخدر و قاچاق آنها کارآزموده است. دیگر راه‌های درآمد پ.ک.ک عبارتند از اخاذی، سرقت و جعل اسکناس.

این درآمد برای خرید اسلحه، مهمات و دیگر تجهیزات مورد استفاده تروریست‌ها قرار می‌گیرد. قاچاق مواد مخدر بخش اصلی دستگاه مالی پ.ک.ک است که در کنار اخاذی، باج گیری، سرقت، قاچاق اسلحه و قاچاق نیروی کار قرار دارد. همچنین درآمد‌های ناشی از معاملات و بازاریابی برای خرید سلاح جهت ادامه اقدامات تروریستی صرف می‌شود.

این مجموعه اقدامات مافیایی و خلاف برای تأمین منابع مالی، بدون شک بدون حمایت‌های سازمان‌یافته حامیانی بزرگ قابل دستیابی نیست. اگر بخواهیم فهرستی از شخصیت‌های سیاسی و امنیتی پرنفوذ دنیا که تاکنون با حمایت‌های خود باعث حیات این گروه تروریستی شده‌اند، ارائه کنیم، قبل از هر چیز باید توجه داشته باشیم که بخش قابل توجهی از این فهرست همچنان بر کسی آشکار نبوده و نیست.

اما دو مثال روشن و آشکار از کسانی که تاکنون به حمایت از پ.ک.ک شهرت داشته‌اند و منشاء بسیاری از برخورداری‌های این تروریست‌ها شده‌اند، نشان می‌دهد که سطح و جایگاه سیاسی این افراد چه میزان بالا بوده و همین امر نیز مسیرهای تحرک خلاف قانون و سیاه پ.ک.ک را هموار کرده است.

  1. یوگنی پریماکف

نفر اول یوگنی پریماکف از سران سرویس اطلاعاتی خارجی روسیه بوده که همیشه حامی پ.ک.ک بوده و به این مسئله نیز شهرت پیدا کرده است. وی کسی بود که صدام حسین را تشویق کرد تا اجازه دهد پ.ک.ک از خاک عراق برای استقرار استفاده کند (American Foreign Policy Council 1996).

بدون شک این خدمت یوگنی پریماکف برای یک گروه تروریستی امتیازی ویژه محسوب می‌شود. زیرا یکی از مهمترین مسائل گروه‌های تروریستی و مجرم بعد از مسائل مالی، محل استقرار است که معمولاً امکان استفاده رسمی آنها از خاک کشورها وجود ندارد.چراغ سبز صدام را می‌توان زمینه‌ساز اصلی حضور رسمی امروز پ.ک.ک در کوهستان‌های قندیل دانست.

  1. دانیل میتران

دانیل میتران، بیوه رادیکال رئیس جمهور سابق فرانسه، که در نامه‌ای در سال ۱۹۹۸ برای اوجالان از عنوان «رئیس جمهور» استفاده و اعلام کرد، برای صلح در کنار شما هستم. وی پیش از حمایت از تروریست‌های پ.ک.ک حمایت از دیگر گروه‌های تروریستی چپ‌گرا و مارکسیست مانند مجاهدین خلق ایران (منافقین) را نیز بر عهده داشته است. ارتباطات وی با عبدالرحمن قاسملو زمینه اتصال وی به مسعود رجوی شده و خط دهی به سازمان تروریستی منافقین برای ترورهای دهه ۶۰ از فرانسه و طی سفر مخفی رجوی در سال ۱۳۵۸ به فرانسه صورت می‌گیرد که بستر ساز این سفر نیز دانیل میتران بوده است.

غیر از افراد مشهور و سیاسیون، برخی کشورها نیز به دنبال منافع سیاسی خود در حمایت از پ.ک.ک فعالیت کرده‌اند و این مهم در روند حیات این گروهک تروریستی بسیار مؤثر بوده است.

  1. همان طور که تلاش‌های اوجالان برای یافتن پناهندگی سیاسی در سال ۱۹۹۸ و اوایل ۱۹۹۹ ثابت کرد، او از حمایت احزاب چپگرای ایتالیا، فرانسه و یونان برخوردار بود. حمایت ناگهانی و عجیب نیز از طرف تروریست‌های مارکسیست ایتالیا و آلمان صورت گرفت که حتی گاهی عضو پ.ک.ک شدند.
  2. پ.ک.ک مدت مدیدی از ک.گ.ب. سازمان اطلاعات و امنیت شوروی، برای حملات چریکی و تروریستی علیه ترکیه کمک دریافت کرده است.
  3. این گروه برای داشتن محل امن مورد حمایت سوریه و عراق بوده و بعداً نیز در لیست تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته است.
  4. یونان نیز یکی دیگر از حامیان تروریست‌های پ.ک.ک بوده است. سازمان سیا شواهدی را ارائه کرده که روابط بین دولت یونان برای آموزش مخفی یک گروه تروریستی نشان می‌دهد که طبق منابع سیا تا سال‌های اخیر نیز در یک جزیره یونان فعالیت می‌کرد (Washington Times September 10, 1996).
    یک گزارش وزارت خارجه آمریکا در مورد تروریسم که در آوریل سال ۱۹۹۶ منتشر شده می‌گوید یونان اتهامات ترکیه مبنی بر وجود مقرهای آموزشی پ.ک.ک در یونان و کمک این کشور به پ.ک.ک را رد کرده است. اما هنوز هم دقیقاً مشخص نیست آیا یونان باز هم به پ.ک.ک کمک می‌کند یا نه.

رسانه‌های پ.ک.ک

گروه‌های تروریستی در سایه حمایت‌های کلان برخی دولت‌ها و با در اختیارگیری منابع مالی، کم‌کم موفق می‌شوند تا برای گسترش فعالیت‌های خود روی به روش‌های تبلیغی و استفاده از عرصه رسانه آورند. عضوگیری و پوشش رسانه‌ای تبلیغات گروه‌های تروریستی مقدمه‌ای برای افزایش ابعاد گروه و در نتیجه امکان جذب منابع مالی بیشتر خواهد بود. پ.ک.ک نیز که از این قائده مستثنی نبوده، در طول سال‌های فعالیت خود موفق به تأسیس رسانه‌های مختلفی شده که نمونه‌ آن «مد تی‌ وی» بود.

مد تی وی: یک شبکه تلویزیونی بود که با مجوز بریتانیا از لندن و مستقر در بروکسل فعالیت می‌کرد. اگر چه این کانال برای فرهنگ کرد نیز فعالیت‌هایی کرد، اما علناً برای پ.ک.ک تبلیغ می‌کرد و هزینه سالانه آن ۲۰۰ میلیون دلار بود و سپس از بریتانیا اخراج شد و در بلژیک نیز مجوز خود را از دست داد.

روابط عمومی در پولسازی خیلی موثر واقع شد و ارزیابی اروپایی‌ها نشان می‌دهد درآمد پ.ک.ک در گرفتن پول از مردم در اواسط دهه نود بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ میلیون دلار در سال شد.

درآمدها در اروپا از دو منبع مهم بود: فعالان کرد در اروپای غربی به ویژه در آلمان. در سال ۱۹۹۷، وزارت فدرال کشور آلمان تخمین زد تعداد ۱۱ هزار هوادار پ.ک.ک در آلمان وجود دارند و مدعی شد پ.ک.ک می‌تواند از ۵۰۰ هزار کرد ساکن آنجا «دهها هزار نفر» را به خیابان‌ها بیاورد.

دولت آلمان در ادامه افزود: پ.ک.ک میلیون‌ها مارک از مردم در سال پول می‌گیرد که در سال ۱۹۹۷-۱۹۹۶ این رقم ۲۰ میلیون مارک بود. یکی از منابع مهم تامین مالی پ.ک.ک انجام فعالیت‌های جنایی به ویژه در سوئیس، فرانسه، کشورهای اسکاندیناوی و حوزه بنلوکس است.

قاچاق مواد مخدر

هر گاه نام پ.ک.ک و منابع مالی و فعالیت‌های آن آورده می‌شود، نمی‌توان از مسئله قاچاق مواد مخدر عبور کرد. پ.ک.ک به صورت فعال در تمام مراحل قاچاق مواد مخدر از تولید و پردازش مواد تا ترانزیت و بازاریابی آن فعالیت می‌کند.

گفته می‌شود پ.ک.ک در تولید، تصفیه و بازاریابی مواد مخدر فعال است و در چندین کشور نیز عوامل خود را دارد. فعالیت پ.ک.ک در قاچاق مواد از طریق ترکیه نشان می‌دهد پ.ک.ک نه تنها از قاچاقچیان و تولیدکنندگان مواد مخدر «مالیات» می‌گیرد بلکه خود نیز به صورت فعال در ترانزیت و بازاریابی آن در اروپا فعالیت دارد. (INCS 1998) درآمد پ.ک.ک از مواد مخدر «میلیون ها» دلار آمریکاست.

به کمک پ.ک.ک قاچاق مواد به حومه پاریس نیز رسیده و بین ۱۰ الی ۸۰ درصد مواد مخدر پاریس بر عهده پ.ک.ک است.

مسیرهای انتقال مواد

– اینترپل، مرکز مبارزه با مواد مخدر بریتانیا و مراکز پلیس ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا همگی تاکید می‌کنند مسیر ترانزیت مواد مخدر از مناطق کردنشین ترکیه و تحت نظارت پ.ک.ک و عوامل آن است.

-این گروه در امتداد مسیر از رومانی و مولداوی به عنوان پایگاه استفاده می‌کند.

-انجمن تاجران شرقی در رومانی یک پوشش عالی برای فعالیت‌های غیرقانونی پ.ک.ک است که به عنوان مسئول محلی پ.ک.ک بر معاملات مواد مخدر توسط پ.ک.ک نظارت می‌کند.

-از طریق دریا از بندر عبدمنای لیبی نیز مواد به اروپا ارسال می‌شود و راه دیگر نیز از طریق دریایی از ترکیه است. پ.ک.ک سالانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون دلار کسب درامد می‌کند.

۵-دادستان کل آلمان اعلام کرد: ۸۰ درصد مواد مخدر کشف شده با پ.ک.ک یا دیگر گروه‌های ترکیه‌ای مرتبط بوده که از سود آن برای خرید اسلحه استفاده می‌کنند.

۶-فعالیت‌های قاچاق مواد مخدر توسط چندین قبیله کرد مستقر در آلمان، ایتالیا، هلند و اسپانیا صورت می‌گیرد که با پ.ک.ک ارتباط دارند.

جنایات سازمان یافته

قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه،  اخاذی، قاچاق انسان، ربودن کودکان (برای استفاده در جنگ) و پولشویی از جمله فعالیت‌های پ.ک.ک است.

در سپتامبر سال ۱۹۹۶ و در قالب عملیات اسپوتنیک، چند کشور اروپایی به صورت هماهنگ علیه رابط‌های پ.ک.ک در حوزه جنایات سازمان یافته و فعالیت‌های پولشویی وارد عمل شدند.

فیصل دنیالیجی با نام مستعار کانی ییلماز و به اصطلاح نماینده سازمان تروریست و جدایی طلب پ.ک.ک توسط واحدهای ژاندارمری بلژیک دستگیر شد.

یک کمیسیون تحقیق به رهبری جروئن برن قاضی بازپرسی بلژیک تشکیل شد و این کمیسیون در زمینه فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط با پولشویی و جمع آوری پول توسط پ.ک.ک تحقیق کرد.

مجله بریتانیایی اسپکتور در شماره ۲۸ نوامبر و ۵ دسامبر سال ۱۹۹۸ نوشت. طبق منابع امنیتی بریتانیا پ.ک.ک مسئول ۴۰ درصد هروئین فروخته شده در اتحادیه اروپاست.

قاچاق انسان

پ.ک.ک از یک شبکه پیچیده قاچاق انسان پول می‌گیرد که پناهندگان را از شمال عراق به ایتالیا می‌رساند. مسیر: استانبول به میلان/ استانبول-بوسنی-میلان/ ترکیه-تونس-جزیره مالت-ایتالیا

انتقال پول و امور بانکی با حمایت سیستم‌های بانکی

بعضی شواهد حاکی بود که پ.ک.ک برای گروههای تروریست کُرد و ببرهای تامیل سلاح تهیه می‌کرد. بانک‌ها در بلژیک، قبرس و سوئیس در مورد پول‌های پ.ک.ک رازداری می‌کنند و پول این گروه اغلب بصورت حواله یا یک پیک نقد رد و بدل می‌شود.

نحوه تجارت

همکاری پ.ک.ک با قبایل جنایی کرد شبیه همکاری بین خانواده‌های مافیایی در سیسیل ایتالیا است. پ.ک.ک یک سازمان تجاری چند سطحی است که مواد مخدر از تولید تا توزیع کننده جزئی را نیز شامل می‌شود. مرحله اول: تولید آزمایشگاهی از مرفین که معمولاً از پاکستان تولید می‌شود و مرحله نهایی: فروش در خیابان‌های اروپا از طریق فروشندگان استخدامی پ.ک.ک.

پ.ک.ک در ترکیه و شمال عراق آزمایشگاه تولید مواد مخدر دارد. شبکه‌های توزیع نیز برای فروش هروئین آماده، مواد مرفین، اسید آن‌هیبرید و مواد خام وارد شده از آلمان به ترکیه برای تولید هروئین مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر قاچاق توسط هسته‌های فردی برای حمایت از عملیات پ.ک.ک این گروه از قاچاقچیان کرد در غرب اروپا نیز مالیات می‌گیرد.

مواردی از منابعی تایید نشده

گفته می‌شود پ.ک.ک از تاجران کرد در جنوب شرقی ترکیه نیز پول اجباری به عنوان مالیات می‌گیرد. این گروه با برگزاری کنسرت و مهمانی نیز پول می‌گیرد. نشریات خود را نیز به زور و در قبال پول می‌فروشد.

گزارش شده دیمیتریس ماتافیاس یک ژنرال یونانی با سران پ.ک.ک دیدار و به آنها کمک کرده و در یک مورد نیز ۲۰ هزار سلاح دستی و ۳۰ موشک استینگر به این گروه تحویل داده است. وقتی عبدالله اوجالان در سال ۱۹۹۸ در یونان دستگیر شد با پاسپورت قبرس یونانی و نام ماوروس لازاروس بود. در دهه نود نیز یونان متهم بود مراکز آموزشی را در اختیار پ.ک.ک قرار داده است.

منابع:

۱ – The March 1997 issue of “The Geopolitical Drug Dispatch,” a monthly report prepared by the “Observatoire Geopolitique Des Drogues.”

۲ – International Narcotics Control Strategy (INCS)

۳ – Dr. François Haut of the Paris Institute of Criminology in Brussels on 25 April 1997.

۴ – UN International Drug Control Program (UNDCP) in Beirut from 29 June to 3 July 1998, noted that “there were clear linkages between some narco-terrorist organizations, for example, the Kurdistan Workers’ Party (PKK), and other organized transnational criminal groups.

۵ – “Political Violence and Narco-Trafficking“, a booklet published by the Paris Institute of Criminology in October 1996, PKK’s narcotics network and its functioning are detailed.

۶ – ۱۹۹۵ report prepared by the Drug Enforcement Agency of the US Department of Justice.

۷ – THE NEXUS AMONG TERRORISTS, NARCOTICS TRAFFICKERS, WEAPONS PROLIFERATORS, AND ORGANIZED CRIME NETWORKS IN WESTERN EUROPE: A Study Prepared by the Federal Research Division,Library of Congress under an Interagency Agreement with the United States Government December 2002

۸ – THE RISE AND FALL OF THE PKK By Michael Radu Source: Orbis, Winter2001, Vol. 45 Issue 1, p47, 17p

۹ –  http://www.oranim.ac.il/courses/meast/extra/RISE%20AND%20FALL%20THE%20PKK.htm

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.